Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Prøv denne dere :)http://www.nrk.no/mat/1.7314334 Endelig fikk jeg til den indiske "dybden" i maten. Dette var veldig godt.

Dro på litt godt med krydder, spessielt chilli. Jeg kjøpte en stor kylling på meny og delte den opp i stykker. Jeg brukte ikke bare bryst.

Kyllingen lå i marinade i nesten et døgn. Det er nok viktig at den ligger lenge!! Som sagt så var jeg litt rund med krydderet.

Helt fantastisk godt :) Norsk husmanskost kan brenne i helvete!!

høres nice ut ;) og kyllingbryst er det mest smakløse i verden. jeg tar låra fremfor den ja :)

kylling i butikk smaker bare fiskemel,var bedre før i tiden da de kallte den broiler..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jeg akkurat ferdig med å slakte elgen som skal i min fryser :)-

Da måtte jeg bare prøve en aldri så liten elgbiff som fikk ligge tildekket med plast i et par dager på kjøkkenbenken ;). ( bare for å mørne maksimalt!!)

Fy fa...... så fint kjøtt jeg fikk i år :). Det ble vel nærmere 80 døgngrader enn 40 for å si det sånn!! (det var fint vær å henge i!)

Jeg bare stekte et par rundbiffer (som normalt ikke er biffkjøtt), freste litt løk sammen med bearnaisesaus, å for en orgasmisk opplevelse!!!

Biffene var ca 1 cm tykke, stekte dem et minutt på hver side, dekte dem til med folie til sausen ble ferdig. (ja det dem var røde inni)

Du får ikke slik mat i butikken til under 350 kroner kiloen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vel nærmere 80 døgngrader enn 40 for å si det sånn!! (det var fint vær å henge i!)

Helt og totalt enig, Trond. 40 døgngrader er i de aller fleste tilfeller alt for lite for å få ut det maksimale av kjøttet.

80 døgngrader hørtes mer ut som meg, ja  ;D I hvert fall med viltkjøtt går det an.

Dette er et forsømt kapittel i matlaging generelt - det med mørning og døgngrader.

Mange folk kaster jo kjøttet om det nærmer seg "forbruksdato", men sannheten er jo at det er først da det begynner å bli ordentlig vare  :)

Apropos elgkjøtt: Jeg hadde en halv elg på innkjøpslista i høst jeg også, men det ble litt kort med penger i høst, så jeg måtte si den fra meg. Det var synd, for det hadde blitt mange gode middager i løpet av vinteren  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta har med været å gjøre også, Andre.

I år var det kjølig og tørt, da går det greit å henge kjøttet lenge.

For et par år siden var det ca 10 grader og rått i været, da var det helt umulig å henge kjøttet noe mer enn 40 døgngrader, da hadde det blitt råttent kjøtt.

Men som sagt, det kjøttet jeg har i år er så bra at du får ikke tak i noe som er bedre ;D ;D. jeg gleder meg rått til å spise elg i vinter ;D ;D ;D

Ikke sant Lasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rått vær er jo døden for opphenging av kjøtt  ;D

Husker vi hang opp ei nyskutt reinssimle på låven for noen år siden, under rått vær. Mygla på utsiden etter kort tid... og vi fikk en helvetes jobb med det  ;D

Men poenget mitt: Under gode forhold er langt mer enn 40 døgngrader å foretrekke, på kjøtt generelt, og viltkjøtt spesielt  :) Og vilt som spiser mye antiseptisk-holdig mat uber-spesielt  :)

Og det med "over-mørning" er også noe å tenke på for de folka som bare handler oksekjøtt i frysedisken på butikken; som oftest er "holdbarhetsdatoen" alt for streng, så den sofistikerte smaken kommer som oftest god tid etter "forbruksdato". Bare prøv selv  :) Dagens regulering av "forbruksdato" i Norge er så strengt regulert med god margin, at selve mørningen nesten ikke har kommet igang når datoen går ut. Prøv dere som ikke jakter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta har med været å gjøre også, Andre.

I år var det kjølig og tørt, da går det greit å henge kjøttet lenge.

For et par år siden var det ca 10 grader og rått i været, da var det helt umulig å henge kjøttet noe mer enn 40 døgngrader, da hadde det blitt råttent kjøtt.

Men som sagt, det kjøttet jeg har i år er så bra at du får ikke tak i noe som er bedre ;D ;D. jeg gleder meg rått til å spise elg i vinter ;D ;D ;D

Ikke sant Lasse?

ikke feil det trond ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde karbonader av kjøttdeig i fra hjort i dag. Det var helt topp det men ganske standard egentlig...

Det er her jeg synes folk gjør for lite ut av ting. Hverdagsmaten.

Så jeg gjorde slik: Stekte karbonadene på ikke så alt for høy varme, brukte mye smør. Når de var ferdigstekte så tok jeg de ut av pannen og hadde oppi litt vann og fond. Denne fonden har jeg kokt tidligere og har i frysen på isterningposer. Så henter jeg bare etter behov. Har man ikke noe slikt så bruker man buljong. Tilsatte litt fløte og lot det koke.

Jeg fikk et par poser med tørket steinsopp i fra en vennelig dame fra Estland her som hun hadde laget :) :) Slett ikke noe dårlig tips å gjøre hvis en gidder. Helt fantastisk i mange retter. Spessielt dere viltspisere ;)

En liten neve med det oppi og litt balsamico. Lot dette koke en liten stund til soppen var fin og mør.

Til slutt hadde jeg en god klatt chevre og litt brunost i. Smakte til med salt og pepper.

Så i fra å være en kjip brun saus ble det en herlig og litt kraftig soppsaus med enkle grep. :)

Så hjemmelagde karbonader av hjort med kokte poteter-grønn asparges-soppsaus med tyttebær syltetøy gikk fra å være tradisjonell

møkkamat til et nydlelig måltid som alle likte meget godt med bare litt "fiksing".

Slike tips som dette må dere gjerne dele med meg og andre :) Det er hverdagen som kan være kjedelig og små ting skal til for sprite den opp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har dere prøvd å langtidssteke lammelår? Hvis ikke vil jeg annbefale det neste gang :)

Sett ovnen på 240 grader ca og stek i 10/15 min. Følg med at ingenting svir seg. Sett så ovnen på 75 grader og stek til kjernetempen er 70 grader. Gjorde dette på søndag og da tok det ca 6 timer. La den hvile en liten halvtime før du skjærer i den. Dvs å skjære i den er et problem hvis du ikke har virkelig god kniv. Kjøttet er så sykt mørt.

Fint til mye kjøtt dette. Ikke nøff-nøff det liker jeg best stekt på vanlig vis på fettet. Og biff.

Ei elgsteik forex, perfekt!!

Ps: Nå som mørketiden står like rundt hjørnet må vi få noe fres i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å langtidssteke lammelår? Hvis ikke vil jeg annbefale det neste gang :)

Sett ovnen på 240 grader ca og stek i 10/15 min. Følg med at ingenting svir seg. Sett så ovnen på 75 grader og stek til kjernetempen er 70 grader. Gjorde dette på søndag og da tok det ca 6 timer. La den hvile en liten halvtime før du skjærer i den. Dvs å skjære i den er et problem hvis du ikke har virkelig god kniv. Kjøttet er så sykt mørt.

Fint til mye kjøtt dette. Ikke nøff-nøff det liker jeg best stekt på vanlig vis på fettet. Og biff.

Ei elgsteik forex, perfekt!!

Ps: Nå som mørketiden står like rundt hjørnet må vi få noe fres i denne tråden.

Langtidssteking og kjøtt generelt er alltid safe. synes dog 70 grader er litt i høyeste laget. Tar som regel ut steika, og det være seg lam eller entrecote på 62 grader, pakker den inn i folie og lar den hvile en god halvtime. Smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å langtidssteke lammelår? Hvis ikke vil jeg annbefale det neste gang :)

Sett ovnen på 240 grader ca og stek i 10/15 min. Følg med at ingenting svir seg. Sett så ovnen på 75 grader og stek til kjernetempen er 70 grader. Gjorde dette på søndag og da tok det ca 6 timer. La den hvile en liten halvtime før du skjærer i den. Dvs å skjære i den er et problem hvis du ikke har virkelig god kniv. Kjøttet er så sykt mørt.

Fint til mye kjøtt dette. Ikke nøff-nøff det liker jeg best stekt på vanlig vis på fettet. Og biff.

Ei elgsteik forex, perfekt!!

Ps: Nå som mørketiden står like rundt hjørnet må vi få noe fres i denne tråden.

Langtidssteking og kjøtt generelt er alltid safe. synes dog 70 grader er litt i høyeste laget. Tar som regel ut steika, og det være seg lam eller entrecote på 62 grader, pakker den inn i folie og lar den hvile en god halvtime. Smør.

Lammet var fint på 70 grader. Oksekjøtt tar jeg som regel på 55-60 grader litt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd å langtidssteke lammelår? Hvis ikke vil jeg annbefale det neste gang :)

Sett ovnen på 240 grader ca og stek i 10/15 min. Følg med at ingenting svir seg. Sett så ovnen på 75 grader og stek til kjernetempen er 70 grader. Gjorde dette på søndag og da tok det ca 6 timer. La den hvile en liten halvtime før du skjærer i den. Dvs å skjære i den er et problem hvis du ikke har virkelig god kniv. Kjøttet er så sykt mørt.

Fint til mye kjøtt dette. Ikke nøff-nøff det liker jeg best stekt på vanlig vis på fettet. Og biff.

Ei elgsteik forex, perfekt!!

Ps: Nå som mørketiden står like rundt hjørnet må vi få noe fres i denne tråden.

Langtidssteking og kjøtt generelt er alltid safe. synes dog 70 grader er litt i høyeste laget. Tar som regel ut steika, og det være seg lam eller entrecote på 62 grader, pakker den inn i folie og lar den hvile en god halvtime. Smør.

Lammet var fint på 70 grader. Oksekjøtt tar jeg som regel på 55-60 grader litt etter som.

Apropos temperatur. Har du, evt andre forsøkt å legge kjøtt i vannbad? Leste et sted om å legge rypebryst i en pose og i 60 grader vannbad i en drøy time For så og svi en kjapp skorpe i panna. Hørtes lurt ut, men har dessverre aldri kommet så langt. Hadde jeg hatrt noen små viltstykker så skulle jeg forsøkt, men hagla er lagt på hylla for godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos temperatur. Har du, evt andre forsøkt å legge kjøtt i vannbad? Leste et sted om å legge rypebryst i en pose og i 60 grader vannbad i en drøy time For så og svi en kjapp skorpe i panna. Hørtes lurt ut, men har dessverre aldri kommet så langt. Hadde jeg hatrt noen små viltstykker så skulle jeg forsøkt, men hagla er lagt på hylla for godt..

Har gjort dette noen ganger. Og da med best resultat på "dårlig" biff ala Kiwi sitt helgetilbud, da blir faktisk kjøttet saftig og ganske mørt.

Har du knall råvarer synes jeg ikke forskjellen blir så stor.

Har bare lagt mine i varmtvann fra springen i oppvaskkummen med termometer og ligget på 50-70 grader i en drøy time.

Jeg legger dem i vannet i plastikken de er pakket i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble det hjemme alene guttamiddag deluxe. Tid for å forske litt.

Kalorier hva er det ???.

Har siden jeg begynte å lage hellstrømribbe forsket litt på det å lage den komboen med hvitløk , løk gullrøtter , vann og litt smør i langpanna under ribba til en saus til lørdagskos.

Dette er ikke lett å det blir jo litt forskjellig fra gang til gang.

Vel idag ble poteter skåret i båter i ovnen og de stekes på ca 200 i 1.5 timer. Perfekt til å lage saus samtidig. Tok en kjele og putta i ca 15 hvitløksfedd, to firstprice gullrøtter, en god klump melange, og en hel løk og litt vann. Dette settes i ovnen sammen med potetene. Litt av vesken forsvinner etterhvert så tilsett litt etter behov.

Frysern igår bragte frem en ytrefilet og en mørbrad, de lå klare og tint på benken når jeg kom hjem idag.

Er jo bare å steike biffene når potetene er ferdig og begynne på sausen.

Tøm saus-kjelen i en rist og presse ut safta. Hiv safta i en kjele og tilsett en strøken skje med hvetemel og la det småkoke,mens biffene surrer.

Hiv i et par-3-4 jalapeno's.

Når biffene er stekt tar du et par-5 skjeer kraft fra steikepann og hiver i sausen, litt negro for farge.

La det småkoke mens kjøttet hviler og du steker et par løk som tilbehør.

Dette oser usunt og smaker godt :)

Ps når jeg forsker har jeg en backupplan, idag var det peppersaus fra toro , men trengtes ikke. :D

et lite tips, tenk deg om to ganger når du har hatt en kasserolle i ovnen, det er veldig lett å glemme gryteklut når du har tatt den ut av ovnen og tilsetter div ting, det gjorde jeg. Fy F det var vondt, men gikk bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyyydelig lesning Robban.

Idag har jeg forøvrig spist noe som slett ikke krever særlig med forarbeide. Mmmmmmmmmmmmmmmmmm. Dessuten tar det såpass lang tid å fortære at jeg rett og slett blir tilslasket av forfriskninger av all den iskalde hvitvinen jeg har som tilbehør (sammen med hvit pepper, salt, majones og fersk loff).

post-1873-1394988367018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble det hjemme alene guttamiddag deluxe. Tid for å forske litt.

Kalorier hva er det ???.

Har siden jeg begynte å lage hellstrømribbe forsket litt på det å lage den komboen med hvitløk , løk gullrøtter , vann og litt smør i langpanna under ribba til en saus til lørdagskos.

Dette er ikke lett å det blir jo litt forskjellig fra gang til gang.

Vel idag ble poteter skåret i båter i ovnen og de stekes på ca 200 i 1.5 timer. Perfekt til å lage saus samtidig. Tok en kjele og putta i ca 15 hvitløksfedd, to firstprice gullrøtter, en god klump melange, og en hel løk og litt vann. Dette settes i ovnen sammen med potetene. Litt av vesken forsvinner etterhvert så tilsett litt etter behov.

Frysern igår bragte frem en ytrefilet og en mørbrad, de lå klare og tint på benken når jeg kom hjem idag.

Er jo bare å steike biffene når potetene er ferdig og begynne på sausen.

Tøm saus-kjelen i en rist og presse ut safta. Hiv safta i en kjele og tilsett en strøken skje med hvetemel og la det småkoke,mens biffene surrer.

Hiv i et par-3-4 jalapeno's.

Når biffene er stekt tar du et par-5 skjeer kraft fra steikepann og hiver i sausen, litt negro for farge.

La det småkoke mens kjøttet hviler og du steker et par løk som tilbehør.

Dette oser usunt og smaker godt :)

Ps når jeg forsker har jeg en backupplan, idag var det peppersaus fra toro , men trengtes ikke. :D

et lite tips, tenk deg om to ganger når du har hatt en kasserolle i ovnen, det er veldig lett å glemme gryteklut når du har tatt den ut av ovnen og tilsetter div ting, det gjorde jeg. Fy F det var vondt, men gikk bra :)

PS Robb

Har begynt med utkjøring av Pizza i dag.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...