Gå til innhold

Vulkanutbrudd og sur nedbør?


.JB

Anbefalte innlegg

Verden har de siste hundre åra blitt stadig  mindre, ettersom transportmiddlene har vært i utvikling. Men aldri har omverden vært så langt unna som nå, når lufttrafikken står.

Egentlig litt skremmende å se hvor lett vi blir lammet.

Skal vell bare være glad dette ikke har innvirkning på biler også, så vi hadde måtte gå helt tilbake til hest og kjerre  :):rolleyes:

Får bare håpe det ikke blir langvarig. Krysser fingrene og håper alle kommer dit de skal  :) Og sist, men ikke minst at liv ikke vill gå tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge den går av etter 10 juli 2010 er det greit...  ;D

Neida :) Men nå kommer alle mulige forskere på banen, og media sluker rått hva alle sier.

Leste tidligere idag følgende: "... Han legger til at flere forskere nå frykter at utbruddet skal føre til at Katla-fjellet, en større vulkan i nærheten, skal våkne til liv. Men foreløpig er det ingenting som tyder på at dette skal skje."

Det som skjer det skjer, bare jeg får fisketuren min dit i sommer er jeg fornøyd iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes disse naturkreftene er fascinerende tross ødeleggelsene de fører med seg

Forestill dere Yellowstone og hvor mye energi som er i sving ved et utbrudd :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Katla virkelig våkner til liv, kan vi bare begynne å hamstre aksjer i gode gamle amerikalinjne og isbrytere. Sist den var aktiv var det hungersnød og sult i 7 år i Skotland.

På kort sikt er dette både fascinerende og spennende og medfører større eller mindre problemer for oss alle. Så som at ferieturen min og kona til Malta i dag gikk i dass.

Det bekymrer meg imidlertid mer om dette skulle vedvare, eller til og med bli værre, noe det er all mulig grunn til å anta. Da kan vår del av verden med ett bli satt mange ti-år tilbake både økonomisk og teknologisk, noe som vil kunne få store globale følger. Selv om man ikke skal ta alle sorger på forskudd og male fanden på veggen, tror jeg ikke vår sivilisasjon er forberedt til å takle slike utfordringen. Historien har jo vist at slike katastrofer rammer verden med jevne mellomrom, så hvorfor ikke i vår tid også?

Om det enda ikke er tiden for de store bekymringer, kan det kanskje være tid for å tenke alternativt. Som til eksemple hvordan skal vårt moderne samfunn kunne klare seg helt uten, eller kun sporadiske og svært begrensete flymuligheter. Hva om landbruket og landbruksproduksjonen i Nord- og Sentral-Europa skulle bli sterkt svekket over lang tid? Hvilke følger vil det kunne få for oss og de deler av verden som har lite fra før?

"Eg berre spyr" som Vossingen sier.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-[

One proposed volcanic winter happened c. 70,000 years ago following the supereruption of Lake Toba on Sumatra island in Indonesia. According to the Toba catastrophe theory to which some anthropologists and archeologists subscribe, it had global consequences, killing most humans then alive and creating a population bottleneck that affected the genetic inheritance of all humans today. The 1815 eruption of Mount Tambora created global climate anomalies that became known as the "Year Without a Summer" because of the effect on North American and European weather. Agricultural crops failed and livestock died in much of the Northern Hemisphere, resulting in one of the worst famines of the 19th century. The freezing winter of 1740-41, which led to widespread famine in northern Europe, may also owe its origins to a volcanic eruption.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-[

One proposed volcanic winter happened c. 70,000 years ago following the supereruption of Lake Toba on Sumatra island in Indonesia. According to the Toba catastrophe theory to which some anthropologists and archeologists subscribe, it had global consequences, killing most humans then alive and creating a population bottleneck that affected the genetic inheritance of all humans today. The 1815 eruption of Mount Tambora created global climate anomalies that became known as the "Year Without a Summer" because of the effect on North American and European weather. Agricultural crops failed and livestock died in much of the Northern Hemisphere, resulting in one of the worst famines of the 19th century. The freezing winter of 1740-41, which led to widespread famine in northern Europe, may also owe its origins to a volcanic eruption.

Ikke skriv sånn Tore. Blir nervøs jo!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vi har et samfunn som ikke har tatt høyde for slike eventualiteter for slike ting vi ser nå........vi har fått et komplekst reisemønster privat og i arbeidssituasjon, tar man i disse tider fly til tromsø, så er det ikke sikkert at man kan få fly tilbake, men må finne alternativer på å komme seg hjem. kjenner flere som jobber vestpå i oljeindustrien.......de må planlegge på annen måte nu, men hva er det man kan planlegge, togene er fulle, det er ikke busser nok til å ta seg av forflytningsbehovet. Dette kan forårsake store belastninger på samfunnet dersom vulkanen ikke dør snart, men som fryktes spres til andre vulkaner. Senariet er ikke sett på forhånd og ingen har tatt høyde for dette i samfunnsplanlegginga! Men andre land blir ramma mere, rett og slett for de de ikke har penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-[

One proposed volcanic winter happened c. 70,000 years ago following the supereruption of Lake Toba on Sumatra island in Indonesia. According to the Toba catastrophe theory to which some anthropologists and archeologists subscribe, it had global consequences, killing most humans then alive and creating a population bottleneck that affected the genetic inheritance of all humans today. The 1815 eruption of Mount Tambora created global climate anomalies that became known as the "Year Without a Summer" because of the effect on North American and European weather. Agricultural crops failed and livestock died in much of the Northern Hemisphere, resulting in one of the worst famines of the 19th century. The freezing winter of 1740-41, which led to widespread famine in northern Europe, may also owe its origins to a volcanic eruption.

Ikke skriv sånn Tore. Blir nervøs jo!!!

isfiske med fluestang... start motorsag... skjær et hull med 1 m diameter... ta ut isproppen... gå 15-20 meter unna... rigg fluestan og kast.... ikke bruk tørrfluer.... forvent ikke mye fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-[

One proposed volcanic winter happened c. 70,000 years ago following the supereruption of Lake Toba on Sumatra island in Indonesia. According to the Toba catastrophe theory to which some anthropologists and archeologists subscribe, it had global consequences, killing most humans then alive and creating a population bottleneck that affected the genetic inheritance of all humans today. The 1815 eruption of Mount Tambora created global climate anomalies that became known as the "Year Without a Summer" because of the effect on North American and European weather. Agricultural crops failed and livestock died in much of the Northern Hemisphere, resulting in one of the worst famines of the 19th century. The freezing winter of 1740-41, which led to widespread famine in northern Europe, may also owe its origins to a volcanic eruption.

Ikke skriv sånn Tore. Blir nervøs jo!!!

Litt andre dimensjoner på de utbruddene der.(Håper vi ;) )

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en dokumentar for noen år siden angående Yellowstone. Hvis den går i lufta, får det denne vulkanen i Island til å virke som en liten kinaputt til sammenligning.

Ved et utbrudd der, mente man så vidt jeg husker at ca 2/3 av jordas befolkning vill gå tapt, både av selve utbruddet, og av hungersnød i etterkant.

Skremmende... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...