Gå til innhold

knivsliper


kurt floer

Anbefalte innlegg

e det noen som har erfaring m sliping av kniver, e det den gamle slipsteinen som blir brukt eller bruker dok andre knivsliperutstyr :) kom gjerne m erfaringer og tips :)

kommer litt ann på hvor mykt stålet i kniven er. er det veldig mykt holder det med slipestål. selv pleier jeg å ta de vanlige knivene på slipemaskin og filetkniver etc. bruker jeg stål. men skal du ha med deg så du kan bruke det på tur vil jeg anbefale å bruke bryne.. tar liten plass og er effektiv. det lønner seg da å slipe litt etter hver gang du har brukt den hvis du bruker den mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ei god samling med smidde victorinox kniver på kjøkkenbenken. dem drar jeg over ei knivbryne/slipestål etter endt bruk.

kvidde meg veldig førstegangen jeg skulle prøve, men nå går det så det griner.

så min anbefalning er å kjøpe deg ei knivbryne og sett i gang. cluet er å få passelig vinkel mellom stålet og kniven. skal som regel mye meir vinkel til enn du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik behandler jeg mine global kniver. de er brukbart dyre, men er verdt hver enste krone.

1. aødri vask den i oppvaskmaskin

2. med en gang de ikke er 100% skarpe, etter min mening, får de seg en kjapp runde på diamantbrynen fra global. denne er også dyr, men jeg har ikke prøvd en som er bedre enda, og jeg har prøvd mange.

3. denne her har jeg aldri trengt, men bruker du en kniv så lenge uten å bruke punkt 2, da bør du:

1.1 slipe de på stein

1.2 få en proff til å få de skarpe igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brulker Lansky Sharpening System, kjøpt på midten av 90-tallet, for alle mine kniver. Dette genialt enkle systemet holder vinkelen fast og resultatet blir supert hver gang.

Kjøkkenknivene mine (Victorinox) behandles pent og kjøres gjennom Fiskars sin keramiske dings til ca 299.- en gang i uka.

Det holder i bøtter og spann og det blir sylskarpt.

De hadde sikkert blitt ENDA skarpere hvis jeg hadde brukt diamantbryner og laservater og gjort det i måneskinnet ved fallende sjø, men hvor skarpt TRENGER egentlig en kjøkkenkniv å være? Hvis man skal finskjære O-toro tunfisk til tusenvis av kroner kiloen for ekstremt kresne japanere eller blaserte finansfolk så bruker man såklart litt tid på kniven sin. Men for å skjære grønnsaker, fisk og kjøtt på kjøkkenet eller spikke trefigurer, rense fisk og kappe tau utendørs så er det kanskje nok at man har en rimelig grei fastvinkel-sak, slik som den fra Fiskars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik behandler jeg mine global kniver. de er brukbart dyre, men er verdt hver enste krone.

1. aødri vask den i oppvaskmaskin

2. med en gang de ikke er 100% skarpe, etter min mening, får de seg en kjapp runde på diamantbrynen fra global. denne er også dyr, men jeg har ikke prøvd en som er bedre enda, og jeg har prøvd mange.

3. denne her har jeg aldri trengt, men bruker du en kniv så lenge uten å bruke punkt 2, da bør du:

1.1 slipe de på stein

1.2 få en proff til å få de skarpe igjen

er du kokk igor? 8)

global knivene er nemlig godt kjent på et kokke kjøkken. det vet jeg alt om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brulker Lansky Sharpening System, kjøpt på midten av 90-tallet, for alle mine kniver. Dette genialt enkle systemet holder vinkelen fast og resultatet blir supert hver gang.

Kjøkkenknivene mine (Victorinox) behandles pent og kjøres gjennom Fiskars sin keramiske dings til ca 299.- en gang i uka.

Det holder i bøtter og spann og det blir sylskarpt.

De hadde sikkert blitt ENDA skarpere hvis jeg hadde brukt diamantbryner og laservater og gjort det i måneskinnet ved fallende sjø, men hvor skarpt TRENGER egentlig en kjøkkenkniv å være? Hvis man skal finskjære O-toro tunfisk til tusenvis av kroner kiloen for ekstremt kresne japanere eller blaserte finansfolk så bruker man såklart litt tid på kniven sin. Men for å skjære grønnsaker, fisk og kjøtt på kjøkkenet eller spikke trefigurer, rense fisk og kappe tau utendørs så er det kanskje nok at man har en rimelig grei fastvinkel-sak, slik som den fra Fiskars.

Er fiskars kniver dårlige? Er forex, victorionox bedre? La meg høre du utdype det og hvorfor :) Man trenger ikke lengre en til å skjære av svoren av bacon hvis man er like gjerrig som meg (halve prisen på kjøttet hvis man orker å bruke 2,4 min på å kutte det av selv) for å merke hva en god kniv er!!!!

Ikke la den bli sløv gutter :) Gi den omgang men slipestålet både før og etter bruk hver gang så er det lengre mellom hver gang du trenger å ta en "storjobb".

:)

Jeg bruker ytterst skjeldent noe annet en bryne og slipestål på knivene mine og jeg er nøye på dette!! Husk og gjør det ofte!! Da kan du til og med gå på Obs og kjøpe kniver ;) Eller? La meg høre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er stor forskel på knive, og det kan klart anbefales at købe et "kendt" mærke.

jeg får slipet mine knive 1 gang om året.

der ud over sørger jeg for at bruge mit slipestål vældig ofte.

Jeg vasker altid mine knive  for hånd.

ang brug af slipestål, så er der ingen der for lov at bruge det til mine knive.

Forbi at jeg har min måde/vinkel som knivene bliver slepet på.

har jobbet som kok i mange år, og har lidt peiling :P

lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik behandler jeg mine global kniver. de er brukbart dyre, men er verdt hver enste krone.

1. aødri vask den i oppvaskmaskin

2. med en gang de ikke er 100% skarpe, etter min mening, får de seg en kjapp runde på diamantbrynen fra global. denne er også dyr, men jeg har ikke prøvd en som er bedre enda, og jeg har prøvd mange.

3. denne her har jeg aldri trengt, men bruker du en kniv så lenge uten å bruke punkt 2, da bør du:

1.1 slipe de på stein

1.2 få en proff til å få de skarpe igjen

er du kokk igor? 8)

global knivene er nemlig godt kjent på et kokke kjøkken. det vet jeg alt om ;)

var det før ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er stor forskel på knive, og det kan klart anbefales at købe et "kendt" mærke.

jeg får slipet mine knive 1 gang om året.

der ud over sørger jeg for at bruge mit slipestål vældig ofte.

Jeg vasker altid mine knive  for hånd.

ang brug af slipestål, så er der ingen der for lov at bruge det til mine knive.

Forbi at jeg har min måde/vinkel som knivene bliver slepet på.

har jobbet som kok i mange år, og har lidt peiling :P

lasse

alt det du sier er sant.

husker fra den tiden jeg jobbet på hos thea, så tok ei veldig søt, men ikke så smart servitør, kniven til en av kokkene og ga den en runde på slipestålet....

hahahaha det var gøy ja, at hun ikke ble tatt live av der og da var utrolig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg synes dette er rart at man ikke vet noe om........det må være noe totalt galt med forelderegenrasjonen som ikke har lært seg å slipe egg på redskapen!!

http://no.wikipedia.org/wiki/Brynestein

ta en tur til Tokke i Telemark

http://www.skole.trondheim.kommune.no/singsak/6trinn0506/SpennendeSteinerStartside/sOKSafirBrynestein/EliasTorje2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er rart at man ikke vet noe om........det må være noe totalt galt med forelderegenrasjonen som ikke har lært seg å slipe egg på redskapen!!

http://no.wikipedia.org/wiki/Brynestein

ta en tur til Tokke i Telemark

http://www.skole.trondheim.kommune.no/singsak/6trinn0506/SpennendeSteinerStartside/sOKSafirBrynestein/EliasTorje2.html

Det kan jo hende at foreldregenerasjonen ikke trenger "egg på redskapen"  ;D ;D ;D Men at redskapen fungerer like godt uten lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brulker Lansky Sharpening System, kjøpt på midten av 90-tallet, for alle mine kniver. Dette genialt enkle systemet holder vinkelen fast og resultatet blir supert hver gang.

Kjøkkenknivene mine (Victorinox) behandles pent og kjøres gjennom Fiskars sin keramiske dings til ca 299.- en gang i uka.

Det holder i bøtter og spann og det blir sylskarpt.

De hadde sikkert blitt ENDA skarpere hvis jeg hadde brukt diamantbryner og laservater og gjort det i måneskinnet ved fallende sjø, men hvor skarpt TRENGER egentlig en kjøkkenkniv å være? Hvis man skal finskjære O-toro tunfisk til tusenvis av kroner kiloen for ekstremt kresne japanere eller blaserte finansfolk så bruker man såklart litt tid på kniven sin. Men for å skjære grønnsaker, fisk og kjøtt på kjøkkenet eller spikke trefigurer, rense fisk og kappe tau utendørs så er det kanskje nok at man har en rimelig grei fastvinkel-sak, slik som den fra Fiskars.

Er fiskars kniver dårlige? Er forex, victorionox bedre? La meg høre du utdype det og hvorfor :)

Øh, nei, her har du totalt misforstått det jeg har skrevet, ruffen...

Min enenste henvisning til Fiskars er at jeg har en knivsliper derfra - og den er jeg veldig fornøyd med. Jeg bruker den på mine Victorinox-kniver.

Det er den i høyre marg her.

http://homeware.fiskars.com/web/fiskarsweb.nsf/en/service_&_care_knives

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffan

"det må være noe totalt galt med forelderegenrasjonen som ikke har lært seg å slipe egg på redskapen!!"

Det er holdningen som er feil. En gang skulle jeg levere inn en kniv til en sportsbutikk for sliping hos produsenten. Da fikk jeg høre at jeg var den første kunden i butikkens historie som noen gang hadde levert inn en kniv til sliping.  Jeg husker at da jeg fikk kniven tilbake, var den som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffan

"det må være noe totalt galt med forelderegenrasjonen som ikke har lært seg å slipe egg på redskapen!!"

Det er holdningen som er feil. En gang skulle jeg levere inn en kniv til en sportsbutikk for sliping hos produsenten. Da fikk jeg høre at jeg var den første kunden i butikkens historie som noen gang hadde levert inn en kniv til sliping.  Jeg husker at da jeg fikk kniven tilbake, var den som ny.

Vil tro det har noe med at mange knivbrukere i dag ikke har peiling på hva en skikkelig hvass kniv egentlig er.

For de fleste holder det med å spikke noen pølsepinner. Det krever ikke det helt store.

Bruker uten unntak å slipe over enhver ny kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...