Gå til innhold
  • 0

Keiserens nye fortom


Tørrbjørn

Spørsmål

Ser at det i nabotråden anbefales og diskuteres fortommer.

Men dette skulle gjelde tynne fortommer. Hvor tynn trenger den tynne fortommen egentlig å være?

Tørrfløgepuristen mener at 5X(0,15mm) er kult på dagen, og 4X-3X(0,18-0,20mm) på kvelden eller mørtna.

Fornuftige tykkelser som er greie å betjene i det praktiske fisket. Selv om jeg i mange tilfeller oppdager at man ofte bruker tynnere fortommer enn det man egentlig trenger. Vil nesten påstå at 3X er ok på de fleste 16 14 12 kroker. Også på tørt.

Da ser jeg at det nevnes tynnelser i 10X 9X og 8X. Alle tre under 0,10 mm i diameter. Hva er vitsen med disse, og er det noen her i forumet som bruker dem?

post-3215-13949873879214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Så lenge man ikke kjører fisken mye lengre enn nødvendig pga for tynn fortom så har fisken absolutt null skade av tynn fortom. Ryker det så skader ikke den lille kroken noe uansett, sannsynligvis gjør det heller mindre skade enn om man skal fjerne kroken selv. Fortomsbrudd skjer som regel ved at senen kommer i kontakt med steiner og annet rask på bunnen, det skjer lettere om man kjører fisken for forsiktig enn om man legger litt press på den så den ikke kommer ned i steinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Men å uttale at "behøver man å fiske når det er slike forhold" er jo helt på trynet,,, DA er du snever da..

Men HÅPER at uttalelsene bare er spøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men å uttale at "behøver man å fiske når det er slike forhold" er jo helt på trynet,,, DA er du snever da..

Men HÅPER at uttalelsene bare er spøk....

Er det ikke det som er inn for tia da? Å være snever? Slik som kortlinefiskere og tørrfluepurister?

;)

Ps: Regner med de fleste skjønner jeg spøker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og diskusjonen foregår nå ifølge avatarene mellom en "veileder" og en... tja, hva skal man si... gress... fisk... korg... ahh, korgfisker! Motsetningene kunne ikke vært større altså. Dette blir spennende!

;D

Du mener vel selvoppnevnt veileder/ trollmann/ heksedoktor og en korgfisker. Ser ikke helt motsetningene her. For dem blir vel tatt omtent like useriøst. Største forskjellen er vel at jeg tåler å ikke få fisk, men det gjør ikke veilederen.

Trenger man virkelig å fiske den dagen forholdene er så marginale at man må til med daphniaimitasjoner og fortomsfjon.

Har stått 6 timer i strekk på slike dager, hatt et tilslag. Og konklusjonen hver gang var at du hadde det mye bedre på elvebredden i campingstolen med en kald i handa. Og heller se på de andre gutta som heller ikke får noe.

Uansett så lurer jeg bare på om folk her synes det er veldig sportslig å ta en, ut i fra forholdene, brukbar fisk på alt for tynn fortom, bare for å gjøre det.

Eller sette fluene igjen i trynet på alle fiskene på brekket, bare fordi du kanskje kan være heldig å berge en av dem.

Hvis kroken sitter vanskelig til i kjeften. Er det ofte bedre å kappe flua å la fisken gå uten alt for mye håndtering.

Tror veldig manga kjører mykere på tynn hyssing enn på tykk, selv om man så vidt klarer å løfte 1,5 kilo fra bakken med en vanlig 4er stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Er jeg selvoppnevnt etc. fordi jeg elsker å fiske uansett forhold? Skal jeg dra hjem fra fisketur fordi forholdene ikke er slik du mener de skal være for å fiske "korrekt" ?

Ærre mulig. Hvorfor finner du ikke en annen hobby da hvis det irriterer at folk driver med dette for sportens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vet ikke hvor du har irritert ifra?

Ei hellere at man skal reise hjem når du ikke føler at det er forhold?

Det heter da fisketur, og da kommer selve turen inn i bildet.

Man fisker da for sporten sin del. Om man velger å sitte på en stubbe og vente på vak.

Eller stå midtstrøms til puppene og fiske vertikalt med dupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke skrem nybegynnerne her naa da gutter!  ;)

Personlig, hvis loesningen paa aa ta 2-kilosen paa slaka er aa gaa ned til 0,12 saa gaar jeg heller videre.

Men naa er det heldigvis slik at fisken blir fortomssky fordi den har blitt fisket paa mye. Og de fiskene/stedene unngaar jeg saa godt det lar seg gjoere  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke skrem nybegynnerne her naa da gutter!  ;)

Personlig, hvis loesningen paa aa ta 2-kilosen paa slaka er aa gaa ned til 0,12 saa gaar jeg heller videre.

Men naa er det heldigvis slik at fisken blir fortomssky fordi den har blitt fisket paa mye. Og de fiskene/stedene unngaar jeg saa godt det lar seg gjoere  :).

Slutter meg til den jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et moment som ikke er diskutert i denne tråden er hvor sprek fisken er i det vassdraget du fisker. Det varierer jo enormt, og påvirker ihvertfall mitt valg av fortomsspiss. Etter det jeg har erfart kan ørret fra f.eks Laksefjordvidda ikke sammenlignes med ørret fra f.eks Nordmarka når det gjelder fighteregenskaper. Det er som to forskjellige arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et moment ikke er diskutert i denne tråden er hvor sprek fisken er i det vassdraget du fisker. Det varierer jo enormt, og påvirker ihvertfall mitt valg av fortomsspiss. Etter det jeg har erfart kan ørret fra f.eks Laksefjordvidda ikke sammenlignes med ørret fra f.eks Nordmarka når det gjelder fighteregenskaper. Det er som to forskjellige arter.

Hvem mener du det er mest trøkk i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et moment ikke er diskutert i denne tråden er hvor sprek fisken er i det vassdraget du fisker. Det varierer jo enormt, og påvirker ihvertfall mitt valg av fortomsspiss. Etter det jeg har erfart kan ørret fra f.eks Laksefjordvidda ikke sammenlignes med ørret fra f.eks Nordmarka når det gjelder fighteregenskaper. Det er som to forskjellige arter.

Hvem mener du det er mest trøkk i da?

Laksefjordvidda. Generelt er min erfaring at fisken er sprekere i høyfjellet enn i lavlandet. Men det finns unntak der og - vet om et nydelig høyfjellsvann med stor, flott ørret som er som en støvel på kroken. Man tar inn en ørret på 2,5 - 3 kg på et par minutter. Helt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da koker det ut i at alle har rett, og vi får akseptere mangfoldet :)

Å fiske hver på vår måte..

Men det som er litt rart her på forumet, er at man kan si hva som har fungert for en, og hver enkelt.

Så kommer det noen å sier, nei sånn kan det ikke være!

Det er jo ofte veldig mange måter å ta en fisk på, og om man velger å gjøre det lett eller vanskelig, eller hva man skal si, er jo opp

til hver enkelt :)

Jeg er ganske trøtt på å forsvare mine måter å få fisk på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et moment ikke er diskutert i denne tråden er hvor sprek fisken er i det vassdraget du fisker. Det varierer jo enormt, og påvirker ihvertfall mitt valg av fortomsspiss. Etter det jeg har erfart kan ørret fra f.eks Laksefjordvidda ikke sammenlignes med ørret fra f.eks Nordmarka når det gjelder fighteregenskaper. Det er som to forskjellige arter.

Hvem mener du det er mest trøkk i da?

Laksefjordvidda. Generelt er min erfaring at fisken er sprekere i høyfjellet enn i lavlandet. Men det finns unntak der og - vet om et nydelig høyfjellsvann med stor, flott ørret som er som en støvel på kroken. Man tar inn en ørret på 2,5 - 3 kg på et par minutter. Helt merkelig.

Ensidig kosthold? ;D

Har ikke din erfaring ang. høyde over havet(Laksefjordvidda er vel ikke høyt,heller,langt nord,men ikke høyt!),kan ikke et øyeblikk huske at fisken på 1300 meter fra Hardangervidda,eller fisken rundt Iesjavvre er no sprekere enn en ekte Hallingdøl ! ;)

Tvertimot,og det er nesten logisk:fisk fra (historisk)store elver være sterk(ref.Vossolaksen)og selv om elvene idag er regulerte sitter nok disse genene i noen generasjoner til.

Edit:Men når det gjelder harr,da vil jeg til Finnmark! ;D

Og når det gjelder fortom:tja ved siden av og være sterk nok,har den jo andre misjoner og:

Spesielt for de av oss som også fisker under overflaten.Tynn fortom får flua til å synke raskere(kan justeres med lengdetilpassning),og små (bittesmå!) trenger enda tynnere.(og muligens lengre) ;)

Også,noe som endel laksefiskere er oppmerksom på:fortommen må bære flua,både i lufta(Kastet) og i vannet.

Selv er jeg meget nøye med fortomsvalg ved stillevannsfiske og nymfer.Alle innsekter er alltid i balanse i vannet og for tynn fortom,kan få feil utslag på fluas vinkel under inntrekket.Det er nesten bedre med tykk enn tynn.

I elv kan for tykk fortom gjøre flua statisk og lite bevegelig,og dermed fiske dårligere.

Bare noen tanker.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dere diskuterer så mye her inne, at jeg ikke henger med :)

Kan noen med et godt argument fortelle meg om HVORFOR jeg ved mitt tørrfluefiske noen gang skal bruke tynnere fortomm en 0.148 Stroft?

Hvor mange vakende ørreter finner dere i løpet av sesongen som ikke tar flua ene og alene for at 0.148 stroft er en for tykk fortom?

Ja...da skal den JAGGU være sky. Jeg er helt brennsikker på at det er andre faktorer en nett tykk fortom som gjør at denne fisken ikke tar flua. Men kom gjerne med et godt argument som får meg til å skifte mening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

FORDI du kanskje skal fiske med krok 18-24 på flua?  Fordi endel steder er fisken faktisk sky, spesielt det tidlige stillevannsfiske, gjerne fjærmygg..  etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

FORDI du kanskje skal fiske med krok 18-24 på flua?  Fordi endel steder er fisken faktisk sky, spesielt det tidlige stillevannsfiske, gjerne fjærmygg..  etc.

Jeg bruker litt 0.12 når jeg fisker med mine pittesmå mygg på våren. På små tasser på 200gr. Men jeg ser ikke BITTEN poeng i at jeg skal bruke tynnere en 0.14 når en skal imitere Baetis, Aurevilli, Rhodani, Vespertina eller marginata..... Som er de døgnisene jeg imiterer 99% av tia jeg fisker. Heller ikke vårfluer og landinsekter. Myggklekkere i str 18 går GLATT med 0.14. Så til tørrflue/imitasjonsfiske med tørrfluer, så opplever en EKSTREMT skjelden at fortommen på 0.14 fucker opp turen din. Vist det skjer en gang, at 1 av 450 fisker ikke tar flua mi pga den GIGANTISKEfortommen min på o.14, JA, da skal jeg innse at slaget er tapt, og at fisken vant. Jeg skal bøye meg i støvet for denne ekstremt smarte fisken som rett og slett gjennomskua meg og min fortom. De 449 andre fiskene skal jeg være like glad for å ha fanga alle som en. Og kanskje til og med legge meg ned i gresset etterpå, og ta meg en røyk og en Cognac....For kosen sin del....Mens jeg ser utover elva på den fisken som ikke villa ha flua på 0.14, mens jeg reiser glasset og skåler ut mot den :)....Du vant din helvet kan jeg til og med si :)

Eller kanskje legge meg ned i gresset og ser på når Pål kommer forbi, ser fisken, og sier "jassågitt......se på den.........den der tar garrantert ikke no annet en 0.9....osv " der han så fanger fisken på første flyt, drar den perfekt inn til håven AKURATT i grenseland hardt i forhold til hva fortommen tåler. Da tenker jeg "åhh, Pål er flink ass..... " og innser at han er en bedre fisker en meg :) Og føler NULL NIKS NADA nederlag for at det finner fiskere i norge som klarer å fange fisk jeg ikke klarer ....pga fortommen..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...