Gå til innhold

Mitt lille vann


Petter L

Anbefalte innlegg

Etter flere år med å ha drevet å kjøre fra det ene vannet til det andre som følger av rykter om storfisk, har jeg i år bestemt meg for å prøve å konsentrere meg om kun ett vann i nærområdet. Fikk en fiks ide om at jeg sikkert kom til å lære mye mer dersom jeg fulgte et vann gjennom hele sesongen, samt at sannsynligheten for å treffe på en større fisk vil øke..  :rolleyes: Valget falt på et vann jeg faktisk ikke har sett eller hørt at noen fisker i. Uansett, jeg har klokketro på at det finnes stor fisk der!  ;D

Etter å ha ventet i måneder på åpent vann var det endelig klart for årets først fisketur den 11.april. Solen skinte og endelig skulle den nye bellyen sjøsettes. Jeg konsentrerte meg om de grunne sørvendte vikene og fisket dem nøye av med diverse buzzers uten resultat. Det var bare å krype til korset og binde på en ice brush red tag variant. På det andre kastet satt sesongens første fisk.  :) En til fulgte tett på.  Begge tok nær bunn i det flua sank. Etter 3 timer i bellyen var føttene stivfrosne og årets første tur over. Vel på land ble mageinnhold undersøkt. Fisken hadde hovedsakelig beitet på grønne vårfluelarve, samt husbyggende vårfluelarver. I tillegg var det noen edderkopper og en libellenymfe.

[inline mode=1]

[inline mode=2]

En uke senere var det tid for årets andre tur. Det var 5 grader i lufta og regnet. Etter vel en time var følelsen og kraften i hendene borte. Jeg kastet som en krøkke, men klarte allikevel å få ut libellenymfa da jeg så årets første vak helt inne ved land. Det var lite mageinnhold; noen små svarte nymfer (døgnfluer?) og vårfluelarver.

[inline mode=3]

post-3377-13949877550817_thumb.jpg

post-3377-13949877551466_thumb.jpg

post-3377-13949877551938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I dag var det tid for årets tredje bellytur. Hadde akkurat satt meg ned da jeg oppdaget at det var hull i neoprensokken.. Svarte! Jaja, blir våt i dag.  :rolleyes: Jeg rigget opp femmerstangen med glassline, vårflue som opphenger og libellenymfe i enden. Etter en god time uten napp skiftet jeg tilbake til red tag. Etter noen få kast sitter dagens første. Mageinnholdet er som forrige gang, vårfluelarver og små svarte nymfer, samt en del oliven fargede biller (#16-18). Trolig er det biller ørretene tar i de få sprutvakene som blir observert tett innunder lyngen i vannkanten. Selvfølgelig har jeg ingen ting som minner om biller i noen av flueboksene, men en liten (#16) svart gullhodenymfe ble festet til fortommen. To stykk blir kroket kort tid etter.

[attachimg=1]

Konge!  8) Får en liten snikende følelse av mestring. Kanskje jeg klarte å imitere noe av det som foregår under overflaten? Kanskje jeg har lært noe, eller var det bare tilfeldig? Selvfølgelig ringer telefonen og en hyggelig madam forklarer at nå er fisketuren over… Typisk! Akkurat nå som jeg kanskje var i ferd med å lære noe.

Neste gang…da blir det bra. Nå skal det bindes oliven biller  :)

post-3377-13949877552386_thumb.jpg

post-3377-13949877552776_thumb.jpg

post-3377-13949877553195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra,Petter !

Skal prøve å følge med. ;)

Libbellenymfer,svarte nymfer og husmark;siden du gjerne fisker synk:Prøv Montana med marabouhale,gjerne flytesnøre(du må jo være klar til å mygge  ;) ),la synke...to-tre litt lengre inntrekk,la synke på nytt,osv. er fisken treg,vibrer fra side til side med stangtuppen....kast i myrkanter ol.  Men hold godt i lina! ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger  :)

Håper at det kommer noe fornuftig ut av denne tråden.  :rolleyes: Som dere sikkert forstod ut fra de første rapportene, så er jeg langt fra noen ekspert. Så det blir kanskje til at noen trekker på smilebåndet eller rister litt oppgitt på hodet over hvordan jeg løser/angriper ulike situasjoner.  :P Kanskje noen til og med kjenner seg igjen i mine famlende forsøk på å lure storørreten.

Steve: Jeg har nok trådd på noe skarpt når jeg tok av vaderen sist gang. Har limt den i dag, så da er den forhåpentligvis tett til neste gang.

Noe av grunnen til at jeg lager denne tråden er for å få gode innspill og tips på hvordan dere ville ha løst ulike situasjoner. Er bl.a. usikker på hvilke inntrekk (hastighet/lengde) jeg skal bruke Så takk for gode tips, Willy. Skal teste det neste tur. Har flytsnøret liggende klart, samt treerstangen er ferdig rigget med flyt. Skal bli godt å ta den første på tørt  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du  virkelig vil gjøre et kvantesprang på stillevannsfiske skal du prøve å få tak i "Fluefiske i skogens stille vann" av Alf Rønneberg,jeg har "lånt"bort min og aldri fått den tilbake,så jeg har den ikke lenger(håper den er til nytte og glede,selv om jeg har mine tvil :-\  ).

Ikke pga.fluene han brukte,men grundigheten hans åpner øynene på både leg og lærd,som det heter. ;)

Mulig boka er å få kjøpt i en eller annen bokklubb,hvis ikke får du prøve å få tak iden fra Lars Nilsen,som var fotograf i boka og sikkert har tilgang på noen eksemplarer.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å lese dette her Petter L.

Når den "snille lille damen" spør om når du kommer hjem så bør svaret alltid være JA.

Spør hun en gang til så svarer du Ja, jeg kommer hjem.

Noe av det første jeg fortalte kona mi var dette; spør du om når jeg kommer hjem fra fisketur vil absolutt ALLE svar bortsett fra JA være løgn.

Jeg kan si det med en slik innlevelse at du faktisk tror meg, men det er løgn!

Når jeg er på fisketur så kommer jeg hjem.  :)

( ikke alltid det funker hos meg heller da. . .  ;)  )

Gleder meg til mere bilder og noen flere oppdagelser!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter; Dette var stilig....synest du introduserte på genial måte...og la det være sgat med en gang;

Ingen, absolutt ingen rister på hodet...du er minst like mye ekspert som enhver kastenisse på dette forum...fisker med intermediate line og ja; ice brush red tag :D

Klart du er en smart kar da..he-he.

Fortsett å jakt ørret i ditt lille vann, følg det gjennom sesongen..du kommer til å bli overrasket over hvor mye du lærer av det, og sikkert enormt flotte fangster...for det bor stor ørret i det vannet, det lover jeg deg, morsomt at du faktisk er i det vannet hvor ingen andre fisker.

Stå på, skal følge med på deg og dine turkompiser....

La det ikke gå lang tid til neste besøk...snart blir det enda mer behagelig å være i bellyen ;)

Stig (som selvsagt digger Ice brush red tag) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert forstod ut fra de første rapportene, så er jeg langt fra noen ekspert. Så det blir kanskje til at noen trekker på smilebåndet eller rister litt oppgitt på hodet over hvordan jeg løser/angriper ulike situasjoner.  :P Kanskje noen til og med kjenner seg igjen i mine famlende forsøk på å lure storørreten.

Kledelig beskjedent, men jeg tror den måten du angriper det lille vannet på vil gi deg masse kunnskap og erfaring. Dessuten er det noe med gleden over å knekke kodene selv, på sin egen måte. Det er sagt og ikke minst skrevet mye om hvordan fluefiske kan og bør utføres, men hadde det ikke vært for de som prøver seg frem på egenhånd mot de fleste konvensjoner så hadde vi stått på stedet hvil. Selv har jeg fortsatt stor glede av mine nære vann. Det er sjeldent jeg får noen fisk det er verdt å posere med her på FFS, men for meg er nettopp poenget med å kjenne disse vannene, vende jevnlig tilbake, forstå hva som skjer, hvor fisken står, hvor den vil vake avhengig av forhold, hvor jeg bør unngå å vade m.v. blitt en vesentlig del av hele gleden. Når jeg sitter i lyngen ved Fillevann en vårdag om ikke lenge  ;D med kaffekopp og planlegger dagen, så føler jeg på en merkelig måte at jeg har et lite overtak på våre prikkete venner som svømmer der ute. Og etter dager med slit og utfordringer så føler jeg at erfaringen har løftet meg et hakk videre. Snakk om koselige fisketurer!   8)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der jeg håper å komme en dag JB. :) Føle at man forstår hva som skjer i vannet, og kanskje føle at man har et lite overtak. Tror også at det å forstå et vann vil hjelpe på når nye vann skal forsøkes.

Nå har jeg fått surret opp noen biller. Ser at jeg kanskje skulle benyttet svart strikk til bein... får se om ørreten godkjenner dem. Håper på å få en liten tur etter joobb i morgen  :)

Slenger også med noen bilder av tidligere nevnte fluer.

post-3377-13949877608531_thumb.jpg

post-3377-13949877609066_thumb.jpg

post-3377-13949877609605_thumb.jpg

post-3377-1394987761005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur nr 4.

I dag var det sol og kald trekk fra nord. Det nyinnkjøpte badetermometeret viste 7-8 grader i overflaten. Fortsatt er det lite aktivitet i overflaten. I alt ble 3 fjærmygg og to vak observert  :rolleyes: Det ene vaket var et plaskvak kloss innunder vegetasjonen, mens det andre var kun en virvel midt uti vannet.

Det ble en kort tur på halvannen time. Startet med den svarte nymfa som gav resultater forrige tur som følge av at en tilsvarende nymfe ble observert i vannkanten. Jeg fisket langs østsiden av vannet som lå i "solsteken". Kort tid etter jeg satt på en buzzer som oppheng hadde jeg napp. Kastet da inn mot myrkanten, fisket utover med ca 20cm langsomme drag og 3 sek pause. Byttet så ut den svarte nymfen med en montananymfe #8 og økte hastighet og lengde på trekkene litt etter tips fra Willy. Kort tid etter hadde jeg to lugg. Igjen ble turen avkortet av telefon..  :-[ Tror jeg skal "glemme" å ta på lyden neste gang..  :P

Ser fram til å få en tur uten tidsbegrensninger. Blir litt for stresset/utolmodig når man vet man bare har et par timer til rådighet. Er nok da bedre å konsentrere seg om en eller to spotter i stedet for å prøve å nå over hele vannet...

Så i stedet for bilder av trofefisk så får dere nøye dere med noen oversiktsbilder. Fant noen nye viker som så veldig lovende ut.

Til slutt to spørsmål.. Når jeg fisker med opphenger er jeg plaget med at opphenger tvinner seg rundt resten av fortommen. Finnes det en kur mot

                            dette  ???

                            Er det som tilsier at man bør velge solsiden framfor skyggesiden, eller bør man konsentrere seg om den siden som har hatt mest

                            soltimer gjennom dagen uavhengig om den ligger i skyggen når man fisker?

post-3377-13949877623885_thumb.jpg

post-3377-13949877665266_thumb.jpg

post-3377-13949877665956_thumb.jpg

post-3377-13949877666387_thumb.jpg

post-3377-13949877666788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig rapport  ;)

Hva gjelder opphenger så er det et par triks for å minimere risikoen for kluss. Ofte er det en fordel å bruke tykkere sene på opphengeren. Vet ikke om du bruker fast eller glidende opphengsknute, men knyt gjerne inn opphengeren på en stump som peker oppover (motsatt vei av følgeflua) slik at den i størst mulig grad trekkes ut fra fortommen, fremfor å henge ned sammen med følgeflua. Men kluss vil man alltids få til en viss grad ... I allefall når jeg bruker opphenger, så det er mer en nødløsning i frustrasjonsøyemed at den får sin plass på fortommen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter microring, så jeg skal prøve med litt tykkere tip på opphengeren. Tenkt at det kanskje var noe med kasteteknikk i tillegg..  ??? Uansett, så mister jeg litt troen på opphengeren når den er tvunnet tett inntil resten av fortommen.

en annen ting. slo ikke mr Eikre et halvstikk rundt fortommen rett ovenfor innfestingspunktet for å kunne se hvilke flue fisken nappet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Petter, det gjorde han.... :)

Nydelig rapport...jeg ville fisket mye på bilde nr 2 :)

Forventer du stor fisk; Ikke bruk den tafsen som peker oppover på fortom...den kan ryke fort, meget fort spesielt når man fisker fin diameter tippet.

Vet ikke hvor lange tafser du lager på opphengere, men ca 10-12 cm forhindrer mye tvinn...

Og dessuten; mist aldri troen..."vi" fisker slik hele tiden, også med tvinn i ny og ne...løser seg opp flott når man kaster ut igjen..."tror" ihvertfall jeg :), og det hender fisken biter godt på mine opphengere, kan jeg forsikre.

Forventer du rolige tilslag, som f.eks ved tørt, kan man benytte den oppadgående tafs som oppheng....og bruker du Tiemco Akron evt monotippeten deres (finnes i sjappen close by :)), så er du ihvertfall i beste hender.

ved kjappe inntrekk og under vann hvor fisken kan ta mer enn hardt, ville jeg holdt meg til den nedadgående...synd å miste 2 kilosen på slikt.

Gleder meg til neste rapport....skal finne bellyen skjønner jeg ;)

Så kan vi utforske sammen.....vurder også en synkende line i fremtiden...kan gjøre underverker med hele synkende liner i synk3-6 ifra belly, kajakk og båt.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig,Petter L.

Da jeg flyttet hit lurte jeg på hvordan jeg skulle forholde meg til alle fjellveggene som forsvant videre ned i vannet,jeg var jo vant til mer eller mindre sammenhengende myrkanter.

Men det viste seg at fisken finner gjemmeplasser i fjellveggene og.Står vel i sprekker og under hyller som gir litt skygge,fisken liker å ha sin egen "hule",Se spesielt etter trær som har falt i vannet,kan være "bankbokser",det samme der hvor steinrøyser fortsetter ned i vannet,særlig hvis det er jordbunn på minst en av sidene (produktivt område med gjemmeplasser).

Montanaen: For det første:blyfortynget,sjekker at flua ikke dreier rundt i synkefasen,med marbouhale,litt kortere enn kroppen som et utgangspungt,du kan rive i halen hvis den er for lang.(ikke klipp!riv med neglene!)

Fett inn snørespissen,fortommen (skal) kan godt synke.

Kast ut,la synke en stund(så lenge du vil,har tatt fisk på 4 meters dyp på den måten,selv om det sjelden er nødvendig)trekk inn,som jeg sa,to-tre litt lengre drag enn du ville brukt med vanlig nymfe,og prøv litt kjappere også,libellenymfer kan bevege seg sånn.Men la alltid nymfa synke litt mellom hver gang,kan være magisk, nappene ser du på at snørespissen beveger seg fra deg,litt til siden,eller fisken river nesten snøret ut av hendene dine. ;D En skjelden gang i mellom tar fisken så forsiktig at fortommen på en måte bare stopper opp,uten at du ser bevegelse,men da er det gjerne iskaldt i vannet og 7-8 grader skalle være langt forbi det. :)

Når jeg vibrerer med stangtuppen,gjør jeg det under inntrekket,det får nymfa nærmest til å logre med halen,og da trekker jeg lengre men saktere drag.

I år har jeg ikke brukt Montana,men det får kortlinefisket og buzzerfiske ta skylda for. ;)

Du spør om sol/skyggeside. Vanligvis står fisken dypere og lengre ut i sola(aldri en regel uten unntak) men trekker nærmere land eller blir mer aktiv når skyggene kommer krypende.De mest produktive områdene ved stillevannsfiske er vanligvis 10 meter nærmest land.I tillegg kommer grunner og strømmer.

Også er det vindsiden,for fisk som er veldig aktive gjelder ofte vindsiden,noe som kan passe bra med u-båt,da kan du ligge på passe avstand og kaste inn mot der hvor maten ofte samler seg. ;)

Men ellers vil jeg si:tidlig på året:gjerne i sola...utover:skygge..og hvis du blir en stund etter at The Stig har gitt seg,da det gjerne er mørkt,da.....kommer klomsene sigende,og har du sett en stor fisk vake litt utpå,kommer den inntil land i nesten rett linje når mørket bryter ut. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Stig her :) Eg bruke microring når eg har brukt opphenger og mellom 10-20 cm på opphenger biten, og har ofte hatt twinn på denne, men da har ikkje gjort så masse for mitt fiske heller :) Ved dei fleste tilfellene så ser eg at det løser seg igjen i vatne og fisker like bra :)

No skal det seies at eg ikkje har fisket masse med opphenger i ferskvatn, det har vært nå på vårfiske, men eg har same erfaring ved Sø fiske. Det twinner rundt fortomen, men løsner fint ved neste kast :)

Ellers så var det eit flott vatn du har funne deg, og flotte bilder, gleder meg til neste rapport :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heite! Her var det mye GOD info. Tusen takk! :)

Stig: Har vært i lokalsjappa, så det er akron jeg benytter  ;) Da fortsetter jeg med opphenger.

Var selvfølgelig på bilde nr 2 jeg hadde to lugg inne ved kanten. Var en tur helt inn til kanten med bellyen som følge av at jeg hektet i treet som ligger ut i vannet. Dybden der var ca halv meter samt at det var en del flate stein på bunnen. Har også tro på det siste bildet. Det vite mitt på bildet er skum etter en bekk som kommer ut der. Fikk ikke tatt noen kast der siden jeg hadde rigget ned og var på full fart inn.  :'(

hadde vært knall med en tur ! Ps. Jeg har ekstra finner om du ikke finner dine  ;)

Willy: Kjempe info! Når du ramset opp hotspottene så satt jeg bare å tenkte der,der,der. Vannet har fjellvegger, flere trær som er falt i vannet, steinrøys med myrkant og utløp ved siden av, små øyer og hvertfall en grunne litt uti vannet.. Har alt i dette vannet  ;D også stor fisk håper jeg. Skal få knipset noen flere bilder av plassene jeg tenker på, så får du se om de er godkjent.

Hvilke størrelse og farge benytter du på montanaen? Hvorfor fetter du inn spissen?

Håper på ny tur til lørdag.  :) Om noen har tid og befinner seg i nærheten av Bergen, så er det bare å slenge seg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres ut som et drømmevann! ;D

Og det var fine bilder,jeg også fikk noen bilder i hodet når jeg så dem. ;)

Og hvis det i tillegg er noen digre maurtuer der og sommeren blir varm og lang............. :D

Ikke gjør det vanskelig hvis du ser fine vak kloss i land,maueren klatrer ut på løvtrær for å melke bladlus,også faller de jo ned av og til,og det er fisken oppmerksom på,heeeele sesongen,fra mai engang. Bruk en #16 vanlig maur,det er mer enn bra nok,mange fine mønstre på Landinsekt-tråden.(Eller du kan få verdens enkleste mønster av meg!) ;)

Montan binder jeg i flere utgaver:

Tar utgangspunkt i Mustad's R 72 " 10 2x long,det er vel omtrent vanlig størrelse på Montana.Og da bruker jeg vanlig gul og svart chennille,hanehackel(har prøvd høne men syns det blir for langt og for tett) og marabouhale,som jeg binder inn nesten like lang som kroppen og river av det jeg syns blir for langt,for den blir veldig myk i våt tilstand og har lett for å surre seg rundt krokbøyen,riv av nok til å hindre dette,men behold så mye at halen flagrer litt hvis du lar den synke mens du ser på,gir fint liv i flua og fisker nok litt bedre i synkefasen enn en med hanenakkefibre.Men må nok påregne en sjekk av flua en gang i mellom uansett. ;)

Ellers binder jeg den på  vanlig #10 og 12(spiller ingen rolle om du bruker tørrflue eller nymfekrok) men da bruker jeg floss-silke,ser ikke ut som det spiller noen rolle,og flua blir ikke så klumpete.

Men,i ditt vann tro jeg nok den "vanlige" vil være rett størrelse,stemmer bra med både husmark og libellemønstre,også går det an å binde opp noen vann-nymfelarver,det kan være kanon på rette tiden,og det var erfaringen fra den flua som fikk meg til å binde marabouhale på Montanaene mine. 8)

Spissen fetter du inn for at den skal flyte godt,fortommen vil uansett dra den under etterhvert som du fisker,men med fett flyter den bedre og lengre,og det må den hvis du skal se at fisken tar(nå må du huske at det gjelder kun flyt,hvis du fisker med intermidiate som The Stig anbefaler har det jo ikke noe for seg).

Når fisken tar nymfa,og du ikke blir obs på det vil du antakelig være for sein,hvis du må vente på å kjenne nappet rekker fisken ofte å spytte ut,hvis den ikke kroker seg selv,så for fullt utbytte med flytesnøre ; fett inn spissen av snøret og ha full oppmerksomhet på  det du kan se av spissen under hele inntrekket:hvis spissen glir en desimeter eller to til siden(ser skikkelig kult ut)er det bare å stramme opp,hviss spissen drar ifra deg er det litt verre,men hvis du er skikkelig våken,bør den kunne krokes.

Hvis fisken tar i synkefasen(meget vanlig !)så kroker den kanskje seg selv,og er fisken på hogget og flua fristende,kan du opleve at fisken har slukt og at en peang blir like viktig eller viktigere enn håven.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur nr 5 i går 1.mai.

Hadde fått innvilget søknad om å få lov til å fiske i en lengre periode på ettermiddagen. Benyttet morgentimene til å tilføye noen ekstra montana, maur og biller.

Var fremme ved vannet litt før fire. Fikk da telefon fra fiskekompisen om at han desverre ikke kunne komme, så i dag hadde jeg hele vannet helt for meg selv. Det var sol, men en kraftig og kald nordavind gjorde at jeg ikke hadde de helt store forventningene. Vanntemperaturen var 8 grader. Bestemte meg for å padle nordover siden vikene der muligens lå litt i le. Rigget opp stengene i bellyen på vei ut som vanlig. Hadde glassline på femmeren og flyt på treeren. Valgte å kjøre buzzer som opphenger på både treern og femmern. I enden av treeren hadde jeg den svate kulehodenymfa. Da jeg skulle finne fram en av de nye montanaene var skandalen et faktum. "Hvor i svarte er flueboksen!!"  ??? Padlet tilbake til bilen, men fant ikke den der heller..  :'( Vurderte en liten stund om jeg skulle dra tilbake til huset for å hente den, men fant ut at dette var en anledning til å prøve noe nytt - buzzerfiske. Om ikke nordavinden hadde satt en demper på trua, så tok jeg gjennglemmingen som et meget dårlig tegn.

Dritt, bare til å komme i gang og få denne fiaskoturen overstått. Kom til første viken som lå litt i le. Og der, tett inne ved en gjerdestolpe vaket en ørret hele tre ganger på rappen! Plutselig var TRUA tilbake!! Utrolig hva noen ringer kan gjøre med meg. Fant fram treerstangen og la ut et litt for kort kast. Tok in slakken i lina og ventet litt. Trakk deretter inn med saaaaakte 10 cm drag med pauser mellom. Ingen ting. Gjentok prosessen to ganger til uten resultat. Det fjerde kastet la jeg en meter lengre ut for hvor fisken vaket og lot fluene få synke mye lengre (ca 10 sek). I det jeg skal begynne første trekke er det motstand og en torpedo skyter ut av vannet. HERLIG!!  ;D Spenningen er stor på hva den har tatt. Yes, buzzeren på opphengeren! Min første ørret på buzzer. :) Blider ble tatt og videresendt til andre fiskefanter. Mageinnholdet var hovedsaklig vårfluelarver, men også noen fjørmyggpupper ble funnet.

[attachimg=1]

Fisker meg videre nordover uten noe respons. Den svarte kulehodenymfa ender sine dager i bjørka som henger utover vannet. Erstatter denne med en glassbuzzer med påfuglherl til kropp. Har en del problemer på det neste strekket som ligger i sterk vind. Treersnøret blir litt for lett i slik vind. Padler meg opp til to små holmer som gir litt le for vinden. Har en tanke om ta det vil stå fisk i det trange sundet mellom dem siden vinden blåser rett mot dette sundet. I mitt hode så ser jeg for meg at det vil bli samlet en god del mat her..  :rolleyes: Uansett, jeg har troen. Legger ut flere kast uten respons. Til slutt stilner vinden lenge nok til at jeg registrer at buzzerne ikke klarer å dra fortommen under. Mudder innen god del av fortommen og gjør et nytt kast. Lar buzzerne for sunke en god stund før jeg egynner å fiske dem inn. I det jeg begynner å heve stangen sakte (henget) for å ta et nytt kast er det motstand. Tror først at jeg er borti bunn, men så blir det liv. Fisken målte 30 cm og tok på glassbuzzeren.

[attachimg=2]

Etter at fisken er satt tilbake tror jeg et jeg ser en rygg i bølgene på vindsiden av holmen. Kort tid etter ser jeg tydelig en rygg. Fisken står han halv meter fra land og vaker head and tail i bølgen mot vinden. Jeg bytter ut glassbuzzeren med en svart cdcmygg #18. Det var nå pauser mellom vindkasten. Jeg muddet fortommen på nytt og la ut et kast i det vinden stilnet. Fisken tar i det jeg striper den lett. Årets første på tørt! En til ble tatt kort tid etter. HERLIG!!  ;D Fiskene gulper opp mengder med fjærmyggpupper (#16) som har hvit/grå vingeanlegg.

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Det ble ikke flere fisk. Hadde et lugg da jeg dorget på vei tilbake til bilen. Tærne var blåfrosne, men hva gjør det når man har opplevd å få sin første på buzzer, samt tatt årets første på tørt. I det jeg skulle til å bære bellyen opp i bilen finner jeg den "glemte" boksen bak i brønnen på bellyen. Jaja, like greit at jeg ikke fant den før  ;)

Var også en fornøyelse å ringe til to fiskekompiser som hadde dratt langt av sted til et vann med angivelig stor fisk uten resultat..  ;D

[attachimg=5]

Fluene som gav fisk.

post-3377-13949877904097_thumb.jpg

post-3377-13949877904693_thumb.jpg

post-3377-13949877905184_thumb.jpg

post-3377-13949877905673_thumb.jpg

post-3377-13949877906151_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Petter!

Der ser du,myggfiske er dritgøy! Gratulerer med en fin dag,fin fangst og gode opplevelser. 8)

Flott rapport,og at du ikke fikk prøvd Montanen gjør vel ikke så mye,men vårfluelarver forteller meg at det kanskje kunne funket.

Og det kommer finere dager,med lite vind og enda mer mygg,men du har bevist at det ikke er helsvart,selv i nordavind og kaldt,bare litt mer jobbing,og å være observant og våken på hva som skjer.

Veldig bra! :D

Edit: Selv bruker jeg ikke Montana hele sesongen,mest når det er kaldt i vannet,eller for å finne fisk når det ikke vaker.Noen ganger reagerer fisken lettere på en sånn stor flue når det ikke skjer noe i nærheten av overflaten.Og den kan brukes på "slappe" dager når det er greit å kaste flua inntil fjellvegger ol. og bare la den synke.....synke......... :)

Nå om dagen er det bare mygg,for meg,mest fordi jeg syns det er så morro. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...