Gå til innhold

En tråd om vin


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Bumper denne jeg. Har siden jul begynt å drikke vin og synes det er spennende og morsomt.

Har begynt å danne meg et lite bilde på hva jeg liker. Feks Masi campofiorin, yellow tail shiraz, ravenswood vintners blend zinfandel osv. Fattern serverte en brolo campofiorin som var nydelig. Kraftige fyldige rødviner er det som har passet meg aller best hittil. Har tenkt meg til Strømstad mandag, og lurte derfor på om det var noen som hadde tips ang røverkjøp? Er også på utkikk etter noen gode tørre hvitviner som jeg kan prøve meg på.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Så svaret litt seint, men da får jeg heller prøve den i neste runde. Fikk handlet på både min og min kjæres kvote så nå har jeg 8 flasker som venter på et godt måltid. Handlet blant annet inn Brolio Chianti som jeg gleder meg til å smake på! 115 sek må jo være en knallpris på denne vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brolio  aaapplaus

Var på Castello di Brolio i fjor sommer. Fantastisk slott, eid av Ricasoli-familien, den eldste familien i Italia og 5. eldste i verden...iflg guiden. Litt spesiell stemning i familie-krypten, der bl.a. Bettino Ricasoli, Italias andre statsminister, lå gravlagt.

Det var forøvrig Bettino som i 1872 definerte hvordan en Chianti-vin skulle lages. Så dette kan de!

Er du hekta på vin, så dra til Chianti/Toscana. Det gir det hele en ekstra dimensjon. Og så er det faktisk bra fluefiske der også, men det har jeg ikke fått testet enda.

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, to barn sliter voldsomt på lommebok og fisketid og reduserer vinforbruket noe voldsomt.

Men, nå er det påskeferie og det skal jo spises noe lam, så ymter frempå noen tips til dem som måtte ønske å prøve noe nytt:

Condado de Haza 2008 (Fra Riber del Duero, Spania) - Dette har blitt en stor favoritt, litt billigere og litt mindre eik enn mange Riojaer men fullt i stand til å takle lam. Spesielt grillede lammekoteletter, helst uten for mye hvitløk.

Koster 215.- på Polet, jeg kjøper den som regel på Taxfree ankomst Gardemoen til 150.-

Siden sommeren er rett rundt hjørnet og det drikkesmer hvitt:

Terras Gaudas o Rosal (igjen en spanjol) svikter aldri. Nå er 2010 i butikkene, den er virkelig bra. Moro hvis man bare har prøve tyske og frankse hvitviner - dette er ennå mer sjømat-vin. Skal du grille sjømat i påsken og serverer dette, så kommer jeg gjerne på besøk.

Og hvis du har 5-600 kroner å bruke opp og virkelig en gang for alle vil finne ut om det er noen vits å betale så mye for en vin: Kjøpe Chambolle-Musigny, 1er cru, nesten uansett hvilken produsent. Koster gjerne 550 og oppover, men du verden så stor opplevelsen er sammenlignet med vanligere viner.

God påske videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo heller ikke opp i 200,- for en god vin. Ikke at jeg mener det er feil men man får veldig god vin på polet for 130,- Men av og til er det jo morro å teste noe dyrt.

Jeg for min har ikke råd til viner i 2-300,- klassen til vanlig.

Albarinio synes jeg virkelig er godt av hvit. En god riseling og. Med litt restsødme så går det jo til alt.

Hadde det til pinnekjøtt. Kjempegodt. Riseling har et litt ufortjent "slitt" rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo heller ikke opp i 200,- for en god vin.

Nei, og man trenger ikke gå opp i over 5000.- for en fluestang, likevel er det UTROLIG mange som har det... ;)

Albarinho er definitivt en god-drue, tror det står litt om det enten i Dagens Næringsliv eller Dagbladet i dag.

Selv synes jeg Rieslings harrystempel er for lengst visket ut, det er jo bare fryd og gammen i 2010-årgangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"goat do roam" eller noe sånt er og en veldig god sørafrikaner  til en hyggelig pris.

Selges både som flaske og dunk.

Jepp, smakte på denne i helgen. 8) Likte den veldig godt. Fyldige litt kraftige viner er min stil, gjerne på Shiraz/Syrah druen.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt invitert på middag hvor det serveres fasan (usikker på tilbehør), så da lurer jeg på hva man skal drikke til? Dette er hva jeg kan velge mellom:

Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2006

Torres Gran Coronas 2006

Clos des Brusquieres Chateauneuf-du-Pape 2006

Chateau Musar 2003

Rinaldi Dolcetto d'Alba 2010

Prunotto Barbera d'Alba 2010

Cappelano Barbera d'Alba Gabutti 2007

Malvira Barbera d'Alba San Michele 2006

Bartolo Mascarello Barbera d'Alba San Lorenzo 2006

Cavalotto Lange Nebbiolo 2009

Renato Ratti Barolo Marcenasco 2006

Montaribaldi Barolo Borxoni 2006

Ca'Bianca Barbera d'Asti Ante 2009

Prunotto Barolo 2006

Suoi Barolo 2007

Travaglini Gattinara 2006

Fontanafredda Barolo Serralunga d'Alba 2007

Pdb Barbaresco 2006

Pdb Barbarasco Riserva Asili 2005

Pdb Barbaresco Riserva Moccagatta 2005

Aureli Settimo Barolo 2006

Tips mottas med takk

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde indrefilet av hjort i går. Til slik mat så åpner man det beste man har. Jeg hadde en flaske med amarone tommasi i kjelleren så da prøvde vi den. Jeg pleier ikke kjøpe så dyr vin men hadde nå denne på lur.

Hjelpe meg for en god vin og for et måltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt invitert på middag hvor det serveres fasan (usikker på tilbehør), så da lurer jeg på hva man skal drikke til? Dette er hva jeg kan velge mellom:

Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2006

Torres Gran Coronas 2006

Clos des Brusquieres Chateauneuf-du-Pape 2006

Chateau Musar 2003

Rinaldi Dolcetto d'Alba 2010

Prunotto Barbera d'Alba 2010

Cappelano Barbera d'Alba Gabutti 2007

Malvira Barbera d'Alba San Michele 2006

Bartolo Mascarello Barbera d'Alba San Lorenzo 2006

Cavalotto Lange Nebbiolo 2009

Renato Ratti Barolo Marcenasco 2006

Montaribaldi Barolo Borxoni 2006

Ca'Bianca Barbera d'Asti Ante 2009

Prunotto Barolo 2006

Suoi Barolo 2007

Travaglini Gattinara 2006

Fontanafredda Barolo Serralunga d'Alba 2007

Pdb Barbaresco 2006

Pdb Barbarasco Riserva Asili 2005

Pdb Barbaresco Riserva Moccagatta 2005

Aureli Settimo Barolo 2006

Tips mottas med takk

Jørn

Oi oi, det var litt av et utvalg.

Med alle forbehold om at jeg ikke er ekspert (prøv www.vinforum.no for eskpertene - der får du skikkelig svar), vil jeg likevel driste meg til å forsøke noen tips:

1) Tilbehøret har MER å si enn om det er fasan eller kylling. Spennvidden i smakene på tilbehøret er større enn spennvidden i smaker på fugl. Sagt veldig enkelt: det er større forskjell på røstipoteter og fløtegratinerte poteter enn det er på fasan og and. Derfor: hvilket tilbehør som servers til er såpass viktig at det vil si mer om valget.

2) Fasan (dyrt men godt) vil nesten garantert bli slått i hjel av mange av vinene du nevner, Barbarescoene , BaroloeneBrunelloen og Ch Musar vil jeg i hvertfall si er helt utelukkede. De er for kraftige, glimrende til vilt og storfe, men til delikat fasan - altfor kraftige.

3) Jeg har drukket Prunottto sin Barbera d'Alba 2008 til fasan med gnocchi og løk - det passet ganske greit! Jeg ser for meg at de lettere vinene (Barbera) vil fungere best av de beskrevne vinene.

Men aller helst ville jeg kjøpt noe annet, nemlig en lettere Burgund, eventuelt en Pinot Noir fra New Zealand.

Men - sett vinen etter tilbehøret, og lag noe tilbehør som ikke er for kraftig! Jeg fikk en gang saftig deilig landkylling med en lakrissaus og noen ekstremt hvitløks-luktende poteter. Ikke en gang en heftig Champagne kunne kompensere for at tilbehøret drepte all annen smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, det var litt av et utvalg.

Med alle forbehold om at jeg ikke er ekspert (prøv www.vinforum.no for eskpertene - der får du skikkelig svar), vil jeg likevel driste meg til å forsøke noen tips:

1) Tilbehøret har MER å si enn om det er fasan eller kylling. Spennvidden i smakene på tilbehøret er større enn spennvidden i smaker på fugl. Sagt veldig enkelt: det er større forskjell på røstipoteter og fløtegratinerte poteter enn det er på fasan og and. Derfor: hvilket tilbehør som servers til er såpass viktig at det vil si mer om valget.

2) Fasan (dyrt men godt) vil nesten garantert bli slått i hjel av mange av vinene du nevner, Barbarescoene , BaroloeneBrunelloen og Ch Musar vil jeg i hvertfall si er helt utelukkede. De er for kraftige, glimrende til vilt og storfe, men til delikat fasan - altfor kraftige.

3) Jeg har drukket Prunottto sin Barbera d'Alba 2008 til fasan med gnocchi og løk - det passet ganske greit! Jeg ser for meg at de lettere vinene (Barbera) vil fungere best av de beskrevne vinene.

Men aller helst ville jeg kjøpt noe annet, nemlig en lettere Burgund, eventuelt en Pinot Noir fra New Zealand.

Men - sett vinen etter tilbehøret, og lag noe tilbehør som ikke er for kraftig! Jeg fikk en gang saftig deilig landkylling med en lakrissaus og noen ekstremt hvitløks-luktende poteter. Ikke en gang en heftig Champagne kunne kompensere for at tilbehøret drepte all annen smak...

Hei og takk for tilbakemeldingen. Jeg har stilt samme spørsmål på vinforum.no også, men erfaringsmessig tar det litt tid før det svares der.

Da jeg skal i middagen i dag, rekker jeg ikke å skaffe noe annet, så da blir det noe fra kjelleren. Har, som du, også tenkt på en av Barberaene. Eller evt. Dolcettoen.

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha må le litt når jeg skriver her ;) For bare et par år siden fikk jeg gåsehud og elefantmannansikt når jeg smakte på rødvin. Så dette for bli som det blir , men sitti å nippa litt til denne i går og idag. Denne var god, ikke le , men det er sant.

Siden jeg er helt blåst og fjern når det gjelder rødvin så skriver jeg alt som står på flaska.

Kan jo være til hjelp for de som er i startgropa som vin-nyter som meg ;) ;) ;D

Gratticcio Parziale Appassimento 2010 Tommasi :D

Nå var jeg flink ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha må le litt når jeg skriver her ;) For bare et par år siden fikk jeg gåsehud og elefantmannansikt når jeg smakte på rødvin. Så dette for bli som det blir , men sitti å nippa litt til denne i går og idag. Denne var god, ikke le , men det er sant.

Siden jeg er helt blåst og fjern når det gjelder rødvin så skriver jeg alt som står på flaska.

Kan jo være til hjelp for de som er i startgropa som vin-nyter som meg ;) ;) ;D

Gratticcio Parziale Appassimento 2010 Tommasi :D

Nå var jeg flink ;)

Husker faktisk ganske godt første gang du hadde fine ord å si om rødvin. Da var vi i vulgata-vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha må le litt når jeg skriver her ;) For bare et par år siden fikk jeg gåsehud og elefantmannansikt når jeg smakte på rødvin. Så dette for bli som det blir , men sitti å nippa litt til denne i går og idag. Denne var god, ikke le , men det er sant.

Siden jeg er helt blåst og fjern når det gjelder rødvin så skriver jeg alt som står på flaska.

Kan jo være til hjelp for de som er i startgropa som vin-nyter som meg ;) ;) ;D

Gratticcio Parziale Appassimento 2010 Tommasi :D

Nå var jeg flink ;)

Husker faktisk ganske godt første gang du hadde fine ord å si om rødvin. Da var vi i vulgata-vann. :)

Yepp Ruffen. Var du som førte meg inn i den vidunderlige verden, men turte ikke skrive det fordi jeg som regel har en tendens til å gjenta meg selv opptil flere ganger i rødvin/ølrus  ;D

Husker det meget godt :-*

Barone Ricasoli ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...