Gå til innhold

Dagens middagstips....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • Svar 416
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I dag hadde vi noe av det beste jeg noen gang har smakt.

Ytrefilet av hjort med rotgrønsaker. Kokte kraft på hjorteben og grønnsaker. Kokte dette i tja 12 timer eller noe slikt.

Hakket opp litt sjarlottløk-litt stangselleri-litt gulrot-litt purre-en håndfull bjørnebær. Hadde dette i en gryte med en halv flaske rødvin.

Kokte det ned til nesten ingenting. Tillsatte ca en liter av kraften og kokte dette ned til ca et par dl. Passerte det i en sikt og tilsatte litt god balsamicoeddik-litt brunt sukker og vispet inn god klatt usaltet smør samt litt maisenna utrørt i litt rødvin.

Du milde himmel for en saus......

Rotgrønnsakene: (pluss litt som ikke er rotgrønsaker)

Litt søtpotet-litt persillerot-litt gulrot skåret i skiver ble frest i panna med godt smør. Etter en liten stund i panna ble det lagt i en illfast form og satt i ovnen på 200 grader. Så freste jeg squash-orange paprika-sukkererter i panna mens jeg smørdampet brokkoli.

Hadde amandupotet i illfast i ti min før jeg tilsatte masse maldonsalt-masse pepper-masse rosmarin pluss en klatt smør og lot stå en time til.

Hadde sausen utover tallerkenen og la grønsakene over med litt soppstuing samt potetene.

Ytrefileten av hjorten stekte jeg i godt smør og fikk den perfekt :)

For et måltid!! Kansje det beste kjøttmåltidet jeg har smakt.

Hva er å få kjøpt i butikken etter sånt? Norsk biff? Kiss my ass!!! Mener det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Pinnekjøttet står og damper. Kålrabbi og poteter ligger ferdig skrelt og venter på videre behandling.

Gleda meg hele uka og vandrer hvileløst rundt som Onkel skrue i pengebingen. Gleder meg sykt til mat nå. Snart klart nå

partyparty partyparty partyparty partyparty

Husk å spytte ut bena før du svelger. Ser nesten for meg at du tar løpefart.

Kun jeg og guttungen her i dag så da kan vi lage mat som lukter. Det blir spare-ribbs med pommes i dag på oss.

Det har guttungen bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøttet står og damper. Kålrabbi og poteter ligger ferdig skrelt og venter på videre behandling.

Gleda meg hele uka og vandrer hvileløst rundt som Onkel skrue i pengebingen. Gleder meg sykt til mat nå. Snart klart nå

partyparty partyparty partyparty partyparty

Husk å spytte ut bena før du svelger. Ser nesten for meg at du tar løpefart.

Kun jeg og guttungen her i dag så da kan vi lage mat som lukter. Det blir spare-ribbs med pommes i dag på oss.

Det har guttungen bestemt.

Takk for rådet.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blei det en rask og enkel fiskesuppe.

Freste sjalottløk og litt hvitløk i en kjele, før jeg helte i fiskekraft, melk, og litt fløte og gav dette ett oppkok.

Deretter tilsatte jeg en kladd smør, litt blomkål og brokkoli og kokte dette i ca. 5-6 min, til grønnsakene var møre.

Kjørte suppa med en stavmikser og tilsatte deretter ferske seibiter(med salt og pepper) og finhakka persille og gressløk.

Smakte til slutt til med sitronsaft, litt olivenolje og salt og pepper, og et par spiseskjeer creme fraiche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her om dagen fant jeg ut at det atter en gang skulle bli pasta.

Men det fantes nada som lignet tomat. I noen som helst form.

Når det skal brukes karbonadedeig, så blir det liksom tomat i knust form, eller heinz fra tube.

Småkutta løk, masse hvitløk, og bittelitt chili. Lot dette marinere seg med sitronsaft, honning, olivenolje, og litt oregano. Samt et lite dryss karry av den tøffe typen.

Freste karbisdeigen litt før jeg helte over blandingen. Saltet og pepret, og la i et par spiseskjeeer Creme fraiche.

Dette over båndpasta, synes jeg ble et helt greit alternativ til en tur i butikken.

Enkeltpenkelt. Og søt-surt-sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel rett med en enkel dessert som smaker himmelsk.

500-600 gram oskekjøtt. Jeg brukte mørbrad i kveld.

2 løk

1 chilli

5-6 hvitløks fedd

hele pepperkorn

grønn-rød-gul paprika

2 tomater av god kvalitet

3 dl ris

6 dl vann

Ta en spiseske eller så med hele pepperkorn og knus i en morter. Knus chilli og hvitløk til en pasta sammen med pepperet.

Fres kjøttet i varm gryte sammen med pastaen og tillsett løken.

Fres dette en stund før du tillsetter salt.

ha i tomat og paprika. Fres dette en liten stund og ha ris og vann. Rør rundt.

La det stå og putre en halv time ca. Rør med gjevne mellomrom.

Server med ferske baguetter.

Kjempe godt og enkelt.

Dessert

press saften ut av 3 lime og kok det opp med en spiseskje med palme sukker. (du må ikke bruke palmesukker men det gir litt ekstra smak)

Tillsett 2 teskjer gjelatinpulver og rør godt. Tillsett en klunk malibu og avkjøl.

Pisk en boks kremfløte nesten stiv med litt sukker. Ca to spiseskjerer.

Vend dette sammen når saften er avkjølt. Rasp skallet av to stk lime over massen. Gjør det over massen så oljen kommer med. Pass på å ikke komme ned i det hvite. Det er beskt og bittert. Kun det grønne!

Vend sammen og ha i serveringsglass.

La stå kaldt til det er stivt og pynt med limerasp.

Helt utrolig enkelt og så utrolig snadder.

Vintips til hovedrett er utrolig nok Alex Rosen sin siccilianer. Du finner den under Italiensk. Knallkjøp!

Til desserten hadde vi en hjemmelaget sitronlikør som jeg kjøpte på et marked i Kroatia.

Enklere kan det ikke bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell med en litt annen vri.

1 stk chili

4 fedder hvitløk

1 halvstor løk

Finhakkes og freses i en stor gryte sammen med litt rød karripasta. Skal bare freses mykt.

Ha litt vann og en terning tom yum buljong (Den kjøper du på innvandrer butikken) ca 6-8 stk limeblader-saften i fra 1-2 lime. Kok dette et par minnuter. Skru opp varmen og ha skjellene. Damp dem i 3-5min. Ikke for lenge!!

Bare til de har åpnet seg. Dette er veldig viktig!

Ta skjellene og legg dem i en bolle.

Ha i en boks med kokosmelk og kok i ca 5 min. Smak til med limesaft og chilipulver. Sausen skal ha litt "snert".

Ha i 3 finsnittet vårløk det siste minuttet.

Hell sausen over skjellene og server med fresk loff. Dypp loffen i sausen og spis skjellene.

Finner ikke ord som passer....

En riesling med restsødme vil passe perfekt eller en flaske iskald lyst øl.

Prøv da vel. Det er veldig enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell med en litt annen vri.

1 stk chili

4 fedder hvitløk

1 halvstor løk

Finhakkes og freses i en stor gryte sammen med litt rød karripasta. Skal bare freses mykt.

Ha litt vann og en terning tom yum buljong (Den kjøper du på innvandrer butikken) ca 6-8 stk limeblader-saften i fra 1-2 lime. Kok dette et par minnuter. Skru opp varmen og ha skjellene. Damp dem i 3-5min. Ikke for lenge!!

Bare til de har åpnet seg. Dette er veldig viktig!

Ta skjellene og legg dem i en bolle.

Ha i en boks med kokosmelk og kok i ca 5 min. Smak til med limesaft og chilipulver. Sausen skal ha litt "snert".

Ha i 3 finsnittet vårløk det siste minuttet.

Hell sausen over skjellene og server med fresk loff. Dypp loffen i sausen og spis skjellene.

Finner ikke ord som passer....

En riesling med restsødme vil passe perfekt eller en flaske iskald lyst øl.

Prøv da vel. Det er veldig enkelt :)

Nå fikk jeg vann i munnen Frode 8) Dette skal testes, er jo så flotte blåskjell på denne tia av året :)

I dag gjorde jeg det enkelt, og lagde lasagne etter denna oppskriften:

http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/lasagne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell med en litt annen vri.

1 stk chili

4 fedder hvitløk

1 halvstor løk

Finhakkes og freses i en stor gryte sammen med litt rød karripasta. Skal bare freses mykt.

Ha litt vann og en terning tom yum buljong (Den kjøper du på innvandrer butikken) ca 6-8 stk limeblader-saften i fra 1-2 lime. Kok dette et par minnuter. Skru opp varmen og ha skjellene. Damp dem i 3-5min. Ikke for lenge!!

Bare til de har åpnet seg. Dette er veldig viktig!

Ta skjellene og legg dem i en bolle.

Ha i en boks med kokosmelk og kok i ca 5 min. Smak til med limesaft og chilipulver. Sausen skal ha litt "snert".

Ha i 3 finsnittet vårløk det siste minuttet.

Hell sausen over skjellene og server med fresk loff. Dypp loffen i sausen og spis skjellene.

Finner ikke ord som passer....

En riesling med restsødme vil passe perfekt eller en flaske iskald lyst øl.

Prøv da vel. Det er veldig enkelt :)

Nå fikk jeg vann i munnen Frode 8) Dette skal testes, er jo så flotte blåskjell på denne tia av året :)

I dag gjorde jeg det enkelt, og lagde lasagne etter denna oppskriften:

http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/lasagne/

Fra nå og frem til mai er de på sitt aller beste. En god lasagne skal man slett ikke le av nei!

Vi må gjøre litt ut av det under vulgatafisket Marius. Du er jo så interesert :)

Jeg stiller med råvarer og vin og du stiller med hus og ditt vanlige blide åssyn og gode humør. Avtale?

Så tar vi en helaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå og frem til mai er de på sitt aller beste. En god lasagne skal man slett ikke le av nei!

Vi må gjøre litt ut av det under vulgatafisket Marius. Du er jo så interesert :)

Jeg stiller med råvarer og vin og du stiller med hus og ditt vanlige blide åssyn og gode humør. Avtale?

Så tar vi en helaften.

Det høres helt supert ut, da får du lære meg noen triks. :)

Ja Robban får være testpanel. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...