Gå til innhold

Videokamera


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Jeg gir opp!

Det er håpløst å velge:

De nye Sonykameraene har vidvinkel og lyssterk sensor, men skyter i 1080i, noe som visstnok ikke er like bra som 1080p og 720p for webvisning (som er det jeg tenker å bruke det mest til).

Canon (f.eks. HF 200) skyter også i 1080i, men har en veldig bra cinemamode som ser fet ut, også i dårlig lys. Men ikke vidvinkel, noe folk med peiling sier er en avgjørende fordel.

Speilrefleksene, f.eks 500d, skyter i 1080p og 720p, og har jo vidvinkel i massevis, selv i kitobjektiver. Men da er det alt det køddet med fokus osv. Og de er store og har begrensninger, bl.a. har 500d har ikke mikkinngang. Og med det nye 550d, som kommer i april,  har man mikkingang, men det blir dyrt, og så man må dra på en svær mikk for å kunne få noe som ligner på tellende resultat lydmessig.  

Hva skal man gjøre? Dette er jo helt håløst for en enkel nordlending ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg gir opp!

Det er håpløst å velge:

De nye Sonykameraene har vidvinkel og lyssterk sensor, men skyter i 1080i, noe som visstnok ikke er like bra som 1080p og 720p for webvisning (som er det jeg tenker å bruke det mest til).

Canon (f.eks. HF 200) skyter også i 1080i, men har en veldig bra cinemamode som ser fet ut, også i dårlig lys. Men ikke vidvinkel, noe folk med peiling sier er en avgjørende fordel.

Jeg ser ærlig talt ikke helt dette "vidvinkel problemet", men kan vel bare kline på en adapter i de tilfellene du skulle trenge det? Har du noen eksempler på materiale filmet med disse sonykameraene du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp!

Det er håpløst å velge:

De nye Sonykameraene har vidvinkel og lyssterk sensor, men skyter i 1080i, noe som visstnok ikke er like bra som 1080p og 720p for webvisning (som er det jeg tenker å bruke det mest til).

Canon (f.eks. HF 200) skyter også i 1080i, men har en veldig bra cinemamode som ser fet ut, også i dårlig lys. Men ikke vidvinkel, noe folk med peiling sier er en avgjørende fordel.

Jeg ser ærlig talt ikke helt dette "vidvinkel problemet", men kan vel bare kline på en adapter i de tilfellene du skulle trenge det? Har du noen eksempler på materiale filmet med disse sonykameraene du tenker på?

Nei. Jeg kan ingenting om dette - det er derfor jeg spør ;) De Sonykameraene er vel så nye at det, såvidt jeg kan se, ikke ligger noe særlig ute på tubene.

Grunnen til at det er gunstig med vidvinkel er vel bare at man får mer med i bildet? Har prøvd Canon HF200 litt i butikken, og det ser helt supert ut! Men testa de nye Sonyene litt idag, og man får jo dobbelt så mye med i bildet. Ikke dumt hvis man filmer fisking f.eks, men om det er avgjørende vet jeg som sagt ikke noe om. I know nothing!

Men hører fra folk jeg kjenner som er profesjonelle at de holder dette som et veldig viktig ankepunkt mot små videokamera generelt.

Kan man bruke polafilter og vidvinkeladapter samtidig på din HF200, Spenolsen?

De lavlysdemoene med HF200 med cine-effekt som ligger på tuben ser veldig fine ut.. Og billedkvaliteten på de skate-snuttene dine med fish-eye ser jo veldig bra ut. Dette er vanskelig, synes jeg. Redd for å bruke masse spenn på noe som ikke er optimalt, men det er vel kompromisser uansett, som med alt annet...

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp!

Det er håpløst å velge:

De nye Sonykameraene har vidvinkel og lyssterk sensor, men skyter i 1080i, noe som visstnok ikke er like bra som 1080p og 720p for webvisning (som er det jeg tenker å bruke det mest til).

Canon (f.eks. HF 200) skyter også i 1080i, men har en veldig bra cinemamode som ser fet ut, også i dårlig lys. Men ikke vidvinkel, noe folk med peiling sier er en avgjørende fordel.

Jeg ser ærlig talt ikke helt dette "vidvinkel problemet", men kan vel bare kline på en adapter i de tilfellene du skulle trenge det? Har du noen eksempler på materiale filmet med disse sonykameraene du tenker på?

Nei. Jeg kan ingenting om dette - det er derfor jeg spør ;) De Sonykameraene er vel så nye at det, såvidt jeg kan se, ikke ligger noe særlig ute på tubene.

Grunnen til at det er gunstig med vidvinkel er vel bare at man får mer med i bildet? Har prøvd Canon HF200 litt i butikken, og det ser helt supert ut! Men testa de nye Sonyene litt idag, og man får jo dobbelt så mye med i bildet. Ikke dumt hvis man filmer fisking f.eks, men om det er avgjørende vet jeg som sagt ikke noe om. I know nothing!

Men hører fra folk jeg kjenner som er profesjonelle at de holder dette som et veldig viktig ankepunkt mot små videokamera generelt.

Kan man bruke polafilter og vidvinkeladapter samtidig på din HF200, Spenolsen?

De lavlysdemoene med HF200 med cine-effekt som ligger på tuben ser veldig fine ut.. Og billedkvaliteten på de skate-snuttene dine med fish-eye ser jo veldig bra ut. Dette er vanskelig, synes jeg. Redd for å bruke masse spenn på noe som ikke er optimalt, men det er vel kompromisser uansett, som med alt annet...

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Kan nok ikke bruke vidvinkel adapter og polarfilter samtidig nei :-\ Kvaliteten er helt sykt mye bedre utendørs med dette kameraet, er ikke noe særlig imponerende under dårlige lysforhold. Høres jo unektelig bra ut med litt vidvinkel til natur og fiskefilming da! (Lurer dog på hva som ville skjedd med bildet om en skrudde på en fisheye på et slikt kamera...ville vel blitt helt forvrengt ???)

Vil anbefale deg å kanskje spørre på akam forumet, pleier være en del folk med god peiling der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vidvinkel er bra hvis man er nærme motivet, f.eks. hvis man filmer lars monsen style.

Bortsett fra det har jeg funnet det lurt å ha en god tele, eller zoom ved filming av fiske. Så har jeg et vidvinkel adapter i tillegg.

På så små kameraer blir det alltid kompromisser. Jeg tror jeg ville kikket på et canon hf20. Det tar opp 1080p på SDHC minnekort. De er billigere enn sony memory-sticks tror jeg.

I tillegg har du 25p cinemafunksjon.

'P' står for progressive scan, og betyr i prinsippet at det tar opp i hele bilder fremfor linjer som er flettet, eller interlaced ('i'). Interlaced funker bra på TV, siden en TV viser info i linjer, men ikke på dataskjermen. Da får man den effekten som synes tydelig i form av forholdsvis store linjer i bevegelige deler av filmsnutter på nettet. Derfor bør man alltid filme progressivt på ting som skal på nettet. Man kan fikse dette i "post", men det blir aldri like bra som å ha 'P' råopptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Hei. Ja, det er vel så vidt jeg vet bare Nikon D3s som har AF i film mode.

Fikk mitt D3s og en stor stereomic i går  ;D så jeg satt og fiklet litt med det på kvelden og det ser ut til å funke bra med AF. Syke filmklipp blir det også  :)

EDIT: Lyd via ekstern: 16 bit/44.100kHz stereo audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er vel derfor mange semi og proffe kamera har 1080i og 720p opptaksmuligheter . Best of both worlds.  NRK valgte feks. å sende hele OL i 720p og begrunnet dette med at det gir bedre TV bilde enn 1080i/p. Har vel med å gjøre at idrett innebærer MYE raske bevegelser (720p egner seg meget bra ved disse tilfellene), og at det "rapper" litt mindre båndbredde ved broadcasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Hei. Ja, det er vel så vidt jeg vet bare Nikon D3s som har AF i film mode.

Fikk mitt D3s og en stor stereomic i går  ;D så jeg satt og fiklet litt med det på kvelden og det ser ut til å funke bra med AF. Syke filmklipp blir det også  :)

DETTE tror jeg vi andre også kan få glede av på sikt :)

Grattis med nytt kamera Andrè ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Hei. Ja, det er vel så vidt jeg vet bare Nikon D3s som har AF i film mode.

Fikk mitt D3s og en stor stereomic i går  ;D så jeg satt og fiklet litt med det på kvelden og det ser ut til å funke bra med AF. Syke filmklipp blir det også  :)

Er det på mitt Canon 7D å (fikk på fredag) :) Microfon, on board, og inngang til ekstern microfon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare fint :) Benytter anledningen til og oppfordre til handel her i Norge. Bruker bare sidene til B&H for å vise produktet. Lettere å finne rette produktet på disse sidene er det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål,forstod det som at det er autofokus på 7D ?

Billedkvalitetsmessig er vel SLR uslåelig, men det er vel mange negative ting med de og, som manuell fokus, ikke mikkinngang (bare på high-end foreløpig), størrelse, ergonomi, etc? Virker ikke som om SLR er et alternativ, så da kan man ihvertfall (kanskje) avskrive det, i det minste.

Hei. Ja, det er vel så vidt jeg vet bare Nikon D3s som har AF i film mode.

Fikk mitt D3s og en stor stereomic i går  ;D så jeg satt og fiklet litt med det på kvelden og det ser ut til å funke bra med AF. Syke filmklipp blir det også  :)

Er det på mitt Canon 7D å (fikk på fredag) :) Microfon, on board, og inngang til ekstern microfon

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på mitt Canon 7D å (fikk på fredag) :) Microfon, on board, og inngang til ekstern microfon

Tøft, det visste jeg ikke at 7D hadde, Pål. Da blir det fort litt mer anvendelig for å forhåndsstille fokus, ja.

Grattis med flott kamerahus forresten  :)

Finner nemlig ikke dette noe sted i de vanlige kanalene jeg bruker(akam osv.)

Det kan jo forandre mitt syn på innkjøp av kamera,7D gir jo også et pluss i tele-enden kontra fullformat.

En ting til jeg har lagt merke til er at DSLR-videoene ser ut til å slite med filming av bla.vann i bevegelse.

Kan det løses ved å gå ned i kvalitet(feks fra 1080 p til 720 p,480 p ) ?noe som jo fremdeles er en bra kvalitet.

Har ingen peiling på akurat dette,men er litt vesentlig med tanke på kjøp av rein video.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hakkete vann er som regel for rask lukker. På med ND filter i for sterkt sollys, evt. ned i iso, opp med blender etc. 720p er IKKE nødvendigvis dårligere "kvalitet",,

Er da vitterlig AF på mitt 7D. Fikk det her om dagen så har ikke testa kvalitet etc. ennå :)

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,var å goorglet litt,og forstår utfra det at det ikke er autofokus under filming,men kvaliteten på testfilmene var stort sett utmerket,også på høy ISO.

På 3200(som jo er endel) var den eneste "støyen" jeg kunne se,gjennskinn fra en mobil/ipodsak som lyste inn fra siden i bekmørkt parti.

6400 var litt mer ruskete,men med stabile/rolige lyskilder kan nok det duge òg!

Meget imponerende,og vann funket greit i de klippene som dette var med.

SÅH:Ny runde i tenkeboksen,men nå begynner det å helle mot 7D,særlig når proff-fotografer gjerne bytter ut 1Dmark III med en 7D.

Og det er pga bildekvaliteten og autofokusen som visstnok var minst på høyde med 1D-serien,ikke værst!

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakkete vann er som regel for rask lukker. På med ND filter i for sterkt sollys, evt. ned i iso, opp med blender etc. 720p er IKKE nødvendigvis dårligere "kvalitet",,

Er da vitterlig AF på mitt 7D. Fikk det her om dagen så har ikke testa kvalitet etc. ennå :)

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3049

Tror det gjelder AF for vanlig foto,og ikke video(er fremdeles ikke helt sikker).

Til gjengjeld får det AF-systemet,meget høy score,dette kan jeg ikke huske var særlig omtalt i akam's test,og det syns jeg er rart,siden det ikke er uvesentlig!

Edit: For se hva jeg fant: Fra akam:

I bruk:

EOS 7D har en rekke nye funksjoner, der alle er rettet mot seriøs bruk. Vi kan nevne ting som innebygd masterblits for å kunne bruke ekstern blits trådløst, Full-HD videoopptak med mulighet for ekstern mikrofon og autofokus når du filmer. Du kan velge mellom 30 eller 24 bilder pr. sekund, og går du til 720p i oppløsning, kan du få 50 bilder pr. sekund. Kameraet har fått innebygd kunstig horisont, som i praksis gjør jobben til et vater når kameraet står på stativ. I tillegg er det nå mulig å velge funksjon på en stor del av knappene. Dessverre er utvalget av funksjoner du kan velge blant noe begrenset.

Ellers er AF-systemet nevnt,men nærmest i forbifarten!

Den som leter ,finner!

Så stryk alt jeg har skrevet om autofokus ved filming,tidligere!

Også finnes det vel en egen 7D tråd,så tilbake til on topic!

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sitter nå her med kamera i fanget og det autofokuserer mens det filmer...............

Men selvfølgelig ville jeg kun` brukt autofokus FØR filming, og autofokusen er IKKE rask nok for mye action i bildet... Men det er jo ikke de fleste videokamera heller.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå her med kamera i fanget og det autofokuserer mens det filmer...............

Men selvfølgelig ville jeg kun` brukt autofokus FØR filming, og autofokusen er IKKE rask nok for mye action i bildet... Men det er jo ikke de fleste videokamera heller.  :)

Syns det ser veldig bra ut,Gratulerer så mye !!!

Mange ting taler for at jeg blir eier av et også!! :D

PS:tar gjerne en raport fra testing med mikk.

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår, er ikke autofokusen all verden på noen av disse sammenlignet med en camcorder, men hvis man fokuserer før man begynner å filme, unngår man vel mye av problemet?

Vannvittig billedkvalitet er det ihvertfall. Faen, er begynt å vurdere 550D også nå... Blir bare verre og verre, dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg forstår, er ikke autofokusen all verden på noen av disse sammenlignet med en camcorder, men hvis man fokuserer før man begynner å filme, unngår man vel mye av problemet?

Vannvittig billedkvalitet er det ihvertfall. Faen, er begynt å vurdere 550D også nå... Blir bare verre og verre, dette...

Skjønner godt det,er ikke lett å bestemme seg,550D er mindre,så lite at jeg ville prøvd det først,gikk selv ifra 350D tildels pga størrelse og betjening,men det er jo lettere å dra med seg enn klassene over,som jo igjen er stødigere pga størrelse,tyngde og et bedre grep.

Har tatt endel bilder av fisk som står i vannet og AF'en stopper ofte i vannskorpen,så hvis jeg skal filme fisk vil jeg uansett bruke manuellfokus.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 7D og video:

http://prolost.com/blog/2009/8/31/canon-7d.html

"But is APS-C an acceptable sensor-size for filmmaking? Ask any RED One owner. Or for that matter, any 35mm motion picture camera owner. APS-C is quite similar to the Super-35 imager size regarded as a holy grail in digital cinema. APS-C is a perfectly awesome sensor size for filmmaking. The proof is… movies."

Jeg sitter å fikler litt med video på min 7D nå og jeg må bare si at resultatet er sinnssykt bra. Kombinerer man ulike picture styles og har full kontroll på manuell fokus (noe jeg ikke har enda), så kan man oppnå nesten hva som helst av "filmuttrykk". Men så melder plutselig behovet seg for videoredigering og oppgradering av datautstyr..dyrt.. Men gøy er det :)

Regner med at det kommer til å utvikle seg nærmest en kult-greie å lage film med dslr kamera framover.

Når det gjelder autofokus, er det sjeldent dette blir brukt under profesjonell filmproduksjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...