Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I dag ble det tradisjonell biff. Entrecotstyrkker "tettet" i pannen og kjørt i ovnen på 220 grader i 12 minutter. Rød innerst, så rosa og grå ytterst.

Tilbehøret var kokt blomkål, surret gulerøtterskiver i panna med chilli og hvitløk.

Says/sky var bremykt og cremfrechblanding med hvitløk, chillie, salt og hvit pepper. Dette smelter utover den ellers saftige maten... mmmmmmmmmmmmmm. Selvfølgelig rødvin til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det tradisjonell biff. Entrecotstyrkker "tettet" i pannen og kjørt i ovnen på 220 grader i 12 minutter. Rød innerst, så rosa og grå ytterst.

Tilbehøret var kokt blomkål, surret gulerøtterskiver i panna med chilli og hvitløk.

Says/sky var bremykt og cremfrechblanding med hvitløk, chillie, salt og hvit pepper. Dette smelter utover den ellers saftige maten... mmmmmmmmmmmmmm. Selvfølgelig rødvin til!

Digg :D

Spiste entrecoté, bakt potet, bernaise og masse agurker jeg :) + rødvin :P

Biff er nok det beste jeg vet! :D Rød og rosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det pizza. Ordentlig god pizza. Jeg irriterer meg over hjemmebakt pizza som minner om gjærdeig med "dæsj" på. Ordentlig pizza med ordentlige råvarer på tynn nyyydelig deig og skikkelig hjemmelaget pizzasaus. Uten det gidder jeg ikke (spiser selvfølgelig når jeg er på besøk av høfflighetsgrunner...men det irriterer meg at noe så enkelt - enkelt kan ødelegges)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det pizza. Ordentlig god pizza. Jeg irriterer meg over hjemmebakt pizza som minner om gjærdeig med "dæsj" på. Ordentlig pizza med ordentlige råvarer på tynn nyyydelig deig og skikkelig hjemmelaget pizzasaus. Uten det gidder jeg ikke (spiser selvfølgelig når jeg er på besøk av høfflighetsgrunner...men det irriterer meg at noe så enkelt - enkelt kan ødelegges)

Enig med at pizza deigen skal være tynn,det er også viktig med en ovn som produserer masse varme.

Har selv godt til innkjøp av en slik pizza ovn/steker,med stein ovns bunn.5 min og pizzaen er klar.

Bruker selv 7dl mel,3 dl vann,halv pose tørrgjær.

Blir til 2 stk pizza bunner på ca.35 cm i dia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Pizzamel Tipo 0! Har hatt flere blindtester og krangler om detta med en kompis. Det ER annerledes enn sikta hvetemel/Finbakstmel, og deigen blir smidigere og bedre,

Ser ikke at det skal være så mye mer avansert en og bruke vanlig hvetemel,de bunnene jeg får er i høyde med pizza bussen for de som kjenner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Pizzamel Tipo 0! Har hatt flere blindtester og krangler om detta med en kompis. Det ER annerledes enn sikta hvetemel/Finbakstmel, og deigen blir smidigere og bedre,

Ok? Tror ikke jeg har sett dette. Hvor kjøper du det?

Obs. Tipo 00 mente jeg.. http://www.ashore.co.nz/index.php?main_page=index&manufacturers_id=40

Får stort sett kjøpt det i litt større matbutikker.. Meny, Centra etc.. eller i Asiamatsjapper. Den aller beste bunnen får du etter min mening om du i tillegg baker ut deigen i litt grovere "Semolina di grano duro" mel(durum-hvete) og baker den på en bakestein i ovnen(el. pizzaovn). Det litt grovere melet gjør at teksturen at deigen sklir lett av det du måtte løfte den på.  i tillegg vil du få en meget pen deig, som er lik den du får på et godt Pizzeria.

Oppsummert.. Ikke kødd med melet. Og hvis du er skeptisk prøv det ut i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og koser meg med en aldeles utsøkt shusi. Take-away helt i fra tigerstaden takket være en god kompis.

Fy flate hvor godt det er!!

Hmm, sushi må jeg innrømme at jeg neimen ikke har mye erfaring med. Bodde et par etasjer ovenfor ei sushi-sjappe de 6 åra jeg studerte på universitetet i Oslo, men jeg tror jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg var innom der. Angrer meg litt for det i ettertid, for det er et mat-tema jeg ikke har smakt mye, eller har mye erfaring med.

Derimot angrer jeg meg ikke for at jeg brukte mye av de 6 åra/ vårsemestrene i Oslo til å fiske tidlig vulgataklekkinger i Oslomarka da  ;D ;D

Det var litt standard det atte: "Oi, hvor har det blitt av han Brun?". "Nei, han er ikke på forelesninger på våren han da vettu. Han er i marka på noe fiskegreier."Uff, det er jo faen meg et helt kapittel i livet når jeg tenker meg om, for det var liksom der jeg fikk erfaringen og dreisen på å lure ørret på vulgata  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og koser meg med en aldeles utsøkt shusi. Take-away helt i fra tigerstaden takket være en god kompis.

Fy flate hvor godt det er!!

Hmm, sushi må jeg innrømme at jeg neimen ikke har mye erfaring med. Bodde et par etasjer ovenfor ei sushi-sjappe de 6 åra jeg studerte på universitetet i Oslo, men jeg tror jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg var innom der. Angrer meg litt for det i ettertid, for det er et mat-tema jeg ikke har smakt mye, eller har mye erfaring med.

Derimot angrer jeg meg ikke for at jeg brukte mye av de 6 åra i Oslo til å fiske tidlig vulgataklekkinger i Oslomarka da  ;D ;D

Hvis du får tid og anledning neste gang du er i oslo vil jeg anbefale deg å prøve sushien de selger rett over gata der hvor blindeforbundet holder hus.

Det er egentlig mest en take-away plass men du kan spise der og hvis du ikke har høye krav. Den er virkelig virkelig bra!

Like god som på en fin resturant og mye billigere.

Blir litt hekta på dette når man får smaken for det. Ta med hjem til kjæresten din. Det er jo litt intim og koselig mat en mørk vinterkveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...