Gå til innhold

Jakke+ bukse til Turer på fjellet..noen med forslag erfaringer?


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fjällräven sine greier i G1000-stoffet er utrolig slitesterke - anbefales. Er ikke regntett, men personlig foretrekker jeg å ha en lett vanntett jakke/bukse med meg i tilfelle regn i stedet for å satse på én allværsjakke. Synes det puster mye bedre og er mer komfortabelt.  

Finns utrolig mye bra på markedet, og Norrøna sine klær har jo kjempekvalitet, så det er sikkert bare å handle.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna leverer varene. Men sjekk for ordensskyld ut Härkila. De har tilbud på Prima Villmark i disse dager. Tur/jaktklær av meget god kvalitet. Husker jeg ikke feil så vant de en del tester for et års tid siden.

Edit: Lurer på om serien heter Waipiti eller noe i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går mye i fjellet. Også med et telt. Det er ett merke som gjelder for meg. Arcteryx.  Da holder jeg jakt utenom, som jeg ikke bedriver.

Arcteryx var først ute med de siste fremskrittene. Både hva bekledning og ryggsekker angår. Arcteryxj akka mi er 9 år gammel. Tålte en hel uke med sammenhengende regnvær og sterk vind på Hardangervidda vest sist "sommer." Som bukse bruker jeg en lett og vindtett  Patagonia, og trekker en enda lettere Arteryx overtrekksbukse utenpå når det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Dovre er bra til fjellet, spesielt på høsten. Om sommeren er det bra med Fjellreven G1000 + regntøy. En mellomløsning kan være Norrøna Dovre bukse og jakke+regnjakke oventil. At jakka er vindtett er like viktig som vannavvisende. Kan blåse utrolig surt på fjellet.

Legger til at lettere tøy vil legge seg på kroppen da det regner og blåser. 3 lags goretex er stivt og gir god sirkulasjon samt isolasjon. Har en Norrøna klatrejakke utgave av Dovre. Benyttet den en veldig varm juli i Stabbursdalen, 10 dager, pluss ukesturer på Hardangervidda i august. Får ikke fullrost jakka nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans sin Dermizax membran, synes jeg er mye bedre enn Gore Tex. Synes at Gore Tex fort blir tett og klam. Bruker Skogshorn bukse. Slitesterk og ikke impregnert på 4 år. Stadig like tett. Lufting bak begge lårlommer.

Samtidig bruker jeg en lett Bergans Anatomic jakke med Dermizax.

Synes det er viktig at buksen er vanntett og godt pustene (gjerne med gode luftemuligheter). Litt mas å skifte/dra på et par regnbukser når det trengs (tenker på av med støvler osv.). Også veldig greit at buksen er vanntett med tanke på å gå i våt gress osv. Litt lettere å ha en regnjakke i topplokket på sekken. Men igjen, greit at jakken også er vanntett og lett. Har en liten lett vindjakke i tillegg (av den sorten som lett går i en lårlomme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans sin Dermizax membran, synes jeg er mye bedre enn Gore Tex. Synes at Gore Tex fort blir tett og klam. Bruker Skogshorn bukse. Slitesterk og ikke impregnert på 4 år. Stadig like tett. Lufting bak begge lårlommer.

Samtidig bruker jeg en lett Bergans Anatomic jakke med Dermizax.

Synes det er viktig at buksen er vanntett og godt pustene (gjerne med gode luftemuligheter). Litt mas å skifte/dra på et par regnbukser når det trengs (tenker på av med støvler osv.). Også veldig greit at buksen er vanntett med tanke på å gå i våt gress osv. Litt lettere å ha en regnjakke i topplokket på sekken. Men igjen, greit at jakken også er vanntett og lett. Har en liten lett vindjakke i tillegg (av den sorten som lett går i en lårlomme).

Jeg vil gå så langt at jeg sier den er overlegen goretex'n mht pusting og hvor vannavstøtende den er. Dermizax har vel heller ingen porer som tettes ved litt bruk og svetting, uten at jeg har noen professorgrad i membran altså.. :) Bra lufting er det selvfølgelig, vanntette glidlåser, dritbra passform og instillinger, kvaliteten er egentlig gjennomgående vass. Noen som har prøvd myrull-jakka til Bergans? Anbefales sterkt.. :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg hatt i noen år. Veldig fornøyd!! Lett-slitesterk-værtett og god å gå med. Finnes mye bra så om denne er noe bedre en noe annet kan ikke jeg si men at den har levert varene for meg kan jeg si :) Brukt til fjellturer og rypejakt. Taper du buksene hardt rundt støvlene går det fint å løpe over ei elv uten å bli våt igjennom. Jakka har ei meget god og fornuftig hette som kommer godt med i uvær. Viktig etter min mening.

Kommer egentlig ikke på noen bakdeler/ulemper. Kansje ikke så fancy hvis det er et poeng ?

Den er ikke så lydløs som forex finnskogen.

http://www.norrona.no/no/products/jakt/dovre/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Norrøna Finnskogen, og spesielt buksa synes jeg er helt super. Ryker den kjøper jeg ny tvert. Så også på litt annet når jeg handlet, og havnet på Finnskogen da jeg den gang også jaktet noe mer enn jeg gjør idag. Det som gjør Finnskogen buksa så bra er;

- super passform, iallefall for meg,

- veldig lett, også når den er våt,

- stille å gå med, ikke subbelyder, og heller ikke ulyder ved jakt i skog.

Jakka er også bra, men kanskje best når det er kaldt. Den er veldig varm. Ser at det er kommet endringer på den etter at jeg kjøpte, men jeg vil tro at den er god og varm fortsatt. Buksa bruker jeg hele året, og den begynner dessverre å bli slitt etterhvert, men jeg har nå hatt den i ganske mange år allerede, uten at det har blitt hull i den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her folkens

har nå hatt noen av dem Bergans,men ikke jakt klærne deres!

det er jo en del av de allværs jakkene som langt i fra var noe særlig

etter et par dager eller uker med grisevær så lakk dem som en sil

men jakt klærne deres har jeg bare hørt gode ord om

Kan hende det blir en Recon Jakke da med en finnskogen bukse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sett med norrøna sett. Har en finnskogen og dovre.

Dovre er den buksa jeg kanskje bruker mest. Den er lett, puster helt ok med alle luftingene (bruker smekken også) på varme dager. Det den ikke er bra på er vist du skal bruke den på jakt i skogen. Da bruker jeg finnskogen som er mykere i stoffet men er også samtidig endel varmere enn det dovre buksa er.

Om du skal vurdere noe annet enn det som er nevnt her i tråden så ville jeg ha sjekket opp klättermusan og Härkila Wapiti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hva du skal bruke det til. Sommer bruk, lange masjer i fjellet - Min mening er at alle membrabukser er ubrukbare. Samme hvor mye de puster... de er for tette!

Mange som vil hive seg over meg og si at jeg ikke har peiling. Noe jeg sikkert heller ikke har. Men det er mine meninger! Jeg har benyttet og vært selger både for bukser med Deri. , Gore og bomull.

For sommerbruk velger jeg bomullsbukse med vanntette knær og rumpe. Nærmere bestemt lundhags probukse. Dyr men bra!

Legger til at jeg nå overhodet ikke har noen foretningsinteresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være veldig slitesterk!

Lurt litt på Norrøna Finnskogen:

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=895

Samt denne:

Recon til Norrøna

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/klaer-til-jakt/jakker/recon-jakke-1049846

Noen med erfaringer her?

Hei. Jeg har mange års erfaring med både Norrøna Finnskogen og Norrøna Forelhogna av jaktklærne og Norrøna Falketind (alle Gore-Tex). Forelhogna er litt tykkere i stoffet enn Finnskogen, og har i tillegg utluftingsglidelåser på innsiden av lårene. Fantastiske bukser begge to, og fine å bruke på inn- og utturer fra elva, samt som campbukse imellom vadeøktene  :)  

Ytterstoff: Det på Forelhogna og Finnskogen er veldig mykt og behagelig (et pluss), men tåler ikke noe av bålgnister (minus). Selv om det virker tynt så tåler det slitasjebruk veldig godt. Norrøna Falketind- buksa er helt kongebra i så måte: Slitesterkt ytterstoff, som også tåler gnister. i tillegg er den buksa veldig minimalistisk i detaljene og liker den godt av den grunn også (dessuten ser den jævla tøff ut  ;D). Den har også utluftinger på utsiden av lårene, som er kjekt på varme sommerdager eller når man skal gå hardt.

Ellers, hvis du ikke trenger ei "stille" bukse som Finnskogen eller Forelhogna, så er jo også Norrøna Dovre en slager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar: Er litt enig men jeg synes en membrabuksen er det beste kompromiet.

Tobbe: Jeg ville ha dovre for at den ikke var varm. Da flesker jeg til med en stilongs.

Dette er etter mitt syn veldig viktig! Kjøpe varmt tøy for å bevege seg i og ikke minst vandre i funker ikke i det hele tatt for meg.

På vinterjakt etter rypa på ski er det ikke mye tøy en har på seg under dressen, selv om det er kald.

Lykke til med valget JimBeam. Hvis en velger noe som har overlevd på markedet en god stund så er nok lite av de dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans sin Dermizax membran, synes jeg er mye bedre enn Gore Tex. Synes at Gore Tex fort blir tett og klam. Bruker Skogshorn bukse. Slitesterk og ikke impregnert på 4 år. Stadig like tett. Lufting bak begge lårlommer.

Samtidig bruker jeg en lett Bergans Anatomic jakke med Dermizax.

Synes det er viktig at buksen er vanntett og godt pustene (gjerne med gode luftemuligheter). Litt mas å skifte/dra på et par regnbukser når det trengs (tenker på av med støvler osv.). Også veldig greit at buksen er vanntett med tanke på å gå i våt gress osv. Litt lettere å ha en regnjakke i topplokket på sekken. Men igjen, greit at jakken også er vanntett og lett. Har en liten lett vindjakke i tillegg (av den sorten som lett går i en lårlomme).

Jeg vil gå så langt at jeg sier den er overlegen goretex'n mht pusting og hvor vannavstøtende den er. Dermizax har vel heller ingen porer som tettes ved litt bruk og svetting, uten at jeg har noen professorgrad i membran altså.. :) Bra lufting er det selvfølgelig, vanntette glidlåser, dritbra passform og instillinger, kvaliteten er egentlig gjennomgående vass. Noen som har prøvd myrull-jakka til Bergans? Anbefales sterkt.. :) 

Kan legge til at buksene kun vaskes når det virkelig trengs (blir en gang i året) like fine de. Kunne gjerne hatt litt impregnering for vannavvisning. Men like tette. Og som en skrev: Stram buksebenet godt til støvlen og kom tørrskod over elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i BjørnarSkj, alt trengs å vedlikeholdes

etter hardt lang tids bruk.

"Hater regntøy" derfor er vanntett bukse+jakke et must...litt lydløst skader heller ikke ..hater gnissinger

Mange gode forslag her inne det er nå helt sikkert folkens :D

Når det gjelder bukse, så trenger ikke den å være så varm

lurer på om jeg heller litt mot DOVRE NORRØNA jeg da?  bukse+jakke

sikkert ikke noe dumt kjøp det heller ..stilig er dem også ;D

men disse gnisser de da? trodde de var av samme lydløse stoffet som Finnskogen & Forelhogna?

Tror jeg skal ta meg en tur bortom XXL å sjekke ut hva dem har av Norrøna også sikkert lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg heller litt mot DOVRE NORRØNA jeg da?  bukse+jakke

sikkert ikke noe dumt kjøp det heller ..stilig er dem også ;D

men disse gnisser de da? trodde de var av samme lydløse stoffet som Finnskogen & Forelhogna?

Nei, Norrøna Dovre har ikke samme (ytter)stoff.

Det er jo sånn at Norrøna Finnskogen og Norrøna Forelhogna kompromisser - med sin "lydløshet" - en egenskap som de skal ha i tillegg. Dovre derimot (som er ei høyfjellsbukse) trenger ikke å ta høyde for denne egenskapen, og lages med et annet ytterstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en vandrebukse/være på tur bukse så synes jeg du skal ta en titt på dovre. Jeg ville ikke kjøpt en finnskogen til fjellbruk uten å ha vurdert en dovre. Du finner sikkert en butikk som har begge. Til det med lydløshet så er det ikke slik at det bråker når du går ;D Men det er ikke lydløst når du skraper langs kvist og kvast.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg har en selv!! Men jeg kjenner meg litt igjen i det du etterspør. Hadde samme behov selv når jeg kjøpte mitt sett.

Pluss rypejakta. Og dette er slitesterkt!!! Dette tøyet har jeg brukt MYE. Vandreturer-fisketurer-tur i skogen med bikkja nesten hver dag ofte med dette tøyet. Derfor tørr jeg være helt sikker når jeg sier dette er veldig slitesterk. Hvis jeg "hyper" noe mer nå så blir jeg ikke tatt sæiøst.

Dette er faktisk et av de produktene jeg har kostet på meg som jeg VIRKELIG er fornøyd med :)

En ting til når det kommer til norøna, og det er servisen. Den har for min del vært upåklagelig!! Buksa holdt mindre tett en jeg følte den burde.

Snakka med butikken (grønnberg sport) og han sendte den inn og en uke senere hadde jeg ny bukse :) Ikke et spørsmål.

Slikt er viktig for meg.

Som jeg nevnte tidligere. Det finnes mye bra men kjøper du denne så tør jeg garantere at du ikke blir skuffet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...