Gå til innhold

Tidenes beste "haill"?


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Nå diskuterer vi alt fra tidenes beste snøre, snelle, stang, viktigste "bufferflue" osv...

Vi må ikke glemme en så viktig ting som "haillet"!!!

Det nytter ikke om du er sponsa fra haue til rævva med tidenes beste utstyrspakke hvis du har hatt en lang tørke og står ved siden av en "fettoter" som glise fra øre til øre...

Hva er ditt "tidenes beste" haill??

VI vil gjerne vite litt om følgende:

-På hjemmebane/ bortebane?

-Varighet?

-Stygg/ pen?

-Lita og snært'n eller stor og dryg?

-Antall runder?

-Blodferskt/ "daggammelt"?

Kjør debatt!!!!!!!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. .

Haill er haill ?

Men om man jukser så teller vel ikke "manuelt" haill ?

Jeg var på fisketur en gang i en berømt lakseelv. Der var det en som fikk en laks på nesten 14 kg på flue. Hvis han hadde orden på haill'et sitt så skjønner ikke jeg. .

Etter det var jeg hellig overbevist om at det med haill virket MOTSATT.

Men det er jo en fantastisk god grunn til å score litt før man drar på fisketur da: "får jeg ikke noe nå så blir det iallefall ikke fisk. . ."    ;D

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvpåført eller kjøpehaill skal man ikke satse på... med fast leverandør er vel det springende punktet hvor ferskt det skal være - holder en knapp på døgnet før turen starter... varigheten kommer vel an på, blant annet om man dusjer etterpå  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haill?? Hva er det? Skjønner det er noe sæksgreia.. Hmm.. høres mest ut som en desperatgreie som er innført nordpå for å lure damene før man skal være lenge borte med juksa.

Det jeg pleier å gjøre er å ta fram ørretboka til Sømme, setter meg oppå den i lotusstilling og legger en march brown under leppa.

Så mediterer jeg meg gjennom fiskendagen fram til jeg får ønsket resultat. Når det er gjort så går jeg ut å gjør det!

Men det nytter ikke med noen kopi av ørretboka. Det må være førsteutgaven, den har skikkelig med "hiall" eller hva det hette..  ;)

Fysjameg for noen gr... Har fått H1N1 hele bunten her jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Haill?? Hva er det? Skjønner det er noe sæksgreia.. Hmm.. høres mest ut som en desperatgreie som er innført nordpå for å lure damene før man skal være lenge borte med juksa.

Det jeg pleier å gjøre er å ta fram ørretboka til Sømme, setter meg oppå den i lotusstilling og legger en march brown under leppa.

Så mediterer jeg meg gjennom fiskendagen fram til jeg får ønsket resultat. Når det er gjort så går jeg ut å gjør det!

Men det nytter ikke med noen kopi av ørretboka. Det må være førsteutgaven, den har skikkelig med "hiall" eller hva det hette..  ;)

Fysjameg for noen gr... Har fått H1N1 hele bunten her jo..

Har førsteutgaven i topp shape og kan bekrefte at det Rune her beskriver fungerer aldeles utmerket :)

Blir noe annet enn ei svett dundre fra nordnorge med dregg-tattis på underarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haill?? Hva er det? Skjønner det er noe sæksgreia.. Hmm.. høres mest ut som en desperatgreie som er innført nordpå for å lure damene før man skal være lenge borte med juksa.

Det jeg pleier å gjøre er å ta fram ørretboka til Sømme, setter meg oppå den i lotusstilling og legger en march brown under leppa.

Så mediterer jeg meg gjennom fiskendagen fram til jeg får ønsket resultat. Når det er gjort så går jeg ut å gjør det!

Men det nytter ikke med noen kopi av ørretboka. Det må være førsteutgaven, den har skikkelig med "hiall" eller hva det hette..  ;)

Fysjameg for noen gr... Har fått H1N1 hele bunten her jo..

Har førsteutgaven i topp shape og kan bekrefte at det Rune her beskriver fungerer aldeles utmerket :)

Blir noe annet enn ei svett dundre fra nordnorge med dregg-tattis på underarmen

Ei svett dundre fra nordnorge kan vel sjelden være feil ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med haill har jeg overhodet ikke tro på. Jeg får jo fortsatt fisk...  :-[

Hvor mange fler fisk tror du ikke du hadde fått om det hadde vært litt overtro med i bildet?

Nye fluefiskere som kommer til har kanskje ikke den bakgrunnen som den eldre garde. En svart gammel steikepanne, haill, små tegn i naturen som idag blir oversett, men som var av største betydning for 15 år siden.

Men idag, en direkte overgang fra Xbox til C&R og tørrfluer uten mothake. Altså bare lek.

Verden går videre. Og i dette tilfellet kanskje til det bedre. Men man må ikke glemme noe av magien.

Haill er magisk. Og hvordan det oppnås får bli en personlig sak.

Men ærlig talt. Finnes det noe bedre måte å sikre seg godt fiske påm enn en skikkelig omgang i halmen med det motsatte kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro eller overtro...

Jeg har stor tro på at haill kan bidra positivt rent fangstmessig!

Man står der i solnedgangen med senkede skuldre og et stor smil mellom ørene.

Klart man blir avslappet av slikt ( med mindre man ikke var å lånte på bygda og er dritredd gubbjækeln skal finne det ut...).

Hadde to runder med eks'n en grytidlig morgen før jeg skulle over til Alta med bilen på service.

Stanga var som alltid med i bilen.

Lånte en leiebil mens min var til rep., dro ut til Rafsneset og rigga meg for sjøørretfiske.

Vel fire timer fisk og 27 fine ørreter med nettkjenning!

Ingen av de øvrige (lokalkjente) der fikk så mye som en tiendedel, og jeg er på ingen måte noen racer etter SØ....

Har vært singel og "nøktern" siden i fjor.

Har hatt mine flotteste fisketurer noensinne i år, også maaange flere enn de siste 15 årene.

Har aldri sett så mye stor fisk som i sommer, men aldri fått så få og små....

Må visst dra frem playboy-brillene i vinter hvis håpet om troféørreten skal ha noen mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hadde to runder med eks'n en grytidlig morgen før jeg skulle over til Alta med bilen på service.

Stanga var som alltid med i bilen.

...

Interessant. Så man får bedre haill hvis man gjør det med eks'n kontra den man er gift/sammen med nu. Spennende tanke...

Og; bør begge ha "to runder" eller holder det at du har det?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks-kona, Tmags... Ingen etterpå! Fant etter mange år plutselig ut at det ikke var plass til kvinnfolk i mitt liv, enda...

Nå fisker jeg som aldri før, med så mager uttelling som aldri før...

Må visst skaffe til veie litt "nødproviant", men da nytter det visst ikke å snike rundt i krattene på Finnmarksvidda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. .

Haill er haill ?

Men om man jukser så teller vel ikke "manuelt" haill ?

Jan

Så om man i frustrasjon drar seg litt i loffen etter ei uke i telt på vidda så funker ikke det som påfyll engang  :o  ???

Da er man isåfall ute å kjøre, om man feks har tenkt å tilbringe enda et par uker innpå fjellet, og evt kone/elskerinne befinner seg 150 mil unna . . . :-\

Nei, jeg tror disse haill-reglene varierer litt, ettersom hvilket fylke man befinner seg i  ;D

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...