Gå til innhold

Vinterdepresjon


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei.

Så inderlig, himmelropende, på grensen til hysterisk lei vinter, snø og minusgrader.

Nå har det vært minusgrader i over to måneder og jeg ser overhodet intet lys i tunellen.

"Tidenes langrennsvinter!" Det er så flott atte.

Å si at det er perfekt silkeføre i marka og at isen bærer på alle vann er for en fluefisker som å si til en muslim at årets svinekoteletter er EKSTRA fete og fjorårets vinavling er helt eksepsjonell.

Fint for dere, men i min bok er dere vantro.

Jeg er så inderlig lei.

Det er kaldt, brun saltsørpe har ødelagt to par sko og halve parketten og på toppen av det hele er det så kaldt i boden at jeg ikke ORKER å gå ned og hente stangbagen for å sitte og kose litt med stenger, snører og sneller mens jeg drømmer meg bort. Nede i boden et eller annet sted ligger også to fortapte sjøørret-bokser med rundt 200 egen-bundne fluer. De to boksene har jeg ikke sett siden i september og jeg har VIRKELIG lett etter dem. De forsvant kanskje i flyttingen når jeg tenker meg om.

Så på toppen av vinterdepresjon, kuldesjokk, manglende motivasjon og en totalt fraværende tro på at ting blir bedre henger byrden av 200 tapte fluer over meg. Jeg MÅ binde fluer - og jeg hater å MÅTTE gjøre noe jeg egentlig liker. Det er som å bli tvunget til kos når man bare vil se på TV.

"Men det er jo bare å dra utenfor Drøbak så finner du åpent vann!" Ja, jeg VET det. Toggi "Jeg-har-frostvæske-i-årene" og Tony "Jeløya-er-alltid-isfri" holder jo motet oppe på hver sin side av fjorden. Takk for det, ellers ville jeg tørnet fullstendig og dukket opp på forsiden av VG.

Jeg fisket midtvinters i fjor og gav meg da jeg oppdaget at det VAR faktisk ikke gøy å fryse. "Se, den friskusen smiler!" sa forbipasserende. Nei, fjeset mitt frøs fast for to timer siden og jeg har mistet all følelse nedenfor albuene, var sannheten.

Men snart! Snart starter en ny sesong, fyllt med muligheter, klekkinger og lange kvelder ved bålet!

Å jaså. det er det som er så FORBANNA utrolig. Denne sesongen blir også delvis spolert - i hvertfall fryktelig avkuttet.

I fjor skulle jeg til et sted i Midt-Norge sammen med masse hyggelige folk herfra forumet. Det ble avlyst da Junior meldt sin ankomst.

I år var planen Kola sammen med noen kompiser. Neida - det blir bryllup i slutten av juni i stedet.

Jeg skal tilbringe mai og juni i pappaperm - det betyr IKKE mye fritid men å være sammen med Arvingen 24/7 (OK, akkurat det er i orden...)

Slutten av april tilbringes i Spania blant småfisk på 300g og i tung rødvinsnarkose.

Jeg merker at apatien kommer snikende. Jeg gir liksom litt opp og gidder ikke engang krangle i Off Topic-trådene. Ikke mye, i hvertfall.

Nå viser yr.no 10 dager med i snitt 7 minusgrader på langtidsvarselet.

Det er 70 minusgrader, det.

Er det rart man blir deprimert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kun give dig ret, Lars Erik - vi har i DK haftsne og minusgrader siden før jul. Limfjorden er frosset til og vi fik endnu 10cm sne i dag til de 40-50cm, som ligger der.

Deprimerende !!

Har lige fundet det nødvendigt, at sætte sammen et let fluesæt, og stå ude i sneen og kaste 10m line - frem og tilbage - bare for at få frem denne "godfølelse", som det er at fluekaste. Heldigvis kunne jeg se den hvide line op mod den sorte-grå nattehimmel pga havebeslysningen  ;D ;D ;D....egentligt sørgeligt. Normalt sidder jeg bare inde, skjult for naboerne, og sætter stangen sammen - vifter med den - og drømmer mig tilbage til vandet. :rolleyes:....børnene har vænnet sig til, at deres far er underlig  :o

Deprimerende !!

Min eneste kur mod dette er at binde endnu flere fluer.....har lige købt 2 æsker mere at kunne fylde op. Så er der 11 æsker ....

Nyt grej kan også give lidt "godfølelse", men jeg har nu back-up på back-up på back-up af alt ! ;D

Nej, Lars Erik, du er ikke alene........vi er mange i samme situation !

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist ikke alene i "sorgen", selv om jeg har de ultraspesiellemorsommeisfiskeådrivemed

Men når våren kommer blir det ikke bare fluefiske, neida. Her skal det dunkes i bunnen med svææææære vertikaljigger. Og jerkbaits digre som fly skal, lik ei flue i enden av fluesnøret, flyte elegang gjennom luften og lande med et gedigent plask, ikke lik ei tørrflue...

Og selvsagt skal digre marktugger finne veien til fisken via mine blodige hender, klisset til av den forrige gjedda jeg skammløst banket løs på med stein for å avlive beistet. Og ikke nokk med det, her skal nakker knekkes på høyfjellsvannet i hardanger, overbefolket av 200 grammere som i lengden fører til alvorlige abstinenser.

Gud som jeg gleder meg til sommeren

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra skrevet Lars Erik  ;D

Logger meg på hver eneste dag (opptil flere ganger i timen) for å se om det er noen lyspunkter. Er det noen fiskerapporter? Noen som har vært ute? Har isen gått? Som du nevner så er vi skyldige både Tony, Toggi og andre (fryktløse) som trosser kulden og gir oss andre noen lyspunkter. Men selv nå er det langt mellom fiskerapportene og frustrasjonen baller på seg!

I alle fall når man vet det kommer en arving til verden i mai og man vil så gjerne få dyppa snøret (er det eneste jeg er sugen på å dyppe om dagen... ) så ofte som mulig frem til den tid! Etter å ha ruslet en tur med bikkja i snøværet i dag så har jeg omsider fått på plass bag til fluebindeutstyret og brukt noen timer på å flytte alt over og ikke minst kasta mye drit. Fant faktisk en bunke gamle pins fra OL på Lillehammer, så her er det mye gammelt rask som så dagens lys (og nå søplebøtta). Hva ellers kan man bruke tiden til? Forumet, fiskefilmer, fluebinding... jah.. akkurat det samme som jeg har gjort hver forbanna dag siden jul! Er det rart det går en kule varmt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars Erik da . .  dette hørtes jo helt forferdelig ut. . .

Her må du se muligheter! Når alt fiske er utelukket må du hive deg rundt å gjøre ting hjemme!

Hvis du virker nesten uinterressert i fluefiske nå så vil "fiskekontoen" lade seg MYE fortere.

Hvis du går hjemme å maser om hvor jæ . . . du har det nå er pengene på fiskekontoen brukt opp før sommerene kommer . .

Mitt fiskeri har ikke vært noe kvantativ suksess de siste 3 årene men jeg har fått til noe  ;D

Siste uka i pappapermen var jeg sammen med en fin gjeng i Litza  ;)

Når elvene ble fiskebare etter flom i fjor sommer (driver å pjusker litt etter laksen jeg vettu . . . ) så ventet jeg til ungene hadde lagt seg å SPRANG ned i bilen som sto ferdig pakket med fluestenger på panseret.

Fikk mye fin smålaks i fjor.

Det har faktisk blitt mange fine turer etter at jeg ble pappa og gift.

Så hvis du vil starte plaleggingen nå, istedenfor å se svart på det hele (som jo er litt fristende ) så kan du legge en plan  ;D

Og da kan det jo bli moro lell . . .

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar faktisk på ei ukes vintertur på lørdagen. Ska bli deili me litt iskaild,  klar stjernehimmel. Sukkersnø, og bålbreinning.

Åsså ska æ sælfølgeli sjækk istykkelsen! Men sånn som vintern har vorre i Trøndelag i år så går nok itj isen på fjeillet

før langt uti juli. Men da bli det ækstra go ti te å bett flua!! Må sjå det positive i ailt!!

MVH Bengt-Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet, kjedelig og venet på våren når man våkner lørdag morgen (i dag) og verken får opp ytterdør eller veranda dør grunnet snø over midten,og dette i vestfold! F... var en grunn til at jeg flyttet hit fra indre buskerud for en del år tilbake :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg Larserikm her nå... Flott skrevet, duverden, tok meg i å smile jo.  Og det etter nok ei runde med måking.  Kunne faktisk tenkt meg ei uke uten snøfall og blåst. Hvorfor skal en sitte å vente på at snøen skal tine??  Tror jeg gjør avtale med brettfuglene her at de får ta med seg en munnfull snø hver gang de skal hente et frø. Kan ikke si annet enn at NÅ HOLDER DET!

For de som måtte befinne seg i disse områdene, så kan en jo vurdere evnt. aktiviteter:

http://www.sb.no/nyheter/fjordisen-brytes-sondag-1.4241179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...