Gå til innhold

En diskusjon rundt Lenth kopister purister og annet faenskap.


Øystein

Anbefalte innlegg

Jo, jeg ser den, klart det er kjedelig nå noen river ned illusjonen.

Jeg vil bare fremme mangfoldet, selv om det kanskje ikke blir oppfattet slik.

Jeg tror og mener det er viktige synspunkter jeg kommer med og tolker også reaksjonene som et tegn på det.

Klart det er motbydelig med snobberi, ihverfall i fluefisket. En fiskemetode som på ingen måte tjener på å ha slike konotasjoner.

Hvorfor skal jeg begrense mine synspunkter? Det burde da heller være interessant når fluefiskere mener noe og prøver å bryte ned de endimensjonale rammene rundt hobbyen.!?

Mangfold? Ja, men naturlig utviklet. Er det mangfoldig når norges mest eksponerte fluefisker fremstiller alt annet enn tørrflue som gjevt? Det blir masse kloninger a slikt. Det blir ikke naturlig. Det blir bare ikke det.

Siden du Stian i det hele tatt nevner det eksemplet med musikk så viser du en åpenhet og en innlevelse. Spesielt i musikkverdenen så er mange av de enspora metalfansene nesten litt snobbete. Det morsomme er at de ikke vet hva de går glipp av.

Folk som bare liker black metal er gjerne litt barnslige. Men de trenger ikke være det. Da er de bare jævlig sære.

Selv liker jeg alt mulig av musikk så lenge det formidler noe som jeg syntes er bevegende. Jeg vil nesten si at du har mer peiling på musikk siden du lytter til variert musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 287
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er synd at betraktninger rundt verdier skulle skremme noen, jeg ville jo nettopp blitt skremt av den av og til vel ensretta estetikken her inne.

Om noen skulle bli skremt av mine innlegg og ikke bli fluefiskere så er det vel nettopp fordi jeg forklarer de hva det KAN  være. Men på den annen side forteller jeg også endel om hvo flott det er. Jeg prøer bare å belyse denne etiketten som det ikke burde ha.

 

Og du med den hamburgersammenligningen, den holder ikke.

Vi vet alle at matreklamer os er der for å lure oss-

Fluefisket ønsker vel noen av oss fremdeles skal være et sted fritt for slikt.

Til en viss grad i ale fall.

Dessuten er det jo noen som avstår fra å spise hamburgere fordi det er usunt osv. Hva med å begynne å spise sin egen fisk.

Den du har på bildet ditt gill vel oppskriftsmessig tilbake, du var happy og kjøpte deg en fet kraftforoppfora hamburger.

Magnus Bakken, om je skremmer noen så gjør jeg "jobben"

Tenk å havne i dette miljøet! he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør utslaget er at du nekter og tenke over at det kanskje er noe i det de andre sier. Du er en " SÅNN er det, og SLIK blir det, person...

 

Klart du skal få si dine egne meninger, men det er måten du formidler budskapet ditt på som får folk til å reagere

 

 

Og med det la jeg forhåpentlighvis igjen min siste kommentar i denne tråden

 

 

( PS; Den ble tatt på VÅTT )

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker over det andre sier også, og blir klokere for hvert innlegg. Det kan hende jeg er litt SÅNN er det person. Men jeg tror jeg må være det for ikke å flyte ut i........Jeg vet da faen egentlig. ;D

Det er bare sånn jeg tenker om ting og kommer altid til å gjøre det.

At fisken ble tatt på vått spille ingen rolle for meg, men kanskje det var ett lettelsens sukk for en stakkars nybeynner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Lenth har skapt noen retningslinjer i fluefisket som jeg ikke syntes noe om, og ja de ha påvirket folk til å ha holdninger de ellers ikke ville hatt.

Men dette kan også veies opp mot mye annet selvfølgelig.

Helt ærlig så har jeg aldri likt den tørrfluefanatismen til Lenth og mange andre, han er jo bare en i en rekke med "snobbete" fluefiskere.

Problemet er at jeg har møtt så mange duster som ikke vet enn dritt om natur eller fiske, men de skal på død og liv fiske tørt.

Er da denne påvirkningen så sunn, tv er meget effektiv manipulering og mange andre og sunnere påvirkningskilder drukner. Bård er jo også med og gjør prekenen svelgbar for de fleste.

Jeg holder på mitt jeg.

Jeg vil ha flere fiskere jeg også, men ikke vi trenger ekte entusiasme ikke bare halvsnobberi. For det er faktisk litt motbydelig i lengden å høre/lese om dette tørrfluefisket. Det er med på å redusere mangfoldet istedenfor å tilgjengeliggjøre.

Jeg leste den der hånboka til lenth og nilssen, den var trist. Bare noe vas om sjølekspansjon og 90 talls ironi som scriptet til filmene.

Og så den hånlige streamerhumoren.

Jeg kjenner mange som har blitt påvirket.

Nå r jeg begynte med fluefiske så var det sånn at tørrflue va moro, men at det ikke var noe man satte over andre metode. Man kunne jo si hva man ville om det var morsommere eller ikke. Mine opplevelser var at fisk med det sm funker. Og det gjør jeg enda det.

Mye kulerere å lykkes med en streamer enn å sitte som en betalt tv figur å vente på et vak. Vaket er bare en liten visuell del av fisket. Den virkelig dyktige fisker han er kreativ nok til å lese elva under vann også.

 

Er litt morro å se en naturromantiker som er resultatet av den gammle skole som tviholder på det gammle å nekter å godta at alt rundt oss fornyes og vi nye henter innspirasjon fra mange flere profiler rundt om enn du hadde muligheten til når du startet og vi nye vill ikke gjøre alt på den måten du ønsker. Jeg har lest bøker skrevet for 10-20-30-40 år siden med forfattere som høres ut som deg, så du er et resultat av noe du og men jeg gidder ikke å stemple deg med noe Even riise stempel av den grunn men jeg tolker at du er en konservativ naturromantiker og det skal du få lov til uten at jeg skal stemple deg av den grunn. så skjønner ikke helt greia med at alle som fisker må gå rundt med et stempel i panna som sier noe til alle andre? Hvorfor kan vi ikke bare få ha våre forbilder å kose oss med det vi liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi min gode venn!

Naturromantikeren er en utdøende art nemlig, alt skal i dag kommerisaliseres og filmes osv.

Mange av de gamle bøkene ble skrevet av en dypere følelse og om du sidestiller dagens overfladiske litteratur/filmer med tidligere håndtverk får bli din sak.

Mye av naturskildringene er nettopp med å skape evnen til å føle kjærlighet til naturen, disse bøkene er ikke så lette å skrive helle nemlig. Det er som gode låter kontra det jævelskapet mange hører på i dag.

Noe av problemet her i Norge er denne alt er like bra, smaken er som baken osv

Smaken er som hjernen den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye dekadanse virker også likegyldiggjørende og sløvende.

Magnus bakken........Det var ment som et eksempel og IKKE deg. Jeg har ingen grunn til å skulle tro at du er verken nybegynner eller ikke.

Beklager på det dypeste. Sorry.

Et lettelsens sukk var ment for en imaginær nybegynner som leste det, ikke deg. Beklager igjen. jeg ville aldri skrivt noe slikt.

Vi snakker ikke om personlige greier her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye dekadanse virker også likegyldiggjørende og sløvende.

Magnus bakken........Det var ment som et eksempel og IKKE deg. Jeg har ingen grunn til å skulle tro at du er verken nybegynner eller ikke.

Beklager på det dypeste. Sorry.

 

 

Slettet innlegget over... Misforståelse kan føre til vonde ting  :-\.. Men er glad du ikke mente det slik  :)

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ment jeg det ikke slik, og skulle jeg ha ment det slik ville jeg vært helt blåst.

;)

Jeg setter alt på spissen, og gjør det fordi fluefiske er fantastisk og vil bare ikke at det skal infiseres av holdninger som gjør det vanskeligere eller gjevere enn det det er.

Det er bare fiske.

Og så er det ikke bare fiske.

Kaffe? Ja takk.

En kopp til? Nei, da blir det angst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vell Erland Fjell som måtte gå fra forumet sist, og han var saklig i forhold til deg Marbakken. Du turer frem, tar det tilbake, turer videre og holder på. Vet alt, kan alt. Har du ikke noe annet å komme med enn bare å bidra i krangletråder så kan du for min del fint finne deg et annet forum.

 

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke stoppe nå marbakken?  :D

 

 

synes det er på tide nå....

 

lars lenth har over hode ikke noe med hvorfor folk her driver med fluefiske....eller hvordan de bedriver sitt fiske!

 

du som er så voksen og fornuftig som du selv sier....skjønner det!!

 

og ikke ta livet så forbanna seriøst!!

 

Du kommer overhodet ikke noe lenger med og belyse noe som helst med drittkasting og sette folk i bås!!

 

att noen du kjenner muligens prøver og være lars lenth...okey...men folkene her inne kjenner du ikke...

 

Så slapp av nå :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...