Gå til innhold

Hva slalgs flue til ørret?


MagnusW

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er helt fersk innenfor å fiske med flue, og skal ha mine første kast i helgen.

Det jeg lurer på er hva slags fluer man bør bruke på ørret eller annen fisk i ferskvann?

Jeg har kjøpt meg 22 fluer. Vet ikke hva man kaller de forskjellige, men kan prøve å beskrive hvordan de ser ut, så kanskje dere kan forklare meg hva jeg skal bruke? :P

 

- 4 stk som ser ut som maur. 2 svarte og 2 brune

- 4 stk som ser ut som vanlige fluer?

- 4 stk som ser ut som mygg. 2 små og 2 store

Tror disse er det man kaller tørrfluer. Kan det stemme? Hva brukes de til?

 

De neste er ganske mye større og mer "bustete" :P De har mer farger og noen glinser litt.

 

 

Håper jeg har gjort meg forståelig, og at noen i hvertfall kan prøve å hjelpe en hjelpeløs ny fluefisker (hvis jeg i det hele tatt får lov til å kalle meg fluefisker).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser de vanlige fluene slik ut? Dette er et bilde av en rhodani døgnflue(tørrflue)

http://shop.nfisk.no/images/Rhodani.jpg

 

ta en titt på disse fluene(dette er kun tørrrfluer) så får du dannet deg et bilde over hva fiskes tørt og hva fiskes vått :):

 

http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/T%C3%B8rrfluer

 

Når det gjelder fluevalg bør du lese denne artikkelen skrevet av Rune(The boss) ;D

 

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=50:skogsvannet-i-september-og-oktober&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

 

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vært ferske og hjelpeløse på området, så det skal du ikke bry deg om. I tillegg er vi såpass få, at du er hjertelig velkommen!! Og ikke minst til ffs.no

 

På denne årstiden så er det ikke så mye som skjer, det mest sannsynlige er at det er mygg som klekker. Selvfølgelig kan du råke til å få fisk på de fleste av fluene du skriver om, men sannsynligheten for fisk er kanskje større under enn over vann litt avhengig av hvor du skal fiske. Maur f.eks. som du skriver om er ifølge noen av oss, aldri helt feil. Mens andre igjen omtrent aldri fisker med maur, hvis ikke det er helt tydelig at det er det som er maten. Bustefluer som du forteller du har flere av, kan illustrere flere forskjellige innsekter og kan gi uttelling. Men, du er klar over fredningstiden fra 15 sept? Noen steder 1 okt, eller også enkelte steder ingen fredning.

 

I tillegg vil jeg ta med at du må ha noe å ha på fluene dine hvis ikke de skal bli våtfluer alle som en. Så hvis ikke du har en flytepasta, eller spray, så kjør innom en butikk og fortell hva du trenger.

 

Lykke til, og før galskapen tar helt overhånd: Har du tenkt nøye over dette? Vil du virkelig dette?  ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar.

 

For å svare på noen av spørsmålene som kom opp:

Ja, jeg har en væske som jeg fikk beskjed om å dyppe tørrfluene i. Flaks at jeg jeg kjøpte dette da. :P

Når det gjelder fredningstiden så er jeg litt usikker. Jeg trodde det at fredningen gjaldt vann i bevegelse (elver, bekker osv.), og ikke stillestående vann. Tar jeg feil? Jeg må selvfølgelig sjekke dette opp når jeg kommer på hytta i kveld (Ål i Hallingdal) og hvordan reglene er der. Det var der jeg hadde tenkt til å fiske i helgen. Hadde vært dumt om det ikke var lov til å fiske nå. :P

 

Når det gjelder om jeg er sikker på om dette er virkelig det jeg vil, så ble jeg litt usikker da jeg var i butikken i går. :P Haha. Så alt utstyret som fantes, prisene osv. Ser jo at jeg etterhvert må oppgradere stang og snelle, skaffe meg vadebukser og andre klær osv.

 

Til slutt. Er det noen her som bor på østlandet? Oslo eller Akershus? Hadde vært greit å vite litt om fredningen her hjemme også. Er alt fredet for tiden? Hvis det ikke er det, kanskje noen ville tatt meg med på en fisketur til uken, slik at jeg kunne lært litt. Det er lov å prøve seg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Magnus......hvor er det du bor? det er først og fremst lurt å se om det er et miljø rudt deg som du kan adopteres inn i. og hviss det er det er jeg sikker på at du kommer til å bli godt motatt, for det er en veldig fin gjeng her inne som er villige til å hjelpe . så hvor kommer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei magnus :)

 

vet ikke hvor du er fra, men det jeg ville satset på nå så sent på sesongen, er ei god harrelv...den er bitevillig og tar det meste som kommer drivende, dead drift eller srtipende...

 

siden du er fersk og ikke har fisket så mye med flue , er harren fin og trene seg på, om du bommer på tilslaget så blir den sjelden skremt også, nytt flyt og den tar igjen :)

 

EDIT: når det gjelder fluer: så er maur og små døgnfluer bra og ha i boksen nå...stankelbein og noen vårfluer og kanskje :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Oslomarka (Øst- eller Nordmarka) du har tenkt å fiske i, er det ingen fredning i vannene. Men det er fredet i alle elver og bekker, og i en sone på 100 meter fra større inn- og utos, i hele oktober.

 

Det er enda ganske mye som skjer i skogene rundt Oslo. Jeg har kun fisket med mygg og maur i hele september og oktober. Fisk har det også blitt :-)

 

Anbeflaer deg å sjekke ut www.ofa.no hvis Oslomarka er aktuell for deg.

 

Ikke tenk så mye på alt utstyret du ikke har. Når det gjelder kastingen så kan du ta deg en tur til Holmendammen på tirsdager. Der fins det en overflod av flinke og hyggelige karer som gjerne gir deg noen tips og kan hjelpe deg med å finne ut av om stang og snøre passer sammen.

 

Lykke til, og gratulerer med en fantastisk ny hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra fjellet, og det ble ikke noe fisking pga fredning. Håpet nå er at jeg kan få fisket i nærområdet mitt denne uken. Og for å svare på hvor jeg bor, så er det i Asker.

Prøver å finne ut om hvordan det er med fiskekort her, men sliter jeg med å finne informasjon. Slik jeg forstår det, så virker det som om jeg kan fiske uten fiskekort, bare fisketrygd. Det står på Asker jeger og Fiskerforenings sider: "I Asker har du enestående mulighet for fiske gratis, og hvis du er over 16 år og ønsker å fiske laks i Askerelven, må du kun løse fisktrygden, det er faktisk ikke alle kommuner i landet som har denne muligheten".

Det står laks, men jeg skal ikke fiske laks. Er det noen som har peiling? AJFF sine fiskesider er oppdatert sist i 2005.

 

Håper kanskje å få fisket i Semsvannet i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra fjellet, og det ble ikke noe fisking pga fredning. Håpet nå er at jeg kan få fisket i nærområdet mitt denne uken. Og for å svare på hvor jeg bor, så er det i Asker.

Prøver å finne ut om hvordan det er med fiskekort her, men sliter jeg med å finne informasjon. Slik jeg forstår det, så virker det som om jeg kan fiske uten fiskekort, bare fisketrygd. Det står på Asker jeger og Fiskerforenings sider: "I Asker har du enestående mulighet for fiske gratis, og hvis du er over 16 år og ønsker å fiske laks i Askerelven, må du kun løse fisktrygden, det er faktisk ikke alle kommuner i landet som har denne muligheten".

Det står laks, men jeg skal ikke fiske laks. Er det noen som har peiling? AJFF sine fiskesider er oppdatert sist i 2005.

 

Håper kanskje å få fisket i Semsvannet i morgen. :)

Hvis du ikke skal fiske etter anadrome laksefisker så trenger du ikke betale fisketrygdavgift. Hvis du lurte på det :)

Rettelse: Hvis du ikke skal fiske i vassdrag med anadrome laksefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så seint på året er det ikke like enkelt å fiske tørrt MagnusW. På vindstille dager kan du prøve myggfiske, men jeg tør påstå at det ikke er det aller enkleste å starte fluefiske med. Umulig er det imidlertid ikke. Vil anbefale deg å lese artiklene du finner på fremsiden her, eller det Rune Stokkebekk skrev om myggfiske i siste nr. av Alt om fiske. Selv har jeg fått fisk siste uken på stripende vårfluer i skumringen, men det som har fungert best er å fiske vått. Vår ute en tur med JøranN i kveld. Vi fikk ca 20 ørreter og 10 abbor på en mørk Wolly bugger krok 8 og 10.

Vi fiska med sakte synkeline (intermediate line) fra belly boat.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MagnusW.

Hytta ved Ål er jo et fint utgangspunkt.  Men der er det vel best frampå våren engang og utover.  Prøv småbekker og tjern i området.  Hallingdalelva er også spennende til tider, så lær deg det med litt insektsklekkinger og ørretmat i løpet av vinteren, så er du klar til våren.  Noe av det beste som er, er å ha en fiskekamerat i samme alder og kunnskapsnivå, så kan dere uvikle dere sammen og få et vennskap som kan vare livet ut.  Da blir det også ofte flere turer og dere lærer av hverandre og få da gode tips av erfarne fiskere etterhvert langs vassdrag m.m.  Husk at det å vade i elv må trenes på og ikke gjør dette alene.  Her gjelder det å skyndte seg langsomt å fokusere på sikkerheten.  Og for all del, vading kan fort bli en uting før man lærer at fisken kan stå veldig nær deg.  Så lærer du deg å lese strømmer ved å observere hvor fiskene vaker osv. underveis.

Finnes noen greie bøker av bl.a. Pål Krokvold som tar for seg fluer, fiskemetoder etc.  Så du har en interessant vinter foran deg.  Men det å kunne diskuttere med en kamerat er gull verdt.

Lykke til med hobby/livsstil for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for flere svar.

 

Jeg tror jeg får bruke vinteren til å lese litt om denne nye hobbyen min. Om forskjellige fiskemetoder og hvordan det er med klekking osv.

 

REDIGERING: Kanskje jeg skal prøve meg litt i sjøen siden det er på slutten av sesongen. Da får jeg i hvertfall øvd litt kasteteknikk.

Skal legge til at jeg på hytta i helgen stod litt utenfor å kastet (mine første kast faktisk). Det var temmelig mye vind, men jeg ble overrasket over at jeg klarte det relativt bra. Hadde trodd det var veldig mye vanskeligere. Synes det var kjempegøy og fikk nesten litt kikk av det. :P hehe.

Jeg får ikke ta helt av da. Jeg har nok mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

For fiske i Oslo og Bærumsmarka er ofa.no et glimrende utgangspunkt for å finne info om vann og regler. Mener de økte aldesgrensa for gratis fiske til 18 år i år. Mange fine vann i omegn. Det er mange fine artikler og MYE info her på sidene, så da skal du kunne bli teoretisk god i løpet av vinteren hvertfall. Også er det greit sjøørretfiske i Asker, f.eks på hvalstrand. Nå er det gytetid og etter min mening best å la ørreten som trekker mot elver og bekker være i fred, men til våren.....

Lykke til og velkommen til en hobby som vil kunne strippe deg for fritidsproblemer (og problemer med overflødige penger!) for lang tid fremover.

 

Dessverre lite kjent i Asker, men min barndomselv, Lysakerelva overfor fransefossen er en ypperlig elv til å trene i. Mye, men ganske små fisk. Der får du trent på kasting og på tilslag og du vil få fisk. Også er det fint der. Jeg har kasta bort mange timer av min ungdom der!

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vinteren er lang og med mye dødtid for de fleste fluefiskere så er det greit med litt lektyre og som Imago-S skrev så er bla boka til Pål Krogvold "Fluefiske fra A til X" helt "grei". Bare ikke gi opp, noen ganger kan det virke som om ting butter litt i mot og det tar litt tid å finne gode plasser og lære disse å kjenne. Ta ting i ditt eget tempo og ikke bry deg med hva andre får og ikke får. Jeg tror også jeg hadde meldt meg på et kastekurs så fort som mulig - like greit å lære riktig teknikk fra begynnelsen av...  :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...