Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 måneder senere...

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

post-322-13949880101528_thumb.jpg

post-322-13949880101998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel da har jeg leket kokk igjen... Maten ble god men bildene ble ikke helt bra.

Først ut var det blåskjell, nok en gang :rolleyes:  Noe av det beste jeg vet. Såre enkelt men ustoppelig godt :)

[attachimg=1]

Vintips :)

[attachimg=2]

Så var det grillet sjøkreps. Det er godt det!! Fikk tak i noen riktig fine levende noen.

[attachimg=3]

Tlislutt hadde vi breiflabb og brosme filet med kraftig hummersaus og jordskokkmos. Jordskokkmos er fantastisk til skaldyr.

[attachimg=4]

Og vintips til dette blir den klassiske chablis :)

[attachimg=5]

Dette ble et av de bedre måltidene jeg har hatt på lenge :)

Viser aldri dine innlegg her til Damen.

Da er jeg redd hennes tiltro til meg som en ganske så god kokk forsvinner... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

Hvis du synes Norien blir for seig, så prøv å legg risen på utsiden. Du pakker inn bambusmatta i Gladpack, presser ut et lag med ris. legg så Norien oppå, og deretter fisken og evt. grønnskaker. Rull sammen og strø litt rista sesamfrø på utsiden. Eller gjør sånn her.. http://www.sushisi.no/maki-sushisi/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel da har jeg leket kokk igjen... Maten ble god men bildene ble ikke helt bra.

Først ut var det blåskjell, nok en gang :rolleyes:  Noe av det beste jeg vet. Såre enkelt men ustoppelig godt :)

[attachimg=1]

Vintips :)

[attachimg=2]

Så var det grillet sjøkreps. Det er godt det!! Fikk tak i noen riktig fine levende noen.

[attachimg=3]

Tlislutt hadde vi breiflabb og brosme filet med kraftig hummersaus og jordskokkmos. Jordskokkmos er fantastisk til skaldyr.

[attachimg=4]

Og vintips til dette blir den klassiske chablis :)

[attachimg=5]

Dette ble et av de bedre måltidene jeg har hatt på lenge :)

Viser aldri dine innlegg her til Damen.

Da er jeg redd hennes tiltro til meg som en ganske så god kokk forsvinner... ;D ;D ;D

Det synes jeg var en meget hyggelig kommentar. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

Det der ble jo veldig bra Amund. Sushi er fantastisk!! Det ligger en "take-avay" rett over gaten for blindeforbundet i oslo som lager fantstisk sushi.

Anbefales.

Hva av råvarer har vi tilgang på her på berget som er fint til sushi?

Jeg kommer på : Laks-tunfisk-kamskjell-reker. Hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

Det der ble jo veldig bra Amund. Sushi er fantastisk!! Det ligger en "take-avay" rett over gaten for blindeforbundet i oslo som lager fantstisk sushi.

Anbefales.

Hva av råvarer har vi tilgang på her på berget som er fint til sushi?

Jeg kommer på : Laks-tunfisk-kamskjell-reker. Hva mer?

makrell ;) flott fet og masse smak :) lett å få tak i og nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

Det der ble jo veldig bra Amund. Sushi er fantastisk!! Det ligger en "take-avay" rett over gaten for blindeforbundet i oslo som lager fantstisk sushi.

Anbefales.

Hva av råvarer har vi tilgang på her på berget som er fint til sushi?

Jeg kommer på : Laks-tunfisk-kamskjell-reker. Hva mer?

makrell ;) flott fet og masse smak :) lett å få tak i og nå :D

Det høres liksom ikke helt supert ut men får prøve og se :)

Hva mer dere? Må jo være av sushi-kvalitet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi. Kjempegodt og veldig enkelt. Ihvertfall når en kjøper det ute. Endelig somlet meg til å prøve å lage det hjemme. Ble litt knoting men etterhvert lignet det da litt på orginalen. Smakte ihvertfall bra, men sjøgresset føltes litt seigt når en ikke får pakket sushien hardt nok.

Hvis du synes Norien blir for seig, så prøv å legg risen på utsiden. Du pakker inn bambusmatta i Gladpack, presser ut et lag med ris. legg så Norien oppå, og deretter fisken og evt. grønnskaker. Rull sammen og strø litt rista sesamfrø på utsiden. Eller gjør sånn her.. http://www.sushisi.no/maki-sushisi/

Har prøvd dette. Tror muligens Norien er av litt dårligere kvalitet eller noe i forhold til sushi kjøpt ute. Skal forhøre meg litt rundt neste gang jeg er på besøk hos en sushirestaurant. Ikke noe sånt her på Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "reglene" dersom man skal lage sushi av selvfanget fisk? Bør vel ihvertfall renses raskest mulig og ikke komme i kontakt med jord. Hva med ferskvannsfisk, er det like safe som saltvannsfisk?

reglene er ganske enkle. oppdrettsfisk er 100 % safe å spises uten å fryses ned.

ALL villfisk bør egentlig fryses i min 24 timer før det skal spises rått. joa, man kan spise den rå mens den ennå er sprell-fersk, men det kan være parasitter i fisken som man ikke ser..... og bommer man der, ja da kan man bomme ordentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg igjen......

Faktisk bare andre gang jeg prøver dette så her har jeg mye å lære. Men godt ble det.

Sashimi: Laks marinert med lime-laks naturell-laks marinert med soya-kammskjell marinert med lime drysset med ristede sesamfrø.

Øvrig: Noriruller med laks og avokado. Fingersushi med laks. Fingersushi med kammskjell og sesamfrø. Scampi med sesamfrø.

Den limelaksen ble veldig god!!

[attachimg=1]

post-2611-1394988037662_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg igjen......

Faktisk bare andre gang jeg prøver dette så her har jeg mye å lære. Men godt ble det.

Sashimi: Laks marinert med lime-laks naturell-laks marinert med soya-kammskjell marinert med lime drysset med ristede sesamfrø.

Øvrig: Noriruller med laks og avokado. Fingersushi med laks. Fingersushi med kammskjell og sesamfrø. Scampi med sesamfrø.

Den limelaksen ble veldig god!!

[attachimg=1]

dette så snadder ut frode! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg igjen......

Faktisk bare andre gang jeg prøver dette så her har jeg mye å lære. Men godt ble det.

Sashimi: Laks marinert med lime-laks naturell-laks marinert med soya-kammskjell marinert med lime drysset med ristede sesamfrø.

Øvrig: Noriruller med laks og avokado. Fingersushi med laks. Fingersushi med kammskjell og sesamfrø. Scampi med sesamfrø.

Den limelaksen ble veldig god!!

Dette så fantastisk godt ut Frode! Den dagen en får kjøpt Salma laks fra lukkede anlegg skal jeg lage mye sushi...

Er det rå scampi du bruker også? Er ikke den grå i fargen som rå?

reglene er ganske enkle. oppdrettsfisk er 100 % safe å spises uten å fryses ned.

ALL villfisk bør egentlig fryses i min 24 timer før det skal spises rått. joa, man kan spise den rå mens den ennå er sprell-fersk, men det kan være parasitter i fisken som man ikke ser..... og bommer man der, ja da kan man bomme ordentlig

Takker. Fryser du makrellen også da? Er opplært til at å spise fryst makrell er dødssynd  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg igjen......

Faktisk bare andre gang jeg prøver dette så her har jeg mye å lære. Men godt ble det.

Sashimi: Laks marinert med lime-laks naturell-laks marinert med soya-kammskjell marinert med lime drysset med ristede sesamfrø.

Øvrig: Noriruller med laks og avokado. Fingersushi med laks. Fingersushi med kammskjell og sesamfrø. Scampi med sesamfrø.

Den limelaksen ble veldig god!!

Dette så fantastisk godt ut Frode! Den dagen en får kjøpt Salma laks fra lukkede anlegg skal jeg lage mye sushi...

Er det rå scampi du bruker også? Er ikke den grå i fargen som rå?

reglene er ganske enkle. oppdrettsfisk er 100 % safe å spises uten å fryses ned.

ALL villfisk bør egentlig fryses i min 24 timer før det skal spises rått. joa, man kan spise den rå mens den ennå er sprell-fersk, men det kan være parasitter i fisken som man ikke ser..... og bommer man der, ja da kan man bomme ordentlig

Takker. Fryser du makrellen også da? Er opplært til at å spise fryst makrell er dødssynd  ;D

fisk som jeg skal varmebehandle, fryser jeg seff ikke. men de parsittene som man kan få gjennom fisk er ikke noe gøy, selv om det er minimal sjansje å få de i seg gjennom makrell feks. verre med torskefisk fmilien,m men veldig få bruker den til sushi vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen andre parasitter enn måkemark/fiskeandmark som er aktuelle i ørret/røye av bra kvalitet fra noenlunde OK vassdrag?

Og de er det ihvertfall meget lett å se. Er det spor av disse i fisken, dropper jeg sushi (og gravet fisk, for den del).

Har uansett spist sprellfersk sushi på fjellet mange ganger, uten å ta nevneverdig skade av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd meg igjen......

Faktisk bare andre gang jeg prøver dette så her har jeg mye å lære. Men godt ble det.

Sashimi: Laks marinert med lime-laks naturell-laks marinert med soya-kammskjell marinert med lime drysset med ristede sesamfrø.

Øvrig: Noriruller med laks og avokado. Fingersushi med laks. Fingersushi med kammskjell og sesamfrø. Scampi med sesamfrø.

Den limelaksen ble veldig god!!

gudbedre, nå savner jeg sushi, gitt... dette så godt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...