Gå til innhold

Vandring med vadebukse


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

På mange fjellturer lar jeg vadebuksen bli hjemme pga. tyngde. Leser om noen som drar på ukes/2 ukers tur med vadeutstyr + leirbukse og joggesko. Ant. er det personer som går maks 1 time inn til plassen og ligger stasjonært her eller beveger seg rundt med kano.

Er det noen som har vandret på fjellet i 1 uke med vadebukse? Har kjøpt nye SIMMS bukser/buksemodell og nye sko. Hvor mye tåler sokkene i buksa av vandring, eks timer før de er utslitt?

Leverandøren sa at SIMMS har det som skal til av utstyr, på Kløfta, for å skifte sokkene. Har noen prøvd dette og ble buksene som "nye"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ordentlige vadesko, slik som simms rivershed som er beregnet for de som går mye og langt på tur, så tror ikke jeg det skader sokken

skoa er der for å beskytte sokken ikke slite den ut. med mindre den er full av stein, men da har man sikkert skitsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat det mest behagelige å gå i vadebukse når man skal gå i 6-7 timer eller mer. Da vil jeg heller ha den ekstra tyngden på ryggen og gå i en lett turbukse. Men man kan jo spare goretex buksa når man har med vadebuksa og slippe unna med en lett turbukse.

Men blir jo fort noen kilometer trasking når man er ved elven også i løpet av en fiskedag så skader ikke at sko og bukse er mest mulig behagelige å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har krysset hele vidda, der jeg har hatt fiskeutstyr, leirutstyr, kaerautstyr, video, mat og.....vadeutstyr.

Men man kan jo ikke gå hele den turen iført vadbukse. Da blir det kvisekameratene deluxe. Man må bære! Når det er sagt, er det en stor fordel å ha sko med gummisåler når man skal gå et stykke. Mere behagelig. Har du skikkelige sko, blir det heller ingen slitasje på buksa. Skulle du imidlertid likevel være bekymret for det, kan du bare utstyre neoprensokken med en romslig ullsokk utenpå - den er der hele tiden, og slitasjen blir da på denne sokken. NB: Det er lurt å vrenge vadebuksa en gang i blant. Da får du ut rask og rusk som blir med strømpene, i tillegg til at den sansynligvis også har godt av å tørke også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert litt på hardangervidda og gått bla.annet 6-7 timer med tung sekk.. kjøpte meg patagonia lette vadesko som var med og den gode gamle simms guide buksa som jeg rullet sammen så liten som mulig..  Vadejakka derimot (simms G3)(ca.1,1-1,2kg) lot jeg ligge hjemme og tok heller med en annen skalljakke på rundt 500g...Så det er mange steder å evt. spare vekt.. for min del om sekken veier 28 eller 30 kg så synes jeg ikke det utgjør allværdens forskjell.. men klart alle monner drar .. Men kjekt at sekken er såpass stor at så å si alt kan få plass oppi den.. Når det gjelder vading på vidda, så er det faktisk ikke alltid at den er nødvendig engang , kommer litt ann på hvor man skal.. Klart skal man eller har behov eller har muligheten til å til å vade / krysse elv for å fiske på andre siden er det kjekt selfølgelig, men skal man kun holde seg på den ene siden og evt . har mulighet til å krysse bare ved å vasse så tjaaa trengs vaderene da?? ikke nødvendighvis.

Vadeskoa kan jo evt byttes ut med noe andre typer sko som feks  joggesko eller noe annet som veier mindre og ikke minst tar mindre plass.. er vaderene og skoa viktige så se mulighetene for vekt/plassbesparing på andre ting.. For det skal jo tross alt fiskes... heheh.. Er dere flere Feks 4 stk så er det jo ikke no vits i å ha med 4 kjeler og 4stekepanner og slikt synes nå jeg..sånne ting kan en kutte ned på og samle alt "felles stæsj" som en fordeler broderlig.. og vips til slutt så er det kansje ikke så ille å ta med seg vadeutstyret..

men såklart alle har sine meninger om dette og er individuelt hva man gjør.. slik har ihvretfall vi gjort det og vadeutstyret har alltid hvert med...goooood  løøøøøck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min SIMMS Classic i fire sesonger som elvevakt; ca 60 dager * 10 km * 4 sesonger = 2400 km.  Buksa er også brukt 4 hele dager på fjellrypejakt i forholdsvis tøft terreng;  steinur og kratt. Jeg ble selvfølgelig noe fuktig, men iom at jeg jaktet i et terreng der det var fordelaktig å krysse en elv flere ganger om dagen, så hadde jeg ikke bedre alternativer.

Neoprensokken er faktisk enda i godt hold, og jeg har buksa fortsatt som reservebukse. Den har nok noen småhull, for om jeg bruker den i flere timer er jeg mer fuktig på beina enn da den var ny.

Jeg har i perioden byttet ut skoene en gang, og ellers vært heller lat med tanke rengjøring, både av sko og bukse! Sokken på buksa passet perfekt min fot nærmest perfekt.

Jeg må presisere at jeg er ganske "lett" på foten, og sliter tradisjonelt sko forholdsvis lite i forhold til en del andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gått langt med vadebukse/ sko og 30 kg på ryggen. Ender stort sett opp med å vandre i trusa innover...... Uansett, velger du å gjøre det og klarer å slite ut sokken får du byttet disse for en 500 lapp, og ja, de blir som nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville gått langt med vadebukse/ sko og 30 kg på ryggen. Ender stort sett opp med å vandre i trusa innover...... Uansett, velger du å gjøre det og klarer å slite ut sokken får du byttet disse for en 500 lapp, og ja, de blir som nye.

I Trusa ? da har du ikke vært på Finnmarksvidda skjønner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte på fjellet og da mellom 1-3 uker. Vadeutstyret er alltid med og har reddet mang en tur. Senest i fjor da all stor fisk vaket 100 meter fra land i et langgrunt fjellvann. Vi vadet langt ut og fikk mye fin fisk langs marbakken, mens noen andre fiskere vi traff på kun sto på land og kastet på grunna. De fikk ingenting. Det har også vært praktisk ved kryssing av elver og lange myrer. Det er ikke alltid du går i det, men har det med i sekken uansett. Jeg og mine kompiser er riktige "fjellfanter" så vi er vandt til å gå mye i fjellet med tunge sekker. Pakk smart med tanke på vekt og volum, så får du lett plass til vadeutstyret.

Ps: Å gå i trusa innover Børgefjell i juli, kan du bare glemme! Jeg er ikke mye plaget av mygg, men der inne kan det bli helt svart enkelte dager. Går du i trusa da, så taper du noen liter blod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i de grunne vann bla på Hardangervidda jeg ønsker å ha med vadeutstyr. De fleste turene hit har vært uke 32 eller 33. I fjor også uke 28 med bra fiske og lite mygg. Har vært på 25 ? turer her gjennom 36 år, startet da jeg var 17, men aldri hatt med vadere. Mange turer bla i Femundsmarka har jeg hatt med vadere, men det går litt den gale vei så 30 kg er historie. 24 kg er nok. Utstyret er et toppet med det letteste de siste 5 år. Kun tørrfor og den eneste luksus er dagbok, kikkert og 1/2 liter medisin.

Har med mat tilsvarende 65 % av behovet de resterende 35 % blir fisk til middag og pålegg på knekkebrødet. Har en gammel Protec vader og lette sko, men da er det lett å slå anklene i steiner. Tanken var å droppe fjellstøvler og vanntett buks. Fint å lese deres erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall ikke vandret langt/mye med sko med Vibram vadesåler. De slites fort nok med det de gjør. 30 dager med aktivt fiske er det verste tilfellet jeg har hørt. Flere på rundt 40 dager og sålene er tynnslitte på enkelte steder.

Bruk shorts med stillongs og fjellstøvlene. De er jo våte uansett etter trasking i bekker etc. Så har du tørre bukser og joggesko og sokker i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall ikke vandret langt/mye med sko med Vibram vadesåler. De slites fort nok med det de gjør. 30 dager med aktivt fiske er det verste tilfellet jeg har hørt. Flere på rundt 40 dager og sålene er tynnslitte på enkelte steder.

Bruk shorts med stillongs og fjellstøvlene. De er jo våte uansett etter trasking i bekker etc. Så har du tørre bukser og joggesko og sokker i sekken.

Hehe Jeg kan nesten kjenne følelsen på kroppen av å ta på seg tørre og varme sokker og bukser inne i et lunt telt mens uværet herjer på utsiden :)

Musikken fra en primus i forteltet kjemper om oppmerksomheten sammen med trommingen i duken.

Så kryper du oppi posen og drikker en kopp varm kaffe med en solid cognac til. Du kjenner varmen kommer og du kjenner velværet stiger 100 hakk.

Et av livets høydepunkter for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 2 mil inn (og ut) på vidda i fjor med mine Patagonia vadere og sko. Det var sånn passe tungt å gå i, men ikke når en vet hva som venter i andre enden ;D

Forøvring var det arbeidsantrekket i 14 dager også, og det er ikke antydning til slitasje på sokkene eller sko for den saks skyld. Tror skoene er veldig viktig, jeg bruker sko med gummisåle til vandreturer.

Og joggesko til leirplassen er VIKTIG! (for meg)

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slites vibramsålene mye fortere enn stelth sålene på vadeskoene? 30 til 40 dagers vandring høres lite ut før skoene er utslitt.

Har sett på filmer fra utlandet at det vades i sjorts og longs, men på mine fjellturer hadde jeg ikke kommet lengre enn til knes hvis jeg skal stå uti i over 10 min.

Min Norrøna Dovre, 120 liter, sekk ribber jeg for å spare vekt. Innesekk og sidelommene blir igjen hjemme, så foslaget med hest har vært en tanke. Vet du hva det koster? PS! Håper fortsatt det er noen år til det blir nødvendig. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...