Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Er så mange dyktige marlagere her at jeg spør her :)

Har tenkt å lage carpaccio som forrett i morgen.

Hvor lenge kan jeg la slikt stå tro før en skal spise det? Hvis jeg ikke tar på noe olje eller noe og dekker med plast og setter i kjøleskapet. Noen som har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvete tortilla, ikke bare til Taco

Enklere kan det ikke bli, et lite mellommåltid, tillaging ca 2 min :)

1) Ta 1 (eller to)hvetetortilla, smør på smøreost, den du liker best :) Min favoritt er jalapeno ost..

2) Brett tortillaen (har du tatt to legg den andre oppå isteden, del i to når ferdig stekt)

3) inn i mikroen full effekt ca 1 min...

Pizza for HELE familien.

Er de sånn at hos dere liker dere forskjellige pizzaer?

Du sterk mat, kjerringa med skalldyr og ungene svak

Variant Italiensk pizza  :) (bedre enn granidosa)

1) Lag pizza saus av tomatpurre, hakkede tomater og salt, pepper og oregano eventuelt litt hvitløk hvis du liker det :) Tilsett vann til passe tykkelse

2) Ta ut 1 tortillalefse pr person. Smør på saus (også godt med bare ketchup, som er ungenes favoritt)

3) Legg på det du ønsker av topping, salami, pepperpono, parmaskinke, jalapenos (kun fantasien som stopper), kryddre etter ønske

4) Dekk med ost, jeg blander mozzarella og Norvegia (smak og behag)

5) Stek til osten er gyllen ca 8-10 min 225 grader midt i ovnen. Sprø bunn :)

Dette er også morsomt når man har besøk, bruk da små lefser og la besøket lage sin egen pizza :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min livrett :)

Bruk rå ukryddra kylling, enten 2 kylling pr 4 personer, eller 2 store lår pr pers.

Kikkoman soyasaus (obs må være kikkoman vanlig type)

vann

edikk

Del og vask kyllingen godt (bruker du lår, trengs ikke de deles)

Legg i kasserolle

Tilsett like deler kikkoman og vann, Ca 500ml kikkoman og på to kyllinger (8 lår)

1 kork edikk

Kok opp, skru ned tempraturen og la småkoke i 1 time (hvis ikke kyllingen er helt deket av veske, kan du røre i gryta halvveis)

Server med jasmin eller basmati ris og pariserloff.

velbekomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvete tortilla, ikke bare til Taco

Enklere kan det ikke bli, et lite mellommåltid, tillaging ca 2 min :)

1) Ta 1 (eller to)hvetetortilla, smør på smøreost, den du liker best :) Min favoritt er jalapeno ost..

2) Brett tortillaen (har du tatt to legg den andre oppå isteden, del i to når ferdig stekt)

3) inn i mikroen full effekt ca 1 min...

Pizza for HELE familien.

Er de sånn at hos dere liker dere forskjellige pizzaer?

Du sterk mat, kjerringa med skalldyr og ungene svak

Variant Italiensk pizza  :) (bedre enn granidosa)

1) Lag pizza saus av tomatpurre, hakkede tomater og salt, pepper og oregano eventuelt litt hvitløk hvis du liker det :) Tilsett vann til passe tykkelse

2) Ta ut 1 tortillalefse pr person. Smør på saus (også godt med bare ketchup, som er ungenes favoritt)

3) Legg på det du ønsker av topping, salami, pepperpono, parmaskinke, jalapenos (kun fantasien som stopper), kryddre etter ønske

4) Dekk med ost, jeg blander mozzarella og Norvegia (smak og behag)

5) Stek til osten er gyllen ca 8-10 min 225 grader midt i ovnen. Sprø bunn :)

Dette er også morsomt når man har besøk, bruk da små lefser og la besøket lage sin egen pizza :)

Jeg pleier å bruke pitabrød som bunn til de som vil lage sin egen pizza. Kjøp masse digg fyll og lag egen pizza :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør slik hver helg (og gjerne i uka også :-), men nå tok jeg jammen bilder også. Så jeg bidrar til dagens middagstips

Det er maten man lever av  :D

Jeg og min kjære Hege kjørte ganske tradisjonelt i dag - vi liker god mat, men i dag noe så greit som

- svin indrefilet

- stekte erter, mais og løk (sistnevnte litt lett på slutten for å få fram søtsmaken/ få vekk råsmaken)

- mandelpoteter fra sandjord øverst i Ottadalen (finnes det egentlig andre gode poteter?)   ;D

- Brokkoli (jeg er ikke så keen på det, men det er Hege, så det følger med)

- en god hjemmelaget saus, litt sånn fløtepreg med litt syrlig tint av tyttebær og ørlitt worchestershire. Litt.)

20 minutter. God og trivelig familiemiddag  :)

Kjøttet freset jeg først litt hardt i steikepanna - jeg liker aller best godt smør, men for hardfresing egner egentlig en viss margarin seg bedre.

Så inn i forvarmet steikeovn på 180 grader i 16-20 min. alt ettersom du liker det. Ble egentlig litt overrasket (som vanlig) for kjøttet tåler i praksis noen minutter mindre enn det man tror - for å holde seg litt rosa/rødt innerst. Bomma litt, ja, men ikke mer enn at det gjorde noe.

Uansett.

Herlig med helg, familiekos, trivelige folk rundt seg, smil og latter og god mat  ;D Kan ikke ha det bedre enn det  :)

PS Kjøttet ble jo egentlig perfekt da.

Nederste bildet; God-jentene mine  :) Kjæresten min Hege gjennom 8 år, og dattera mi på 7 år.

Lykkelige og blide - og far lager mat  ;D

5355847018_efdb2c40f9_b.jpg

5355924558_18909b9d01_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgsteik er meget godt, når man får den mør nok. Dette har vært vår julaften-middag så lenge vi har bodd sammen, og det supre er at 1. juledag så har vi rester i en viltgryte og det blir minst like bra. Men dette passer jo like godt som lørdag/søndagsmiddag, selv om det for vår del bare spises julaften :)

I år gjorde jeg slik:

Tine steika i kjøleskapet. Tar kanskje en dag eller 2.

2 dager før middagen la jeg den i en pose med rødvin, konjakk, olje, appelsin og løk. Snus et par ganger om dagen.

På julaften satte jeg ovnen på 80-90 grader. Har lest at å steke lenge er gull. Det tok da 3,5 timer til den var på 66 grader. Hadde den i en form med litt marinade, vann, gulrøtter, einebær,løk og hvitløk. Men først brunet jeg den raskt i stekepanna.

Jeg siler marinaden for å bruke litt av den i formen med steika (edit)

Koker poteter (eller lager andre typer, feks hasselback)

Varmer surkål og erter.

Saus stort sett på vanlig måte av stekesjy, med rømme, brunost og einebær.

Steker persillerot, gulrøtter, løk og sopp

Wienerpølser til feiginger som ikke "liker" elg (sneipen altså).

Så åpnes pakkene (evt leses søndagsavisa)

Og så er det multekrem og kromkake :)

Dagen etter kutter jeg opp kjøttet i terninger og lager en gryte sammen med løk, gulrøtter, persillerot og sopp.

Eirik

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2735-13949885122021_thumb.jpg

post-2735-13949885122375_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Crepes à l Soldo:

6 pannekaker, ca 2 mm tykke og 25 cm diameter

fyll:

3-4 hekto kjøtt, valgfritt

2 store portabello sopp i terniger

5-6 østerssopp i strimler

2 medium løk i terniger

2 fedd hvitløk, hakket

1 paprika i terninger

2 medium gulrot i terninger

stek kjøtter, tilsett grønnsakene og soppen. stek til grønnsakene er blanke. smak til med salt, pepper og paprika pulver.

saus:

1 stor boks fløte

2 pakker selbu blå

1 -2 never hvit revet ost (valgfritt)

kok opp fløten og tilsett osten. små kok til all osten er smeltet og smak til med salt og pepper. nå tilsetter man noe av sausen til kjøttet/grønnsakene, så man får litt kremet tekstur.

rull pannekakene med kjøtt/grønnsak blandingen og legg de i en ildfastform. ha over ostesaus og ha over litt revet ost.

stek i oven til osten er gyllenbrun.

nyt med en god salat og en lett rødvin (helst en litt kjølig italiener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det kvinnfolkmøte her på bruket og middagen ble all slags moderne salat med rare navn + fetaost + skinke + reker + egg + ett flatt brød med havsalt og oliven. Med nok dressing ble smaken av gress borte.

Nå er jeg skremt opp i andre etasje, men snikpåfylling fra 3 literen i stort glass redder nok kvelden for min del :D

Du kunne godt ha bedt meg på "Crepes à l Soldo" Igor  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

På lørdag lagde jeg fiskesuppe:

Kutt sellerirot, gulrøtter, fennikel og persillerot i små terninger, dekk med vann, og kok til de er møre sammen med litt hvitløk, purre og litt olivenolje.

Deretter heller du på matfløte, litt vann og en god klatt med smør og lar det koke opp forsiktig.

Damp noen blåskjell i en kjele, og sil av krafta i en bolle, og tilsett blåskjellkrafta i suppen sammen med finhakka persille.

Hiv oppi fiskebiter i suppekjelen (jeg brukte laks og kolje og ga de litt salt og pepper på forhånd), og la de trekke noen minutter mens du piller blåskjellene. Hiv oppi de ferdigrenska blåskjellene i suppa og smak til med salt, pepper og sitronsaft, evt. mer persille.

MMMMMMMMMMMM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Laget noe så dumt men godt som smør i kveld :D

0,75 med kremfløte (de store)

2/3 boks med seterrømme.

4 ts salt. Kommer til å bruke 5 neste gang.

Hiv alt i kjøkkenmaskinen og kjør på full guffe. Må ha lokk på eller dekke til.

Når det er blitt smør så maserer du det til en klump. Det tar litt tid men du er ikke i tvil når det skjer.

Dette blir et smør med et hint av syrlighet. Magisk godt.

Prøv!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det enkel studentmiddag:

Kokte opp vann å heiv i en haug med pastaskruer i en kjele.

Tok fram en steikepanne og stekte bacon, løk og sopp som jeg til slutt surra i litt fløte til det fikk riktig konsistens. Tilsatte salt og pepper pluss litt olivenolje og timian.

Reiv litt parmesanost på toppen. Godt.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig flink til å fryse ned rester når jeg lager mat. Mandag ble det pølse-pyttipanne med masse snack's i. Pommes frites og annet stash, restepoter +++++++ og ikke minst en sinnsyk polsk pølse jeg fikk av naboen.

I går ble det noen fryste hjemmelagde burgere.

Liker å "time" ting med andre ting som ofte blir overskudd i skjøleskapet.

Billig er det åsså 8)

Frysesnoking i går kveld  resulterte idag til dette.

En halv ferdig rosastekt oksesteik skjært i i biter/terninger og skiver, brunet i panna.

To halve kjøttdeig deler, altså ca en hel pakke.

En stor løk.

En lang kappa paprika

En stk helstykke first price bacon 300g skjært i terninger(kjøpt idag :-\).

En pose med rester av en (hjemmelagd biff stroganoff alle Marius Book + en ts red curry paste ;)), ca 200 gram.

En 3dl kremfløte+ en dert Negro.

En halv 3 dl rømme fra tidligere taco-bonanza.

2 stk hvitløksfedd.

1 stkl stor sylta piri piri+ en ts av guffa den ligger i.

1,5 ts pepperot på tube.

Dæven kommer sansynligvis aldri til å kunne kopiere den men, den smaker wunderbar.

Tilbehør: Jasminris jeg fant i lang-skapet, som kona Ingunn fyller til randen, og jeg rydder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...