Gå til innhold

Pokker til fortom!


Pollen

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter de første kastene med en splitter ny tapert fortom begynner ting å skje.

Den første meteren av fortomen får plutselig en liten kveil på seg og danner i beste fall en C eller i verste fall en S. Hvordan kan det ha seg at den tykke delen av en fortom får slike bukter? Ser ikke bra ut på overflaten etter en grei presentasjon.

 

Frustrert. >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter de første kastene med en splitter ny tapert fortom begynner ting å skje.

Den første meteren av fortomen får plutselig en liten kveil på seg og danner i beste fall en C eller i verste fall en S. Hvordan kan det ha seg at den tykke delen av en fortom får slike bukter? Ser ikke bra ut på overflaten etter en grei presentasjon.

 

Frustrert. >:(

 

Fortomsmateriale har veldig stor forskjell i kvalitet. Regner med at du ikke brukte RIO. Hvilke brukte du?!

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter de første kastene med en splitter ny tapert fortom begynner ting å skje.

Den første meteren av fortomen får plutselig en liten kveil på seg og danner i beste fall en C eller i verste fall en S. Hvordan kan det ha seg at den tykke delen av en fortom får slike bukter? Ser ikke bra ut på overflaten etter en grei presentasjon.

 

Frustrert. >:(

 

Fortomsmateriale har veldig stor forskjell i kvalitet. Regner med at du ikek brukte RIO. Hvilke brukte du?!

 

MB

 

Ok morten, hva er egentlig forskjellen på foreksempel Rio og tja, Akron sine ferdigtaperte fortommer, når det kommer til kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg bruker godt fortomsmateriale. Dessuten har det skjedd på flere typer.

Hva er toppringkrøll?

Når du går med stanga di ferdig rigget så får fortommen din en knekk ved toppringen på stanga, om du da ikke sveiver inn til flua hekter seg i denne ringen eller bruker usannsynlig kort fortom  ;)

Dette er ikke til å unngå, enten du har fortom fra Rio eller Brio  ;D

Vanligvis blir man kvitt denne knekken, eller minnet, ved å strekke fortommen før man starter fisket.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ok morten, hva er egentlig forskjellen på foreksempel Rio og tja, Akron sine ferdigtaperte fortommer, når det kommer til kvalitet?

 

Er forskjell på Rio og Akron, synes Akron sin er vanskeligere å strekke ut enn Rio og er en del stivere. Om dette er en fordel eller ikke, kan så være. Bruker begge to og er kjempefornøyd ihvertfall, Teeny sin er også meget bra :D

 

Så on topic, kanskje du ikke strekker ut fortommen din godt nok? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok morten, hva er egentlig forskjellen på foreksempel Rio og tja, Akron sine ferdigtaperte fortommer, når det kommer til kvalitet?

 

Er forskjell på Rio og Akron, synes Akron sin er vanskeligere å strekke ut enn Rio og er en del stivere. Om dette er en fordel eller ikke, kan så være. Bruker begge to og er kjempefornøyd ihvertfall, Teeny sin er også meget bra :D

 

Så on topic, kanskje du ikke strekker ut fortommen din godt nok? ???

 

Hei Raymond.

Tipper du her refererer til Akron Fluor fortom og ikke feks.Akron Heavy Butt mono fortom???

For Akron ferdigtapert mono a la Heavy Butt er det desidert flottese og enkleste jeg noen gang har brukt...tett fulgt av en SA jeg brukte tidligere som var veldig bra.

Akron Fluor er faktisk litt vond å strekke ut i de groveste delene av sjøørret fortommer....men når selv den er strukket, så holder den seg meget god.

Akron Fluor i ørret str (6x-4x spiss) er jo egentlig bare artig...den er perfekt :)

Synd den synker slik fluor skal gjøre 8)

 

Til mitt overflatenære fiske setter jeg større pris på heavy butt fortom med mud på, enn fluor fortommen...

 

Og som Godsmack sier, toppring krøll kommer....men gjør som han sier, så er du en glad man. Ta seg tid til å forberede sparer deg masse irritasjon. Tar ca 2 sek å strekke ut den irriterende krøllen på tykk del av ferdigtapert fortom.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Som en innskytelse så må jeg si at toppringkrøllen som den nå tydeligvis er døpt, lar seg strekke ut med Akron HB, no e som er ganske unikt. Har ikke samme erfaringen med f.eks Rio som det her sammenlignes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ok morten, hva er egentlig forskjellen på foreksempel Rio og tja, Akron sine ferdigtaperte fortommer, når det kommer til kvalitet?

 

Er forskjell på Rio og Akron, synes Akron sin er vanskeligere å strekke ut enn Rio og er en del stivere. Om dette er en fordel eller ikke, kan så være. Bruker begge to og er kjempefornøyd ihvertfall, Teeny sin er også meget bra :D

 

Så on topic, kanskje du ikke strekker ut fortommen din godt nok? ???

 

Hei Raymond.

Tipper du her refererer til Akron Fluor fortom og ikke feks.Akron Heavy Butt mono fortom???

For Akron ferdigtapert mono a la Heavy Butt er det desidert flottese og enkleste jeg noen gang har brukt...tett fulgt av en SA jeg brukte tidligere som var veldig bra.

Akron Fluor er faktisk litt vond å strekke ut i de groveste delene av sjøørret fortommer....men når selv den er strukket, så holder den seg meget god.

Akron Fluor i ørret str (6x-4x spiss) er jo egentlig bare artig...den er perfekt :)

Synd den synker slik fluor skal gjøre 8)

 

Til mitt overflatenære fiske setter jeg større pris på heavy butt fortom med mud på, enn fluor fortommen...

 

Og som Godsmack sier, toppring krøll kommer....men gjør som han sier, så er du en glad man. Ta seg tid til å forberede sparer deg masse irritasjon. Tar ca 2 sek å strekke ut den irriterende krøllen på tykk del av ferdigtapert fortom.

 

Stig

 

Er heavy butt ja, men jeg mente at den er litt vanskeligere å strekke ut iforhold til Rio sin. Er ikke noe problem, bare noe jeg la merke til når jeg gikk tilbake fra Akron til Rio sin for en liten stund siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Som en innskytelse så må jeg si at toppringkrøllen som den nå tydeligvis er døpt, lar seg strekke ut med Akron HB, no e som er ganske unikt. Har ikke samme erfaringen med f.eks Rio som det her sammenlignes med.

 

Har lagt merke til dette jeg også, Rio sin er vanskelig å få bort når den først har fått en skikkelig knekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver inn til fortommen er nesten i toppen av stanga, tar deretter og legger fortommen rundt snellefoten og opp i passende stangring. Har aldri hatt problemer med den buen som blir av snellefoten.

 

Magne Fjellstad.

Dette er ikke dumt, såfremt knekken fra toppringen ikke lager minne på fluesnøret  ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver inn til fortommen er nesten i toppen av stanga, tar deretter og legger fortommen rundt snellefoten og opp i passende stangring. Har aldri hatt problemer med den buen som blir av snellefoten.

 

Magne Fjellstad.

Dette er ikke dumt, såfremt knekken fra toppringen ikke lager minne på fluesnøret  ;)

 

Lars

 

Dette funker, har aldri fått "knekk" på fluesnøret av dette. Kan variere hvor langt inn du sveiver med hvilken ring du hekter flua på, så du ikke får knekken på samme sted hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...