Gå til innhold

Kritikkverdig utstyr


Anbefalte innlegg

Denne tråden blir opprettet grunnet alle diskusjoner vi har vedrørende utstyr, og hvorvidt det er kjekt å lese "ligg unna...ha-ha...søppel", eller om vi kan ha litt konstruktive tilbakemeldinger på hvorfor nettopp DU synest et eller annet er forferdelig...eller ikke så bra som markedsføring/andre brukere skryter på seg at det er :)

 

Legg gjerne inn produktdata, så nøyaktig som mulig, slik at ikke vi generaliserer for mye..det kan jo bli feil. En #5 line er ikke en #6 line etc. ;)

Og selvsagt forventes det en grei begrunnelse på hvorfor DU ikke fikser dette produktet.

 

Herlig å få kanalisert litt "pepper"...skal bli gøy å se hvor interessert folk er i saklig kritikk, som vi jo har hørt et høyt skrik om at det må vi ha lov til:

 

Så til det egentlige "Hylekor": fyr løs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Denne tråden blir opprettet grunnet alle diskusjoner vi har vedrørende utstyr, og hvorvidt det er kjekt å lese "ligg unna...ha-ha...søppel", eller om vi kan ha litt konstruktive tilbakemeldinger på hvorfor nettopp DU synest et eller annet er forferdelig...eller ikke så bra som markedsføring/andre brukere skryter på seg at det er :)

 

Legg gjerne inn produktdata, så nøyaktig som mulig, slik at ikke vi generaliserer for mye..det kan jo bli feil. En #5 line er ikke en #6 line etc. ;)

Og selvsagt forventes det en grei begrunnelse på hvorfor DU ikke fikser dette produktet.

 

Herlig å få kanalisert litt "pepper"...skal bli gøy å se hvor interessert folk er i saklig kritikk, som vi jo har hørt et høyt skrik om at det må vi ha lov til:

 

Så til det egentlige "Hylekor": fyr løs :D

 

Du må jo begynne selv, Stig? Tar du utfordringen? Noe drit må du da ha prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir opprettet grunnet alle diskusjoner vi har vedrørende utstyr, og hvorvidt det er kjekt å lese "ligg unna...ha-ha...søppel", eller om vi kan ha litt konstruktive tilbakemeldinger på hvorfor nettopp DU synest et eller annet er forferdelig...eller ikke så bra som markedsføring/andre brukere skryter på seg at det er :)

 

Legg gjerne inn produktdata, så nøyaktig som mulig, slik at ikke vi generaliserer for mye..det kan jo bli feil. En #5 line er ikke en #6 line etc. ;)

Og selvsagt forventes det en grei begrunnelse på hvorfor DU ikke fikser dette produktet.

 

Herlig å få kanalisert litt "pepper"...skal bli gøy å se hvor interessert folk er i saklig kritikk, som vi jo har hørt et høyt skrik om at det må vi ha lov til:

 

Så til det egentlige "Hylekor": fyr løs :D

 

Du må jo begynne selv, Stig? Tar du utfordringen? Noe drit må du da ha prøvd?

 

Akkurat; der har vi poenget mitt, har i grunnen ikke så jævlig mye "dritt" å si om noe som helst....bortsett fra at jeg var skuffet over Airflo 40+ flyt og slow intermediate, mye minne og ikke line for meg i flyt.

Fast intermediate og nedover i synk er jo helt stilige ;) (sorry, sa noe positivt...men det er viktig å få frem her tenker jeg)

 

 

Samt en Airflo line i ridgeline utgaven Presentation og long belly ligger ihvertfall mine liner som en telefonledning bortetter....og sixth sence linen ble jeg aldri klok på...kastet godt, men lå rart på stille vann. Får jo ikke strukket den linen.

 

Så da er vi vel igang da Oppstrøms, da er utfordringen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA Striped Bass og SA Stillwater til "vinterfiske"  >:( >:(>:(.

Når man tar prisen i betraktning så er det helt vannvittig mye for snører som forårsaker så mye harme.

Vet at monosnører som regel er hakket stivere en snører med egen kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ikke enig ang 40+. Men variasjon i produksjon har vært Airflos store problem om jeg skal ta tilbakemeldinger i betraktning. De bra  linene er uslåelige, mens de med minne er dritt... Dette gjelder Ridgeline også. Har selv hatt liner med null minne, og plutselig får jeg en med masse minne. Men dette er fikset nå fra Airflo. Har prøvd mye bra Scientific i det siste. Ang sixth sense så har ørretsnøra skuffet meg litt, men jeg fisket sjøørret med en #6 I line og den er KANON! Blir aldri trå og null minne... (Bruker en Scott A2 10ft #6 på denne)...

 

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen liner jeg vil gi ros til:

 

SA Wet Cell int. denne har jeg hatt i 2-3 sesonger nå. aldri smurt og kun brukt i sjø. den glir fremdeles som om den er ny og den viser ingen tegn på slitasje. tåler KULDE!

 

Teeny GF som jeg bruker til ørret fiske. super line som duger til alt fra korte til laaaaaaange kast. (cc lemper ut hele skiten og strekker fortommen). den takler masse overheng og klarer å rulle over ganske store fluer. denne tåler også masse kulde :)

 

en jeg vil gi litt ris til:

 

SA Stillwater. fy f hvor lite kulde denne tåler.... skal ikke være langt under 15 grader før lina blir til en reir.... men men, har kappet av klumpen og skjøtet på skyteline som tåler kulde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme erfaringer med Simms - har til gode å ha ett par som har vart over en sesong... har vært igjennom tre par på tre sesonger! I disse periodene har de vært lengre hos Tundra en de har vært hos meg  :P

 

Vet mange liker de og har gode erfaringer; men det blir garantert ikke Simms på meg neste sesong!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor testet jeg SA stillwater en uke i sjøen i januar. Både Lasse 18 og Sandro hadde denne lina samt fiskeren 35. Alle klagde på minne, mens jeg så mange skrøyt av den på nett.

Joda, en knallfin line. Spesielt lettkastet egenskapene til sjøen liker jeg, overrullinga er meget fin også.

Men så var det minne da, i -6 taklet lina dette ræva. Fikk lyst til å dra hjem. Hadde heldigvis en annen clear line som tålte kulda bedre. Samme inntrykk har jeg av stripped bass, kanon liner. Men IKKE til vinterfiske.

 

Synes forøvrig 40+ med ridgeline kan være litt farlig til tider i synk 5 og synk 7. På havabbor jakt i sommer brukte jeg en pakke plaster til hver tur. Man blør særlig når sola står på med tørt "underlag".

Kaste egenskapene er upåklaglige, men ridge i tørre omgivelser og ekstremfiske betyr endel blod.

 

På synk 3en er det annerledes, her er det en helt annen egenskap på skytelina. Ikke ridge og null problem ;) Håper alle kan få skyteline som synk 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo så det griner, takker Nicolaj for å "oppdatere" litt i forhold til varasjoner innenfor en og samme linetype.

 

Vet at SA Stillwater hadde dette problemet, medi alle fall en produskjon noen år tilbake...jeg hadde også fått meg ny Stillwater som jeg gledet meg til, med bakgrunn i den gamle jeg hadde i seks herlige år...den nye var helt umulig...kappet den også opp og langde sinktip liner...kult nok ;)

 

Gøy at dere er utfyllende i svarene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal komme med ett tips om hva dere ikke bør kjøpe..

 

Når vi gikk inn i juni i år så fikk jeg ett par Simms bukser av en god bekjent av meg..

Buksa var den nye "lettvektern" til simms.. Simms Headwaters. I reklamen sto det at dette er mest pustende buksen til simms. Fra før har jeg en G3 bukse som jeg kunn bruker i Tana elva. Denne har vært tett og god i 3 sesonger nå..

 

Men tilbake til Headwaters buksa. Dette må være noe av det dårligste av det dårlige simms har laget av vadebukser.. Denne puster ikke slik som de lover. G3 buksa mi puster faktisk bedre.

Også er det passformen da, den er i simms kvalitet og passer meg ypperlig. Men buksa er så satans stiv at det blir "brette kanter hver eneste gang jeg går ned på huk eller skal sette meg. Fy flate som denne buksen har skuffet meg i år. Men når det skal sies så er ikke den lekk, men du blir søkk våt av og ha denne på deg.

 

Konklusjon Simms Headwaters bukse:

 

Pluss:

* God passform

* pluss for varmelomme i brystlomme

* Tåler endel juling

 

Minus:

* Alt for stivt ytterstoff på fremsiden

* Puste evnen er noe av det dårligste jeg har opplevd

* Pris: Buksa koster 2999,- og er ca 2499,- for dyr når man kan få en oljebukse som gjør samme nytta.

 

PS. Dette er mitt syn på buksa, Om noen er uenige med meg er det helt greit. Men ingen klarer og overtale meg til og ha denne buksen på meg ett eneste minutt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du er alt for snill Stig!

Simms er drit! Har hatt to Classic Guide og en G3 som alle begynte å lekke i skrittet.

 

:)

Husk det finnes kun to typer vadere: De som lekker og de som kommer til å lekke!  :D

 

Simms er bra saker. Komforten er helt på topp. Ja, det må tettes hull innimellom, men det er en liten pris å betale for den overlegne komforten man får.

 

De eneste vaderne jeg har brukt som overgår Simms på komfort (og som i tillegg fortsatt er tette etter ett års hard bruk) er Cloudveil 8X vadere! Jeg kan si det nå som jeg ikke jobber for distributøren lenger. Jeg skjønner godt "hypen" rundt dette merket i USA og Canada. De kjører et renere design enn Simms.

 

Husk å kjøpe riktig størrelse på pustende vadere! Slitasje oppstår veldig ofte fordi man har kjøpt feil str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du er alt for snill Stig!

Simms er drit! Har hatt to Classic Guide og en G3 som alle begynte å lekke i skrittet.

 

:)

Husk det finnes kun to typer vadere: De som lekker og de som kommer til å lekke!  :D

 

Simms er bra saker. Komforten er helt på topp. Ja, det må tettes hull innimellom, men det er en liten pris å betale for den overlegne komforten man får.

 

De eneste vaderne jeg har brukt som overgår Simms på komfort (og som i tillegg fortsatt er tette etter ett års hard bruk) er Cloudveil 8X vadere! Jeg kan si det nå som jeg ikke jobber for distributøren lenger. Jeg skjønner godt "hypen" rundt dette merket i USA og Canada. De kjører et renere design enn Simms.

 

Husk å kjøpe riktig størrelse på pustende vadere! Slitasje oppstår veldig ofte fordi man har kjøpt feil str.

 

Simms har  absolutte mye brae saker. Men som jeg skrev i mitt forje innlegg er svært skuffet over denne Headwater buksa deres..

Den puster rett & slett mye dårligere enn G3 buksa mi. Ennå G3 buksa skal være en mere "heavy" bukse til røffere bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant lesing det Tobbe. Jeg var svært fornøyd med mine første Guide vadere fra 1999. Var aldri klam eller ubehagelig. Det skal være samme Goretex materiale i Headwaters buksa.

G3 har Pro Shell, hvis den er av nyere type (XCR hvis den er eldre, som min. Heter "Performance Shell" i dag). Så den puster bedre. Men min G3 har sikkert 50 små aquasure flekker  :). Men den er brukt i tett NZ bush...

 

Har du prøvd med Brynje lignende ting under? I kombinasjon med fleece av god kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant lesing det Tobbe. Jeg var svært fornøyd med mine første Guide vadere fra 1999. Var aldri klam eller ubehagelig. Det skal være samme Goretex materiale i Headwaters buksa.

G3 har Pro Shell, hvis den er av nyere type (XCR hvis den er eldre, som min. Heter "Performance Shell" i dag). Så den puster bedre. Men min G3 har sikkert 50 små aquasure flekker  :). Men den er brukt i tett NZ bush...

 

Har du prøvd med Brynje lignende ting under? I kombinasjon med fleece av god kvalitet?

 

Vet ikke hva det er med denne headwaters buksa, må nesten være mandags produkt..

G3 buksa mi er kjøpt nov 06.. Begynte og bruke den mai 07. Den er helt konge i store kalde smeltevannselver..

 

Har vel prøvd det som er av brynje, bavac, osv.. det som funker aller best er brynje sin netting bukse. Den blir ikke våt, men er den kan jeg nesten bare bruke noen få dager her siden vi ikke har akkurat trope temp om sommeren her.. Fleece bruker jeg aldrig under vadebuksa. Da den fleece ikke puster så meget bra.. Har prøvd simms sine fleece bukser under og den ble skikkelig våt..

Foretrekker fleece til overkroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig si jeg venter på de skikkelige "Hylerne" som tydelig har masse å utsette på mye i mange tråder som ikke eg gang omhandler det de velger å hyle om :D

Her har dere en kjempesjanse gutter, stå frem med rak rygg og hyl i vei ;D

 

Synest egentlig dette var en litt kul tråd...la oss snakke om alt mulig annet enn det eksakte tema andre tråder burde handle om.

La de som har lyst å snakke om glassfiber og spesielle merker få være i fred i sine tråder, la spørsmål om Loop omhandle...ja nettopp Loop :)

og selvsagt skal takhøyden være stor innenfor tema Loop....

 

Vi er mange som venter i spenning har jeg blitt opplyst om  :-X

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda hatt noe og hyle om jeg også, skulle jeg hyla jeg ;D

 

Men jeg vil si en ting om hele utstyrsbransjen....har ett inntrykk av att det er rene mafia tilstander.

 

den tenker jeg satt 8)

 

Edit: slenger på ett aldri så lite spørsmål her, muligens kopiert fra ett sted jeg har lest, (hehe)

 

håper det er iorden stig ;D

 

Er utstyrsbransjen fluefiskerens venn, eller fiende?  :)  kan dere gi hele bransjen ris eller ros  ;)Ta gjerne en debatt på det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda hatt noe og hyle om jeg også, skulle jeg hyla jeg ;D

 

Men jeg vil si en ting om hele utstyrsbransjen....har ett inntrykk av att det er rene mafia tilstander.

 

den tenker jeg satt 8)

 

Edit: slenger på ett aldri så lite spørsmål her, muligens kopiert fra ett sted jeg har lest, (hehe)

 

håper det er iorden stig ;D

 

Er utstyrsbransjen fluefiskerens venn, eller fiende?  :)  kan dere gi hele bransjen ris eller ros  ;)Ta gjerne en debatt på det  :)

 

 

Tore da :D

Nei mafia er det ikke i bransjen...lang derifra. Men unektelig er det kamp om kundene....jeg vil likevel si at godt renomè og langsiktig tenkning svarer seg garantert. Og selvsagt er fluefiskebransjen vår venn. De hjelper jo oss til å hele tiden kunne minne oss på at det ikke er antall eller størrelsen på fisken som teller; Men hvilket utstyr de er fanget på ;D

Seriøst: Jeg liker at der er så mange flotte saker å få hendene på....vi kan bare avstå fra fristelsen dersom vi mener vi har bra som det er.

Det jeg skulle ønske fluefiskebransjen kunne hjelpe meg med er mer tid til fiske...en slags hushjelp som kunne komme hjem å ta papparollen....gjerne en ukes tid i ny og ne. Den totalleverandøren skulle jeg virkelig ha tillatt halvdårlige sneller fra...men ikke liner og stenger, de må være riktige for meg for at jeg i det hele tatt skal gidde fiske. Er jo liksom opplevelsen av fluekastet og "taket" som driver meg.

 

Men jeg vil selvsagt rise de som til enhver tid må krasje merkevarer med 50%-80% avslag fra veil pris.

De tjener ikke penger på produktet, så hva er vitsen? Være snille med "kunden" fordi de synest at markedet har for høye priser?

Neppe...de vil vel bare fjerne konkurrenter som driver små sjapper rundt forbi med engasjerte og troverdige ansatte.

Jeg støtter opp om disse sjappene jeg, fordi jeg engang jobbet i slik. Likte å snakke med kunder, likte å holde kurs, likte å lytte samt bidra til kunnskap.

Jeg hadde lyst på en Vision snelle ifjor...visste at den kom til å koste rundt 2000.- hos min lokale forhandler...en "butikk/lager" som kaller seg "Fiskedritt" solgte den for 5-600.-....Er det mulig ???

Jeg var innpå sidene og holdt på å klikke "kjøp"...men så slo det meg at jeg da hjalp dem i jobben med å kvittet seg med meget flott utstyr, undergrave verdien av merkevaren og samtidig være med å hindre min lokale forhandler et potensielt salg.

Jeg tilhører ikke høytlønnsgruppe i det hele tatt....men en viss stolthet mot mine tidligere kontakter hos Vision, andre butikker og leverandører og ikke minst meg selv, droppa jeg kjøpet.

Tror dere Vision Finnland er fornøyde med at Mustad omtrent dumpet priser til "Fiskedritt" lageret???

Neppe.

Vision har på lik linje med Guideline, Loop og andre nordiske aktører et øsnke om å bygge merkevare.

Merkevaren blir ikke bygget som troverdig med slike stunt.

 

Der fikk jeg lirt av meg noe som sikkert mange er uenige i......

Håper likevel noen få ser hva jeg øsnker peke på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hyle om noe jeg og da. Slike "swimming nymph" fluekroker. Det mener jeg er møkk. Tenk å lage en fluekrok som rkoker og presser fisken med 45 graders vinkel mot spissen. Ikke akkurat en ingeniørteknisk begavelse.

 

Når det er sagt, så vil jeg vel ikke si at leverandørene opptrer som mafia. Jeg har lært meg gjennom noen år å kjenne flere leverandører meget godt og har jobbet med dem. Selvfølgelig gjør også disse feil og opptrer vel  hurtig noen ganger. Likevel vil min påstand være at disse jobber iherdig for å fremme fluefiske og fluefiskerens hverdag. Selvfølgelig skal de overleve de også slik som alle andre bransjer. Men så vidt meg bekjent er det ingen jeg kjenner som har blitt særlig rik som leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda hatt noe og hyle om jeg også, skulle jeg hyla jeg ;D

 

Men jeg vil si en ting om hele utstyrsbransjen....har ett inntrykk av att det er rene mafia tilstander.

 

den tenker jeg satt 8)

 

Edit: slenger på ett aldri så lite spørsmål her, muligens kopiert fra ett sted jeg har lest, (hehe)

 

håper det er iorden stig ;D

 

Er utstyrsbransjen fluefiskerens venn, eller fiende?  :)  kan dere gi hele bransjen ris eller ros  ;)Ta gjerne en debatt på det  :)

 

 

Tore da :D

Nei mafia er det ikke i bransjen...lang derifra. Men unektelig er det kamp om kundene....jeg vil likevel si at godt renomè og langsiktig tenkning svarer seg garantert. Og selvsagt er fluefiskebransjen vår venn. De hjelper jo oss til å hele tiden kunne minne oss på at det ikke er antall eller størrelsen på fisken som teller; Men hvilket utstyr de er fanget på ;D

Seriøst: Jeg liker at der er så mange flotte saker å få hendene på....vi kan bare avstå fra fristelsen dersom vi mener vi har bra som det er.

Det jeg skulle ønske fluefiskebransjen kunne hjelpe meg med er mer tid til fiske...en slags hushjelp som kunne komme hjem å ta papparollen....gjerne en ukes tid i ny og ne. Den totalleverandøren skulle jeg virkelig ha tillatt halvdårlige sneller fra...men ikke liner og stenger, de må være riktige for meg for at jeg i det hele tatt skal gidde fiske. Er jo liksom opplevelsen av fluekastet og "taket" som driver meg.

 

Men jeg vil selvsagt rise de som til enhver tid må krasje merkevarer med 50%-80% avslag fra veil pris.

De tjener ikke penger på produktet, så hva er vitsen? Være snille med "kunden" fordi de synest at markedet har for høye priser?

Neppe...de vil vel bare fjerne konkurrenter som driver små sjapper rundt forbi med engasjerte og troverdige ansatte.

Jeg støtter opp om disse sjappene jeg, fordi jeg engang jobbet i slik. Likte å snakke med kunder, likte å holde kurs, likte å lytte samt bidra til kunnskap.

Jeg hadde lyst på en Vision snelle ifjor...visste at den kom til å koste rundt 2000.- hos min lokale forhandler...en "butikk/lager" som kaller seg "Fiskedritt" solgte den for 5-600.-....Er det mulig ???

Jeg var innpå sidene og holdt på å klikke "kjøp"...men så slo det meg at jeg da hjalp dem i jobben med å kvittet seg med meget flott utstyr, undergrave verdien av merkevaren og samtidig være med å hindre min lokale forhandler et potensielt salg.

Jeg tilhører ikke høytlønnsgruppe i det hele tatt....men en viss stolthet mot mine tidligere kontakter hos Vision, andre butikker og leverandører og ikke minst meg selv, droppa jeg kjøpet.

Tror dere Vision Finnland er fornøyde med at Mustad omtrent dumpet priser til "Fiskedritt" lageret???

Neppe.

Vision har på lik linje med Guideline, Loop og andre nordiske aktører et øsnke om å bygge merkevare.

Merkevaren blir ikke bygget som troverdig med slike stunt.

 

Der fikk jeg lirt av meg noe som sikkert mange er uenige i......

Håper likevel noen få ser hva jeg øsnker peke på.

 

 

Hehe...mafiatilstander var vel itt for kjepphøyt! okey..vi dropper den ;);D

 

fint du fikk redigert på litt mere på det innlegget ditt stig... nå fikk jeg litt mere svar :)

 

Selv hadde jeg nok glatt kjøpt den snella, det tror jeg mange andre ville gjort også.

 

Jeg kjøpte Lpxe på skitt fiske med god samvttighet.

 

Mange tenker nok ikke over slikt tror jeg. :)

 

Men synes att konkurranse for og presse prisene ned, er positivt jeg! For jeg, snakket om det før idag også, tror att de "gribbene" der har noe og gå på ;)

 

Men det er bare min mening, en helt vanlig fluefiskers syn på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...