Gå til innhold

Hvor "farlig" er du for stor-ørreten ?


-Lars-

Hvor mange ørret over kiloen tar du på en sesong i norge ?  

111 stemmer

  1. 1. Hvor mange ørret over kiloen tar du på en sesong i norge ?

    • Ørret over kiloen er utopi for meg
      33
    • 1-3
      28
    • 3-6
      19
    • 6-10
      10
    • Over 10
      32


Anbefalte innlegg

kan vel nevne at jeg har fått 5 stk over kiloen med kun fortommen ute.... ;D ;D

 

Gisle

He-he, det må jeg si . . .  :D

Satt det ei tørrflue i enden av fortommen også, eller ?

Spranget mellom å få null fisk over kiloen og et dusin fisk over kiloen i løpet av en sesong er faktisk forsvinnende lite.

Det er selvfølgelig avgjørende at man vet om steder der slike fisker finnes, men derfra gjelder det bare å være der til rett tid.

Det er ikke vanskeligere å lure en steady vakende kilosfisk enn en tilsvarende halvkilos.

 

Lars

 

Var tørrflue i enden, hver gang ;D ;D

 

Er eller helt enig med deg her Lars. Fange kilosfisk har ikke nødvendigvis så mye med hvor fantastisk flink du er til å fiske. Mer hvor fantastisk flink du er til å finne gode fiskeplasser. Heldigvis har jeg blitt bedre nettopp dette med årene. Brukte mange år på å få min første kilosfiske på tørrflue.

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

kan vel nevne at jeg har fått 5 stk over kiloen med kun fortommen ute.... ;D ;D

 

Gisle

He-he, det må jeg si . . .  :D

Satt det ei tørrflue i enden av fortommen også, eller ?

Spranget mellom å få null fisk over kiloen og et dusin fisk over kiloen i løpet av en sesong er faktisk forsvinnende lite.

Det er selvfølgelig avgjørende at man vet om steder der slike fisker finnes, men derfra gjelder det bare å være der til rett tid.

Det er ikke vanskeligere å lure en steady vakende kilosfisk enn en tilsvarende halvkilos.

 

Lars

 

Var tørrflue i enden, hver gang ;D ;D

 

Er eller helt enig med deg her Lars. Fange kilosfisk har ikke nødvendigvis så mye med hvor fantastisk flink du er til å fiske. Mer hvor fantastisk flink du er til å finne gode fiskeplasser. Heldigvis har jeg blitt bedre nettopp dette med årene. Brukte mange år på å få min første kilosfiske på tørrflue.

 

 

Gisle

Og ikke minst hvor du bor i landet.

Ps: Hvor lang fortom bruker du :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel nevne at jeg har fått 5 stk over kiloen med kun fortommen ute.... ;D ;D

 

Gisle

He-he, det må jeg si . . .  :D

Satt det ei tørrflue i enden av fortommen også, eller ?

Spranget mellom å få null fisk over kiloen og et dusin fisk over kiloen i løpet av en sesong er faktisk forsvinnende lite.

Det er selvfølgelig avgjørende at man vet om steder der slike fisker finnes, men derfra gjelder det bare å være der til rett tid.

Det er ikke vanskeligere å lure en steady vakende kilosfisk enn en tilsvarende halvkilos.

 

Lars

 

Var tørrflue i enden, hver gang ;D ;D

 

Er eller helt enig med deg her Lars. Fange kilosfisk har ikke nødvendigvis så mye med hvor fantastisk flink du er til å fiske. Mer hvor fantastisk flink du er til å finne gode fiskeplasser. Heldigvis har jeg blitt bedre nettopp dette med årene. Brukte mange år på å få min første kilosfiske på tørrflue.

 

 

Gisle

 

Helt klart.

Fisker man på steder der kilosfisken er en sjelden storfisk, tar man ikke mange i løpet av en sesong. Andre steder er jo kilosfisken en helt vanlig fangst, og da blir det lett noen stykker.

Jeg bor i Oslo, men tilbringer vanligvis innpå 3 måneder nordpå hver sommer, og det er generelt veldig mye enklere å finne steder som holder litt større fisk i nord. Jeg vet ikke om noen sånne steder her på Østlandet (untatt de som alle vet om, selvfølgelig) - men har vel egentlig ikke prøvd så hardt heller - fisker ikke på Østlandet når det er bra her uansett. Men ser jo at det finns masse flotte steder med stor, fin fisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel nevne at jeg har fått 5 stk over kiloen med kun fortommen ute.... ;D ;D

 

Gisle

He-he, det må jeg si . . .  :D

Satt det ei tørrflue i enden av fortommen også, eller ?

Spranget mellom å få null fisk over kiloen og et dusin fisk over kiloen i løpet av en sesong er faktisk forsvinnende lite.

Det er selvfølgelig avgjørende at man vet om steder der slike fisker finnes, men derfra gjelder det bare å være der til rett tid.

Det er ikke vanskeligere å lure en steady vakende kilosfisk enn en tilsvarende halvkilos.

 

Lars

 

Var tørrflue i enden, hver gang ;D ;D

 

Er eller helt enig med deg her Lars. Fange kilosfisk har ikke nødvendigvis så mye med hvor fantastisk flink du er til å fiske. Mer hvor fantastisk flink du er til å finne gode fiskeplasser. Heldigvis har jeg blitt bedre nettopp dette med årene. Brukte mange år på å få min første kilosfiske på tørrflue.

 

 

Gisle

 

Helt klart.

Fisker man på steder der kilosfisken er en sjelden storfisk, tar man ikke mange i løpet av en sesong. Andre steder er jo kilosfisken en helt vanlig fangst, og da blir det lett noen stykker.

Jeg bor i Oslo, men tilbringer vanligvis innpå 3 måneder nordpå hver sommer, og det er generelt veldig mye enklere å finne steder som holder litt større fisk i nord. Jeg vet ikke om noen sånne steder her på Østlandet (untatt de som alle vet om, selvfølgelig) - men har vel egentlig ikke prøvd så hardt heller - er jo ikke på Østlandet når det er bra her uansett.  

 

Bor selv i Røyken, 4 ,mil  sydvest for Oslo. 90% av alle fiskene jeg har fått i år er fanget syd for Trøndelag. Noe som er vanlig for min fiskesesong. Utrolig mye fint selv om du ikke reiser  til finnmark. Lite folk er det også, hvis du har TID til å lete opp plassene.

 

 

Bare å henge seg på det Tore. Stadig oppover dalen jeg vet du ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mange år på å få min første kilosfiske på tørrflue.

Gisle

 

 

Jeg også, Gisle. Brukte flere år før jeg fikk den første kilosfisken. Og når man ser tilbake på det, så har jo egentlig ikke det vært noe negativt.

Alle mine over kiloen i år er forresten tatt på østlandet. Hadde bestemt meg for at i sommer, så skulle det ikke bli noen "grøvre" tur - verken utenlands eller nordover. Og det var egentlig en veldig trivelig fiskesommer. Bomse i nærområdet var planen.

 

Jeg har fisket sinnsykt mye i sommer, og synes selv jeg har fortjent hver og en av de mellom 15-20 over kiloen.

Det er liksom lettere å reise 12 dager til Argentina i desember, som jeg gjorde i 2008 og ta 50 ørret over 3 kilo. Men fiskesommeren i sommer har vært av de triveligste - med lav puls, noen forholdsvis gode klekkinger, noen virkelig flotte fiskesituasjoner (som er det viktigste) og i godt og trivelig lag. Ola er jo alltid kongetrivelig å fiske sammen med, men vi har møtt så mange andre trivelige folk i sommer også.  

 

Og settingen rundt fisket er veldig viktig for meg. En god setting og et interessant fiske og gode situasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...