Gå til innhold

Veps


Ruffen

Anbefalte innlegg

Veps er et landinnsekt. Noen ganger tryner de eller blir sittende fast i vannfilmen. Da tror jeg de sporadisk blir tatt som et stort byttedyr av fisken. Derfor kan man til stadighet finne en og annen veps, klegg og humle i magen på fisken. Slik er det også med maur. Men som kjent svermer mauren, noe som gjør at det er svært mye av de på vannet til tider. Derfor kan auren bli sellektiv på disse.

 

Jeg antar at auren tar vepsen oportunistisk. sulten. agressiv. Hvis en vind eller floskur har fått mye veps til å tryne, vil jeg anta at auren blir sellektiv på disse. Tenk dere hvis en bisverm hadde landet i for eksempel Renaelva. Da tipper jeg det raskt har blitt sellektiv og aktive aurer i strømkantene da.

 

Husk at getingen er svært populær i sverige også pga sine flyteegenskaper med balsatre. De fisker gjerne mye "steikharr" i hurtigstrømmende vann. Da er ei evigflytende flue praktisk, og som kjent er ikke "steikharr" særlig vrien å få til å bite.

 

En gang for lenge siden i ei still lone i Mugga ved Røros, observerte jeg engang ei Humle som låg og surra på vannfilmen, hjelpeslaus. En Harr steig og tok humla. Etter noen sekunder poppet humla opp igjen og surret enda mer på vannfilmen. Dette gjentok Harren flere ganger helt til humla bikka utom brekket. Sansynligvis var det en liten harr som ikke maktet å få den store humla inn i den lille munnen sin. Det var artig å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg vil rette litt på degangående at fiskenraskt ville omstille seg til ny mat som plutselg dukker opp, renaelva opplever som den trege fiskebestanden til å gjøre det. se f.eks. hvor lang tid den bruker på å begynne å beite på danica.....overgangen fra baetis til aurivill.....

ovrgang til vårfluer fra døgnfluer.....tilogmed en stor stokkmaur sverming med mye maur på vannet fikk ikke fisken til å skifte fra baetis til maur,,,,stokkk stein dum!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i det. Ofte ser det ut til at fisken trenger noen dager til å oppfatte enkelte klekkinger! Typisk for eksempel der Vulgata klekker først på grunnt vann.

 

Det kan også hende at det er annerledes i ei elv som Rena, der det klekker så innmari mye av ulike arter fast. Dette har jeg forstått på trådene her. Nedre Rena er ei elv jeg faktisk aldri har fisket. Har fisket endel i øvre Rena - passende avstand hjemmefra.

 

Tipper likevel det ville bli aktivitet hvis svermen hadde landet på et stille vann en godværsdag. Her reagerer iallefall auren spontant på for eksempel maur og bibiosvermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska med Veps på New Zealand med stort hell. fisk som ikke enser andre fluer kan stige direkte opp og glefse i seg en balsaveps. Nå skal det jo sies at New Zealand aurene har veldig fokus på landinsekter og er opurtunistisk av natur.  Men ingen tvil om at Veps der faktisk til tider blir foretrukket foran andre fluer.

 

Har fått en del fisk på veps her hjemme også, men det er jo sjelden det er store mengder tilstede, utenom på høsten, så det blir jo helst harr. Har foresten et vann som ligger ikke alt for langt unna noen bikuber, dette fører til intens vaking på Bier på varme vårdager rett etter isløsningen, spennende saker ;)

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor kunne vi knapt sitte ute og spise på sensommeren p.g.a aggresive veps i hopetall. I år har jeg sett tre! Er det liknende tilstander over hele landet?

 

Sjur

Ja når du sier det så har det vel vært lite veps i år. Vi spiser veldig ofte ute og kan ikke huske å sett noe veps da egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten i skogsvannet liker veps godt den. Men det er ikke så ofte at de gir noe vaking.

Jeg har hatt noen få gode dager med veps. I år har de vært fraværende. Blir slik når det er mye surt vær.

 

Et år i august var det plagsomt mye veps, og de nødlandet over alt. Alt for mange på meg. Men også mange på vannet.

Da vaket ørreten hissig på veps. Jeg holdt ut stedet i et par timer, ble stukket en gang og da var det nok.

 

En annen gang var jeg på fjellet og ble plutselig overrasket av tordenvær og en kort, kraftig regnskur. Når det var over lå det massevis med blomsterfluer, bier og veps på vannet. Ørreten gikk bananas og jeg fisket godt med veps.

 

Veps er kjekt å ha, jeg har 2 stk. i boksen i tilfelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig "gjeting" betyr hjortehår. Fluene her kaller svenskene for "geting". Bakkroppen består av lakkert balsatre, og flyter som ei..kork..eller balsa.

 

Svenskene bruker slike fluer med avlang kropp lakkert som veps (bildet til Staffan) og avlange mørke kropper formet som en vårflue. Disse flene er ekstremt populære hos "söta bror" og fungerer derfor garantert. Selv om jeg nevnte tidligere her at jeg har en misstanke til at de fungerer best til harrfiske i hurtige elver, som er veldig populært over kjølen. Arrester meg hvis jeg tar feil her, de med brukserfaringer, det har jeg dårlig med.

 

Butikkhyllene  er fulle av disse overalt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den fisker godt fordi den har profilen til en vårflue sett fra undesiden

 

[attachimg=1]

Trodde "gjeting" var av hjortehår?

 

L. Berqvist sin "Geting" er laget av hjortehår.

 

Rolf Ahlkvist sin "Geting" er laget av balsatre.(Jfr Staffan sitt bilde)

 

http://www.ahlkvist.net/index.htm

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det. dessuten så er svenske butikkhyller FULLE av fluer som svenskene syntes ser "kule" ut. Betyr IKKE at de funker for det :)

Svenskene har regnbuefiske, mye artige mønstre som blir laget for det. Egentlig har jeg aldri skjønnt greia med å lage så vannvittig mye rart for å fiske båge. Den spiser jo de samme tingene som ørreten. Men responderer sikkert på en annen måte på farger og har helt klart et sterkere behov for å spise hele tiden. Det jeg endte opp med når jeg fisket med disse kreasjonene før var å få stygge, nyutsatte regnbuer... Fisket jeg med mer vanlige ørretfluer fikk man de fiskene som hadde rusla der ei stønn. Jeg synes faktisk at det er litt synd at vi ikke har noen regnbuevann her og der. Bra for rekrutteringen, litt lengre sesong og mye action når ørreten er i sturemodus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har hatt MANGE flotte turer til Høkensås, og jeg er dønn enig med deg. Regnbue burde vært satt ut mange flere plasser... DA veterinærgodkjente, vi har nok gyro..

 

Disse balsafluene er åpenbart suverene PELLETS imitasjoner...

 

PS. Er nok mange som har blitt satt ut av at disse "bågene" ofte er adskillig vanskeligere og særere enn vill ørret!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det avklart.... Jer er "teit" i svensk!!

 

Selv vil jeg helst slippe å se særlig med regnbue hos oss. Jeg vil heller slå et slag for å bevare og forbedre brunauren!

 

Neon av de crazy regnbuefluene skyldes kansje også andre fisketaktikker pga senhøstfisket borti der. Var i Arboga på Novembe en gang. Regnbuen er vel en vårgyter. Så regnbuen åt det han klarte sent utoverhøsten. Da brukte de synkliner og bobyflies. Ei isoporflue med boobies :) som ble dratt ned i draget og poppet opp under pausen. Den oppførte seg som en jigg med maraboehale og lagde et svare leven der ute. Måtte visstnok ha noe slik for å få den kalde fisken til å respondere...... Omtrent like innspirerende som torskefiske - når det er sagt hender det jeg tar meg noen torsketurer på vinteren altså.

 

Beklager at jeg bringer tråden bort fra geting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...