Gå til innhold

Mitt lille vann


Petter L

Anbefalte innlegg

Takk! blir nok mer buzzing utover.

Legger ved noen ekstra bilder.

[attachimg=1]

Sundet mellom holmene. Var på motsatt side (vindsiden) av den lille holmen det vaket.

[attachimg=2]

Ny bukt som fikk et par prøvekast. Må nok utforskes nærmere  :)

post-3377-13949877908909_thumb.jpg

post-3377-13949877909521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gratis med nydelig dag Petter L :D Du skrive heilt glimmrande og forklaringane på korlies du fiske myggen gjør denne lesingen heilt KANON :D  her eg sitte hjå svigers, så klør da berre endå meir i fingrane etter og komma meg heim og ta kvelds fiske :D

Og ha med seg to stenger e absolutt ein god ting, flott og kunne rigge opp den eine med tørt og den andre med buzzer. Eller som du gjorde det med buzzere på begge som opphenger og nåkeanna i enden :) Glede meg til neste lesing :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bare tenkte på et råd du fikk lenger opp i tråden. Å bruke grovere tøm på opphengeren. Det er mulig du kanskje vil oppleve noe mindre tvinn men på den annen side er det fare for at du mister det meste av fortommen din om opphengeren skulle sette seg fast. Eksempelvis i det treet du nevner. Ville nok heller prøvd med en microring. Jeg opplever i hvertfall mindre tvinn om jeg bruker de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Hadde lite problemer med tvinn av opphengeren denne turen.

Gikk litt opp i lengde på opphengspissen til ca 15 cm.. det funket. Kjørte samme tykkelse som forrige tur - 0,15 spiss.

Hadde ca 75 cm mellom opphenger og endeflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur nr 6 2.mai

Fikk tid til en liten kvedstur (20-22) i godværet. Det var en liten kald trekk fra nord, men hovedsaklig blikkstille forhold.

Rigget opp både femmern og treern med flyt. Benyttet buzzer som opphenger på begge. På femmeren ble en glassbuzzer valgt som endeflue, mens en cdcmygg ble benyttet på treern.

Vak ble observert raskt og Kjell-Inge tok den første på buzzeropphengeren. For min del var det ingen respons selv om jeg kastet i vak med begge stangene.. Dette var ikke dagen.. Fikk floker på snøre, glapp snøret i dobbeltrekket osv..  >:( Svarte!

Flyttet oss nordover i vannet. Kjell-Inge registrerte nok en vakende ørret som til slutt tok i det palmermyggen gikk under og ble dratt inn. En fin på 30cm. Endelig var det min tur til å få en. Denne vake langt fra land og tok også i det den druknede cdc-myggen ble dratt inn med saaakte 30cm drag. Det samme gjentok seg på fisk nr to, så jeg skiftet ut cdcmyggen med en svart kulehodenymfe. Fikk ikke noe stor respons, men tok en liten en til slutt. I mellomtiden hadde Kjell-Inge tatt en til på druknet palmer..

Var ikke lett å forstå seg på ørreten i går. Skulle tro at den var interessert i buzzere, men de gav ikke resultat. Det var druknede tørrfluer den ville ha..  :rolleyes: På vei tilbake til bilen kom jeg på at det kanskje var eikrepuppen som ville ha funket.. selvfølgelig når stangen var rigget ned   :(  Får prøve den neste gang.

Bør vel egentlig ikke klage når man får tre stk, men i går var jeg litt frustert etter turen. Fikk ikke ting til å fungere skikkelig. Får håpe på brattere læringskurve neste tur  ;) Det positive var no at begge fikk fisk og at Kjell-Inge ikke fikk flere enn meg  :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur nr 6 2.mai

Var ikke lett å forstå seg på ørreten i går. Skulle tro at den var interessert i buzzere, men de gav ikke resultat. Det var druknede tørrfluer den ville ha..  :rolleyes: På vei tilbake til bilen kom jeg på at det kanskje var eikrepuppen som ville ha funket.. selvfølgelig når stangen var rigget ned   :(  Får prøve den neste gang.

Dette har jeg opplevd ganske mange ganger - at fisken hverken tar buzzere, klekkere eller tørre mygg, men kaster seg over druknede tørrfluer/klekkere - gjerne fisket med relativt hurtig inntrekk(!)

Man oppdager det som regel når tørrflua drukner etter å ha ligget urørt på vannflata lenge, og fisken så plutselig tar når man oppgitt tauer flua inn for å kaste på nytt.

Merkelig fenomen fra et imitasjonsperpektiv, men ikke så uvanlig, etter min erfaring, heller ikke under tunge døgnflueklekkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått noen ørreter på druknede mygg. Spesielt cdc-pupper, og som Håvard sier; Gjerne ved inntrekk i greit tempo. Skjer omtrent slik - dramaturgisk utskrevet:

- Hvor er flua?  ???

- Må ha drukna ???

- Fillern.

(Han setter seg opp på kne, løfter stangtuppen godt opp fra myra og trekker flua hurtig inn).

- Dærsken! Den tok jaggumeg!  

- Jeg er en smarting.

- Nå er jeg lykkelig.

- Dette føles veldig fortjent.

- Så gøy å lure ørret.

- Når blir det fest.

- Frem med sjampis og stettglass.

:-[:rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått noen ørreter på druknede mygg. Spesielt cdc-pupper, og som Håvard sier; Gjerne ved inntrekk i greit tempo. Skjer omtrent slik - dramaturgisk utskrevet:

- Hvor er flua?  ???

- Må ha drukna ???

- Fillern.

(Han setter seg opp på kne, løfter stangtuppen godt opp fra myra og trekker flua hurtig inn).

- Dærsken! Den tok jaggumeg!  

- Jeg er en smarting.

- Nå er jeg lykkelig.

- Dette føles veldig fortjent.

- Så gøy å lure ørret.

- Når blir det fest.

- Frem med sjampis og stettglass.

:-[:rolleyes::P

Nøyaktig sånn!

Fin dramatisering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått noen ørreter på druknede mygg. Spesielt cdc-pupper, og som Håvard sier; Gjerne ved inntrekk i greit tempo. Skjer omtrent slik - dramaturgisk utskrevet:

- Hvor er flua?  ???

- Må ha drukna ???

- Fillern.

(Han setter seg opp på kne, løfter stangtuppen godt opp fra myra og trekker flua hurtig inn).

- Dærsken! Den tok jaggumeg!  

- Jeg er en smarting.

- Nå er jeg lykkelig.

- Dette føles veldig fortjent.

- Så gøy å lure ørret.

- Når blir det fest.

- Frem med sjampis og stettglass.

:-[:rolleyes::P

Nøyaktig sånn!

Fin dramatisering ;)

Ja, omtrent like stort som å få harr når flytet er avsluttet, snøret henger nedstrøms, man har stanga under armen og er i ferd med å fiske opp et kamferdrops fra lomma.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur nr 7 9.mai

Etter å lagt inn en del aksjer hos madammen i form av maling av hus og grilling, fikk jeg lov til å ta en kveldstur.

Det var sol og kald nordavind igjen. Vanntemperaturen var nå oppe i 10 grader.

Store (#14-16) fjærmygg ble observert på overflaten, men det var relativt få vak. Det så også ut som om det var noe rett under/i overflaten den tok.

Femmerstangen ble rigget med flyt og to stk buzzer, mens treeren ble rigget med flyt og en Runes myggklekker-variant #16. Jeg hadde en date med en ørret som slapp unna sist tur så kursen ble satt mot dens hjemsted. Det var et par sporadiske vak på den andre siden av viken hvor jeg hadde sett den tidligere, men jeg lot være å kaste på dem. Den/de fikk vente. Jeg la ut kastet like i front av bregnen hvor den vaket sist tur og ventet. YESS, klekkeren forsvant i en virvel. Fisken gav seg ikke uten en skikkelig kamp. Herlig!  ;D En fin og rund ørret på 30 cm. Mageinnholdet bestod av biller, små oliven nymfer, vårfluelarver og litt myggpupper.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

Rudi hadde årets første tur, så han fikk muligheten til å kaste på vakene på den andre siden uten at det gav resultater.

Vi forflyttes oss videre nordover til de små øyene. Skiftet til eikrepuppen #17. En fisk vaket steady midt i sundet. Prøvde å finne ut av dens beveglsesmønster før jeg kastet. Flua sank etter kort tid og ble fisket inn med sakte handtwist. Hadde en på på henget. Fettet deretter inn øvre del av flua slik at den skulle ligge i filmen. Kastet på nytt og lot den ligge i ca 30 sekunder uten noe respons. Gav den en liten bevegelse (en hand twist) og en flott ørret tok den H&T.  :) Vakkert!

[attachthumb=3]

Jeg tok en til kort etter på samme måten. Kjell-Inge fikk ikke noe selv om han brukte samme flua, så en liten bevegelse tror jeg var nøkkelen denne gang. En (forhåpentligvis riktig) erfaring rikere... Fikk en bonusfisk på en buzzer når jeg dorget tilbake til bilen. :P

PS! Rudi fikk to fine på ice brush red tag.

post-3377-13949878257064_thumb.jpg

post-3377-13949878257659_thumb.jpg

post-3377-1394987825816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er idèen kommet fra et sted, slik er det med alt, vi lærer av hverandre hele tiden...dritgøy.

Tenk hvor mange som har glede av det du beskriver her...både lærer og "relærer" (noen ganger trenger vi påminnelse i forhold til saker og ting....)

f.eks Eikrepuppens effektivitet i små str nå om dagen ;)

Nå vil jeg være med deg en dag, fiske synkende buzzere, har troen på det "hos deg" også....men selvsagt ignorerer man ikke en fisk som røper seg og viser at den er aktiv....tørt må være med ut i belly/kajakk også naturligvis :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som du gjør mye riktig Petter!

Virkelig bra,også kan du bare bla opp i denne fine tråden du har laget til neste år når det begynner på nytt,her er jo alt loggført! :D

Hvis ikke du står sammen med The Stig og kortlinefisker i en eller annen småelv rundt her,ække helt umulig det. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn-Tore: Kondisjon og kampvilje var merkbart større i forhold til tidligere turer.

Willy: Fører en egen logg i tillegg hvor også fangssted og ulike bunnforhold blir notert  ;)

Stig: Skal gi deg en lyd neste gang så får du ta med bellyen eller kajakken. Hadde vært interessant å se deg fiske buzzer live. Lærte mye første gang jeg så deg fiske nymfer for ørten år siden. Tok min første på nymfe dagen etter ;) Ligger mye i inntrekksmetode tror jeg. Venter spent på inntrekksfilmsnutten Rune har hintet han skal komme med  :) Er noe helt annet å se det enn å lese om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kom akkurat hjem fra bryllupsreise og gledet meg til å ta en tur i vannet i morgen...

Det var helt til jeg åpnet lokalavisen og leste at kommunen planlegger legge et massedeponi ved/i vannet...  :'(

Her har man endelig funnet et brukanes vann på øya hvor man kan forvente å få fisk som faktisk er over 100 gram og så skal man bruke det til et deponi!

Blir så utrolig #%&#¤#%¤&!! E D MULIG!! Må no for svarten finne et annet sted å dompe den j.. steinen. Et eller annet myrhøl!!

En representant for kommunen sier at plasseringen av deponiet er nøye vurdert og at plasseringen er forsvarlig..... så kanskje jeg ikke har noe å frykte :rolleyes:

Leser så videre at en konsekvensutredning tydlig sier at støv og slam for dette deponiet vil få konsekvenser for livet i vannet...... AAARRRGGGG!!

En tier på at ingen av de j... politikerne bor eller har noen gang oppholdt seg i nærheten av det vannet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...