Gå til innhold

royal wulf???????


torese

Anbefalte innlegg

Hei,

Leste i jakt og fiske om ørret flua royal wulf? Jeg mener å tro at royal wulf med hvit hårvinge egentlig var en tørrflue for laks. Det var en hel serie av disse fluene i wulf serien. Alle på store kroker og med hvitt kalvehår i vingen. Den originale flua komponert på 1900 tallet en gang het royal coachman og hadde hvit vinge av andefjær.

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Leste i jakt og fiske om ørret flua royal wulf? Jeg mener å tro at royal wulf med hvit hårvinge egentlig var en tørrflue for laks. Det var en hel serie av disse fluene i wulf serien. Alle på store kroker og med hvitt kalvehår i vingen. Den originale flua komponert på 1900 tallet en gang het royal coachman og hadde hvit vinge av andefjær.

mvh

tore

"Despite Gordon, Monell, Hewitt and LaBranche's pioneering work, the dry fly was not popularised until the 1930s, when Lee Wulff revisited the whole problem of floating flies for salmon, and indulged in some major design work. The result was the Gray Wulff, a pattern which was so successful that it encouraged the inventor to develop the White Wulff and the Royal Wulff. The three patterns still form the mainstay of many fishermen's dry fly boxes. The dry fly method works well for salmon, anywhere where fish are present in large quantities, where a sighted fish can be accurately fished to, or in water temperatures over 60° Fahrenheit, which may explain why it is not so successful in Northern Europe."

tatt fra http://www.flyfishinghistory.com

Kan lite om dette... men følte at jeg måtte svare noe her med tanke på mitt "nick"  ;) Selv var det Royal Wulff og Royal Coachman som var de første fluene jeg fisket og fikk godt med fisk på etter ørret. Da med en arvet cane stang og silkesnøre... husker ikke hva snellen het men den hadde elfenbens sveiv og så fantastisk flott ut!

Prøvde senere å binde disse selv; da med isopor bit som stikke, mark krok, rød sytråd fra moder's skrin og fjær plukket fra hodeputen... skal si jeg hadde trua!  ;D

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Coachman og Royal Wullf har vel ingen ting med hverandre tror jeg. Royal Coachman er vel bare en Coachman med hvite vinger og fikk navnet "Royal" fordi den liksom var litt finere enn den vanlige. Materialene i Coachman var vel i all hovedsak påfugl kropp og brunt hanehackel, ja også med hvite vinger "Royal" som sagt. Men jeg tror ikke de fluene ble opprinnelig bundet først av Lee Wulff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp denne flua virker Torbjørn. "Halvbroren" red tag, som også er rød/påfugl/brun, har vært min favoritt i mange år til fiske av røye, ørret og harr.

tore

:) Ja, Red Tag sirklulerer også omkring "royal"- fargetemaet, det har du helt rett i.

Forøvrig ei irriterende god flue til overflateaktiv harr. Om enn som oftest ikke de største harrene da, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Disse mønstrene har jo vært med ei stund, og funker veldig bra når det ikke skjer så voldsomt mye (dvs mesteparten av tida ;))

Royal Wulf fungerer også når det er vulgata på gang.. Nesten litt teit faktisk... Ikke at jeg bruker den da, men vet om useriøse folk som gjør det!

Synes ikke det nødvendigvis er useriøst. Personlig synes jeg det kan være veldig artig å "sjekke" hvor selektiv fisken er ved å tilby den noe helt annet. Litt sånn kvasi-forskning.

Og hvem vet hva fisken ser i flua?

Men det er jo helt klart sånt man gjerne begynner med etter at man allerede har berga turen - og ikke når man med skjelvende hender og 800 i puls legger ut første kast etter årets første kilosørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse mønstrene har jo vært med ei stund, og funker veldig bra når det ikke skjer så voldsomt mye (dvs mesteparten av tida ;))

Royal Wulf fungerer også når det er vulgata på gang.. Nesten litt teit faktisk... Ikke at jeg bruker den da, men vet om useriøse folk som gjør det!

Synes ikke det nødvendigvis er useriøst. Personlig synes jeg det kan være veldig artig å "sjekke" hvor selektiv fisken er ved å tilby den noe helt annet. Litt sånn kvasi-forskning.

Og hvem vet hva fisken ser i flua?

Men det er jo helt klart sånt man gjerne begynner med etter at man allerede har berga turen - og ikke når man med skjelvende hender og 800 i puls legger ut første kast etter årets første kilosørret :)

Hei, Håvard. Rune mente ikke generelt at det var useriøst å bruke den, men at det var "useriøst" å bruke en size 8 under vulgataen  :)

Men når vi først snakker om flua  :) Royal Wulff er egentlig ei veldig interessant flue. For den uinnvidde ser den ut som en klovn, og for den som klarer å se hva flua egentlig er, brutt ned i sine bestanddeler så er den meget interessant, både som teoretisk studieobjekt og som praktisk fiskeflue  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som passer så fint med det?

Virka bare som mange hadde negative omtaler av flua. Da synes jeg det var en vittig betegnelse med Royal Fuckup.

Personlig har jeg kun opplevd at den propellerer noe jævlig (ikke selvbundet), men det kan jo selvfølgelig være min kastestil som er fucked up  8)

Ikke veldig mye mer å legge i kommentaren min, og bare å beklage hvis det kom feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse mønstrene har jo vært med ei stund, og funker veldig bra når det ikke skjer så voldsomt mye (dvs mesteparten av tida ;))

Royal Wulf fungerer også når det er vulgata på gang.. Nesten litt teit faktisk... Ikke at jeg bruker den da, men vet om useriøse folk som gjør det!

Synes ikke det nødvendigvis er useriøst. Personlig synes jeg det kan være veldig artig å "sjekke" hvor selektiv fisken er ved å tilby den noe helt annet. Litt sånn kvasi-forskning.

Og hvem vet hva fisken ser i flua?

Men det er jo helt klart sånt man gjerne begynner med etter at man allerede har berga turen - og ikke når man med skjelvende hender og 800 i puls legger ut første kast etter årets første kilosørret :)

Hei, Håvard. Rune mente ikke generelt at det var useriøst å bruke den, men at det var "useriøst" å bruke en size 8 under vulgataen  :)

Men når vi først snakker om flua  :) Royal Wulff er egentlig ei veldig interessant flue. For den uinnvidde ser den ut som en klovn, og for den som klarer å se hva flua egentlig er, brutt ned i sine bestanddeler så er den meget interessant, både som teoretisk studieobjekt og som praktisk fiskeflue  ;D

Hei André! Skjønte vel egentlig det - bare useriøst ordkløveri fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som passer så fint med det?

Virka bare som mange hadde negative omtaler av flua. Da synes jeg det var en vittig betegnelse med Royal Fuckup.

Personlig har jeg kun opplevd at den propellerer noe jævlig (ikke selvbundet), men det kan jo selvfølgelig være min kastestil som er fucked up  8)

Ikke veldig mye mer å legge i kommentaren min, og bare å beklage hvis det kom feil ut.

Royal Fuckup er Paul Ardens fra sæksyloop sin variant av Royal Wulf. Paul er antagelig verdens dårligste fluebinder, og Royal Wulf er ikke det enkleste mønstret og lage, derfor fuckup. ;D

http://www.sexyloops.com/picofday/pinkpsycho/pinkpsycho47.shtml

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brukt mye Royal Coachman Fan Winged Gyro Fly og jeg må si meg imponert over dens egenskaper til å erte på seg prikkete fisk under vanskelige forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...