Gå til innhold

østmarka


Espen_Holum

Anbefalte innlegg

Tja, store sverminger er ganske "tydelige". Fisken vaker som regel veldig tett, og pen fisk som sjelden viser seg er ofte i aktivitet. Maurene ligger og kaver halvt nedgravd i vannfilmen og etterhvert drukner/dør de og ligger ganske rotete på vannet (knekte, slitte vinger som ligger til alle kanter osv)

 

Under små sverminger har jeg opplevd at fisken ikke har brydd seg i det hele tatt, akkurat som små døgnflueklekkinger.

 

Kommer du over en god stokkmaursverming, så har du god sjanse for å fange din livs fisk... Opplevde en i fjor, og "all" storfisken i elva vakte jevnt.

 

I marka har fisken tilgang på klumsete maur hele sommeren pga av de faller ned fra trærne på bredden. Det er derfor sjeldent helt feil å sette på en maur når du ikke vet hva fisken tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skogsmauren er det vel størst sjanse å treffe på i disse dager frem tll månedskiftet (oslomarka) Stokkmauren er vel i gang sånn en gang i fra midten av juni og utover mot nånedskiftet juni/juli. Ikke sikker på dette, sjekk under fluebindingssidene på denne siten, der har Rune lagt ut en oversikt over når han har truffet på de forskjellige artene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jim Morrison,

Når er det størst sjans for å treffe en klekking?

Hvis du klarer å time rett på godværsperioder etter noen dager med møkkavær så er det ofte bra. Eller så svermer de ofte på nogenlunde samme tid hvert år. Det står litt her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=35

 

Eller så er dette en grei regel der jeg bor:

 

Skogsmaur: 15-25 mai

Stokkmaur: 10-20 juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var fint!

Er nok ganske mange der ute som ikke tenker på at maur.....det er fint og sette på enden av fortommen!Men joda,det kan faktisk være en av de beste fiskeopplevelsene du møter gjennom hele året....!Sessongen er ikke så veldig lang,så når det først begynner og sverme i midten av mai(ca).Så er det så absolutt mulig og huse de store av de store!!!!

 

PS:Les innlegget til Rune S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jadda!

 

tok to stk på tørt (maur) i dag (250-350 g), og bommet på to tilslag #-o

 

det vaket godt nok, men etter en stund ville de hverken ha maur eller palmemygg :roll:

 

men det var godt å endelig kjenne liv i den andre enden av snøret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja.Da er helgens rute lagt opp!Tenke kanskje bevege meg innover til de små vann lengst mulig unna sivilisasjonen!Her har jeg fått godt med fisk før og ikke minst grei størelse.Veit om et par vann hvor det alldrig har blitt satt ut fisk,men ørret finnes det!Det morsomme med dette er at fisken blir meget mørk(nesten svart) og er usedvanlig sprek!

kommer med rapport over helga! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ike jeg noen ekspert på maurenes sexliv, men det er nok hannene som faller i vannet og dør etter akten, mens dronningen(e) flyr avgårde for å opprette nye kolonier.

 

whatever, det ser ut til at svermingene er for spede og sporadiske ennå til at det utløser

det rene etegildet hos ørretene...

 

uansett er det kjipt det værforholdet som plutselig dukker opp nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...