Gå til innhold

Guideline vs SkittFiske.no


steve_nor

Anbefalte innlegg

Var i Sandefjord på skittfiske.no og skulle kjøpe litt diverse, deriblandt 2 guideline fluestenger..Jeg tuslet rundt i butikken, men fant ikke stangen jeg lette etter...og tilslutt måtte jeg snakke med mannen bak disken som kunne (til min stor overraskelse) fortelle at SkittFiske.no ikke lengere har avtale med Guideline. Iflg mannen bak disk mente Guideline at de solgte stenger for billig...?.

Skal innrømme jeg ikke har jobbet mye med forrettning, men noe har det blitt..så hvis noen på dette forumet kan hjelpe meg blir jeg meget fornøyd :)

Er det ikke slik at Guideline får en viss sum for sine stenger fra butikk, og hvis butikken selger de billigere "en normal", har allikevel Guideline får sine penger, og at tapet faller på butikken?

Jeg tror her at Guideline prøver å beskytte sin merkevare..Jeg tror at Guideline tror at stengene snart blir ett "billigmerke", og at de derfor ikke vil selge så billig, for å være mer "eksklusiv"...dette er MIN mening og det jeg tror!!

Problemet er at jeg syntes dette er helt latterlig....unnskyld utrykket. I min verden er det bedre å få solgt..la oss si 100 stenger til 2000,-..enn 10 stenger til 4000,-....så etter å ha vært trofast tilhenger av Guideline nå i mange år..og hvis dette stemmer som SkittFiske sier...så skal hvertfall jeg se på andre merker...og har allerede kjøpt mine 2 stenger i annet merke.

Jeg vet at her på forumet jobber den noen fra Guideline, dette er ikke ment som negativ kritikk, eller at akkurat de skal svare på denne posten...mest for å få ut min egen frustrasjon...

Nå skal det sies at en sak ofte har 3 sider, den ene, og den andre, og den tredje...kundenes egen konklusjon. Og her kan det være maange grunner til at forholdet mellom de 2 er avsluttet..Jeg vet ikke, jeg vet bare hva skittFiske.no har sagt!

Så hvis noen som vet noe annet. feks, at en moderator av forumet vet noe annet, er det jo bare å slette denne posten. Hvis jeg tar helt feil, beklager jeg det....men som sagt, for meg blir dette litt rart, og derfor ville jeg lufte dette på dette forumet. Og kanskje skaper jeg en storm, både fra den ene og den andre, kanskje er ikke dette rett stedet å ta det opp..men igjen, dette en min mening, og kun MIN mening!

Steve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Uten at vet noe om dette så tenker jeg da litt på de andre butikkene som ikke har muligheten til å selge til "skittfiskepris".

Hvis jeg skulle leve av og selge "ruffestikker" og en butikk selger til dumpingpris så tviler jeg på salget hadde gått særlig bra andre plasser og totalkonsumet hadde nok gått ned.

Bare noen tanker fra et surrehue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

At guideline gjør det er helt klart. Det er vanlig i markedsføring.

Heter det segmentering  tro, eller up-branding ?

Det markedet er villige til å betale, det er prisen.

Når skittfiske selger til 1/2 pris undergraver de leverandørens langsiktige mål. Dvs selge med best mulig fortjeneste.

Enn så lenge er dette enklere for de mere eksklusive stangprodusentene som Sage og Winston etc. Merker som produserer stengene sine selv. 

Men for meg virker det som om markedet (nye yngre fluefiskere) ikke bryr seg om hvor utstyret produseres USA eller Korea.

Tidligere var ikke Guideline eller Scierra noe å fare med, men nå virker det som om det ikke spiller noen rolle om stanga heter Sage eller Scierra.

Hvorfor betale dobbel pris for en marginalt bedre stang er vel tankegangen. Og det er jo forståelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes snarere tvert imot at Guideline gjør det eneste rette å avslutte samarbeidet med skittfiske....

Tørr jeg spørre hvorfor  :)

Har ikke noen formening om det selv...

MB

tror at det vil hjelpe vanlige sjapper. at skittfiske dumper priser, ødelegger for alle andre bedrifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er nok delvis som heptageniahoffmann er inne på. Effekten av at større butikker med et bredt distribusjonsnett dumper priser på merkevarer er at produktene blir mindre attraktive for andre detaljister. Skittfiske får en større markedsandel, mens Guideline totalt sett risikerer å tape både bredde og volum i markedet. Hva man vurderer som den mest fornuftige strategien på lang sikt kan det være mange meninger om.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes snarere tvert imot at Guideline gjør det eneste rette å avslutte samarbeidet med skittfiske....

Tørr jeg spørre hvorfor  :)

Har ikke noen formening om det selv...

MB

tror at det vil hjelpe vanlige sjapper. at skittfiske dumper priser, ødelegger for alle andre bedrifter

Guideline er ikke akuratt et billigmerke, og vil kanskje forbli et av de mer ekslusive merkene på fluefiskemarkedet... Så ja, du er inne på noe der

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå tar vi litt i Magnus, er nok lenge til Guideline blir nevnt i samme åndedrag som Sage/Winston/Scott/Thomas&Thomas o.l. Er knakkende gode stenger, ikke noe med det, men de har fortsatt noen mil å gå før de når opp til merkene jeg nevnte. Farioserien er en godt start iallefall :)

Må vel være butikken sitt valg om de vil dumpe prisene så lenge de betaler det samme innkjøpspris som alle andre? Skal Guideline boikotte alle som har storsalg på Guideline fremover? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Raymnond her. Så lenge de betaler for stengene, kan de vel gi bort dem om de vil  :)

Guidline får uansett pengene sine. Viktige penger (for oss også) for at de skal kunne videreutvikle produktene sine. Det koster penger!!

Men at Guideline velger å ikke levere til en "billigbutikk" som skitt fiske syntes jeg er helt greit. Sånn er det overalt og for alle produktet. Forbruker forbinder ofte ett produkt med hvor de blir solgt. Og da bør stedet stå i stil med hva de selv mener skal være image for produktet.

Bilbransjen er "værsting" her. For at en forhandler skal kunne selge deres produkt, skal utsalgstedet være i tråd med deres ønsker. Inventar, byggestil, andre bilmerker de selger osv..osv..

Syntes dette ikke er merkelig i det hele tatt. Og i hvert fall ikke noe å irritere seg over for oss forbrukere. Man får ikke kjøpt BMW hos en Daihatsu-forhandler heller så vidt jeg veit  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske er vel til en viss grad norges svar på amerikanske Cabelas, har jeg inntrykk av.

Dette at skittfiske evt ikke lenger får selge Guideline vil vel ikke få noen dramatiske følger for særlig mange av oss ?

Er det ikke slik at guideline-produktene som har blitt solgt veldig billig der uansett er utgående modeller ?

Har aldri handlet der jeg, men det er slik jeg har forstått det.

All den tid utstyrsprodusentene fortsetter å erstatte eksisterende stangserier med nye omtrent annethvert år, så vil det fortsatt være mulig å kjøpe gode stenger til sterkt reduserte priser, for de som er opptatt av slikt  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Syntes snarere tvert imot at Guideline gjør det eneste rette å avslutte samarbeidet med skittfiske....

Tørr jeg spørre hvorfor  :)

Har ikke noen formening om det selv...

MB

tror at det vil hjelpe vanlige sjapper. at skittfiske dumper priser, ødelegger for alle andre bedrifter

Guideline er ikke akuratt et billigmerke, og vil kanskje forbli et av de mer ekslusive merkene på fluefiskemarkedet... Så ja, du er inne på noe der

MB

Guideline har jeg ikke noe imot, gode stenger. Men de er vel ikke av de mere eksklusive. De er definitivt i "mye for pengene" kategorien.  Inntil i år har vel ikke GL påstått noe annet heller, meg bekjent.

Den dagen Guideline ruller blanks på skedsmokorset, den dagen er de eksklusive !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor forståelse for at man velger å finne andre forhandlere, som holder seg til nogenlunde veiledende priser. For andre forhandlere, som ikke har mulighet til å annonsere på tv, og å kjøpe inn i like store kvanta, så er det jo døden å bruke penger på noe som andre selger for langt lavere priser enn du har mulighet til, om du fortsatt skal betale lønn og husleie...

Fint for forbrukere at noen selger billig, men i det lange løp er det døden for alle andre som velger å satse på Guideline, og det er vel grunnen vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Vet ikke om hva som er tilfelle i denne saken, men i min tidligere jobb (stor internasjonal merkevare) så solgte vi ikke til type Europris, Netthandelen osv..

Dette var for å verne våre forhandlere som holdt seg i nærheten av vår veil(anbefalte) utsalgspris.

Helt vanlig praksis hvertfall, ikke noe grunn til å boikotte Guidline av den grunn syntes jeg.  ;)

Jepp. Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overaskende at det er så mange som har så stor forståelse for GL. De undergraver faktisk en sunn konkurranse ved å gjøre dette. I andre bransjer hadde ikke dette blitt akseptert, tenk hvis Gilde skulle slutte å selge sine produkter til Rema fordi de er for billige?! Synes det blir helt feil.

Skal du kun bygge en merkevare på prispersepsjon holder det ikke lenge etter min mening. GL er enda et ungt merke og må jobbe mye med merke sitt og tror de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ekskludere en av de største aktørene her til lands. Men men til slutt er det vi forbrukere  som bestemmer om de kan fortsette eller ikke...

Uansett GL har gode produkter men personlig synes jeg de ballanserer på kanten hvis det Skittfiske sier stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De undergraver faktisk en sunn konkurranse ved å gjøre dette. I andre bransjer hadde ikke dette blitt akseptert, tenk hvis Gilde skulle slutte å selge sine produkter til Rema fordi de er for billige?! Synes det blir helt feil.

Dette er helt vanlig i alle bransjer. Matvarebransjen er langt verre, så det var faktisk et svært dårlig eksempel. (Har faktisk eksempel på dette, som både involverer REMA og Nordtura)

Helt rikitg av Guideline. De ville tapt penger på sikt, ved at Skittfiske undergraver alle andre forhandlere. Svært kortsiktig og mene at GL får pengene sine uansett som det antydes fra flere hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :) Jeg synes det er kjempe bra at guidline har avsluttet samarbeidet :) håper dette skjer med flere merker også til den butikken. Jeg har ikke noe til overs for sånn dumping av priser som de har gjort. Har vært innom flere butikker rundt om i Norge som alle sier at de har merket den dumpingen av priser Skittfike har hatt å måtte ha solgt utstyr med tap for å få det ut av butikken sin, at noen mener at dette er bra skjønner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAGLIGVAREBRANSJEN er styrt av av REMA, Rimi, Kiwi osv. Hvis ikke leverandørene kan gi dem de gode prisene de vil ha, kaster de dem ut. Derfor selger dagligvarebransjen i dag kun fra de store merkevarene som klarer å produsere med sinnsyke marginer som gir billige priser. De små aktørene faller bort og dør hen....

Det er bare å se på utvalget det. Det utvalget vi alle klager over.

Leverandører kjøper seg i tillegg kampanjeplasser i butikken. De beste og mest selgende plassene er dyrest. Hvem kjøper disse plassene? Jo Coca Cola, Gilde, Toro osv.

Det er det som er fint med Vinmonopolet. Der er utvalget stooooort. Av den enkle grunn at alle "slipper inn" Skulle vin blitt solgt i dagligvaren hadde vi endt opp med de 10-20 største aktørene innenfor vin. De som er billigst og de som gir størst fortjeneste for dagligvarebransjen.

Vil vi ha det slik i fluefiskebransjen også? Hmm... skal vi se. Skal jeg ta den brune Pool stanga, eller den lysebrune tro. Og hvilken line? Orvis sin eller Sage sin...hmmm... (dette hadde selvsagt gjort mange valg lettvinere for oss. Men hva skulle vi ha diskutert her inne da??  ;D )

Syntes det er bra at Guideline står imot presset til en så stor aktør som Skitt fiske jeg. Da har vi i hvert fall muligheten til å kjøpe deres produkt ett annet sted. Og ikke "måtte" handle det på skitt fiske fordi de er så mye billigere enn alle andre. Så ville andre aktører hengt seg på, og til slutt hadde kun skitt fiske vært eneste stedet vi kunne handle + noen andre med investorer store nok i ryggen til å kunne starte nye butikker i stor skala fra første dag.

Greit nok at mat er billig. Mat er forbruksvare og man kan spare veldig mye hvert år ved å handle billig. Men hvor mye kan vi spare på dette innenfor vår hobby?? Hvor mange stenger trenger vi?? Jeg vil heller ha stort utvalg hvor man kan virkelig finne stangen man liker. I tillegg blir denne utstyrsletingen en hobby i hobbyen. På samme måte som kokker og hobbykokker har interesse av mat. De savner også å kunne handle noe annet enn REMA mat. Det finnes selvsagt spesialforretninger for dette, men det er kun i de store byene. Jeg vil ha en fluefiskeverden hvor spesialforretningene ligger på hvert hjørne!!  :D

Hilsen bygdetullingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folket her, som skriker etter billige og gode tilbud istedefor USA handel; Ønsker skitt fiske dit pepperen gror, siden de satser stort?

Ønsker dem ikke dit pepper`n gror. Ønsker bare at de ikke skal bli enerådende i Norge. Handlet mye hos skitt fiske jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak har alltid to-tre sider som en over sa.. Når det gjelder skittfiske, så bidrar de "enorme" (i fiskebransjen) summer til produsentene ved å handle inn store kvanta. Ved å gjøre dette, kan de også selge billigere ut. Enkel og grei matematikk. Full forståelse for det er mye mindre aktører som blir skadelidene av dette, men slik er det nå bare i dagens sammfunn. Ikke alle kan være som Jysk og selge dundyner til 200kr. Eller som en tv på elkjøp. Alikevel eksisterer det mindre aktører i disse markedene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den argumentasjonen som tas opp her har jeg hørt i forbindelse med en rekke andre merker som Skitt Fiske ikke har fått føre. Om det er hold i den vet ikke jeg, eller om det er misnøye fra produsent som er årsaken... Det får så være. Men høres ut som litt selvgod markedsføring som har blitt sagt om en rekke leverandører de siste årene.

Men jeg kan selv si at jeg har fått denne butikken langt opp i halsen. Det som er positivt med butikken er utgående varer til en god pris. Og all ære til Steve &  Co som har fått til en vellykket bedrift. Det satt til side så vet jeg at Skitt Fiske ikke har etterkommet bl.a. Guidelines garantiordninger tilknyttet reklamasjoner, noe jeg selv har fått oppleve.

Kort fortalt så tilsiert Guidelines garanti (ref. Guidelines hjemmeside) at man skal få utlevert ny del til stangen dersom denne er på lager hos forhandler. På vei til guttetur og med en defekt hann-holk så tok jeg turen innom Sandefjord for å hente ut ny stangdel da jeg så de hadde tilsvarende på lager. Maken til frekk service skal man lete lenge etter. Det ble vist til kjøpsloven og at jeg selv måtte sende inn stangen, og dersom jeg på død og liv skulle bruke dem som et forsinkende mellomledd så fikk det være min avgjørelse. Dette var i følge dem også Guidelines prosedyre, så jeg måtte gjøre vendereis uten å ha kommet noen vei. Dette tok jeg opp med Guideline og det viser seg at jeg ikke har vært alene om denne kundebehandlingen (selv om jeg har hatt reklamasjoner tidligere som har gått fint, dog på andre produkter en stenger). Nå ordnet Guideline opp i dette sentralt og alt er i skjønneste orden, men har stor forståelse dersom de opplever at Guidelines kjøpere ikke blir tatt i mot og i tillegg blir feilinformert om at produktet må man selv ta hånd om å sende inn når Guidelines sider sier noe helt annet.

Vel, nok om det, men vet at Skitt Fiske har brukt samme argument tidligere. Mulig det er hold i det, men det hjelper ikke men en rekke klager inn til leverandør når butikken skulle håndtert dette uten å skyve problemet over på leverandøren.

For min del styrer jeg unna denne butikken fremover. Tar tid å få tilbake min tillit i alle fall  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De undergraver faktisk en sunn konkurranse ved å gjøre dette. I andre bransjer hadde ikke dette blitt akseptert, tenk hvis Gilde skulle slutte å selge sine produkter til Rema fordi de er for billige?! Synes det blir helt feil.

Dette er helt vanlig i alle bransjer. Matvarebransjen er langt verre, så det var faktisk et svært dårlig eksempel. (Har faktisk eksempel på dette, som både involverer REMA og Nordtura)

Helt rikitg av Guideline. De ville tapt penger på sikt, ved at Skittfiske undergraver alle andre forhandlere. Svært kortsiktig og mene at GL får pengene sine uansett som det antydes fra flere hold.

Som en stor aktør i dagligvarebransjen får du mindre og mindre fleksibillitet både pga kjedenes makt samt lovregulering, så Gilde er faktisk ikke et så dårlig eksempel:) At det skjer i daglivarebransjen skal være sikkert:) Men er ikke dagligvaren vi diskuterer her, jeg mener fortsatt GL begår en feil. Skal allikevel ikke se bort ifra at de ror den i havn siden vi bor i Norge og har betalingsvilje der etter. La oss håpe det, de har gode stenger og snører og er en god motpol til Amerikanerne.

Liker også tankegangen om å bevare bredden ved å skåne nisjebutikkene, dog usikker på om GL tenkte på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak har alltid to-tre sider som en over sa.. Når det gjelder skittfiske, så bidrar de "enorme" (i fiskebransjen) summer til produsentene ved å handle inn store kvanta. Ved å gjøre dette, kan de også selge billigere ut. Enkel og grei matematikk. Full forståelse for det er mye mindre aktører som blir skadelidene av dette, men slik er det nå bare i dagens sammfunn. Ikke alle kan være som Jysk og selge dundyner til 200kr. Eller som en tv på elkjøp. Alikevel eksisterer det mindre aktører i disse markedene også

Helt enig Marius. Men her er vi også ved sakens kjerne. Alle dyneprodusenter kan selv velge om de vil at Jysk skal selge dynene deres. De som ikke ønsker det er i sin fulle rett til å selge produktene sine gjennom andre utsalgsteder/butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...