Gå til innhold

En diskusjon rundt Lenth kopister purister og annet faenskap.


Øystein

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på det spørsmålet, det er vel forskjell på purisme som vi er inne på her og gjenstander man ønsker å ha privat.

Er ikke helt sikker....Men jeg tror ikke det er noen sammenheng eller noe moralsk i veien med å ha hemmeligheter. Purisme er en betegnelse for en ideologi som ikke  må inkludere personlige eiendeler(hva nå det enn måtte være) for å bli definert.

 

Fks så er det helt ok å kritisere hip-hop bevegelsen selv om man ikke deler poesien man kanskje skriver med alle.

Ingen har krav på å få vite noe om andre.

Men jeg nærmer meg det nivået der å presentere superflua ville vært riktig.

ikke gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 287
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på det spørsmålet, det er vel forskjell på purisme som vi er inne på her og gjenstander man ønsker å ha privat.

Er ikke helt sikker....Men jeg tror ikke det er noen sammenheng eller noe moralsk i veien med å ha hemmeligheter. Purisme er en betegnelse for en ideologi som ikke  må inkludere personlige eiendeler(hva nå det enn måtte være) for å bli definert.

 

Fks så er det helt ok å kritisere hip-hop bevegelsen selv om man ikke deler poesien man kanskje skriver med alle.

Ingen har krav på å få vite noe om andre.

Men jeg nærmer meg det nivået der å presentere superflua ville vært riktig.

Jeg tror det ville blitt feil å presentere superflua nå eller for all fremtid. Den vil ikke miste sin magi, men det vil du. Du ville bli sittene igjen som ei gourmethøne ribbet for alle fjær og renset for alt fett og smak.

 

Jeg kommer ikke til å få en eneste fisk mer om jeg hadde superflua i boksen eller for den slags skyld på fortommen. Superflua er noe surealistisk som vi alle vil strekke oss etter men vi vil ikke nå den. Den ultimate fisken og den ultimate flua vil vi ikke finne men leite etter!

Dessverre finnes ingen superflue. Heldigvis kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen et eksempel på skyggeadferd, så fort en kjendis mener noe dukker enighetene opp.

Om det var en humortråd i utgangspunktet vet ikke jeg. Etter innleggene å dømme har det vært en ok diskusjon.

Brun kan jo bare holde kjeft, han har jo ikke deltatt heller.

Psykopat sammenligningen bør han forklare, man spøker jo ikke med psykopater.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen et eksempel på skyggeadferd, så fort en kjendis mener noe dukker enighetene opp.

Om det var en humortråd i utgangspunktet vet ikke jeg. Etter innleggene å dømme har det vært en ok diskusjon.

Brun kan jo bare holde kjeft, han har jo ikke deltatt heller.

Psykopat sammenligningen bør han forklare, man spøker jo ikke med psykopater.. :P

Marbakken: Hvis du skal være så bedriten og har et behov for å sparke noen så er du ikke værd å svare en gang.

Å minne folk om å oppføre seg at i alle fall ikke "skyggeatferd"

Men nå får du finne noen andre å skyte på hvis du skal få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke med oppmerksomhet å gjøre i det hele tatt. Hadde det vært målet kunne jg gjort andre ting.

Hvis noen leser tråden og bruker litt oppfinnsomhet så vil de fint klare å komme opp med noe mer matnyttig enn slikt vås brun kom med.

Det er jo faktisk den mest aktive tråden på lenge, og det sier vel noe om noe?

Jeg vil ikke sparke noen, men i og med at jeg legger meg ut fo hugg så kan andre når de hopper i det også tåle litt.

Nei fy faen osv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Marbakken skrev:

Hvis noen leser tråden og bruker litt oppfinnsomhet så vil de fint klare å komme opp med noe mer matnyttig enn slikt vås brun kom med.

 

Tenker du da på mer matnyttige ting som ikke arrogant å avfeie det andre sier som vås :)......... eller mer matnyttige ting som det du selv skriver her:

Tenk hvor mange Lenth kopister det er rundt omkring. Og jo det er nydelig at folk blir fluefiskeinteresserte, men hva med meg som holdt på lenge før det ble trendy. Hadde jeg tatt feil når jeg feira fangstene med å kakke de i huet? Hvordan kunne det være feil når vi samtidig brukte høstkveldene på sykla til bekkene å sjekke om alt var i orden. Gikk jeg i for billig klær også, skulle man se ut som dressmannmannen når man fiska, skulle man kysse fisken, eller filme og ta bilde av den. Og hva var galt med sjuerstanga, jeg kunne fiske når det ikke klekka. Jeg skjønte at dette var noe øvre middelklassefaenskap. Jeg er drittlei tørrfluefilmer. Hvor er dybden og alvoret, hvor er engasjementet og formidlingen av viktigheten av å få barna ut i skauen. Selv om det bare er med markstanga.

Tror mye av dette insektgnålet virker mot sin hensikt, dette uendelige maset om tørrfluefiske og hvor overlegent det er.

 

Ja for dette må være en skikkelig matnyttig kommentar ikke sant, ingen stigmatisering av grupper etc å finne her ikke sant :rolleyes:

 

Et lite forslag:

Ta selvkritikk selv før du forventer at andre gjør det :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere folkens....Jeg har klart o holde meg borte fre denne tråden......Når har dere tenkt å gi meg et kompliment for det da?

Marbakken.....JEg skal si min mening om denne tråden/holdninger osv når jeg får litt bedre tid. Men gud bedre da mann!!!

Jeg liker ikke Lenthkopier....Men når jeg blir stor, skal jeg bli en Andrè Brun kopi....Han er mye finere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et avsnitt skrevet av Ted Leeson, publisert for første gang (så vidt jeg vet) i boka The Habit of Rivers:

Det er underlig hvordan hver enkelt fluefisker setter grenser for seg selv. Noen fisker utelukkende på vak, atter andre bruker bare fjærlette stenger eller ørsmå fluer. Jeg har aldri trufet to fluefiskere som definerte grensene på samme måten, eller hadde den samme forklaringen. Alle definerer vi vår egen verden, og fisker innenfor begrensninger vi har lagt på oss selv, som både er intenst personlige og åpenbart vilkårlige. Hvis noen presser oss kan vi komme med "årsaker" til hvordan vi har avgrenset oss, selv om disse er like tilfeldige og bare virker overbevisende på andre som tenker likt. Våre private stengsler tilsvarer en visjon som omfatter en måte å opptre på, en estetikk og en etikk - noe som vel er det samme om å si at dette er en filosofi. Riggen min med flere nymfer er en vulgaritet en annen fisker ikke ville tatt i med ildtang. Jeg rigger uten å tenke meg om to ganger.

 

Det morsomme er at utdraget er hentet fra boka Fluehue - En Antologi. Redaktøren (som også har vært initiativtager og oversetter så vidt jeg vet) heter Lars Lenth, og personlig er jeg glad for at noen tar seg bryet med oversette og sørge for at slike perler blir tilgjengelig på norsk for ferske og mindre ferske fiskere.

 

Kanskje et poeng å finne noe annet å diskutere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for at denne tråden har begynt å handle om marbakken, hvordan knekke marbakken osv.

Neida, seriøst så har jeg ikke noe behov eller ønske om å dele private ting på et fluefiskeforum.

Jeg er marbakken her inne og prater fisk.

Jeg har også automatisk gjort noen tanker vedrørende deg og dine ting uten at jeg behøver å vite noe eksakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg er litt redd for at denne tråden har begynt å handle om marbakken, hvordan knekke marbakken osv.

Neida, seriøst så har jeg ikke noe behov eller ønske om å dele private ting på et fluefiskeforum.

Jeg er marbakken her inne og prater fisk.

Jeg har også automatisk gjort noen tanker vedrørende deg og dine ting uten at jeg behøver å vite noe eksakt.

 

 

Prater fisk? Slenger jo bare dritt....

 

NEI, kløppdegåfårreienjobb.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...