Gå til innhold

Og her er dama som skal "redde" vill laksen de neste 4 åra


LAzyLeif

Anbefalte innlegg

Du er kanskje inne på noe der, Oddbjørn.

I så fall fortsett å skrike, gjerne andre steder enn her inne også. Vill-laks og ørretens levevilkår burde fått mer oppmerksomhet, og det er jo egentlig vårt ansvar. Det er jo vi som er interessert i disse tingene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror beslutningen om at villaksen må ofres for lengst er tatt på stortinget.

De satser vel på at nye arbeidsplasser og stor økonomisk gevinst skal bøte på det, og tenk så fint det ville vært for politikerne å slippe disse ramaskrikene hver gang det rømmer noen tusen oppdretslaks . . .

Signalene de sender med å gi denne posten til en person med en slik "historie" tilsier nesten at det faktisk er slik det ligger an  :-\

Og hvem som sitter i regjering tror jeg ikke vi skal legge for mye vekt på, for det finnes neppe en kjeft på stortinget som vil løfte en finger for villaksens beste.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det BARE på vilje fra de som evt må betale dette

 

Problemet er jo at med økte kostnader får norsk oppdrettsnæring dårligere konkurransedyktighet med billig utenlandsk produksjon... Og med AP ved roret har ALLTID arbeidsplasser vert prioritert foran miljø. Statsfinansiert forskning kunne selvsagt bidratt, men subsidiering av infrastruktur som direkte tilfaller den enkelte oppdretter (støping av tanker) ville neppe bli godtatt av europeiske kunkurranseregulativer, et prioritert marked.

 

Nei, sålenge det finnes land som er villige til å effektivisere oppdrettsnæringa ved å fjerne enhver form for utslippskontroll, vil Norge følge etter for å holde seg konkurransedyktige. DET er realiteten.

 

Men når fiskeriministeren idag proklamerer sin stolthet over formuen sin på landsdekkende TV dukker det i mine øyne opp et spørsmål... Hvem betaler for å røske utslippene hennes ut av norske elver?

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

www.jaktogfiske.net/id/1527.0

 

Det er rømt 230.000 flere laks og regnbueørret i år enn på samme tid i fjor..

 

Tror neppe det blir bedre i åra som kommer er jeg redd  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine to poeng:

- Gjør noe

- En observasjon om diverse uttalelser

 

Tips for å gjøre noe for:

- Boikott oppdrettslaks. Fortsetter du å kjøpe og spise oppdrettslaks så mener jeg du er inhabil selv. Fortell venner og familie at du boikotter oppdrettslaks inntil det finnes skikkelige løsninger mot rømning.

 

- Skriv et brev (ikke email, men ekte brev) til din nærmeste oppdretter om HVORFOR du boikotter oppdrettslaks. Bor du (som meg) langt fra nærmeste oppdrettsanlegg så send brevet til Næringsdepartementet, Fikseriverket, Miljøverndepartementet eller enda bedre - direkte til en stortingsrepresentant.

 

- Stem Venstre i 2013 (OK, denne er mer generell...)

 

 

 

Observasjon:

Her i tråden skrives det at det er for gæli at flere statsråder er satt til å styre "noe de ikke har peiling på." Jaha. Det kan jeg være enig i.

Men hvorfor er det da udelt negativt at enperson med erfaring fra oppdrettsbransjen blir fiskeriminister?

"Det er jo som å utnevne en økonom til finansminister!"  :o :o

 

Vår nye fiskeriminster VET faktisk litt om bransjen.

Hun kjenner konsekvensene av rømninger fra eget anlegg: bøter og anmeldelse. For ikke å snakke om dårlig publisitet! Vis meg en politiker som ikke er redd for dårlig publistet om sin egen person og sine egne investeringer. Jeg tipper at hennes anlegg / selskap vil bli flinkest i klassen fremover...

 

Nå kan det jo hende at hun vil jobbe hardt for å REDUSERE miljøfarene ved oppdrett.

Jeg ville reagert MYE mer dersom hun ble miljøvernminister - DET ville være en utrolig sammenblanding av roller. Men nå har vi muligens et håp om at hun og hennes departement vil jobbe for å "vaske" oppdrettsbransjen - for å unngå en stor boikott!

BRUK det faktum at vi har en fagperson i regjeringen - skriv et brev til henne at du forventer at hun nå bruker sin myndighet for DEN GODE SAK!

 

Naturligvis kan du velge å ikke gjøre en damn shit men holde deg til å klage på nettet. Det ser jo også ut til å virke...  :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som foregår på stortinget? Helt absurd. Den damen er inhabil.

 

"Det er viktig i en tid med finanskrise hvor vi skal trygge arbeidsplassene langs kysten, sa statsminister Jens Stoltenberg om Norges nye fiskeriminister."

 

Hva pokker kan hun gjøre for at markedet etterspør mer laks og torsk? Det er markedet som styrer antall arbeidsplasser. Ikke en god fiskeriminister. Her lukter det humbug.

 

Du tror ikke ministeren har påvirkningskraft på markedet? Da burde du ha deg tilbake til skolebenken fort som svint. Ministeren kan påvirke vilkårene for næringen, avgiftsbelegge, lage reglement, etc. Det er bortimot ingen enkeltperson som har så mye makt i slike saker som ministerne.

 

Jeg venter no å ser jeg da. Tviler på at hun er værre enn sin forgjenger,.. men det blir jo feil måte å se på det. Dette er uansett resultatet av en demokratisk prosess.

Og jeg vil bare minne om at FrP har tatt til orde for å fjerne all regulering av dette markedet. Dvs. ingen begresninger for geografisk plassering, antall, eller størrelse. Fordi at markedet tar seg av etterspørsel og behov. Dette inkluderer laksefjordene våre, noe vi i nord-trøndelag er i ferd med å frede... iallefall i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er jo som å utnevne en økonom til finansminister!"  

 

Huff, ja da vil jeg påstå at det virkelig hadde gått åt skogen.  Å sette økonomer til toppjobben blir nok å miste bakkekontakten totalt.  De er nå best på å drive modellbygging, helt til det er bevist at modellen de har fulgt ikke virket.  Men da er det jo allerede for sent å gjøre noe...Spørsmål skal jo stilles ETTER at det er haverert skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vel, fiskerimenisteren fornekter seg ikke.  Giftstoffer for avlusng av oppdrettsfisk som kverker det meste av skalldyr i alle størrelser.  Næringskjeden får seg et trøkk igjen.  Er jo viktig å redde villaksen, sier hun.  Er jo problem med all den lusa på laks og SØ.  Ja da er det jo bare gi tillatelse til 554 oppdrettsanlegg å bruke så mye de vil av giftstoffer for å ta livet av det meste.  Knallbra løsning sikkert?  Vel, hadde anlegga hvert på land så kunne en kansje rett å slett avlusa fisken på annen måte enn å ta giftstoffene inn i fisken via maten, og så skal fisken etterpå selges som kvalitetsmat, ikke rent lite usmakelig dette.  100% kontroll er det som burde være det minste en kunne forlange enn at anlegga skjøl gjør som de vil, i beste fall via en vetrinær som kansje besøker anlegget.  Ministeren spiser jo havre så det tyter ut ørene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sette noe lit til fagpersonell med kunnskap om disse 2 giftstofene det her er snakk om, så er vel saken en annen.  Endog sies det at disse stoffene ikke burde være brukt annet enn i lukkede anlegg. Jupp, få anlgga på land , ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...