Gå til innhold

En diskusjon rundt Lenth kopister purister og annet faenskap.


Øystein

Anbefalte innlegg

en lenth kopi er som regel en som har fisket med flue i kort tid

 

 

Nettopp!

 

Spørsmålet er om det er noe galt i å være fersk fluefisker og om det er et problem å ha Lenth som forbilde?

 

Har ikke alle vert ferske fluefiskere og har vi ikke alle hatt våre forbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 287
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

en lenth kopi er som regel en som har fisket med flue i kort tid

 

 

Nettopp!

 

Spørsmålet er om det er noe galt i å være fersk fluefisker og om det er et problem å ha Lenth som forbilde?

 

Har ikke alle vert ferske fluefiskere og har vi ikke alle hatt våre forbilder i begynnelsen?

Er helt enig med deg!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle som har fisket en stund, får si lille personlige stil.

Jeg liker svær snusleppe, rompetaske, gul gummihanske på hodet og sauepulerstøvler.

Ellers så hoier jeg høyt hver gang en fisk knasker i seg flua, og så stønner jeg når jeg setter den ut.

Om fisken er skikkelig svær, hender det av og til at det napper i pungen og at jeg må skifte underbukse etterpå.

Da må jeg bare dra noen rapp over skinkene på meg selv med stangtuppen.

Akkurat som gutta på film gjør det.

 

Hehehe, ser for meg deg i elva, det må være litt av et syn!! Tror jeg aldri vil tørre å bli med deg på noen tur. Her blir jeg nok for pysete  ;D ;D ;D

 

Ser ikke noe galt i Lenth kopier. At Lenth inspirerer folk til å starte med fluefiske er etter mitt syn veldig bra.

Har ingenting imot at noen blir purister heller. Det er trivelige folk det er artig å diskutere med.

Det må bli opp til enhver å finne sin stil. Det finnes ikke noen facit på hva som er rett og galt egentlig.

Men, det er viktig å skjønne hvorfor en må ta hensyn til fiskeregler og ta hensyn til andre og miljø. Der finnes det ulike faciter avhengig av hvor og hvordan en fisker.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er gjerne de som ikke har fisket så lenge som har slike mål og meninger.....hadde det sjøl og holdt det skulle bare fiske med flue, nesten lovd i en petribroderforrening dluefiskeklubben IMAGO, nå har jeg haspelstang, havfiskestang og synes at surfcasting er så jævlig gøy her i nord hvor havvannet har riltig store fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gjerne de som ikke har fisket så lenge som har slike mål og meninger.....hadde det sjøl og holdt det skulle bare fiske med flue, nesten lovd i en petribroderforrening dluefiskeklubben IMAGO, nå har jeg haspelstang, havfiskestang og synes at surfcasting er så jævlig gøy her i nord hvor havvannet har riltig store fisker.

 

Hvilke mål og meninger tenker du på da staffan?

 

eller hvilke mål og meninger har Lars lenth og nybegynnerne som de erfarne fluefiskerne ikke har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en lenth kopi er som regel en som har fisket med flue i kort tid

 

 

Nettopp!

 

Spørsmålet er om det er noe galt i å være fersk fluefisker og om det er et problem å ha Lenth som forbilde?

 

Har ikke alle vert ferske fluefiskere og har vi ikke alle hatt våre forbilder?

 

Når jeg startet med fluefiske kunne jeg knapt lese. Hvor ideèn kom fra husker jeg ikke, men det var iallefall ikke fra filmer eller bøker. Det eneste jeg husker fra mine første turer med fluestang var at den var utrolig tung og at jeg ikke kunne kaste og derfor lot linen drive med strømmen ned elven.

 

Den første "voksenboken" jeg leste var en som Even Rise hadde gitt ut. Jeg var 11 eller 12 år. Føler meg vel litt for gammel til å ha forbilder nå. Derimot er det jo en del som inspirerer meg som feks. Krattsamen. Grunnet han blir det nå en Garrison 204. Staffan i sin filosofi. Dere som legger ut fluer på insp. trådene. Og Oddbjørn for sin kasteferdighet.

 

Sigve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare utdype Staffan litt der.

 

Som tidligere signalisert, så gir jeg blanke i hva slags trender folk velger å følge. Jeg synes faktisk også at det er veldig hyggelig at programmene til Bård og Lars trekker unge, nye mennesker til fluefiske.

Det er også veldig hyggelig å dele kunnskaper/gleden med de som er nye for interessen.

 

Det jeg (ganske sikker på at jeg deler syn med Staffan her) regarerer på av og til, er hvordan "TV generasjonen" i ett og alt skal "kopiere" gjøglerne på TV.

Har friskt i minne en episode fra i sommer, hvor en svært ung fluefisker "går bananas, og kaster stang etc etc" etter tap av en pen fisk. Dette synes jeg, oppriktig, blir helt ut av proposjoner, og et godt eksempel på at fiskeren ikke helt ser forholdet mellom virkelighet og TV-gjøgleri.

Det spiller i og for seg ikke noen rolle hvordan folk velger å reagere, men la det i det minste se litt naturlig ut!

Når man mister en fisk, og krampeaktig forsøker å etterape oppførselen fra filmen "the trout that ate New York", melder jeg meg ut, og finner andre steder å fiske.

 

Edit:

Mulig filmen het "The cunt that ate new York", huske ikke helt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare utdype Staffan litt der.

 

Som tidligere signalisert, så gir jeg blanke i hva slags trender folk velger å følge. Jeg synes faktisk også at det er veldig hyggelig at programmene til Bård og Lars trekker unge, nye mennesker til fluefiske.

Det er også veldig hyggelig å dele kunnskaper/gleden med de som er nye for interessen.

 

Det jeg (ganske sikker på at jeg deler syn med Staffan her) regarerer på av og til, er hvordan "TV generasjonen" i ett og alt skal "kopiere" gjøglerne på TV.

Har friskt i minne en episode fra i sommer, hvor en svært ung fluefisker "går bananas, og kaster stang etc etc" etter tap av en pen fisk. Dette synes jeg, oppriktig, blir helt ut av proposjoner, og et godt eksempel på at fiskeren ikke helt ser forholdet mellom virkelighet og TV-gjøgleri.

Det spiller i og for seg ikke noen rolle hvordan folk velger å reagere, men la det i det minste se litt naturlig ut!

Når man mister en fisk, og krampeaktig forsøker å etterape oppførselen fra filmen "the trout that ate New York", melder jeg meg ut, og finner andre steder å fiske.

 

Edit:

Mulig filmen het "The cunt that ate new York", huske ikke helt ;D

 

Vel...eller andreas fismen gjorde også dette såvidt jeg husker ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har friskt i minne en episode fra i sommer, hvor en svært ung fluefisker "går bananas, og kaster stang etc etc" etter tap av en pen fisk. Dette synes jeg, oppriktig, blir helt ut av proposjoner, og et godt eksempel på at fiskeren ikke helt ser forholdet mellom virkelighet og TV-gjøgleri.

 

 

Han hadde jo ikke en True ark. Spørs om det hadde blitt like mye drama med den i hånden :D

 

Jeg gikk forresten bananas en gang for noen år siden. Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å strekke ut fortommen etter utallige forsøk på en steady fisk. Det endte med et oppkok uten sidestykke og et særiøst oppgjør med stang, snelle og 2 nærliggende einerbusker. Ikke et av mine bedre øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at de som er så imot å bli kritisert for hvordan de utøver sitt fiske holder seg for gode til slik. ;)

 

Samme for meg egentlig. At Bård, Lars, Lars og Andreas fikk meg til å begynne med fluefiske er jeg evig takknemmlig for. Når jeg nå i tillegg visstnok har blitt trendy. Ja da er livet flott. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har friskt i minne en episode fra i sommer, hvor en svært ung fluefisker "går bananas, og kaster stang etc etc" etter tap av en pen fisk. Dette synes jeg, oppriktig, blir helt ut av proposjoner, og et godt eksempel på at fiskeren ikke helt ser forholdet mellom virkelighet og TV-gjøgleri.

 

 

Han hadde jo ikke en True ark. Spørs om det hadde blitt like mye drama med den i hånden :D

 

Jeg gikk forresten bananas en gang for noen år siden. Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å strekke ut fortommen etter utallige forsøk på en steady fisk. Det endte med et oppkok uten sidestykke og et særiøst oppgjør med stang, snelle og 2 nærliggende einerbusker. Ikke et av mine bedre øyeblikk.

 

Husker godt samme episode jeg også, og det tar seg nok ikke særlig ut nei.

Er ikke så gæli når det er en hel gjeng med "gody voksne" fiskere som ser på, men når det er yngre kommende fiskere i nærheten, som en da i tillegg skal være forbilde for, så tar det seg nok ikke ut.

Nei, ryker en fisk, så er det bare å smile, og innse at en har tapt :) Det er noe av det som gjør fluefiske intressant...En mestrer det ikke 100% hele tiden, og det er godt å komme til kort til tider. Fordi om JEG opplever det ekstremt skjelden, så er det i det minste godt når det først skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en lenth kopi er som regel en som har fisket med flue i kort tid

 

 

Nettopp!

 

Spørsmålet er om det er noe galt i å være fersk fluefisker og om det er et problem å ha Lenth som forbilde?

 

Har ikke alle vert ferske fluefiskere og har vi ikke alle hatt våre forbilder?

 

Kostaterer bara at for mange sluefiskere idag har underholdningsartistene i fluefiske som forebilder......om 10 år har de oppvoksende fluefiskere  andre. På 70 tallet hadde jeg og svært mange andre slike som Hans Lidmann som forebilder, men jeg synes det er merkelig å se bård og lars og den dårlige strategien de bruker under sitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det finnes vel ingen oppskrift for hvordan man skal reagere på mistet fisk. Selv blir jeg regelrett vonbroten og sår innvendig. Samme følelsen har jeg på dager da: jeg plutselig ikke kan å kaste lenger, vinden fukker opp, jeg plutselig ikke kan knyte en flue til fortommen, jeg mister flytemiddelet på elva, snøret krøller seg i bakevja av mine utvadede føtter og forårsaker krøll i kastet, hvis jeg får knute på fortommen, eller at fisken IKKE tar flua... Ja, da blir jeg trist og føler meg urettferdig behandlet...noen ganger er det nesten som om gråten presser seg på... Andre kanskje kaster fra seg stanga... det er vel opp til hver enkelt eller?

 

Dertil... når alt funker så feirer jeg med et lite selvsikkert glis :)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Irriterende god underholding for meg å se disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Men er det ikke bare å drite i hva andre gjør og kose seg med sitt?  ;D

 

 

"Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon"

 

eller...

 

Problemet er når folk gidder å irritere seg over de som må etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Men er det ikke bare å drite i hva andre gjør og kose seg med sitt?  ;D

 

 

"Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon"

 

eller...

 

Problemet er når folk gidder å irritere seg over de som må etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon

 

DF

Godt poeng!

Egentlig er det vel mer snakk om et skuldertrekk enn irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Men er det ikke bare å drite i hva andre gjør og kose seg med sitt?  ;D

 

 

"Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon"

 

eller...

 

Problemet er når folk gidder å irritere seg over de som må etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon

 

DF

Godt poeng!

Egentlig er det vel mer snakk om et skuldertrekk enn irritasjon.

 

Jeg har nok mer problemer med å ta slike utbrydd for seriøse. Det blir litt trist. Ikke minst forstyrrende i en ellers rolig elv.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Men er det ikke bare å drite i hva andre gjør og kose seg med sitt?  ;D

 

 

"Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon"

 

eller...

 

Problemet er når folk gidder å irritere seg over de som må etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon

 

DF

Godt poeng!

Egentlig er det vel mer snakk om et skuldertrekk enn irritasjon.

 

Jeg har nok mer problemer med å ta slike utbrydd for seriøse. Det blir litt trist. Ikke minst forstyrrende i en ellers rolig elv.

 

Sigve

Det er mulig det er trist, men jeg må nok innrømme at jeg er en av de som kan finne på litt av hvert når jeg mister en stor, sky fisk jeg har jaktet på lenge. Jeg har dessverre et litt vel heftig temperament noen ganger... :-[ Disse utbruddene har veldig lite med Bård Tufte Johansen å gjøre. Heldigvis fisker jeg stort sett på så øde steder at folk slipper å se raseriutbruddene mine;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hm hm....

 

Jeg sitter med en følelse at man har glemt å skille mellom dokumentar og underholdning. Og å sammenligne bøker med filmer blir jo som å sammenligne... øh.... noe annet som er veldig ulikt.

 

Filmene til Lenth & co er jo først og fremst underholdende. At folk etteraper Lenths grenseløse frustrasjon over å miste fisk eller løper rundt med diger snusleppe eller gjentar tildels platte "vitser" som oppstår mellom skuespillerne er ikke så rart. Det betyr ikke at man er "kopier" av skuespillerne eller hva de gjør og står for.

 

På midten av 90-talle gikk halve Norge rundt og sa "Bob, bob, bob, ikke sant!" , "That's a gudd vending, Günther!" og "Det ska itj stå på det, nei!" Det betød jo ikke at man prøvde å VÆRE en Nåsså, nisse eller en innbarket Trønder-bonde.

Man refererte til et UNDERHOLDNINGsprogram.

 

At mine fiskekompiser gauler høyt og forbannet når storørreten ryker, hvorpå jeg kjekt sier "Man RYKER ikke fisk!" er nå ihvertfall bare MORSOMT, synes jeg. Og tro meg, kompisene tar igjen med god margin neste gang JEG mister en fisk / bommer på tilslag / hekter rævva i bakslengen. Og både mine kompiser og jeg har fisket med flue i over 10 år, så jeg tror ikke det er fordi vi er så nye i gamet eller kun har lært vår oppførsel gjennom TV'en. Jeg trordet kan være fordi vi har det MORO.

 

Jeg setter ikke på Tørrfluelandet 3 for å LÆRE så mye om strategi eller fluevalg eller kasteteknikk eller eller eller...

Da finner jeg frem bøker eller tidsskrifter eller ser på bindebeskrivelser her på forumet eller ser på Staffans filmer på Mollanmedia. Da LÆRER jeg mye.

 

Jeg setter på Tørrfluelandet fordi jeg vil le litt, drømme meg bort til elver og brunørret og vaking og fordi jeg heller vil se på Lars, Bård og de andre fiske enn å se Jan Thomas og Charter-Svein danse.

 

Jeg ser heller ikke på The Julekalender for å lære hvordan man spikker en flypropell eller for å lære engelsk (gud forby).

Da googler jeg "propeller+making" eller drar frem en ordbok eller oppsøker noen som KAN engelsk.

 

Nå kan det jo være at enkelte som ser meg sprade rundt i Simms fra topp til tå med en SAGE i hånda og en til på ryggsekken mens jeg forbanner Petri og andre helligheter fordi fisken glapp tenker "Stakkars Lenth-kopi, han har sikkert bare sett på TV og er en trendnisse. Men hvor er snusleppa hans? Herregud, han klarer ikke engang å kopiere Lenth FULLSTENDIG, den tullingen".

 

Til dem vil jeg bare si "Bob, bob, bob, ikke sant?"

Jeg har det i hvertfall moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskelige reaksjoner er helt naturlig!

Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon ("nå mistet jeg fisken, og da må jeg gå litt berserk").

For meg, virker dette rett og slett litt kunstig.

 

Jeg setter pris på ekte fiskeglede (uten at jeg skal prøve å definere dette), men noen ganger er "etteraping" så latterlig tydelig.

Det er greit å ha læremestre og forbilder, men hvis man ikke finner sin egen vei, mister man også seg selv (jfr dette med originaler og kopier)!

 

Men er det ikke bare å drite i hva andre gjør og kose seg med sitt?  ;D

 

 

"Problemet er når folk "prøver" å etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon"

 

eller...

 

Problemet er når folk gidder å irritere seg over de som må etterlikne oppførselen til "Bård og Lars" i en gitt situasjon

 

DF

Godt poeng!

Egentlig er det vel mer snakk om et skuldertrekk enn irritasjon.

 

Jeg har nok mer problemer med å ta slike utbrydd for seriøse. Det blir litt trist. Ikke minst forstyrrende i en ellers rolig elv.

 

Sigve

Det er mulig det er trist, men jeg må nok innrømme at jeg er en av de som kan finne på litt av hvert når jeg mister en stor, sky fisk jeg har jaktet på lenge. Jeg har dessverre et litt vel heftig temperament noen ganger... :-[ Disse utbruddene har veldig lite med Bård Tufte Johansen å gjøre. Heldigvis fisker jeg stort sett på så øde steder at folk slipper å se raseriutbruddene mine;)

 

I det tilfellet som Vidar, Henning og jeg tenker på kan bli litt vanskelig å gjennfortelle. "Du skulle ha vært der" øyeblikk er nok mer passende

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...