Gå til innhold

En tips tråd til bilder av imitasjoner


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Finnes det sikkert en uttall tråder hvor det er delt ut gode tips. Kanskje noen kunne sette opp en tråd med tips triks, en how to også legger moderatorene den som et prioritert emne?

 

Såvidt prøvd meg litt frem selv i dag, med varierende hell. Har jeg heller ikke det beste utstyret tilgjengelig, men mye jeg lurer på. F.eks, hvor langt unna har en bakgrunnen til flua, blits eller ikke blits, lys setting, osv osv. Noen som tar på seg oppgaven?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde jo litt hjemme i dag men tror lampen kom noe nært. Har ikke speil tilgjengelig, prøvde med alu folie. Setter dere lyset rett på fluen eller mot speil/folie?

 

Vet det lå noen bilder av oppsettet, tror det var Terje sitt i en eller annen tråd. Hvis noen vet kanskje de linker det inn i denne tråden?

 

Er vel mye prøv og feil, men greit med litt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde jo litt hjemme i dag men tror lampen kom noe nært. Har ikke speil tilgjengelig, prøvde med alu folie. Setter dere lyset rett på fluen eller mot speil/folie?

 

Vet det lå noen bilder av oppsettet, tror det var Terje sitt i en eller annen tråd. Hvis noen vet kanskje de linker det inn i denne tråden?

 

Er vel mye prøv og feil, men greit med litt hjelp. :)

Prøv å få tak i mylarduk.. Reflekter mye bedre enn alu-folie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk stativ!

 

Har mer eller mindre kuttet ut "lampelys". Kjører heller blits som jeg fyrer av mot taket.

Lys blå bakgrunn ca 50-60 cm bak motivet.

Blender rundt f/8 for å sikre grei dybdeskarphet.

Optikken rettes mot motivet nær nærgrensen, eller så nært flua tillater..Macro-objektiv og trådutløser er en ok fordel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal flytte bakgrunnen min lenger unna. Selv sitter jeg bare på et kompaktkamera så valgt å droppe blitsen. Da må jeg bruke lys.

 

Stativ har jeg. Kjøpte meg et kort et på elkjøp til 99 kr. Det ble i minste laget så bygger opp litt med bøker.

 

Må jeg nok bla litt i kameramenyene, og sist men ikke minst binde fluer jeg vil vise frem. Siste kommer nok til å ta mest tid. Ble litt aha opplevelser når bildene dukket opp på skjermen og fluene ble en smule større ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poster jeg et bilde. Dette er da tatt med et Olympus kompaktkamera. Hva bør jeg forandre på for å få det bedre?

 

[=1]

 

Her har jeg bare brukt en ekstra lampe litt over til venstre mener jeg å huske fra fluen. Bakgrunnen ligger vel 10-15 cm unna flua. Aluminiumsfolie under og litt rundt pedestallen til stikka.

post-322-13949867582748_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da poster jeg et bilde. Dette er da tatt med et Olympus kompaktkamera. Hva bør jeg forandre på for å få det bedre?

 

[=1]

 

Her har jeg bare brukt en ekstra lampe litt over til venstre mener jeg å huske fra fluen. Bakgrunnen ligger vel 10-15 cm unna flua. Aluminiumsfolie under og litt rundt pedestallen til stikka.

 

Bildet er skikkelig fint, men hvis du for eksempel bruker en blå eller en mørk grønn bakgrunn vil sannsynligvis flua fremstå enda klarere med tanke på

fargene i flua etc.

Eksprimenter med litt forskjellige farge bakgrunner. Hvite bakgrunner sjeler ofte mye lys. Grå bakgrunner som det delevis er her funker greit men stjeler fortsatt endel

lys og tar bort fargene i flua. Prøv litt forskjellig så ser du fort hva som funker best.

 

Veldig god start var det helt klart :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk for det Terje og Tore. :) Var litt skeptisk til den bakgrunnen selv, men var den de hadde der jeg var sist. Får jeg se meg om etter en annen farge til den. Brukt farget papp på dette bildet. Dueblå er visst fargen. Hehe

 

Jeg bruker rett og slett en side fra en av Bård og Lars sine bøker. Det er en orange og blå nattehimmel og jeg fant ut ved en tilfeldighet at denne funka godt

som bakgrunn til fluebilder :D

Sjekk om du har noen bøker hylla som kan egne seg. Mange bøker har flotte fargesider og landskapsbilder som kan være ypperlig som bakgrunn.

Skulle ikke forundre meg om du har det perfekte bakgrunnsbilde/side stående i bokhylla ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppsettet i roterommet.

Bruker 1 stk gulvlampe (halogen) og 1 arbeidslampe bord (lysrør).

Holder ett vanlig A4 papir ved siden og under flua. Bruker så selvutløser

på kamera. Lavest mulig ISO og justert hvitbalanse.

Kjøpt 1 stk voksduk(25kr) som jeg prøvde som bakgrunn idag.

Bilde av flue idag med gammelt 3Mpix Nikon kompaktkamera.

 

Trygve ;)

post-820-13949867592914_thumb.jpg

post-820-13949867593637_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poster jeg et bilde. Dette er da tatt med et Olympus kompaktkamera. Hva bør jeg forandre på for å få det bedre?

 

[=1]

 

Her har jeg bare brukt en ekstra lampe litt over til venstre mener jeg å huske fra fluen. Bakgrunnen ligger vel 10-15 cm unna flua. Aluminiumsfolie under og litt rundt pedestallen til stikka.

 

Anbefaler å trekke bakgrunnen enda lengere fra.

 

Hvilket olympuskamera har du brukt?

De fleste har greie macro-funksjoner, men hvis du har "super-macro" på olympus'en bør du prøve denne.

 

Dette bildet er tatt håndholdt med olympus mju SW åttehundre-ett-eller-annet...

Ett crap-kamera, men macroen er helt grei.

 

Hvitt ark 50 cm bak motivet, ingen folie, halogen gulvlampe, super-macro funksjon....

Kommer bakgrunnen for nær blir ofte de lyse fargene i flua litt "utbrente".

 

[attachimg=1]

post-3090-13949867594613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poster jeg et bilde. Dette er da tatt med et Olympus kompaktkamera. Hva bør jeg forandre på for å få det bedre?

 

[=1]

 

Her har jeg bare brukt en ekstra lampe litt over til venstre mener jeg å huske fra fluen. Bakgrunnen ligger vel 10-15 cm unna flua. Aluminiumsfolie under og litt rundt pedestallen til stikka.

 

Anbefaler å trekke bakgrunnen enda lengere fra.

 

Hvilket olympuskamera har du brukt?

De fleste har greie macro-funksjoner, men hvis du har "super-macro" på olympus'en bør du prøve denne.

 

 

 

 

Har et Olympus FE-320 8 megap. Sånn i farta mener jeg å huske at det er super macro på det. Fått handlet meg inn ny bakgrunn og prøver igjen så fort jeg har tid. :) Takk for tips alle sammen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøver jeg et til. Ny bakgrunn og denne gangen på SuperMacro. Sliter litt med skinn fra vingen. Det hadde nok blitt bedre om jeg børsta den litt med sandpapir, men det er det nok mest meg og ikke fisken som tenker på. Ett av 50 bilder det her. Sliter litt med å få fokus på hele flua. Kun kjørt med auto instillinger på kameraet, og ingen blitz.

 

Litt å jobbe med på flubindefronten også ser jeg ;)

 

 

*redigert: redigert og flyttet bildet til neste innlegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...