Gå til innhold

DSP og ESP


Anbefalte innlegg

Ingen tvil om att disse funker...

men er det noen som kan fortelle litt sine erfaringer rundt disse mønstrene?

som vi vet når det gjelder klekkingene til vårfluene så er det 4 forskjellige metoder de bruker for og komme seg dit de skal når de klekker....

og hvilke av dem så gjør hva er det heller ingen som har noe bra svar på(altså i bøker,ikke en gang opphavsmennene til noen av disse populære mønstrene)....frittlevende og husbyggende..mulig begge disse bruker alle 4 metodene...

og dette skjer sent på kveld...gjerne så sent att vi ligger og sover når det braker løs...

eneste vi vet helt sikkert er grandisen, klekker i vannet...men heller ikke om den svømmer opp for og klekke eller stiger ved hjelp av luftbobler...

og da er det jo vanskelig når det gjelder imitasjoner av disse også når disse klekker...skal man putte på en svømmepuppe som det finnes mange div møsnter av? ? superpuppan?

vårflueklekker? ESP? DSP?

noen som har hatt stort hell ved og putte på en ESP uansett klekking?

vi er jo så mange fluefiskere her og tipper mange må ha vært borti en situasjon som har gjort de en erfaring rikere? eller noen som tror noe da?

spør vanskelig nå vet jeg men  ;)  :rolleyes:

Vet det er nesten 200 hundre av disse vårfluene her...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Nei....de bruker benene også i alle fall fremre sett, synes ganske tydelig her.

Legg merke til bølgene kreket lager, denne er ca krok 10 og lagde mildt sagt vesen rundt seg.

3890478746_ca66157d8e_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Beklager vet nok ikke helt hva DSP ESP er for noe rart :)

Ja jeg har inntrykk av at svømmerne bruker benene og stort sett har antennene vendt bakover også i vannet.

Det er noen utrolig lange ben på de.

Ett dårlig bilde til

[attachimg=1]

post-0-13949871023899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk en ting, tror ikke det finnes mer enn en håndfull frittklekkere, slike som klekker i vannflata.

Kansje derfor slike pupper er så viktige?

Jeg har hatt (tipper de fleste har hatt det) noen virkelig fine kvelder med slike pupper. Spessielt i finnmark. Å hjelpe meg som jeg gleder meg til å reise opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESP funker bra som døgnflueklekker også! Likevel såpass mye juks at jeg har kutta det helt ut. Fisker ikke særlig mye med vårfluer, sånn er det med den saken.  ;)

PS! Og i hvert fall ikke med svømmepupper, sånn mørkegreier med Tørrfluepuristen er oppskrytt. Stå og kave i mørket har ingenting med fluefiske å gjøre, samme hvor "visuelt" det måtte være! Hva er sjarmen med å kaste fire meter...?!  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva tror man at hue til ørreteb/harren er for noe........tenk på oss sjøl på Julebord, vi er noen amøber og vi skal være kloke

Påstår ikke att fisken er spesielt smart...

Jeg bare prøver og få vite litt mere om det jeg putter på fortommen jeg...og hvilke erfaringer andre har med ett mønster, bortsett fra att det fanger fisk  :)

og det med att det kanskje bare er en håndfull som klekker på denne måten...er bra nok for meg...det kan jo være att noen av den håndfullen er svært vanlige vårfluer som finnes i mange elver og vann her i landet...?

jeg har sett vårfluer poppe opp på ett fjellvann jeg fisker en del i...det var ikke grandis...

men som mange sier funker den på døgnflueklekkinger og sånn også...vi kan vel slå fast att den har ett eller annet som trigger fisken til og ta...hva den tar den for og være er det jo bare fisken som vet...men det er ikke en selvfølge att man har klekt en kode kanskje om man fanger fisk på ESP...man kunne kanskje like så godt puttet på en red tag...bare man har trua så  :P

men man får bare putte denne imitasjonen oftere og skaffe seg noen erfaringer sjøl... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vårfluepupper ganske mye. Som sagt så har jeg hatt noen sterke opplevelser med slike i finnmark. Her og da.

Det finnes jo en milliard forskjellige mønster for å immitere samme puppa. Du vet jo hva slags fluer jeg pleier å bruke under slike fører.

Flua tror jeg egentlig neppe er det som betyr mest her, spessielt i litt hurtig strøm. Str kan sikkert være litt viktig.

Husker godt en gang i finnmark, da løsnet det ikke skikkelig før jeg var nede i str 18 på puppene. Bruker nesten alltid 12-14-16.

Det er hvordan du fisker disse som gjør dem så effektive. Jeg fisker de enten stripende eller stigende. Av og til bare dead drift.

Synes og det er greit og faktisk "fiske" inn flua før nytt kast, hvis det går der du er da.

Å "løfte" en dsp der du tror fisken står er vannvittig effektift. Dette er morsomt fiske!!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjellvann på Nordkalotten er ikke sånne friklekkere uvanlige. Det blir ofte mye action når massevis av nyklekte voksne vårfluer bakser seg inn til land. Dette skjer etter min erfaring  oftere midt på dagen enn på kvelden/natten, kanskje pga midnattsola i nord? De vårfluene som oftest klekker slik er er kanelfargede og rundt krok 10.

De artene som klekker som svømmepupper klekker gjerne mer markert mot kvelden, og en god del seinere på sommeren, slik at det er blitt litt mørkere.

ESP og lignende halvdruknede mønstre var veldig effektive i midt-Finland sist sommer - vi fisket på svært selektiv ørret som beitet på klekkende vårfluer under "snøstormklekkinger" midt på natta i rask elv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei uten tvil ett effektivt mønster jeg må sette på fortommen oftere :)  har lest og hørt mange fortelle hvor bra den fisker...så skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har brukt det mere egentlig... :rolleyes:

har jo heller ikke visst så mye om hvordan vårfluene klekker heller før da...hadde ikke så mye peiling på de innsektene før jeg kjøpte boka innsektslære :)

vårfluer er vriene...195 arter fortelt på 18 familier

de klekker på denne måten:

1) puppa stiger hurtig til overflaten og klekker umiddelbart,den ferdige flua flyr deretter avgårde uten og måtte tørke vingene slik døgnfluene gjør.

de sies ofte att de skytes ut som en polarisrakket, detter er den metoden som oftest beskrives i i fluefiskelitteraturen...

2) puppa stiger/svømmer til overflaten og klekker der, deretter piler den ferdige vårflua bortover på vannet, enten til land eller til den greier og fly, dette er kurant for oss fluefiskere, under disse klekkingene ser jeg for meg kan bli litt av en opplevelse om man treffer på...også veldig knallhardt og imitere dette med tørre fluer ;)

3) så kommer metoden som gary la fontaine beskriver i sin bok caddisflies.

dette er da husbyggende vårfluer som gjør...puppa kommer ut av huset sitt, driver med strømmen ett stykke, mens den nermest pumper seg opp ved og ta luft opp av vannet, så starter oppturen der puppa, omhyllet av luft ser ut som en KVIKKSØLVBOBLE som stiger mot overflaten, her blir puppa liggende en liten stund , så sprekker huden og den flyr avgårde. det er denne pausen som skiller den første fra de to andre beskrivelsene av klekkingen, så det kan godt dreie seg om samme metode. ESP eller DSP knallhardt og bruke! :)

4) swisher/richards beskriver i sin bok EMERGERS att puppa svømmer til overflaten med aktive svømmebevegelser med ett bein ut til hver side som årer, så svømmer den i overflaten til land for og klekke, dette er den samme metoden som lennart bergquist og kenneth bostrøm beskrev når de presenterte SUPERPUPPAN, slike svømmepupper har de observert mange stedet, bla i finnmark, grønne pupper som kom svømmende høyt på vannet i en sånn fart att de hadde problemer med og imitere bevegelsene fordi de ikke fikk nok fart på flua, dette har de også vært borti på kola...da er superpuppan og mange andre svømmepupper aktuelle. :)

5) en 5 metode kommer går ut på att puppa , etter og ha forlatt huset (husbyggende disse som gjør dette) svømmer langs bunden inn til land for og klekke der, de har sett klekkinger foregå på land uten att det har vært svømmepuppeaktivitet  på overflaten og antar att det har vært slik adferd.  så opplever vi dette så burde vi vel putte på ei sterk fortynget puppe og dra den inn langs bunden eller kortlineteknikk i elv  ;)

Det er liksom da bare en håndfull av nesten 200 arter som gjør dette altså de tre første jeg nå har beskrevet?  

metode 1 kan vi overse lett og fisken vaker kanskje ikke nevneverdig på disse.

metrode 2 tror jeg vi har opplevd mange av oss, men kanskje forveksler dette med eggleggende vårfluer?

metode 3 den har vi sikkert også vært borti mange av oss, men vanskelig og se siden dette fenomenet foregår under vann, og vi ikke kan påstå om dette kan være metode nr 2

metode 4 har mange opplevd, vanlig i rena feks

metode 5 har sikkert noen av oss vært borti muligens uten og helt vite om dette er metode 4 kanskje, er det mørkt så er det kanskje vanskelig og se svømmepuppene

jeg vet ikke  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjellvann på Nordkalotten er ikke sånne friklekkere uvanlige. Det blir ofte mye action når massevis av nyklekte voksne vårfluer bakser seg inn til land. Dette skjer etter min erfaring  oftere midt på dagen enn på kvelden/natten, kanskje pga midnattsola i nord? De vårfluene som oftest klekker slik er er kanelfargede og rundt krok 10.

De artene som klekker som svømmepupper klekker gjerne mer markert mot kvelden, og en god del seinere på sommeren, slik at det er blitt litt mørkere.

ESP og lignende halvdruknede mønstre var veldig effektive i midt-Finland sist sommer - vi fisket på svært selektiv ørret som beitet på klekkende vårfluer under "snøstormklekkinger" midt på natta i rask elv. 

det du beskriver da er metode 2  :)

og deretter metode 4  :)

hva gjør grandisen mon tro? 1, 2 eller 3 ?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandisen har jeg sett friklekke mange ganger. Det gjelder størsteparten av de virkelig store vårfluene jeg har sett.

Noen ganger går det raskt, andre ganger kan det ta tid. Det avhenger av værforhold, akuratt som under døgnflueklekkinger.

Jeg finner skinn etter store vårfluepupper langt utpå vannet. Men det virker som om de har retning land når de klekker. De liker seg best på grunnt vann.

Bjørnar Skjevdal har en fin flue til å etterlikne klekkende Grandis.

Jeg har en grandispuppe som har gitt meg mye moro, spesielt i elv når store vårfluer har klekket.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2468.0

ESP eller DSP har jeg aldri hatt behov for. Men jeg har noen i boksen i tilfelle...

Jeg fisker enten fortyngede pupper, svømmepupper eller klekkere som henger i overflaten. Fortyngede pupper som stiger opp foran fisken tar nesten alltid fisk. Men det er en fisketeknikk som må innlæres og praktiseres. Langt vanskeligere enn å presentere en dead drift klekker. Når man får til dette så svarer fisken med vannvittige takes, dette er ikke fiske for tynne fortommer.. DSP er sikkert godt egnet til dette fisket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Slår meg at du er i ferd med å gjøre vårfluefiske unødvendig vanskelig Erot, om da ikke interessen er for interessens egen del  ;)

Mener Grandisen benytter "metode2" Har forresten aldri opplevd annet en sporadisk klekking av Grandis på mine hjemtrakter, men har sett en og annen komme svømmende.

Derimot er det en annen art i august som er mer spennende og i større antall.... også ei stor vårflue (mulig Halesus radiatus)

Satte magliten rett på en slik emerger en gang, den slapp nymfe skallet nesten umiddelbart etter at den nådde overflaten, tok så en pust i overflaten før den begynte å pumpe og tørke vinger. I store deler av denne gymnastikken holdt den vingene rett opp, i dårlig lys så hadde jeg antagelig tatt det for å være ei stor døgnflue.

Når denne seansen var over svømmer den for livet mot nærmeste tørre punkt.

Endel stor ørret jakter aktivt på disse, helst i større bakevjer/stillepartier. Varierende vakmønster plaskvak og mer forsiktig vak om hverandre og gjerne med endel meter og litt tid mellom hvert vak.

På denne tiden blir det ofte en periode med beskjeden vakaktivitet i kveldingen selv om det er greit med døgniser og annet overflate rask.

Tipper vårfluene er i gang en god stund før vi blir klar over dem.

Antagelig tid for emergere og vårfluenymfer for de som gidder drive aktivt med fluebytter. Har tidligere hatt grei uttelling med en utbørstet delvis transparent druknet puppe fisket dead drift.

Et mønster som kom omtrent samtidig med djevledotten for de som husker den.

Har også benyttet noe slikt en del, helst lett fortynget med blytråd i stedet for gullhode

PIC_1228.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et nokså anstrengt forhold til vårfluer i alle stadier . . . å drive å fly rundt og kalle seg vårfluer, når de strengt tatt ikke viser seg før utpå sommeren, syntes jeg de skulle holde seg for gode til  :rolleyes:

Så er det noe jeg gjerne skulle hatt svar på når det gjelder disse krypene så er det hvorfor de blir kalt vårfluer  ???

Steinfluer kunne jeg også godt vært foruten . . . Maken til innpåslitne og unyttige krek  >:(

Regner med du ble en god del klokere nå, Tore  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg at du er i ferd med å gjøre vårfluefiske unødvendig vanskelig Erot, om da ikke interessen er for interessens egen del  ;)

Mener Grandisen benytter "metode2" Har forresten aldri opplevd annet en sporadisk klekking av Grandis på mine hjemtrakter, men har sett en og annen komme svømmende.

Derimot er det en annen art i august som er mer spennende og i større antall.... også ei stor vårflue (mulig Halesus radiatus)

Satte magliten rett på en slik emerger en gang, den slapp nymfe skallet nesten umiddelbart etter at den nådde overflaten, tok så en pust i overflaten før den begynte å pumpe og tørke vinger. I store deler av denne gymnastikken holdt den vingene rett opp, i dårlig lys så hadde jeg antagelig tatt det for å være ei stor døgnflue.

Når denne seansen var over svømmer den for livet mot nærmeste tørre punkt.

Endel stor ørret jakter aktivt på disse, helst i større bakevjer/stillepartier. Varierende vakmønster plaskvak og mer forsiktig vak om hverandre og gjerne med endel meter og litt tid mellom hvert vak.

På denne tiden blir det ofte en periode med beskjeden vakaktivitet i kveldingen selv om det er greit med døgniser og annet overflate rask.

Tipper vårfluene er i gang en god stund før vi blir klar over dem.

Antagelig tid for emergere og vårfluenymfer for de som gidder drive aktivt med fluebytter. Har tidligere hatt grei uttelling med en utbørstet delvis transparent druknet puppe fisket dead drift.

Et mønster som kom omtrent samtidig med djevledotten for de som husker den.

Har også benyttet noe slikt en del, helst lett fortynget med blytråd i stedet for gullhode

PIC_1228.JPG

Nei ikke selve fiske...bare prøver og skjønne meg litt mere på disse vårfluene, eller hårfluene , det er tross alt lettere med feks døgnfluene , både skille dem og hvordan de klekker  :)

og imitasjonene av vårfluene...dumt og sette på en superpuppan når de egentlig klekker i vannet,bortkastet tid, når det først spruter løs så er det greit og vite litt om hva som skjer og kanskje hvordan det muligens skjer  ;)

Og så er det jo interessant og vite litt hva man driver med når det gjelder det man setter på fortommen...ikke bare sette på og ta noen halvhjertede kast for og prøve...greit og ha troa på det man setter på også  :)

og jeg synes innsekter er morsomt og studere og sette meg litt inn i hva som er hva...istedet for oliven døgnflue eller gul døgnflue feks... før var det sånn nemlig ...hehe ;)

og artig og høre deres erfaringer også om mønster og teknikker...rett og slett lære noen triks og bli noen erfaringer rikere  :)

jeg har rett og slett for mange ganger blitt stående og se på att fisken vaker eller masse vårfluer på vannet og fisken IKKE vaker og ikke skjønt hva man skal sette på fortommen....utrolig frustrerende...og da særlig i fjellvann  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandisen har jeg sett friklekke mange ganger. Det gjelder størsteparten av de virkelig store vårfluene jeg har sett.

Noen ganger går det raskt, andre ganger kan det ta tid. Det avhenger av værforhold, akuratt som under døgnflueklekkinger.

Jeg finner skinn etter store vårfluepupper langt utpå vannet. Men det virker som om de har retning land når de klekker. De liker seg best på grunnt vann.

Bjørnar Skjevdal har en fin flue til å etterlikne klekkende Grandis.

Jeg har en grandispuppe som har gitt meg mye moro, spesielt i elv når store vårfluer har klekket.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2468.0

ESP eller DSP har jeg aldri hatt behov for. Men jeg har noen i boksen i tilfelle...

Jeg fisker enten fortyngede pupper, svømmepupper eller klekkere som henger i overflaten. Fortyngede pupper som stiger opp foran fisken tar nesten alltid fisk. Men det er en fisketeknikk som må innlæres og praktiseres. Langt vanskeligere enn å presentere en dead drift klekker. Når man får til dette så svarer fisken med vannvittige takes, dette er ikke fiske for tynne fortommer.. DSP er sikkert godt egnet til dette fisket..

Takk for tipsene rune  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...