Gå til innhold

Hva er din drøm til sommeren?


André_Brµn

Anbefalte innlegg

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Drømmer om en kropp som fungerer noe bedre enn i år. Selvfølgelig blir det jo litt denging i sjøen, sånn litt utpå senvinteren. Men dette blir liksom sånt jeg bare greier glede meg til en dag eller så. Er blitt et slags "nødvendig onde" etter hvert. Litt synd i grunn, men sånn er det.

Før så var jeg også en rakker på å dra inn i marka akkurat da isen slapp taket på de små, mystiske vanna.

Sier -mystiske, da det egentlig ikke er tvil om at det spøker litt ved et par av dem. Selv i noenogførtiårsalderen så er det et par av oss som foretrekker å være, ja akkurat -et par av oss, der inne... De vanna kjenner jeg at jeg drømmer litt om nå.

Komme dit sammen med min compadre jeg har fisket sammen med bestandig, sette seg ned ved bålplassen, sette over svartkanna. Og samtidig som vi later som vi er dønn avslappet, og prater om dette og hint, samtidig som stenger settes sammen, fortommer bindes opp, prøve å late som om ikke blikket glir vileløst over go`plassene vi vet de "store" kan komme til å vise seg...

Men kaffen skal først ned. I hvertfall en kopp.

Men det som virkelig sitter langt inne i marg og bein, i sjel og hodet, det er den første egentlige turen vi drar på. Til rennende vann.

Vi drar bestandig for tidlig opp til elva. For tidlig til at en eneste aure har begynt å stige opp og slurpe i seg noe insekt.

For det må taes på tørt. Det er jo et problem vi har.

Og jeg hører allerede de evindelige mumlingene våre:

"Joa. Var jo det jeg sa. Er jo for tidlig, vøttø. Men, ærlig talt, -ikke et eneste vak? Ikke et eneste? Det er jo nesten t-skjortevær. Og micromygg og sånt finnes jo på flata!"

Det rare er at vi aldri faller for fristelsen til å binde på en eller annen Montana, eller noe annet nymfe/streamer-saker.

Det er jo ikke for å være så jævla fin på det.

Står jo tross alt og denger i sjøen med alskens rart ytterst på fortommen...

"Jaja", kommer det bestandig fra kameraten, "Men det er naturopplevelsen som er det viktigste, da! Åsså så flott vær, da!"

Og så ler vi høyt, skrålende, og passe selvironiserende.

Og vipper opp en kald pils til.

Hm. Mulig han har litt rett allikevel...

Strålende skrevet! Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om en kropp som fungerer noe bedre enn i år. Selvfølgelig blir det jo litt denging i sjøen, sånn litt utpå senvinteren. Men dette blir liksom sånt jeg bare greier glede meg til en dag eller så. Er blitt et slags "nødvendig onde" etter hvert. Litt synd i grunn, men sånn er det.

Før så var jeg også en rakker på å dra inn i marka akkurat da isen slapp taket på de små, mystiske vanna.

Sier -mystiske, da det egentlig ikke er tvil om at det spøker litt ved et par av dem. Selv i noenogførtiårsalderen så er det et par av oss som foretrekker å være, ja akkurat -et par av oss, der inne... De vanna kjenner jeg at jeg drømmer litt om nå.

Komme dit sammen med min compadre jeg har fisket sammen med bestandig, sette seg ned ved bålplassen, sette over svartkanna. Og samtidig som vi later som vi er dønn avslappet, og prater om dette og hint, samtidig som stenger settes sammen, fortommer bindes opp, prøve å late som om ikke blikket glir vileløst over go`plassene vi vet de "store" kan komme til å vise seg...

Men kaffen skal først ned. I hvertfall en kopp.

Men det som virkelig sitter langt inne i marg og bein, i sjel og hodet, det er den første egentlige turen vi drar på. Til rennende vann.

Vi drar bestandig for tidlig opp til elva. For tidlig til at en eneste aure har begynt å stige opp og slurpe i seg noe insekt.

For det må taes på tørt. Det er jo et problem vi har.

Og jeg hører allerede de evindelige mumlingene våre:

"Joa. Var jo det jeg sa. Er jo for tidlig, vøttø. Men, ærlig talt, -ikke et eneste vak? Ikke et eneste? Det er jo nesten t-skjortevær. Og micromygg og sånt finnes jo på flata!"

Det rare er at vi aldri faller for fristelsen til å binde på en eller annen Montana, eller noe annet nymfe/streamer-saker.

Det er jo ikke for å være så jævla fin på det.

Står jo tross alt og denger i sjøen med alskens rart ytterst på fortommen...

"Jaja", kommer det bestandig fra kameraten, "Men det er naturopplevelsen som er det viktigste, da! Åsså så flott vær, da!"

Og så ler vi høyt, skrålende, og passe selvironiserende.

Og vipper opp en kald pils til.

Hm. Mulig han har litt rett allikevel...

Riktig så bra og treffende skrevet  :)

Jeg vet ikke hva du heter dessverre, men jeg sier som den godeste Sjur: Strålende skrevet, dryflyfool.  :)

André B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å så på helaften med ut i naturen på Nrk igår, så sier Dragen, se så  mange flott plasser osv osv osv, med et nesten kåt lengtende blikk.

Jeg svarer, bli med meg på tur da for faen, ja litt irritert, tenk den verden som kunne opnes for begge, men,,,,,,,,

Nei det er skitura som jeg aldri bli med på som rager høyest, vel satt et par malespann foran dem for 10 år siden, hakke hørt et pipp om det ennå :rolleyes: Det vil si hennes ski. What to do ???

Hu har jo vært med på tur og hu har talent uten like, hvordan kan jeg snu dette. Det er drømmen min. Tenk den erotiske opplevelsen å se kona  i bh med bonefish feks, vel litt frem i tid men alikavell. Trenger hjelp 8)

Ops det er drømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å så på helaften med ut i naturen på Nrk igår, så sier Dragen, se så  mange flott plasser osv osv osv, med et nesten kåt lengtende blikk.

Jeg svarer, bli med meg på tur da for faen, ja litt irritert, tenk den verden som kunne opnes for begge, men,,,,,,,,

Nei det er skitura som jeg aldri bli med på som rager høyest, vel satt et par malespann foran dem for 10 år siden, hakke hørt et pipp om det ennå :rolleyes: Det vil si hennes ski. What to do ???

Hu har jo vært med på tur og hu har talent uten like, hvordan kan jeg snu dette. Det er drømmen min. Tenk den erotiske opplevelsen å se kona  i bh med bonefish feks, vel litt frem i tid men alikavell. Trenger hjelp 8)

Ops det er drømmen

hmm,det måtte vel vært elskerinna uten bh fiske bonefish det vel

sorry,det var jeg som drømte  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til sol, varme. Rolige siget fra elva. Litt fuglekvitter. Vakringer. Fluevalg. Oppsummere dagen på hytta, ved bålet. Godt i koppen. Bilturer med høye forventninger. Skuffelser, rekorder. Netter i telt. Bellyboat fiske. Oppstrøms, nedstrøms. Nye og gamle elver, gode kamerater. Fortomsbinding og kasting. Det første vaket. Første taket. Første fisken. Drømmeforhold. Ferie og fri. Døgnfluer......

Herregud så lenge det er til......... :-[

høres bra ut det der:-). fisketurene med kameratene gleder jeg meg mest til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første turen, akkurat når isen såvidt har trukket seg nok tilbake for et par nydelige vak i favorittelva.

Lempe uti en bitteliten mygg, og kjenne hjertet som hamrer mens flua flyter stille og rolig over fisken. Vil den ta? Tar den? Nei... Jo, den var etter! Nytt kast. DER! FISK! Perfekt kroking, må da være stor? Kjenne stanga som rykker, håpe at fortommen holder. Skimte noe stort og blankt i vannet. Fram med håven. Ahhh!

For så å finne tilbake til bålet og kaffen for å samle krefter (og varme) til neste fisk.

Kjennes uvirkelig lenge til det skal oppleves, men halve gleden er jo å tenke på det som skal komme, med noe godt i koppen og bindestikka foran seg.

God jul alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden av året, er drømmene helt annerledes enn rett etter sesongslutt. Jeg leste gjennom endel av det som står her, og begynte å fundere på hva jeg gleder meg til. Det er forferdelig lett å manøvrere hodet sitt til å tenke døgnfluer og vak osv. Men det som virkelig slo meg var å ligge i hengekøya på hytta. Jeg bygde meg hytte rett ved et vann her i Meldal for seks år siden. Der har jeg montert ei hengekøye mellom to furuer på en slik måte at jeg ser 90% av vannet. Det har seg slik at Marginataen pleier å hvie seg på disse furuene. Jeg gleder meg til å ligge der med kikkerten min. Engang låg jeg og studerte ei marginatadun på furustammen der, mens den krøyp ut av dunskallet sitt og endte opp som den nydlige blanke marginataspinneren.  Enda mer koser jeg meg når grandisen klekker i vannet. Jeg ligger og følger plogene på sin ferd inn mot land. Håper at de ikke skal bli plukket av fisk. Kjempespennende med kikkert. På slike dager trenger jeg ikke å fiske. Nok å ligge der med karskkoppen på stubben ved sidenav. Det er det jeg drømmer om til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye av de samme drømmene som deg Dryflyfool. Etter en større hjerteoperasjon for to år siden har det blitt et par "hvileår" med flytur til Kvennadalen og biltur til Huddingselva, er målet lagt. Til sommeren skal jeg igjen ligge i telt ei lita uke på godplassen på Hardangervidda sammen med gode fiskevenner. Bare dreømmen om dette er inspirasjon til å komme seg i skikkelig god fysisk form igjen. Det er utrolig hvor avhengige man er av god helse når vi driver med den hobbyen vi har. Så lenge alt fungerer som det skal, setter man kanskje ikke så stor pris på det som man burde. Min andre store drøm er at politikerne vedtar den nye pensjonreformen, slik at jeg kan gå av med pensjon i 2011 og bli fluefisker på heltid ;D ;D. Da skal jeg lære meg buzzerfiske og klekke myggkoden Rune.

Inntil alt dette skjer, gleder jeg meg som en unge til turene opp til koia i Finnemarka utafor Drammen, langhelg i Holtefjell og Trillemarka. Det er ikke det verste man kan gjøre det heller, kaste på vakende ørret samtaidig som man hører de siste rester av orrespill i vårnatta. Livet er ikke det værste man har, nei.

Fortsatt god jul kjære fluefiskevenner.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om like bananas Havabbor fiske som vi opplevde i høst. Spinnville ploger som kommer jagende etter flua mens man står der i t-skjorta i solnedgang. Trenger ikke dra utenlands for å oppleve "tropisk fiske"  ;D

Dette kombinert med at jeg danser i oslos gater og feirer seriegullet til enga i november gjør at 2010 blir et knallår 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Var der med en kompis fra Fluefiske.net og skrev denne rapporten etterpå: http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=29734&st=0#entry219068

Vet jo godt at du har vært der også da Andre', sett filmen din noen ganger...hehe..  ;)

Drar tilbake første uka i april også og da skal vi skrive en artikkel for "Alt om fiske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om like bananas Havabbor fiske som vi opplevde i høst. Spinnville ploger som kommer jagende etter flua mens man står der i t-skjorta i solnedgang. Trenger ikke dra utenlands for å oppleve "tropisk fiske"  ;D

Dette kombinert med at jeg danser i oslos gater og feirer seriegullet til enga i november gjør at 2010 blir et knallår 8)

Vel, har mine tvil om at du vil få ALLE drømmene dine for neste år oppfylt, men det er selvfølgelig lov å drømme  ;D

Tenker da på den siste linja di her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmer om like bananas Havabbor fiske som vi opplevde i høst. Spinnville ploger som kommer jagende etter flua mens man står der i t-skjorta i solnedgang. Trenger ikke dra utenlands for å oppleve "tropisk fiske"  ;D

Dette kombinert med at jeg danser i oslos gater og feirer seriegullet til enga i november gjør at 2010 blir et knallår 8)

Jeg blir gjerne med på litt Havabborfiske. Men den siste setningen er vel ren utopi? Gullet skal selvfølgelig hjem til Stabæk igjen!

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det er litt slemt med et sånt emne når det akkurat har landet to meter snø utenfor  ;)

Men samtidig setter det i gang tanke- og planleggingsprosessen for den kommende sesongen.

Ser allerede for meg de første turene like etter påske i losbymarka på utkikk etter råk i isen. I april og mai blir det mange dagsturer, og når klekkinga starter for fullt er det bare å stikke oppom tjenesteoppsettet på jobben og rydde unna noen uker  ;D

Ellers blir første overnattingstur som regel lagt til månedskiftet mai/juni. Da blir det som regel en tur så langt inn i losbymarka eller rælingsmarka som mulig, der det ligger noen temmelig gode ørretvann  :D

I midten av juni håper jeg på en tur til Femundsmarka, et sted jeg har blitt invitert med og aldri har vært. Er visst noen timer med båt og noen mil på beina, men så blir det nok bra fiske  ;D

Dessverre gjør bijobben min som sportsjournalist at jeg får noe dårligere tid på grunn av sommerens fotball-VM, men det gir jo en del penger i kassa  ;)

I begynnelsen av juli trekker jeg opp i fjellet i Rendalen. Var der i fjor til samme tid og opplevde drømmefiske  ;D

Etter alt dette gjelder det å få bearbeidet kona til å godkjenne en Hardangervidde-tur i starten av august. Hadde en solid bomtur fra Haukeli for to år siden. En jager på rundt 500g i en stri strøm var beholdninga på den turen. Leste senere i den glimrende fiskeguiden om Hardangervidda at området var så og si fisketomt.  Nå planlegger jeg å gå inn fra andre siden, ovenfor Haugastøl... ???

Har aldri vært noen god høstfisker, men har planer om å gjøre noe med dette i år. Sesongen er for kort til å være over i midten av august  :)

Men aller først blir det vel noen turer i Oslofjorden med sjøørrett-stanga. Dette er på ingen måte mitt favorittfiske, og jeg får aldri fisk, men det er bare for å få en følelse av hva som kommer... ;D

Uansett gleder jeg meg som en hund til året som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

I år skal jeg prøve å få meg et par turer til Island. Har også endel vann her i Sunnmørsalpene jeg har satt ut fisk. De bør være meget fin str på i år. Har drømt endel om dem...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...