Gå til innhold

Hvorfor får jeg sprekker i lina mi?


Amund

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt ny flue-line som har flyt innerst og synk-tip..  Fisker etter sø med denne lina og bruker ikke linekasse og jeg ppleier å skylle lina etter bruk i saltvann, hvorfor får jeg sprekkker i lina???  Dette blir nemlig dyrt hvis jeg skal fortsette sånn.... :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

coatingen har blitt sprø, dette skjer som regel etter et par år.......pvc er ferskvare, se til at lina ikke har ligget i maaange år i butikken. det er fristende å kjøpe fra billigsalgkurven[attachimg=1]

post-0-13949876718267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har kjøpt ny flue-line som har flyt innerst og synk-tip..  Fisker etter sø med denne lina og bruker ikke linekasse og jeg ppleier å skylle lina etter bruk i saltvann, hvorfor får jeg sprekkker i lina???  Dette blir nemlig dyrt hvis jeg skal fortsette sånn.... :-X

Hvis lina er ny så er det en reklamasjonssak. Tilbake til butikken og bytte line!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nettop har kjøpt lina og har vært på noen turer med den og det har blitt sprekker i lina, kan jeg da bare kreve en ny line?

;)

Jepp, definitivt! Så sant det ikke er selvforskyldte skader (at du f.eks.. har tråkket på den), men det høres ut som krakkelering pga "gammel" line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flueliner tåler ganske mye bank. Det hender rett så det er at lina blir hengende fast i kjerr, tang, at du tråkker på den osv... uten at dette skader den nevneverdig.

Og det hadde vært interessant å se et bilde av skadene hvis mulig.

Har selv vært borti liner som har krakkelert etter bare noen få turer, og fått ny.

Gjerne kommer dette først rett bak klumpen på en WF line. Det er der de får mest slitasje fra vanlig kasting.

Linekurv er veldig greit å bruke, men ikke et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja hvis jeg tenker meg om så tror jeg muligens det kan ha med at jeg har dratt lina under tunge steiner også har lina blitt skadet deretter....  :-\

Kan fort være skaden har kommet av dette, ja . . . Coatingen tåler gnisninger mot treverk og andre ting som ikke har skarpe kanter, men stein blir brutalt.

Klarte å kutte snøret rett av på en stein en gang, og det var første fisketur med den lina. 800kr rett i dass  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den Staffan,men for kjøperen hadde det jo vært fint ...

Det er klart butikker hadde vært mer varsomme med å ta inn alt for store partier med liner dersom det hadde vært datostemplet ;).

Ser egentlig ikke noe i veien for at det kunne vært bestillingsvare heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Og importørene har et minstekvantum å kjøpe inn.......da vil det bli stor mangel på linealternativer i norge.......en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har eller hadde triangel taperlinene datostemling tro, produksjonsdato

De hadde det i alle fall tidligere, men nå har sitter jeg med en uåpnet #3 TT-line her, og finner ingen datostempling, hverken på utsiden eller innsiden.

Lina har ligget i skuffen i to-tre år, så den synger kanskje på siste verset uansett, denne her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et nytt snøre skal jo selvfølgelig ikke krakkelere etter noen få turer, har hatt noen omganger spesielt med et snøremerke hvor jeg ikke skal nevne navn på merket men hvor spesielt coatinga på skytelina og på spissen at det krakkelerte og at jeg fikk en del reklamasjoner.

Fikk fortalt hos en person for noen år tilbake at hvis jeg hadde vært i saltvann med snøret selv om det skulle tåle salt så anbefalte han å dra av lina av snella og vaske det i lunkent vann med noen dråper grønnsåpe i og etterpå å dra over snøret med litt snøredressing.

I år kjøpte jeg nye snører ikke for at de gamle er ødelagt, men bare for å teste noe nytt. De forrige snørene har jeg brukt rimelig hardt og mye i 3 sesonger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snører som brukes mye sprekker vel i løpet av en sesong eller (maks) to? Eller?

Sollys, "filing" under kasting, insektmiddel (og snus) gjør vel sitt... Men det er klart, sprekker det med en gang, er det noe galt. Kanskje er snøret rett og slett gammelt, som Staffan, Tmags og flere sier?

Hvis man er flink til å ta vare på ting (noe jeg ikke er), varer de helt sikkert lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...