Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Biff skal hurtigstekes på bra varme, så hvile noen min før de stekes ferdig på middels varme har jeg blitt fortalt. Blir farlig gode på denne måten iallefall :D

NB: IKKE HA PÅ SALT FØR STEKING! Da blir biffen tørrere, saltet gjør at kjøttsaften trekker fortere ut

De skal hvile til de når romtemperatur. videre stekes på sterk varme på begge sider. dette for å stenge saften inne. bruker man får lav varme, vil saften renne ut,

Jeg syns det er best å brune de på sterk varme, og så putte dem i ovnen  :)

De skal hurtigstekes dem på sterk varme ja, for så å la de hvile. Å ettersteke de på sterk varme, gjør bare vondt værre. Er det første du gjør å "svi" kjøttfibrene sånn at safta stenges inne, ikke det siste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Thaisuppe (tom ka gai)

Man tager:

Et par røde chilli

En rødløk

Galangal (evt, tørket) en god del...

sitrongress 2 stk. (evt hermetiske)

Vårløk, et par stk.

Lime, smak deg frem. Jeg bruker en hel da jeg elsker lime. :)

Fiskesaus, tre fire sprut. (4sp)

Kokosmelk, en stor boks.

Kyllingfilet, et par tre stk.

Høsekraft/buljong et par dl. Jeg bruker noe buljong som er til dette som de selger på "innvandreren" Jeg vet ikke hva det heter for jeg kan ikke lese thai.

Kafferlime blader, 8-10 stk tenker jeg.

En ts sukker.

Dette er helt fantastisk turmat. Hvis du stripper den ned litt. Alt du trenger ha med da er en pose Tom Kah Gai Paste, 1 lime, i boks kokosmelk, 1 stor løk, 1 Chili, kyllingfilet, koriander. På en kald kveld er dette suppe som varmer og metter.

Synes det er viktig med mye Koriander i Tom Kah, men det er ikke alle som kicker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noe wow fra meg, men jeg er ikke så glad i lam og sau, selv om jeg spiste 7 tallerkener på julebord i år med pinnekjøtt. La oss si jeg er i læringsfasen med å spise sau. ;D

Nok om det, kona er enig, idag kjøpte vi oksestek.

Bruna det godt i panna .(jerngryte)

La på rist med to kjøkkenglass med vann under, og ca 8 hvitløksfedd og et par gullerøtter. 150 grader i steikeovnen.

Her var det uenighet da det ikke sto i oppskriften, men vi ble enige, jeg ville ha noe som jeg kunne lage saus av. Just in case.

Ca 60 grader på steketermoen, og en halvtime hviling, pakka i alu.

Sausen var jo forhåndslagd med Toro Oksesjysaus med estragon og sjalottløk. Tøm langpanna og press alt gjennom sila og hiv det i sausen(trur det var ca1,5dl). Jevna litt med maissenna. Sausen ble slikke kjelen , tallerken og det som var sølt rundt om kring god ;D

Nydelig oksesteik idag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det veldig enkelt siden jeg var virkelig god i går. Hadde indrefilet i går og den var så stor, kjøpte en sånn hel sugg på rimi fra urguay. Den var av veldig god kvalitet, men alt for stor til oss 4. Så resten fikk bli wokkjøtt.

Wokblanding med grønnsaker som jeg freste ferdig, den var litt kjedelig så jeg freste litt mer løk, paprika, bambusskudd.

Så strimlet indrefilet. Tilslutt en salig blanding av kjøtt og grønt i woken med denne sausen:

woksauce_yellowcurry.jpg Synes den var veldig ok rett ut av påsan. Ungene likte den meget godt og jeg fikk smaken på pils  ;D Ris i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spist elgkjøtt hele vinteren så nå måtte jeg bare prøve å marinere litt flatbiff av elg med chillimarinade (har gjort det på grillen på sommern). Bare for å få litt aveksling ( har 3 frysere med elgkjøtt ;D).

Med pommes frites og bernaisesaus så var det bare helt nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det programforpliktet lammestek  :)

Men kjerringa og jeg var skjønt enig i at selv om lammet tilbredes etter alle kunstens regler å såsen lages på buljong kot i 4 timer så er det faktisk bedre med storfe  :P

Men rødvinen var god da  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det veldig enkelt siden jeg var virkelig god i går. Hadde indrefilet i går og den var så stor, kjøpte en sånn hel sugg på rimi fra urguay. Den var av veldig god kvalitet, men alt for stor til oss 4. Så resten fikk bli wokkjøtt.

Wokblanding med grønnsaker som jeg freste ferdig, den var litt kjedelig så jeg freste litt mer løk, paprika, bambusskudd.

Så strimlet indrefilet. Tilslutt en salig blanding av kjøtt og grønt i woken med denne sausen:

woksauce_yellowcurry.jpg Synes den var veldig ok rett ut av påsan. Ungene likte den meget godt og jeg fikk smaken på pils  ;D Ris i tillegg..

Gidder ikke starte noe norsk vs utenlansk osv.. Men slik import biff slår norsk biff (ku?) LANGT ned  i støvlene selv om den har vært frossen etter min mening. Skal faktisk helsteke en i morra :)

Nå har jeg spist elgkjøtt hele vinteren så nå måtte jeg bare prøve å marinere litt flatbiff av elg med chillimarinade (har gjort det på grillen på sommern). Bare for å få litt aveksling ( har 3 frysere med elgkjøtt ;D).

Med pommes frites og bernaisesaus så var det bare helt nydelig :)

Hvordan lager du den marinaden?

Vi grilla faktisk for første gang i år. Pølser ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Frode! Norsk, ferskt kjøtt på rimi/rema, ferdig pakket... er av den semreste sorten. Eneste som er dårligere er det man finner ferskt pakket på grensa i sverige, det er enda mer rett ut av kua. Jeg kjøper også heller importbiff. Ble nesten sugen på mer biff her nå, men i dag blir det skinkesteik med gratinerte poteter.. Skal glede meg til biff i Irland jeg nå, drar dit om to uker. DER! har de veldig bra kjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjører jeg safe og tradisjonelt:

Lammelår. Gulrøtter, løk og champignon i bånn. Og seff hvitløk, fersk rosmarin, og en dert persille. En bitteliten luring, er en slu liten krydring m. chiliflakes på grønnsakene.

Moderen og Faderen på besøk, så kanskje chilien slår ut i arveløshet?

Sausen skal toppes med litt god rødvin, etc.

Gratinerte pottiser blir det au.

Og til kvinnene som syter sånn over matlaging og rengjøring, etc:

Nå er gulvet vasket, steken klargjort og 40 min. på vei, kroppen på vei inn i dusjen for en liten shining, med påfølgende barbering av hue og fjes, og alt dette regner jeg med å være i mål med innen to timer etter at jeg kom hjem fra dagens fisketur(Hvor det forøvrig ble en artig liten sjøaure på litt under kiloen).

Effektivitet, vøttø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg si gikk bra!

Ingen negative kommentarer på chilien.

Fikk også mye skryt for de gratinerte potetene. Ikke rart, i og med at jeg toppet dem med en del Cheddar.

Og å overdrive sausen med ekstra mye rødvin og soyasaus, gjør tydeligvis heller ingenting.

At jeg(Mnja...egentlig ike MEG, da) har gått på den vanligste feilen, altså å kjøpe et "lammelår" på over 2 kilo, som egentlig nærmer seg sterkt "sauelår", gjør jo ikke så mye, i og med at jeg fikk kutta bort talget, og hinna som kan gi for mye sauesmak, og derved ga det en god lammeopplevelse.

Fatter, som de siste fem åra har begrenset seg strengt på antall serveringer, måtte vi stoppe etter tre fulle tallerkener...

Til dette, så passet en Masi Campofiorin 2006. -En italiensk luring med fyldig smak.

Særlig etter 07-versjonen.

Man fulgte opp med espresso fra Italia, med varm mjølk og bronsukker for de som ønsket(Ikke til meg. Skal være sort!), og Jæger.

Fatter ringte nyss, og rapte bare inn i røret.

-Godkjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg noe godt, næmlig stekte poteter-bacon-speilegg og præriebønner (tomatbønner)

Det godt og vi spiser det nesten aldri av en eller annen grunn.

Det er jeg enig, sjafør eller cowboy frokost som noen kaller det er helt konge, lurer sjøl på hvorfor vi ikke spiser det oftere, så lettvint og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg noe godt, næmlig stekte poteter-bacon-speilegg og præriebønner (tomatbønner)

Det godt og vi spiser det nesten aldri av en eller annen grunn.

det der spiser jeg ofte ;D

er jo knall godt, derfor jeg er så god og rund ;D

Hvis du er god og rund , hva er jeg da snuffs ;D Andrew the giant fra world wrestling federation på sky channel to eller tre tiår tilbake, han var virkelig stor ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg noe godt, næmlig stekte poteter-bacon-speilegg og præriebønner (tomatbønner)

Det godt og vi spiser det nesten aldri av en eller annen grunn.

det der spiser jeg ofte ;D

er jo knall godt, derfor jeg er så god og rund ;D

Hvis du er god og rund , hva er jeg da snuffs ;D Andrew the giant fra world wrestling federation på sky channel to eller tre tiår tilbake, han var virkelig stor ;D

ikke the giant, men yokozuna ;D ;D ;D

http://i180.photobucket.com/albums/x310/The_Ultimate_Wrestling_Gallery/Yokozuna/Yokozuna008.jpg

bare tull seff ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D ;D

Men over til mat, sorry måtte le ;D ;D

Kyllingkjøttdeig har erstattet all min vanlig kjøttdeig, saftiger bedre smak, billigere. Henger litt i panna , men stek den som en omelett, to diameterkryss, snu og stek andre siden, del opp i mindre biter under steking, så slipper du litt kål og at det smuldrer og svir seg. Jada hipp hurra, mestertips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei hypp på burger idag og bestemte meg for å kaste sammen en. Det funka. Veldig bra. Overall forventning egentlig. Og av FISK :D

Fiskeburger: (4stk)

500gram Seifilet hakka med kniv.

1 egg.

1 chili, finkutta med frø og innmat

1ts cumin

1ss korianderblader, finkutta (1 ss)

1 liten ts cayennepepper

1 liten ts salt

pepper

Skall og litt saft fra en lime

1ss potetmel

Kjøpte grove og luftige rundstykker på Ica og la ei såle med Hellmanns Mayonaise. Viktig! Funker ikke med Norsk Majones på burger. Og Heinz ketchup selvfølgelig. Et salatblad, et par skiver tomat, noen ringer rødløk og et par sylteagurker. DAmn! I all beskjedenhet en av de beste burgerne jeg har smakt ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Frode! Norsk, ferskt kjøtt på rimi/rema, ferdig pakket... er av den semreste sorten. Eneste som er dårligere er det man finner ferskt pakket på grensa i sverige, det er enda mer rett ut av kua. Jeg kjøper også heller importbiff. Ble nesten sugen på mer biff her nå, men i dag blir det skinkesteik med gratinerte poteter.. Skal glede meg til biff i Irland jeg nå, drar dit om to uker. DER! har de veldig bra kjøtt!

Det er tydelig at du ikke har smakt elgkjøtt Rune?!

DA får du biff da!!! ;D ;D

Det smaker ikke en dritt av det biffkjøttet du kjøper i butikken, etter å ha spist elgbiff!! ;D

Jeg er så heldig at jeg jakter elg, gudskjelov for det! Det finnes ikke bedre kjøtt for hverdagsbruk da du har mer enn nok av det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

folk som må gå i butikken for å kjøpe kjøtt synes jeg synd på................Trond, vi har spist rådyrkjøtt også, to smale tynne indrefilet, servert meg kantarellstuing og mandelpotet.......stakars mennesker som ikke har smakt slik mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond, ta deg en tur nordover så lager vi hvalkjøtt....det er faktisk hakket bedre

Ja, hvis "kokken" har vett nok til å ikke ihjelsteike kjøttet.. Akkurat samme greia med lutefisk.. Enkelte mestrer det, andre ikke :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...