Gå til innhold

Er du hekta på Imitasjoner ?


Viggo

Anbefalte innlegg

Da bør du sansyneligvis ikke lese denne tråden :)

Er det mulig å klare seg en sesong med et fåtall fluemønstre, og hva slags utfall vil det få med tanke på antall fisk?

Det spørsmålet stilte jeg meg selv i våres, i og med at jeg ikke har hatt tid eller lyst på fluebinding i fjor vinter måtte jeg starte sesongen nesten uten en nye fluer i boksene mine. Jeg har drevet aktivt hver vinter med nye bøker, bindebeskrivelser, plast, vinylribb, cdc, dipeduttedingser, osv :)

Det som slo meg var at jeg faktisk kunne ha et avslappet forhold til fluevalg om jeg rett og slett brukte så få mønstre som mulig, og jeg tror faktisk det ga et positivt utslag av flere fisk.

Så sesongen 2009 brukte jeg mindre tid på å tenke på fluevalg enn ellers, jeg brukte klinkhammer i forskjellige størrelser i nærmere 90 % av tiden, i noen få tilfeller dristet jeg meg til å sette på noen små cdc duns.

Så det jeg vil si er vel egentlig at om man er mer opptatt av å få fisk enn å synse så er jo muligheten der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at et mønster kan fylle flere oppgaver i forskjellige str, du kan klare deg lenge med et enkelt klekkermønster f.ex for både mygg og døgniser. Tar du med quillduns'ene på fluefiskesidens parachute-side (5stk IIRC), binder ett maurmønster for svermende stokkmaur/skogsmaur (og håper du ikke treffer sverminger av de mindre maura), noen universalmygg, og europea 12 for vårflue.. plus superpuppan... joda.. men poenget ser jeg ikke. Kjipt å fiske i en sverm med jordmaur uten ei maurflue i tilsvarende farge/str, eller måtte sitte å sture å se flerekilosfisker velte seg i vulgataer fordi du hadde forbannet deg på at Vulgata var en særing av en flue som ikke passet inn i universaltankegangen din...

 

En fyr jeg kjenner har sverga til 3 fluer i 20 år.. Zulu silver, olsen, og et jungle cock mønster. Har får fisk, noen ganger fin fisk også. Alle 3 våtfluer, og helst med dobbeltkrok  :o... Klart det lar seg gjøre hvis det i segselv er målet...

 

Kjetil

 

 

EDIT: Hadde noen sponsa meg med ei sesong i Spey skulle jeg vert villig til å begrense meg til noen få mønstre... Lady Caroline, Grey Heron, pluss noen få til.. alle med hegrehackle...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke for min del om hva som er nødvendig, det handler om hva som er gøy!!!!

 

Er det ikke gøy å ta fisk da :)

Hehe jo nettopp :) På den måten du eller jeg synes er morsomt.

For min del er det ikke så gøy å bare fiske med "et par ting" jeg vet funker. Jeg liker å tro at jeg immiterer det jeg tror klekker.

Jeg synse det er morro å ha overfylte fluebokser i mange varrianter.

Nødvendig er det ikke, men morro for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter aldri på en imitasjon før jeg har funnet ut hva fisken tar, liker best og lure fisken på en imitasjon av det innsektet som er på vannet der og da :)

 

Husker før, da fisket vi kun med palmer gray..tok jo sikkert like mye fisk, samme hva som klekte...men synes det ble noe helt annet da man begynte med imitasjons fiske :)

 

Er hekte på imitasjoner, og innsekter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter aldri på en imitasjon før jeg har funnet ut hva fisken tar, liker best og lure fisken på en imitasjon av det innsektet som er på vannet der og da :)

 

Husker før, da fisket vi kun med palmer gray..tok jo sikkert like mye fisk, samme hva som klekte...men synes det ble noe helt annet da man begynte med imitasjons fiske :)

 

Er hekte på imitasjoner, og innsekter :D

 

Ditto! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang skulle jeg til Cuba på fisketur. Hadde bundet opp en haug med Tarponfluer. Tre uker igjen og jeg skulle surre bonefishfluer. Ringte til min mere erfarne kompis og lurte på hva som gjaldt. Peace of cake sa han. Du trenger kun Crazy Charlie. Bind disse i hvitt, tan og babyrosa i krok  6, 8 , og 10. Men husk at du må ha minst et dusin av hver, du mister nemlig fluer hele tiden på revet. Dessuten måtte jeg ikke glemme å ha de i tre ulike tyngder - noe som var livsviktig.

 

Javel tenkte jeg - kun Crazy Charlie - 12 +12+12+12+12+12+12+12+12 stk. Ble noen fluer det!

(kompisen hadde faktisk rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skummelt å tenke på at det vi kaller imitasjon av ei bestemt døgnflue kanskje kun oppfattes som et eller annet spiselig hos fisken også  ;D

Da snakker vi om illusjoner som brytes da, tenker jeg  :o

Selv har jeg til gode å se en aurivilli-imitasjon som jeg syntes ligner nevneverdig på ekte vare, men for fluefiskeren er det jo viktig å overbevise seg selv, og andre, om at man har skjønt noe, og heldigvis for oss så er ikke ørreten blant de skarpeste knivene i skuffa  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så rent sjeldent at fisken er selektiv. Kanskje den refuserer rhodani og kun spiser aurivilli. Eller motsatt, selv om begge deler er tilstede i samme antall. En ekte rhodani likner egentlig mer på en aurivilli en min aurivilli imitasjon. Men kanskje jeg klarer å imitere det vesentlige som fisken ser etter. En litt lengre vinge og annet avtrykk? Kunne man fått fisken til å tatt på noe helt annet, kanskje en march brown fisket rett under overflata? Godt mulig, men whatsthepoint?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang skulle jeg til Cuba på fisketur. Hadde bundet opp en haug med Tarponfluer. Tre uker igjen og jeg skulle surre bonefishfluer. Ringte til min mere erfarne kompis og lurte på hva som gjaldt. Peace of cake sa han. Du trenger kun Crazy Charlie. Bind disse i hvitt, tan og babyrosa i krok  6, 8 , og 10. Men husk at du må ha minst et dusin av hver, du mister nemlig fluer hele tiden på revet. Dessuten måtte jeg ikke glemme å ha de i tre ulike tyngder - noe som var livsviktig.

 

Javel tenkte jeg - kun Crazy Charlie - 12 +12+12+12+12+12+12+12+12 stk. Ble noen fluer det!

(kompisen hadde faktisk rett)

 

 

Ha ha, det ble vel nærmest en selvoppfyllende profeti dette  ;D

Fyren sa "ta med bare CC", du tok med bare CC, og fisket bare med CC = bare CC som virket  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fenomenet blir veldig aktuelt ved laksefiske. Rart med det, men når man har fått troa på en flue så fisker man så mye mer effektivt også. Så det blir en slags god sirkel. Veldig mange som nesten bare bruker en flue, eller kanskje et par til laksefiske, og selvsagt for de nesten alle fiskene på de fluene da det kun er de som blir brukt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så rent sjeldent at fisken er selektiv. Kanskje den refuserer rhodani og kun spiser aurivilli. Eller motsatt, selv om begge deler er tilstede i samme antall. En ekte rhodani likner egentlig mer på en aurivilli en min aurivilli imitasjon. Men kanskje jeg klarer å imitere det vesentlige som fisken ser etter. En litt lengre vinge og annet avtrykk? Kunne man fått fisken til å tatt på noe helt annet, kanskje en march brown fisket rett under overflata? Godt mulig, men whatsthepoint?  ;D

Helt enig, Oddbjørn.

Når jeg knyter på en rhodani-imitasjon liker jeg å tro at fisken tar den for å være nettopp en rhodani.

Men jeg skulle gjerne fått noen mer konkrete bevis på det  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig, Oddbjørn.

Når jeg knyter på en rhodani-imitasjon liker jeg å tro at fisken tar den for å være nettopp en rhodani.

Men jeg skulle gjerne fått noen mer konkrete bevis på det  ;D

 

Lars

 

Den tar den ihvertfall ikke for å være en aurivilli dersom den refuserer de ekte aurivilliene. Men kanskje den tror det var en Ignita og så tar den allikevel fordi den synes Ignita smaker det samme som Rhodani  ;D Nei, er vel mest nærliggende å tro at fisken tror det er det samme som de rhodani den står og spiser på.

 

Men noen ganger kan man tydelig se at fisken tar flua på en annen måte enn de ekte insektene. Kanskje den står rolig og sippvaker på de ekte dunsene, men tar flua mye mer aggresivt. Da kan det kanskje være en indikasjon på at den tok den som noe annet enn det man egentlig trodde man imiterte? (da bør en ekte imitasjonsfisker finne en bedre imitasjon  ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger kan man tydelig se at fisken tar flua på en annen måte enn de ekte insektene. Kanskje den står rolig og sippvaker på de ekte dunsene, men tar flua mye mer aggresivt. Da kan det kanskje være en indikasjon på at den tok den som noe annet enn det man egentlig trodde man imiterte? (da bør en ekte imitasjonsfisker finne en bedre imitasjon  ;D)

 

Mener å ha konstatert dette når jeg bruker myggklekkere med flash i kroppen. De funker supert selv når fisken er selektiv, men avtrykket på vannet når fisken tar flua virker større enn når den beiter ekte vare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...