Gå til innhold

Hvorfor får jeg sprekker i lina mi?


Amund

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kjenner en kar som brukte opp ett sett med ringer på stanga iløpet av en sesong med fiske i fjellfroskelva. Det er utrolig for et slipemiddel finkornet sand er. Det kan være greit å ha med seg en bommulsdott og rense ringene i ny og ne når man er ute og fisker for å redusere slitasjen i ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snører som brukes mye sprekker vel i løpet av en sesong eller (maks) to? Eller?

Sollys, "filing" under kasting, insektmiddel (og snus) gjør vel sitt... Men det er klart, sprekker det med en gang, er det noe galt. Kanskje er snøret rett og slett gammelt, som Staffan, Tmags og flere sier?

Hvis man er flink til å ta vare på ting (noe jeg ikke er), varer de helt sikkert lenger.

Nei det gjør de ikke!! Et snøre skal tåle en sessong eller to. Tror neppe du har så utrolig mange flere kast en meg i løpet av en sessong.

Kan selvfølgelig ta feil men jeg tviler på det :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snører som brukes mye sprekker vel i løpet av en sesong eller (maks) to? Eller?

Sollys, "filing" under kasting, insektmiddel (og snus) gjør vel sitt... Men det er klart, sprekker det med en gang, er det noe galt. Kanskje er snøret rett og slett gammelt, som Staffan, Tmags og flere sier?

Hvis man er flink til å ta vare på ting (noe jeg ikke er), varer de helt sikkert lenger.

Nei det gjør de ikke!! Et snøre skal tåle en sessong eller to. Tror neppe du har så utrolig mange flere kast en meg i løpet av en sossong.

Kan selvfølgelig ta feil men jeg tviler på det :) :)

Jeg har helt sikkert ikke flere kast enn deg, Ruffen. Jeg fisker ganske mye, men mest nordpå, så din sesong er dessverre myyyye lengre enn min ;)

Men jeg er svært fornøyd hvis flytesnører varer mer enn en sesong. Vet ikke hvorfor, men jeg har aldri hatt et flytesnøre til 5er-stanga mer enn 1 drøy sesong. Oftest tar det kortere tid før det er helt ødelagt.

Det kan ha sammenheng med at jeg bruker det samme snøret hele tida, og aldri bytter det ut før det er utslitt. Og det kan ha sammenheng med at jeg er en notorisk slørvpeis som aldri vasker snørene, og bruker både myggmiddel og snus.

Men snørene mine varer ihvertfall skjelden en hel sesong, uansett hva de heter.

Men det er helt greit. Så dyre er de uansett ikke. Omtrent som en halv kveld på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel seks syv år siden jeg kappet et DT - snøre og koblet hver del sammen med en loop skyteline,det ene snøret er brukt hver sommer, og de to første årene ble det brukt nesten hver dag fra mai til oktober. Og jeg bruker det fortsatt, selv om det nå blir mye mindre fisking. Ikke har jeg vært så veldig flink til å ta vare på det heller. Det andre er nesten ikke brukt, det har vært reserve. Mitt fiske har bare vært i Glomma. Derimot hadde jeg en gang et Loop snøre som var helt kaputt etter en sesong.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snører som brukes mye sprekker vel i løpet av en sesong eller (maks) to? Eller?

Sollys, "filing" under kasting, insektmiddel (og snus) gjør vel sitt... Men det er klart, sprekker det med en gang, er det noe galt. Kanskje er snøret rett og slett gammelt, som Staffan, Tmags og flere sier?

Hvis man er flink til å ta vare på ting (noe jeg ikke er), varer de helt sikkert lenger.

Nei det gjør de ikke!! Et snøre skal tåle en sessong eller to. Tror neppe du har så utrolig mange flere kast en meg i løpet av en sossong.

Kan selvfølgelig ta feil men jeg tviler på det :) :)

Jeg har helt sikkert ikke flere kast enn deg, Ruffen. Jeg fisker ganske mye, men mest nordpå, så din sesong er dessverre myyyye lengre enn min ;)

Men jeg er svært fornøyd hvis flytesnører varer mer enn en sesong. Vet ikke hvorfor, men jeg har aldri hatt et flytesnøre til 5er-stanga mer enn 1 drøy sesong. Oftest tar det kortere tid før det er helt ødelagt.

Det kan ha sammenheng med at jeg bruker det samme snøret hele tida, og aldri bytter det ut før det er utslitt. Og det kan ha sammenheng med at jeg er en notorisk slørvpeis som aldri vasker snørene, og bruker både myggmiddel og snus.

Men snørene mine varer ihvertfall skjelden en hel sesong, uansett hva de heter.

Men det er helt greit. Så dyre er de uansett ikke. Omtrent som en halv kveld på byen.

Jeg hadde vel kansje ikke trengt å svare deg så skarpt som jeg gjorde da. Sorry, var ikke helt tilsiktet det.

Jeg er og fryktelig sløv med å ta vare på snørene men jeg fisker ikke hele tiden med det samme snøret. Jeg bytter ganske ofte etter situasjonen.

Snus? Faen, håper ikke det skader snørene. Vi putter det jo tross alt inn i kjeften.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel seks syv år siden jeg kappet et DT - snøre og koblet hver del sammen med en loop skyteline,det ene snøret er brukt hver sommer, og de to første årene ble det brukt nesten hver dag fra mai til oktober. Og jeg bruker det fortsatt, selv om det nå blir mye mindre fisking. Ikke har jeg vært så veldig flink til å ta vare på det heller. Det andre er nesten ikke brukt, det har vært reserve. Mitt fiske har bare vært i Glomma. Derimot hadde jeg en gang et Loop snøre som var helt kaputt etter en sesong.

Magne Fjellstad.

Det er i alle fall en veldig økonimisk måte og gjøre det på som funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at man burde skifte line ca hvert andre år el hvert år, spørs hva man har råd til. Men et godt tips som jeg bruker er etter hver sesong så ta lina av  snella og vask det ved å legge det i lunket vann med salo. Voks det godt og heng det opp, ikke la det ligge på snellen over vinteren. Og så klart hold det ved like med å vokse det gjennon sesongen.. Jeg skifter nesten hvert år for å prøve de nye linene som kommer men som sagt bruk penger på en god line, har veldig mye å si i forhold til kastingen, et godt snøre er gull.. Har flere liner som gjerne er 5 år+ som ikke er sprekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Kanskje linene du snakker om som er gamle er fra før 1987.......det var året vi fikk noen forbud mot noen løsemiddler og mykningmidler i PVC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare komme med en litt morsom sak.Jeg kjøpte et Cortland 444 #6 i 1977-78.Det ble lagt i skuffen for to år siden.Slitt ,ja,men ingen krakkelering.Snøret ble vasket å smurt på slutten av hver sesong.Det lå på samme snelle i alle de årene jeg brukte det (en Hardy Marquis) Det er like mykt å fint enda prøvde det på plenen for to dager siden,og er helt fint.Det skal også sies at coatingen på de gamle snørene var bedre en den som er i dag.Men hvis jeg hadde opplevd at et snøre hadde krakkelert etter et-to år med vanlig stell å bruk da hadde jeg byttet snøre-merke.Det snøret som jeg bruker i sjøen i dag er 5 år,og like fint.Glemte å vaske det etter sesong-slutt i fjor,men er like fint i år.Og jeg fisker mye Ca 2-3 timer nesten hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Brukt det som finnes av merker tror jeg, og med noen hederlige unntak: Når jeg bare fiska med ett og to snører var det ofte å bytte etter hver sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bytter snører hvert år. Gidder ikke engang sjekke hvordan de er. Det er en del av seansen rett før åpning. Rigger ihvertfall 3 sneller med helt ferske snører.

Holder snøret sesongen igjennom så er jeg fornøyd...

Ehemm. Noen av oss fisker fra klasse 0-12. Med backup og flere av hver. Det blir 5000m bakline og snører for 15000,- i året... Gåkke det veit du  :)

Fordelen med "flerutstyrshysteri" er at hvert snøre blir brukt mindre og tåler derfor flere sesonger før utskifting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror snøreprodusentene har funnet ut det samme som de i hvitevarebransjen ; Det er mer lønnsomt for dem å lage noe som ikke er ment å vare over lengre tid  ;)

Mitt inntrykk er at coatingen på dagens fluesnører tåler langt mindre enn eldre liner, og det gjelder så godt som alle produsenter.

På den annen side har vel mange liner fått bedre egenskaper også, på andre områder.

En produsent som ikke var direkte heldig med sine gamle liner derimot, var Airflo  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at man burde skifte line ca hvert andre år el hvert år, spørs hva man har råd til. Men et godt tips som jeg bruker er etter hver sesong så ta lina av  snella og vask det ved å legge det i lunket vann med salo. Voks det godt og heng det opp, ikke la det ligge på snellen over vinteren. Og så klart hold det ved like med å vokse det gjennon sesongen.. Jeg skifter nesten hvert år for å prøve de nye linene som kommer men som sagt bruk penger på en god line, har veldig mye å si i forhold til kastingen, et godt snøre er gull.. Har flere liner som gjerne er 5 år+ som ikke er sprekt.

Om man bruker storspolesneller som mange gjør i dag er det ingen grunn til å ta snøret av snella når sesongen er over. Når det gjelder zalo så er heller ikke det så lurt,da dette fjerner alle fettstoffer fra coatingen. Skjønner at de fleste smører rett etter at dette er gjort,men skal man "vaske" snørene er det beste å bruke grønnsåpe som IKKE fjerner fettstoffene fra coatingen. Er forøvrig lurt å polere nye snører før bruk også, da det ofte ligger igjen smuss etter produksjonen. Dette forlenger iallefall levetiden på snørene noe  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii, ja det visste jeg visst ikke, skal jeg begynne å gjøre, men etter man har fisket i saltvann, holder det med at man bare skylder snelle og snøret fort i lunket vann slik at mesteparten av saltet faller av eller må jeg ta av linen etter hver tur og skylle og dra av saltet på en tungvint måte, åssen gjør dere det etter dere har fisket i saltvann? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Det jeg har hørt er at man burde skifte line ca hvert andre år el hvert år, spørs hva man har råd til. Men et godt tips som jeg bruker er etter hver sesong så ta lina av  snella og vask det ved å legge det i lunket vann med salo. Voks det godt og heng det opp, ikke la det ligge på snellen over vinteren. Og så klart hold det ved like med å vokse det gjennon sesongen.. Jeg skifter nesten hvert år for å prøve de nye linene som kommer men som sagt bruk penger på en god line, har veldig mye å si i forhold til kastingen, et godt snøre er gull.. Har flere liner som gjerne er 5 år+ som ikke er sprekt.

Om man bruker storspolesneller som mange gjør i dag er det ingen grunn til å ta snøret av snella når sesongen er over. Når det gjelder zalo så er heller ikke det så lurt,da dette fjerner alle fettstoffer fra coatingen. Skjønner at de fleste smører rett etter at dette er gjort,men skal man "vaske" snørene er det beste å bruke grønnsåpe som IKKE fjerner fettstoffene fra coatingen. Er forøvrig lurt å polere nye snører før bruk også, da det ofte ligger igjen smuss etter produksjonen. Dette forlenger iallefall levetiden på snørene noe  ;)

Du er klar over at grønnsåpe inneholder oljer? Ikke bra å få det på snøret heller..

Bruk Zalo eller 303 Aerospace Protectant, men alltid smør inn lina etterpå. SA sin Line Dressing er meget bra til det formålet. Og den 303 saken er genial, anbefales :)

www.aktiv.us/AktivNettbutikk/tabid/113/List/0/CategoryID/342/Level/1/ProductID/6085/Default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har alltid brukt zalo og simco el hva den heter som renser og smører linen. Bruk ikke grønnsåpe, jeg bare legger snøret i lunket vann med zalo. Fungere for meg men kjøper ny line hvert år uansett for å prøve nye på markede. Min favoritt er ridge line sitt, bruker 4 cast nå men ikke så fornøyd som ridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii, ja det visste jeg visst ikke, skal jeg begynne å gjøre, men etter man har fisket i saltvann, holder det med at man bare skylder snelle og snøret fort i lunket vann slik at mesteparten av saltet faller av eller må jeg ta av linen etter hver tur og skylle og dra av saltet på en tungvint måte, åssen gjør dere det etter dere har fisket i saltvann? :rolleyes:

det beste er og dra snøret av spolen og skylle det godt i varmt/lunkent vann.

såpe trengs ikke. selve snella skylles i kaldt vann, ikke varmt eller lunkent. alle sneller er smurt med fett diverse steder, og skyller du med varmt/lunkent vann så vil dette fettet smelte. da kan det oppstå problemer. kan løses med og smøre hele sulamitten på nytt der det trengs, men dette er bare tungvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "imponert" over hvordan noen får snører til å vare i flere år. På de stengene jeg bruker mest, Sage SLT og Z-axis, sliter jeg to snører i sesongen, og jeg skyller og smører, noen ganger smører jeg 2-3 ganger på dager med fisking og kasting fra morgen til kveld. På Z-axisen bruker jeg SA Expert Distance, og det er jo ikke noe drittsnøre som skulle slite fort. Forrige snøre jeg brukte på stanga, Sage Presentation Taper krakkelerte enda fortere. Greit nok så fisker jeg mye. Vet ikke hvor mange timer med kasting som en snøre skal holde, det må jo være noen standarder, og det er vel en bedre måling enn hvor mye lina har ligget i fiskeveska og blitt gammelt.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll snella med snøre (på) i lunkent vann under springen etter hver tur. Det holder i bøtter og spann  ;D

Edit: Etter fiske i saltvann... I ferskvann er det ikke vits å være så nevrotisk etter min mening. Jo mer du duller, skyller og knar snøret jo kortere levetid får det etter min mening  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...