Gå til innhold

royal wulf???????


torese

Anbefalte innlegg

Har alltid hørt at det er amerikanerne som kommer med nærmest alt som er av nyskapninger innen fluefiske, men jeg tror ikke det gjelder selve fluene  ;)

Leser man amerikansk fluefiskelitteratur i dag så er det fortsatt Royal Wulff og Adams som går igjen, og jeg tror ikke det finnes en eneste ørrettfiskende fluefisker der borte som ikke har disse mønstrene i utallige varianter og størrelser i flueboksen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har alltid hørt at det er amerikanerne som kommer med nærmest alt som er av nyskapninger innen fluefiske, men jeg tror ikke det gjelder selve fluene  ;)

Leser man amerikansk fluefiskelitteratur i dag så er det fortsatt Royal Wulff og Adams som går igjen, og jeg tror ikke det finnes en eneste ørrettfiskende fluefisker der borte som ikke har disse mønstrene i utallige varianter og størrelser i flueboksen  ;D

Lars. Vi er nå litt rare her i Nisselue-land, synes jeg  ;D Det finnes jo etter min mening ikke en eneste logisk eller fornuftig grunn til at for eksempel Compara Dun ikke har blitt "folke-dun-imitasjonen" også her i Norge. Men den er ikke det. Her i Norge. Gi meg en god grunn noen...  ;D

Og når det gjelder Adams. La meg legge opp en enkel fluestrategi: Hvis man går ut til elva, har studert noen minutter, og bestemt seg for å knyte på en tørr dunimitasjon etter forholdene, for det ser ut som gangbar hard valuta for dagen. Samtidig så ser man ikke helt hva ørreten tar, noe som er tilfellet av og til. Men det ser ut som ørreten 1) i verste fall tar "mye-smått-og-godt" og i beste fall 2) tar små døgnflueduns. Man beslutter altså å sette på en dun- imitasjon. Hvorfor i all verden da sette på en spesifikk dunimitasjon av f.eks. aurivillii eller rhodani, og ikke heller en generell god 'dun' som en Adams, når man allikevel ikke er helt sikker på hva fisken tar? All empiri viser at Adams funker godt under "mye-smått-og-godt" og også under diverse døgnflueklekkinger. Allikevel så setter vi i uvisshet på en spesifikk imitasjon av en bestemt art. Det er det ikke noen god logikk bak  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min krets er Adams et universalbegrep på alle duns vi fisker med. Om kompisen roper: "Hva fikk du den på?" (rettelse) " Ka e det han tar?" Er svaret ganske enkelt Adams, i aktuelle størrelse. Farge er det ikke så nøye med( selv om adams er grå). Og så tar fisken som oftest.

Klart vi har imitasjoner med latinske navn. Ikke er vi stødige på dem. Men de fire fem viktigste kan vi.

Latinske navn og annet løsprat tas med en kopp kaffe og et smørbrød i lunchen ved elva.

Fisker gjerne Royal Wullf, og synes den virker best på solrike dager.

-Høres vel ut som en olding nå.

Synes Gisle gjorde et godt forsøk selv om den blei litt løs i flossen. Flotte kompakte symetriske vinger!

Den er ikke grei å binde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finner nok veien til fortommen, ingen fare med det. Får lage et par til, så får vi se om det blir en ordentlig fin en. Må se om jeg finner litt bedre påfugl, lage tynnere og jevnere kropp, litt kortere hackle, litt mer plass mellom siste surring med påfugl og hackle,så begynner det å hjelpe ;) Fornøyd me vingen da ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finner nok veien til fortommen, ingen fare med det. Får lage et par til, så får vi se om det blir en ordentlig fin en. Må se om jeg finner litt bedre påfugl, lage tynnere og jevnere kropp, litt kortere hackle, litt mer plass mellom siste surring med påfugl og hackle,så begynner det å hjelpe ;) Fornøyd me vingen da ;D

Gisle

Vingen er perfekt, Gisle  ;D hadde ikke hengt meg så mye opp i tynnere kropp eller bedre påfuglherl - eller finere flossdel - dette er en sucker som skriker etter litt riflestrøm mellom klekkingene på sitt beste, så i motsetning til stilrene duns, så er ikke wulffen en type som krever noe annet enn det den er beregnet for. Her har du fanget det essensielt viktige i Royal Wulffen, etter min mening. Litt andre kriterier enn en tilsvarende Coachman for litt mindre strøm og riffler. Splendid, Gisle  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt og irriterte meg over gårdsdagens flue, og mått se om jeg ikke kunne lage et bedre eksemplar. Proposjonene sitter litt bedre nå, i tilegg til at jeg har byttet fra Elk hock til elghår i rassen ;D. Fant ikke tynn nok ribb Pål, så den ble uten. :) Forøvrig kalv kroppshår i vingen, som gjør hele forskjellen, da alternativet er kalvehale som i praksis er ubruklig på mindre fluer. Ser at hacklet kunne vært litt "strammere" men er sånn halvfornøyd med denne.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Tøff Coachman Torbjørn :)

post-2382-13949874731778_thumb.jpg

post-2382-13949874732258_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ... Det er bare å gjøre jukse som meg. Mer påfugl og litt mindre floss! Men floss er noe drit. Ikke rart flossilken nesten er utdødd.

Synes kroppen din var flott jeg Gisle! Ingenting galt med den siste flua!

Laget en til. En litt mer fiskete flue. Er helt ræva på CDC men men.

Bronze Mallard i halen.

post-3215-13949874733148_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo ikke fin i det hele tatt, Gisle. Send den til meg du så skal jeg kaste den for deg. Lag 10 til så den siste blir bra. De andre kan du sende sammen med denne. Ingen vits at du tynges med byrden av å fylle boksen med mindre bra eksemplarer. Du behøver ikke å takke meg for å ta den triste "jobben". Det er slikt man han venner til.

;)

;D

Godt du tar ansvar, begynte og bli tynget her jeg satt ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du er en dyktig fluebinder Gisle :) Og det har du vært i mange år. Denna du viste frem sist her begynner å likne. Den forrige var ikke på ditt nivå.. Turte ikke si det før nå hehe.

Litt "mindre" materialer nå så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...