Gå til innhold

Stankelben imitasjon - Tips til materiale


Anbefalte innlegg

jeg anbefaler  gråsvart FIRELINE

Dette tipset hørte jeg på for en stund siden og det var slettes ikke dumt :)

Fluene blir uslitelige!

Det meste fisker bra. Både fasanfjær-gummiben-fireline osv. Selv bruker jeg disse tre uten at jeg kan si noe er om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel å sløyfe vingen.

Har mer tro på at den lange kroppen + livfulle bein har mer å si rent fangstmessig.. Godt mulig jeg tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vinger liggende flatt, kragehackel ja, har  erfaringen at det er ikke så nøye med utseende bare avtrykket er vidt nok, stankelbeiningen havarerer oftest på vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline er bra, de har bare en tendens til å alle peke bakover når du har kastet litt med dem. Men det fungerer bra og jeg har flere fluer med slike.

Jeg bruker 0,15.

Et annet bra materiale er kroppshår fra amerikansk elg (moose) ,det fungerer veldig bra og blir nesten like fint som fasanhalebein. Har også prøvd gummibein men får meg ikke til å like det på en slik flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som for meg kansje er like viktig som selve flua er hvilken setting dere bruker denne flua i? Når knyter dere på ei daddy?

Har hatt noen meget sterke opplevelser med denne flua, spess, i finnmark. Husker meget godt jeg sto i innos til et vann inne på laksefjordvidda og grublet på om jeg ikke skulle prøve noe annet en ei vårfluepuppe. (selv om jeg viste at jeg ville gjort det bra med pupper ;)) Knyta da på ei daddy etter oppskrift fra staffan. Ikke noe særlig med vak, bare en og annen vårflue som ble skamslått.

Som sagt så viste jeg at jeg ville få fisk på vårfluepupper men hadde fått så bra med fisk at jeg hadde lyst å prøve noe annet :)

Da lå denne og lyste i boksen, kastet den ut i strømmen og etter 4 meter forsvandt den ned i en flott virvel.

Kort sagt hadde jeg et fantastisk fiske med masse fisk mellom 800g og 1,3kg (sånn ca) Fikk mange den kvelden.....

Jeg skulle ønske jeg hadde de evnene som mange her inne har til å formiddle slike flotte opplevelser

.

Det har jeg dessverre ikke men bind nå for guds skyld opp en del av disse hvis dere skal oppover til finnmark. Og ellers i Norge :)

Ps: R-48 er en fin krok til denne flua hvis dere binder den forlenget som jeg gjør

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Water Skeeter?

Å det var?

Skal se om jeg får bundet en ila kvelden.

En imitasjon for å etterligne bevegelsene og avtrykket til vannløpere.

Skal visstnok fungere bra som imitasjon av stankelben på kortere kast når det blåser. Enel brukt "over there"..

En krok med hjortehår spunnet som langt tørrfluehackle i begge ender av krokleggen.

Denne blåser lett på vannet, evt. ruller på vannflaten.

Har selv vegret meg mot å prøve kreket, da jeg er redd disse propellerer noe inni .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 14 - 15 år Lars: Da leste jeg i et tidskrift Ole johan Sætre prøvde å starte en gang - tror det varte et års tid. Da leste jeg at vannløper var noe ørreten ikke likte noe godt. Visstnok så overså ørreten disse da de smakte vondt. Som fersk fluebinder hadde jeg selvsagt bundet opp waterskeetere. De var jo relativt lette å imitere. Til og med ryggskjold av bast hadde jeg utstyrt de med.

Den første anledningen jeg prøvde disse etter å ha lest artikkelen - skjedde ingen ting! En aure gikk og mesket seg innimellom noe flytemyr rett ved land. Det var mange vannløpere der. Jeg knøyt derfor på min imitasjon og la den ut ved torvkanten. Fisken fortsatte å meske seg der inne. Men flua mi tok den ikke. Fra den dagen har jeg faktisk aldri prøvd slike igjen. Min mening har vært. Ørreten liker ikke waterskeetere :) :) :) :)

Jeg hører gjerne andre erfaringer på området. Da jeg bare ble farvet av barndoms helter den gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar: Ørret spiser ikke vannløpere, den som tror noe annet har ikke sett myggpuppa som lå ved siden av. He he..

Har sett milliarder med slike på vannet, 0 vak... Og slik har det vært gang på gang..

Nå ble jo disse brukt som stankelbeinimitasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som for meg kansje er like viktig som selve flua er hvilken setting dere bruker denne flua i? Når knyter dere på ei daddy?

Har hatt noen meget sterke opplevelser med denne flua, spess, i finnmark. Husker meget godt jeg sto i innos til et vann inne på laksefjordvidda og grublet på om jeg ikke skulle prøve noe annet en ei vårfluepuppe. (selv om jeg viste at jeg ville gjort det bra med pupper ;)) Knyta da på ei daddy etter oppskrift fra staffan. Ikke noe særlig med vak, bare en og annen vårflue som ble skamslått.

Som sagt så viste jeg at jeg ville få fisk på vårfluepupper men hadde fått så bra med fisk at jeg hadde lyst å prøve noe annet :)

Da lå denne og lyste i boksen, kastet den ut i strømmen og etter 4 meter forsvandt den ned i en flott virvel.

Kort sagt hadde jeg et fantastisk fiske med masse fisk mellom 800g og 1,3kg (sånn ca) Fikk mange den kvelden.....

Jeg skulle ønske jeg hadde de evnene som mange her inne har til å formiddle slike flotte opplevelser

.

Det har jeg dessverre ikke men bind nå for guds skyld opp en del av disse hvis dere skal oppover til finnmark. Og ellers i Norge :)

Ps: R-48 er en fin krok til denne flua hvis dere binder den forlenget som jeg gjør

:)

Skuffende at ingen av de mer profilerte personlighetene kunne skrive et og annet ord her :-[

Jeg mener, Mr,Brun du sier jo at du har vært den første i norge til å bruke gummiben til denne fluen. Staffan du tar jo patenten på fireline osv.

Kom igen og skriv noe med mer kjøtt på bena ???

Og du ruffen, du er jo viden kjent for dine vannvittig store fisker på helt vannvittig små fluer så hvorfor kan ikke du i det minste skrive et par linjer ???

Eller kansje det bare er skryt det du kommer med ??? ??? Og det gjelder egentlig alle tråder og topicer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...