Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Sitter og koser meg med en aldeles utsøkt shusi. Take-away helt i fra tigerstaden takket være en god kompis.

Fy flate hvor godt det er!!

Hmm, sushi må jeg innrømme at jeg neimen ikke har mye erfaring med. Bodde et par etasjer ovenfor ei sushi-sjappe de 6 åra jeg studerte på universitetet i Oslo, men jeg tror jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg var innom der. Angrer meg litt for det i ettertid, for det er et mat-tema jeg ikke har smakt mye, eller har mye erfaring med.

Derimot angrer jeg meg ikke for at jeg brukte mye av de 6 åra i Oslo til å fiske tidlig vulgataklekkinger i Oslomarka da  ;D ;D

Hvis du får tid og anledning neste gang du er i oslo vil jeg anbefale deg å prøve sushien de selger rett over gata der hvor blindeforbundet holder hus.

Det er egentlig mest en take-away plass men du kan spise der og hvis du ikke har høye krav. Den er virkelig virkelig bra!

Like god som på en fin resturant og mye billigere.

Blir litt hekta på dette når man får smaken for det. Ta med hjem til kjæresten din. Det er jo litt intim og koselig mat en mørk vinterkveld. :)

Takk for tips, Ruffen. Det skal jeg jammen legge på minnet  :)

Da skal jeg finne ut hvor Blindeforbundet holder til. Jeg og madamen har faktisk tenkt oss en tur til Tigerstaden med det først, så tips er notert. Takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Sitter og koser meg med en aldeles utsøkt shusi. Take-away helt i fra tigerstaden takket være en god kompis.

Fy flate hvor godt det er!!

Hmm, sushi må jeg innrømme at jeg neimen ikke har mye erfaring med. Bodde et par etasjer ovenfor ei sushi-sjappe de 6 åra jeg studerte på universitetet i Oslo, men jeg tror jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg var innom der. Angrer meg litt for det i ettertid, for det er et mat-tema jeg ikke har smakt mye, eller har mye erfaring med.

Derimot angrer jeg meg ikke for at jeg brukte mye av de 6 åra i Oslo til å fiske tidlig vulgataklekkinger i Oslomarka da  ;D ;D

Hvis du får tid og anledning neste gang du er i oslo vil jeg anbefale deg å prøve sushien de selger rett over gata der hvor blindeforbundet holder hus.

Det er egentlig mest en take-away plass men du kan spise der og hvis du ikke har høye krav. Den er virkelig virkelig bra!

Like god som på en fin resturant og mye billigere.

Blir litt hekta på dette når man får smaken for det. Ta med hjem til kjæresten din. Det er jo litt intim og koselig mat en mørk vinterkveld. :)

Takk for tips, Ruffen. Det skal jeg jammen legge på minnet  :)

Da skal jeg finne ut hvor Blindeforbundet holder til. Jeg og madamen har faktisk tenkt oss en tur til Tigerstaden med det først, så tips er notert. Takk  :)

Ligger i sporveis gata(ikke langt fra bislett stadion) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere Sushi-sjapper i Oslo enn Kebabsjapper for tida. Og de fleste holder en veldig høy kvalitet. En god "norsk" take-away- sushi helt på høyde med bedre sushirestauranter i andre europeiske storbyer. Men for den beste sushien i Norge(og kanskje Europa, iflg div. matmagasiner..) så prøv  Alex sushi. Den dyreste er også den beste. http://www.alexsushi.no/ Gå for en rød meny til 495,- det er tross alt ikke mer enn snaue 8 halvlitere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enkelt Glenn. De lagde sausen til Belgisk blå storfe kjøtt ( belgisk blå er virkelig STORfekjøtt).

Det er så lettvint og fortgjort.

Når du har stekt ferdig kjøttet er det så mye godt igjen i pannen. Da renner du oppi en passe mengde med creme fresch eller fløte. Valgfritt det her. Jeg benytter matfløte. La denne putre seg opp, mens du flytter gost på den og får inn smakene fra pannen:

nb1:(I dag hadde jeg først surret løk i chillie og hvitløk. Jeg hadde surret hvitløkskiver sammen med kjøttet etter at jeg snudde det.)

nb2:En forutsetning for god saus er også at kjøttet surres i smør/ margarin og ikke i olje. Dette fordrer litt lavere varme. Dette er dermed kjøtt jeg ferdiggjør i ovnen på 220 grader.

Når føten eller freschen durrer og tykner, tilsetter du salt, pepper 0g noen klumper blåmuggost (egentlig ironisk til belgisk blå). Rør rolig rundt mens osten smelter inn.

Mmmmm. Himmelsk resultat. Blåmuggosten tar ikke preg av sausen med rimelie mengder. Det blir en spiss smakstilsetter som virkelig gjør seg. Typisk i Belgia. Fort gjort, og ikke mere søl på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enkelt Glenn. De lagde sausen til Belgisk blå storfe kjøtt ( belgisk blå er virkelig STORfekjøtt).

Det er så lettvint og fortgjort.

Når du har stekt ferdig kjøttet er det så mye godt igjen i pannen. Da renner du oppi en passe mengde med creme fresch eller fløte. Valgfritt det her. Jeg benytter matfløte. La denne putre seg opp, mens du flytter gost på den og får inn smakene fra pannen:

nb1:(I dag hadde jeg først surret løk i chillie og hvitløk. Jeg hadde surret hvitløkskiver sammen med kjøttet etter at jeg snudde det.)

nb2:En forutsetning for god saus er også at kjøttet surres i smør/ margarin og ikke i olje. Dette fordrer litt lavere varme. Dette er dermed kjøtt jeg ferdiggjør i ovnen på 220 grader.

Når føten eller freschen durrer og tykner, tilsetter du salt, pepper 0g noen klumper blåmuggost (egentlig ironisk til belgisk blå). Rør rolig rundt mens osten smelter inn.

Mmmmm. Himmelsk resultat. Blåmuggosten tar ikke preg av sausen med rimelie mengder. Det blir en spiss smakstilsetter som virkelig gjør seg. Typisk i Belgia. Fort gjort, og ikke mere søl på kjøkkenet.

Bruker alltid smør Bjørnar,må testes thx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enkelt Glenn. De lagde sausen til Belgisk blå storfe kjøtt ( belgisk blå er virkelig STORfekjøtt).

Jeg får si det jeg da...  :)

Bjørnar - du er en knall trivelig fyr, så jeg sier dette bare som et tips  :)

Å fremheve Belgisk Blå som noe bra - er ikke bra. Det er ganske bred konsensus om at oppdrett av Belgisk Blå er dyremishandling satt i system, ikke sant?  :)

[attachimg=1]

post-3159-13949884110672_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du framhever den uthevede skriften i min parentes. Jeg beklager virkelig  om jeg beherliger dette kjøttet på denne måten. Det var ment som en fleip om at det faktisk var storfekjøtt.

Men helt ærlig: Jeg var ikke klar over at dette kjøttet har en bitter bismak.

Desverre må jeg skuffe mine omgivelser med at det faktisk ikke er noe jeg har brukt ressurser på å bekymre meg over.Jeg har ikke visst noe om det.

Det var bare noe jeg viste til når jeg beskrev en fløtesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst og lage en beskrivelse av hvordan du lager bernaise sausen din? :) Og hva du har i.

Det tror jeg mange hadde satt pris på. Hjemmepisket bernaise er ikke spøk. Vannvittig godt faktisk. Lenge siden jeg har smakt det nå.

Slike ting har lett for å bli for "enkelt" til at en kommer på det. Du skjønner hva jeg mener.

I morgen er det hjortestek. Nam-nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke Smør margarin eller olje. Det er vanskeligst med olje. Da den er værst å kontrollere temperaturen på. Jeg benytter pekefingeren, og vet når ting ligger på ca 60 grader.

Jeg beskriver under her med smør - som er det beste og mest ekte - da mener jeg SMØR!.

Jeg starter med å ha tre eggeplommer i en glassbolle og pisker de sammen med ei spiseskje med vann i starten av måltidet. Da får dette stå i romtemperatur.

N¨r måltidet nærmer seg slutten setter jeg på en kjele med 1,5 - 3 hg smør på full guffe. Når dette er smeltet, heller jeg det over i en ny kjele og lar det stå til temperering. (det blir litt vann igjen i den opprinnelige kjelen, som jeg ikke vil ha.)

I den allerede varme smørkjelen hiver jeg i en finhakket charlottløk og estragon. Dette trenger å surre i et drøyt minutt før jeg tar det ut på et fat.

Så tar jeg litt vann i denne varme kjelen og koker opp. Når dette koker, skrur jeg av platen og setter glassbollen med plommer opp¨kjelen. Løken og estragonen som jeg hadde frest har jeg oppi sammen med eggeplommene. Jeg pisker plommene hardt over dette vannbadet o et par minutter. Etter et par minutter, legger man merke til at konsistensen begynner å forandre seg. Da sper man med smøret som på dette tidspunktet har fått rett temperatur (viktigk å skumme av smøret mens man venter på at vannet koker - dette er vann som MÅ  bort). Når konsistensen på eggeplommen er rett, og tempen på smøret er rett, trenger man må dette tidspunktet kun ca et minutt på å piske inn hele sausen porsjonsvis.. Det er et eurekaøyeblikk. Enten blir det suas, eller ikke. Kan man det blit det saus hver gang.

Dette er det samme uansett. Utover dette er det kun snakk im smak. Man kan tilføye kjørvel som urt. Man kan koke inn løk og estragon, kjørvel i hvitvin. Man kan gjøre mye. Uansett anbefaler jeg at man lærer seg prosessene mellom egg og smør først.

NB.... det blir ekstremt farlig godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke Smør margarin eller olje. Det er vanskeligst med olje. Da den er værst å kontrollere temperaturen på. Jeg benytter pekefingeren, og vet når ting ligger på ca 60 grader.

Jeg beskriver under her med smør - som er det beste og mest ekte - da mener jeg SMØR!.

Jeg starter med å ha tre eggeplommer i en glassbolle og pisker de sammen med ei spiseskje med vann i starten av måltidet. Da får dette stå i romtemperatur.

N¨r måltidet nærmer seg slutten setter jeg på en kjele med 1,5 - 3 hg smør på full guffe. Når dette er smeltet, heller jeg det over i en ny kjele og lar det stå til temperering. (det blir litt vann igjen i den opprinnelige kjelen, som jeg ikke vil ha.)

I den allerede varme smørkjelen hiver jeg i en finhakket charlottløk og estragon. Dette trenger å surre i et drøyt minutt før jeg tar det ut på et fat.

Så tar jeg litt vann i denne varme kjelen og koker opp. Når dette koker, skrur jeg av platen og setter glassbollen med plommer opp¨kjelen. Løken og estragonen som jeg hadde frest har jeg oppi sammen med eggeplommene. Jeg pisker plommene hardt over dette vannbadet o et par minutter. Etter et par minutter, legger man merke til at konsistensen begynner å forandre seg. Da sper man med smøret som på dette tidspunktet har fått rett temperatur (viktigk å skumme av smøret mens man venter på at vannet koker - dette er vann som MÅ  bort). Når konsistensen på eggeplommen er rett, og tempen på smøret er rett, trenger man må dette tidspunktet kun ca et minutt på å piske inn hele sausen porsjonsvis.. Det er et eurekaøyeblikk. Enten blir det suas, eller ikke. Kan man det blit det saus hver gang.

Dette er det samme uansett. Utover dette er det kun snakk im smak. Man kan tilføye kjørvel som urt. Man kan koke inn løk og estragon, kjørvel i hvitvin. Man kan gjøre mye. Uansett anbefaler jeg at man lærer seg prosessene mellom egg og smør først.

NB.... det blir ekstremt farlig godt!!

olje i bearnaise er fy.... smør er tingen og som du sier så er det vanskelig med olje

når jeg lager bearnaise hjemme så gjør jeg det litt enklere:

jeg starter med å ta en boks med estragon og en flaske med hvitvins eddik i et norgesglass. dette kan stå leeeeeeeeeeeeeenge og blir den estragon/eddik blandingen jeg bruker. løk kan tilsettes

oppskrift:

3-4 eggeplommer

1 pakke med usaltet smør

litt vann

1-2 ts med estragon/eddik blandingen

salt og pepper

smelt smøret. ha eggeplommene i en bolle med estragon/eddik og 2 ss vann. bland sammen. kok opp vann i en kjele der bollen kan settes opp i uten å røre bunnen på kjelen, det skal være så mye vann at bollen blir varmet opp av dampen og IKKE vannet ;)

når vannet koker setter du bollen på kjelen og pisker innholdet til det begynner å få en eggedosis konistens (er man usikker på hvordan eggedosis ser ut spør kona/mamma ;D ) når blandingen har ønsket konsistens tar jeg kjelen og bollen av varmen og begynner på piske inn smøret, litt om gangen. for mye smør om gangen vil gjøre at egga ikke klarer å binde til seg fettet fort nok og sausen VIL sprekke. om du ser at sausen nærmer seg grensen til spekking (den blir vedig tjukk og "tung") tilsett litt vann. dette gjør at den ikke sprekker. når du heller over smøret ikke ta med det vannet (hvitt) som ligger i bunnen av kjelen, om det kommer litt så gjør det ikke noe, er tross alt bare vann.

man kan også bruke stavmikser til dette, da kan man lempe smøret fort inn. hastigheten på stavmikseren sørger for at sausen har minimal sjanse for å sprekke. og ha i estragon til slutt.

MEN HVA GJØR AMN OM SAUSEN SPREKKER??? lurer dere på :)

ja, da tar man en eggeplomme og pisker inn den sprukne sausen. og slam bam så har man en ikke sprukket bearnaise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dere :)

Her kommer utvilsomt helgens beste matlagingstips! Ikke legg matpakkepapir der som bakepapir pleier å ligge!! Jævla kjærring >:(

Pizza er ikke helt det samme med et lag papir som ikke løsner under. Bare et tips.

Over til noe bedre:

Lagde en av de beste sausene jeg kansje har smakt her om dagen. Fikk en del tørket sopp i fra en hyggelig bekjent. Steinsopp og noe annet. Jeg vet ikke. Blandet dette med tørket champingon som hadde liggende. Ikke dumt å ha en skål som du hiver "rester" i. Er det et par sopp igjen så kutter jeg de bare opp og legger de i den skålen og vips så har du tørket sopp på lur. Perfekt å ha med på tur til div, gryter ol.

Men tilbake til sausen: Altså en "neve" blandet tørket sopp ble lagt i en skål og dynket godt med appelsinlikør. Fylte på litt ettervært som det trakk inn i soppen. Dette lå en stund på benken. Et par timer tenker jeg.

Hadde hjortesteka i jerngryte denne gang til en forandring. Hadde litt smør og freste steken på alle sidene. Tok den opp og tilsatte litt løk og gulrot og purre. Helte oppi ca en halv flaske CB juleøl og la tilbake steka med steketermometer i. Lot den nå 55 grader og tok den opp for å hvile.

Lagde tidligere i høst en kraftig fond på sener og ben i fra hjorten og frøs dette ned i isterningposer. Henter 4-5 av disse og heiv dem oppi kraften. Tillsatte litt fløte og soppen og lot dette koke en stund. Smakte til med salt og pepper pluss noe annet krydder.

Dere vil ikke tro hvor godt dette var sammen med wokede grønsaker og saltbakt poteter :) Kjøttet hadde perfekt snittflate og kunne "smøres". 8) Og sausen nærmest eksploderte i munnen. Fy søren så godt der var og svelle soppen i appelsinlikør.

Kan garanterer at dette ikke blir siste gangen!!!

Edit: Jeg silte av sausen før jeg satte til soppen og det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til alle dere som liker god ovnsbakt ørret!! Dette bør skrives ned og prøves..

Dette er min bestemors "hemmelige rømmesaus"

Har ikke brukt noe annet siden jeg fikk dette av min kjære bestemor for mange år siden, så dette kan jeg anbefale.

1-2 rømmebokser (jeg om min samboer bruker lett 2 bokser på oss to...) :P

Ca 2 ss sitronsaft (må smakes til)

2 ts malt pepper

Ca 2 ss sukker.. (samme som sitronen)

Dette må piskes så godt at rømmen begynner og bli fin og luftig.

Deretter må den ha ca en time i kjøleskapet.

Lykke til, dere kommer nok ikke til å angre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakk opp skogsbacon (eller annen bacon) og stek til bitene blir sprø. Sleng så i en "god" klatt med skikkelig smør.

Når smøret har smeltet, haller man en boks med kremfløte (ja, KREMfløte) i panna, sammen med 2-3 fedd med hvitløk og en riv en del parmesan over.Små kok i 3-5 min. (Smak til) Spaghettien kokes mens du lager sausen. Sleng på spaghetti, hell så saus over og rasp parmesan oppå. Lett og god middag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry folkens.

Det er fredag. Kiwi kjører pepperbiff idag. Ikke la det lure, pepper, alt som er krydra pleier jeg styre unna. Idag ble litt spesiell da jeg hamstret ca 55 pakker ytrefilet for to helger siden, men hadde lyst på noe annet idag. Røyk på 10 pakker, så ærlig skal jeg være, fint grytekjøtt.

Men,,,, hvis man går litt i sømmene osv osv , og plukker ut godbitene så er dette bedre en best.

Mat til meg og sneipen:

3 stk pepperbiff fra kiwi(se an stykkene). skjær i strimmler.

Ta med deg en sånn first price nuddler sak til ca  3 kroner, trur det er fem pakker i pakka.Her bruker vi kun 2.Vi skal ikke bruke kjøttsmaken som følger med.

En paprika

En løk

En pakke grønne asparges.

Et par ferske sjimpinjonger ;D

Trinn 1. ;D

Kok 2 pakker nudler ca 3-4 min. Står 5 på pakka, men vi er ute etter den al dente et eller annet konsistensen.Hiv i rist.

stek opp biffen og alle grønnsakene, hiv i en skål.

Rask panneskyll og stek nudlene med ca 2 stk hvitløk, skjært i nanommtynne skiver samt  den lengste røde chillie'n du finner i pakka du skjøpte(finhakket)

Tilsett et par runder med Oyster saus og litt soyasaus. Kan godt være romslig med oyster , men smak til med soya, kan lett bli for salt.

Hiv i en bolle, ta et raskt freesh på kjøttet og grønnsakene og et til du blir blå i trynet, naturell god om ikke jævla bra biffsnadder ;D

Kiwi har pepperbiff i morra åsså, løp og kjøp ;D

Er ikke sponset av kiwi :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...