Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

En lime mygler ihvertfall den også så surheten er ikke nok til å konservere seg selv ihvertfall. Men Igor har sikkert et mye bedre faglig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

jeg vvet det.

syre "koker" fisken og endrer som du sier konsistensen, men den betegnes fremdeles som rå vare, da den ikke er varmebehandlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

Syren i Limen "koker fisken", så den blir behandla. Derimot dreper ikke denne kokeprossessen eventuelle parasitter. Dette kalle " Videchi" eller noe i den duren. Veldig vanlig i Mexico.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

jeg vvet det.

syre "koker" fisken og endrer som du sier konsistensen, men den betegnes fremdeles som rå vare, da den ikke er varmebehandlet

Kaldrøkt fisk og saltet fisk regnes vel ikke som rå? Saltet er jo et konserveringsmiddel og tar knekken på de fleste bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

jeg vvet det.

syre "koker" fisken og endrer som du sier konsistensen, men den betegnes fremdeles som rå vare, da den ikke er varmebehandlet

Kaldrøkt fisk og saltet fisk regnes vel ikke som rå? Saltet er jo et konserveringsmiddel og tar knekken på de fleste bakterier.

det er rå fisk ja. derfor bør ikke syke, gravide og småbarn spise det. saltet vil drepe mikroorganismer, MEN det er mange som overlever meget høye saltkonsentrasjoner, slik som listeria. den er vanligst i kaldrøkt laks feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren er i Berlin helgen over for å besøke en venninne, ergo er jeg etterlatt i selskap med katten og må lage middag sjøl.

Når jeg er i kjøkkenet blir det vanligvis litt "hva har vi og hva finner jeg på butikken", veldig sjeldent jeg planlegger på forhånd egentlig..

I dag var ikke noe unntak, dro på butikken og fant kylling-filet, vår-løk, sjampinjong, hvitløk i olje og grisini med sesam og tenkte at jeg skulle se hva det kunne mikses til...

På kjøkkenet finner jeg fløte, mild chili-saus og pasta-penne.

'

Steker kylling og vår-løk, kommer over en god dæsj chili-saus, lar det frese litt, kommer oppi litt fløte, sjampinjong i skiver og hakket hvitløk, lar det frese noen minutter (trenger tilsynelatende ikke ekstra krydder) og voilá:

[attach=1]

Katten likte det han og, han fikk rappa til seg en bit kylling da jeg så vekk...

post-3658-13949880551475_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igor: Når man behandler/marinerer fisk med "syre" (lime/sitron) så får ikke fisken "rå konsistens" lengre.

Er det fremdeles rått kjøtt? Eller er det da behandlet? Ja, satser på at du forstår hva jeg mener.

Syren i Limen "koker fisken", så den blir behandla. Derimot dreper ikke denne kokeprossessen eventuelle parasitter. Dette kalle " Videchi" eller noe i den duren. Veldig vanlig i Mexico.

Nesten. "Ceviche". Man spiser det ofte med Salsa og Nachochips i Mellom-Amerika. Konkylie, reker og hummer er vel mest vanlig. Har laget det med laks her hjemme og det funker veldig bra. Bland inn den marinerte fisken i en salsa av tomat, løk, koriander, sukker, salt, chili, pepper. Fin forrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker litt på hva som i helvete gjør at norge er et uland av dimensjoner på servis og tilbud av mat.

Gikk litt amok i en bod i dag. Flere meter med oliven (nam!) Enda flere meter med spekepølser og et utrolig utvalg av skinker i alle prisklasser.

Falt fulstendig pladask for en italiensk godt modnet spekeskinke som jeg ikke husker navnet på. Det var ikke parma.

Der sto betjeningen blide og hyggelige og spurte om du ville smake på produktet før du handlet. I tillegg var de høfflige og tiltalte deg med "tittler". Du kunne tydelig se de var stolte av produktene sine. Tror de var i fra Spania. Etter å ha skjært opp det du ville sendte de med deg skalken av skinken. Jeg gikk på en smell og hadde med meg en tung pose når jeg gikk full av skinke-pølser-ost-oliven og herlig bakverk. :)

Er så mett nå at jeg nesten eksploderer :D

Trist at alt skal styres av noen ganske få styrtrike menn her i norge. Som jeg savner et slikt tilbud litt oftere!!

Så kan jeg heller betale litt mer.

Bli med og start en revolusjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de størte problemene i norge ang råvare tilbud, er den "fantastiske" prisundersøkelsen i VG. Vi er et lit land, med hovedvekt på lavprisbutikkene Rema, Rimi og Kiwi.

Disse konkurerer så hardt seg imellom på pris at de må kutte ned på sortimentet. Og stakkars Ica (super og Maxi), Ultra og Meny og Mega som har et godt sortiment, de blir jo framstilt som de aller værste på vår planet, med de prisene de har!!!!  Desverre koster det å ha gode råvarer, men i steden blir det satset på Euroshopper og Landlord og alle andre billigmerker :(  Ned i pris = ned i kvalitet og utvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi nordmenn som har skylda i dette. Vi lovpriste billigbutikkene når de kom og lot de få ta markedsandelene i en feiende fart.

Vurderer å starte abonnement på kjøtt rett fra bonde. Er et par her i rogaland som har spesialisert seg på Angus Aberdeen kjøtt. Ulempen er at man må kjøpe 12-13 kg i slengen og da får man alt fra indrefilet til kjøttdeig (hele oksen/kviga deles opp og en får tilsvarende like mye av alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de størte problemene i norge ang råvare tilbud, er den "fantastiske" prisundersøkelsen i VG. Vi er et lit land, med hovedvekt på lavprisbutikkene Rema, Rimi og Kiwi.

Disse konkurerer så hardt seg imellom på pris at de må kutte ned på sortimentet. Og stakkars Ica (super og Maxi), Ultra og Meny og Mega som har et godt sortiment, de blir jo framstilt som de aller værste på vår planet, med de prisene de har!!!!  Desverre koster det å ha gode råvarer, men i steden blir det satset på Euroshopper og Landlord og alle andre billigmerker :(  Ned i pris = ned i kvalitet og utvalg...

Er ikke værst på disse superbutikkene nei men jeg savner noen bak disken som vet litt om pruduktene sine. Og jeg synes det er mye plastikembalasje der og.

Det er mye "standarting" i en disk. Til neste år skal jeg ha en gris igjen, da skal det lages god skinke. (håper jeg)

"Selvdyrket" nøff nøff smaker utrolig godt av en eller annen grunn.

Hvis jeg koster over fjorden til Danmark eller kjører til sverige er utvalget mye større. Det synes jeg er rart da vi generelt har mer å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir desverre for mye ferdigpakket der også ja, og kunskapen kunne vært mye større, det er gjerne to/tre stykker bak disken i løpet av en dag med kunnskap, og mange extrahjelper uten den kunnskapen, men dette henger sammen med pris... flere på jobb = dyrere, flere på kurs = dyrere osv.  Så det er vel egentlig opp til oss forbrukere å vise hva vi vill ha :) , men da må man ta all handel på supermarkeder, ikke bare helge handelen... Mange som handler mandag til torsdag på rimi, rema osv, for så å handle Taco og helgekos på supern på fredag...

Et annet problem er jo også tilgangen på GODE norske kjøttvarer, er vell nesten bare svin og kylling som blir avlet rett opp til kjøttproduksjon, mens storfe, blir brukt til melkeproduksjon, avl og kjøttproduksjon i samme dyret!!! ( virker sånn iallefall) Norske frukt og grønnsaker er bra syns jeg.....

Heldigvis hender det nå innimellom at det kommer biff og stek av Angus og andre rene kjøttdyr, får håpe dette blir lønnsomt for de produsentene så flere komer etter :)

For noen år siden snakket man om "polske uker" når man butikken var utsolgt for mye, men nå har vell polske supermarkeder større utvalg enn hva vi har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag. Og taco.

Tar hintet ;)

Her blir det fersk laks levert av doggnobbler ekspressen. Greit med kompiser som er dyktige laksefiskere så slipper jeg å fiske selv.....

Noen som har et spenstig forslag på hva jeg kan gjøre med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag. Og taco.

Tar hintet ;)

Her blir det fersk laks levert av doggnobbler ekspressen. Greit med kompiser som er dyktige laksefiskere så slipper jeg å fiske selv.....

Noen som har et spenstig forslag på hva jeg kan gjøre med den?

Jeg slår et slag for helstekt i aluminiumsfolie i ovnen med masse godt oppi  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi nordmenn som har skylda i dette. Vi lovpriste billigbutikkene når de kom og lot de få ta markedsandelene i en feiende fart.

Vurderer å starte abonnement på kjøtt rett fra bonde. Er et par her i rogaland som har spesialisert seg på Angus Aberdeen kjøtt. Ulempen er at man må kjøpe 12-13 kg i slengen og da får man alt fra indrefilet til kjøttdeig (hele oksen/kviga deles opp og en får tilsvarende like mye av alt).

Høres fristende ut. Er det veldig dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøpte den boka til Hellstrøm. Der er det mange fine oppskrifter som heller ikke er altfor vanskelige å lage.

Gourmet mat handler ofte like mye om bra råvarer som ikke alltid er like lett å skaffe i remalandet.

Noen som veit om noen bra nettsider med oppskrifter på virkelig bra mat? Og hvor man evt. kan lære noen triks på gourmet mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi nordmenn som har skylda i dette. Vi lovpriste billigbutikkene når de kom og lot de få ta markedsandelene i en feiende fart.

Vurderer å starte abonnement på kjøtt rett fra bonde. Er et par her i rogaland som har spesialisert seg på Angus Aberdeen kjøtt. Ulempen er at man må kjøpe 12-13 kg i slengen og da får man alt fra indrefilet til kjøttdeig (hele oksen/kviga deles opp og en får tilsvarende like mye av alt).

Høres fristende ut. Er det veldig dyrt?

120-130 kroner kiloen. Da får man filet, høyrygg, stek og biffdeig. Men må minimum kjøpe for ca 1500 kroner. Fikk nettopp en mail med spørsmål om jeg ville ha etter slakt i forrige uke, men stod over denne runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det barnefri kveld, så da ble det en pakke big one burgere og en 6 pack med Heinecken på butikken  ;D

;D ;D ;D

Seriøst, for dere som er glad i burgere. Kjøp Hamburgerkrydder ferdig mix fra black boy til 10 spenn, og bland det inn i en pakke kjøttdeig med et egg. Du kan lage de største og beste burgerne. Enkelt og kjapt å steike med osteskive på toppen. Skjær så opp rødløk og tomat, og legg et salatblad under hele hærligheta, og klin på en god dressing. MMM det skal jeg lage nå  8)

Tilbehør trengs ikke!

Var det sånne du mente.

[attachimg=1]

Detta var fa...meg den største burgermædda'n jeg har sett! Helt KNALL!! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi nordmenn som har skylda i dette. Vi lovpriste billigbutikkene når de kom og lot de få ta markedsandelene i en feiende fart.

Vurderer å starte abonnement på kjøtt rett fra bonde. Er et par her i rogaland som har spesialisert seg på Angus Aberdeen kjøtt. Ulempen er at man må kjøpe 12-13 kg i slengen og da får man alt fra indrefilet til kjøttdeig (hele oksen/kviga deles opp og en får tilsvarende like mye av alt).

Høres fristende ut. Er det veldig dyrt?

120-130 kroner kiloen. Da får man filet, høyrygg, stek og biffdeig. Men må minimum kjøpe for ca 1500 kroner. Fikk nettopp en mail med spørsmål om jeg ville ha etter slakt i forrige uke, men stod over denne runden.

Det hadde jeg klemt til på hadde jeg hatt sjangsen. Blir jo litt langt å hente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...