Gå til innhold

Enhånds kastekurs på østlandet 2010 ?


Carl-Martin

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting: Er det normalt at det koster penger å få hjelp til kastingen rundt forbi? Her i byen har det aldri vært noe tema.

Det har vi skjønt at det ikke gjør. Hver gang jeg ser en som kaster tragisk, har han/hun i 99% av tilfellene kapteinsabeltanndialekt  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: Er det normalt at det koster penger å få hjelp til kastingen rundt forbi? Her i byen har det aldri vært noe tema.

Det har vi skjønt at det ikke gjør. Hver gang jeg ser en som kaster tragisk, har han/hun i 99% av tilfellene kapteinsabeltanndialekt  ;D ;D

Å jasså du >:( Ja det visses jo tydelig det på div, resultatlister fra cupene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Slutter meg til sistnevnte taler, og vil med all sansynlighet delta i et slikt kurs dersom det ligger innenfor en time fra heimen....

Hvorfor ikke møte opp på JanM's kastetreff i Vestby. Ett er vel nylig ferdig. Men likevel.

Et annet forslag er å møte opp på Holmendammen på søndager. Der er det mye kompetanse til stede.

Selv var jeg med i et "kastemiljø" på Frysja i Oslo tidlig 90-tall.  

Det gav en voldsom framgang i min kasting iallefall.

Lærte Spey der av mesterkaster nå avdøde Odd Hagen.

Kosta ikke en krone !

Av og til møtte leverandørene opp med stenger kaffe og kaker.

Godeste Mel Krieger hadde kastedemo der for Gary Loomis (Aktiv Fritid) husker jeg.

Er det noen som vet om det fremdeles er et kastemiljø der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han burde man kunne lære seg å kaste bedre av.

Lurer på en ting: Er det normalt at det koster penger å få hjelp til kastingen rundt forbi? Her i byen har det aldri vært noe tema.

Pleier vel koste penger i Kristiansand også når det dreier seg om eksterne folk som kommer inn og har kurs. Men når det er butikken som kjører kurs selv så kan de jo gjøre det for å få opp rekrutteringer og dermed øke kundegrunnlaget. Vinn-vinn for begge parter. Men ikke alle steder i Norge som har en sportfiskebutikk med eier som er blant norges beste fluekastere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg med i et "kastemiljø" på Frysja i Oslo tidlig 90-tall.  

Det gav en voldsom framgang i min kasting iallefall.

Lærte Spey der av mesterkaster nå avdøde Odd Hagen.

Kosta ikke en krone !

Er det noen som vet om det fremdeles er et kastemiljø der ?

Jeg vet at det er en del speykastere som møtes jevnlig på frysja. Etter det jeg har hørt så pleier Gerhard Schive, Eirik Hernes Larsen og Svein Røbergshagen være blant de som kaster der. Ikke noe å si på kompetansen der i allefall! Hyggelige og knalldyktige karer!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo karer.

Vi må vel ikke glemme holmendammen.

Mange ivrige som har startet sin karierer her

(jeg b.l.a)

Vet ikke når de begynner,men isen er ihvertfall gått der.

Når jeg var aktiv i klubben så var det kasting hver tirsdag kveld.

Jeg har vert der flere kvelder og det står alltid noen ivrige der  ;)

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Selv var jeg med i et "kastemiljø" på Frysja i Oslo tidlig 90-tall.  

Det gav en voldsom framgang i min kasting iallefall.

Lærte Spey der av mesterkaster nå avdøde Odd Hagen.

Kosta ikke en krone !

Er det noen som vet om det fremdeles er et kastemiljø der ?

Jeg vet at det er en del speykastere som møtes jevnlig på frysja. Etter det jeg har hørt så pleier Gerhard Schive, Eirik Hernes Larsen og Svein Røbergshagen være blant de som kaster der. Ikke noe å si på kompetansen der i allefall! Hyggelige og knalldyktige karer!  :)

Både Schieve og Røbergshagen var der på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det holder det her gutter, jeg setter pris på det, men føler meg litt beklemt på jeg innrømme. Joda, jeg har et konsept som fungerer, og det er fiskekastene som i store trekk er min greie, så langt. Men det er et hopetall gode kastere, fiskere, og instruktører der ute. Her er nevnt Mathias, Gerhard, Eirik og Svein. Når det gjelder slike ressurser i Norge, er lista lang lang lang. Noen er eksperter på fisket, andre på konkurransekastet, andre igjen på utstyr og utstyrssammensetning etc etc etc. På hver sin måte har mange av disse stor tyngde, og de har alle på sitt vis noe å tilføre dere. Så spørs det hva dere er ute etter. Alle samlinger hvor en eller flere av disse er til stede vil kunne bringe dere videre, hvis dere møter opp og faktisk bruker ressursen. De fleste er svært imøtekommende, likandes folk alle sammen. Dere må bare tørre og spørre.

Personlig avholder jeg uformelle og gratis treff av og til, og ja, jeg gjør det faktisk for å bidra. Så driver jeg også næring av dette, og flere med meg. Det er viktig å forstå at det vi tilbyr er kunnskap og erfaring som for oss selv ikke har kommet gratis. Det er bevisst og hardt arbeide over mange år, og vi jobber hver dag med å skreddersy strukturerte opplegg. Skal dere gå kurs, så husk også at "kurs" er så mangt.

En ting er sikkert; skal vi bli gode fluekastere, så må vi ta til oss kunnskap på en eller annen måte, og det må trenes. Det artige med fluekastet er at vi alle hele tiden har noe å jobbe med. Alle har det, absolutt alle. Det er nemlig plent umulig å bli utlært på disse greiene her. Men så har vi også selvsagt ulike mål med vår virksomhet. Målet bestemmer gjerne også hvordan og på hvilket nivå vi tar til oss kunnskap.

Lykke til, og jeg passer på å ønske alle sammen en God Fiskesommer!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig mange som gjerne bruker 10000 kr på utstyr, men kvier seg for å betale 500 kr for et kurs. Hva er galt med å betale litt for å lære det skikkelig. De fleste gratis opplegg er utstrukturerte. De fungerer greit om man har god tid å kan gå der over flere kvelder og lære litt fra flere, men skal man ha et A-Å opplegg fungerer det dårlig.

Vet ihvertfall selv at jeg skulle gått på et skikkelig kurs mye tidliggere enn jeg gjorde. Så mange unoter man tar med seg når man ikke lærer det skikkelig fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig mange som gjerne bruker 10000 kr på utstyr, men kvier seg for å betale 500 kr for et kurs. Hva er galt med å betale litt for å lære det skikkelig. De fleste gratis opplegg er utstrukturerte. De fungerer greit om man har god tid å kan gå der over flere kvelder og lære litt fra flere, men skal man ha et A-Å opplegg fungerer det dårlig.

Vet ihvertfall selv at jeg skulle gått på et skikkelig kurs mye tidliggere enn jeg gjorde. Så mange unoter man tar med seg når man ikke lærer det skikkelig fra starten av.

Hvorfor må jeg bli tillagt en haug med meninger og utstyr fordi jeg stillte et spørsmål om hvordan dette fungerer andre plasser i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg bli tillagt en haug med meninger og utstyr fordi jeg stillte et spørsmål om hvordan dette fungerer andre plasser i landet?

Tenkte ikke spesielt på deg Frode, men du brakte det bare på banen. Ville bare anbefale folk å gå på et skikkelig kurs, det hadde ihvertfall jeg mye igjen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke spesielt på deg Frode, men du brakte det bare på banen. Ville bare anbefale folk å gå på et skikkelig kurs, det hadde ihvertfall jeg mye igjen for.

Har sett deg kaste Oddbjørn. Det kurset vil jeg også gå!!  :o  hehehe... Men alt lærte du vel ikke på det kurset??  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett deg kaste Oddbjørn. Det kurset vil jeg også gå!!  :o  hehehe... Men alt lærte du vel ikke på det kurset??  ;)

Takk for den  :D

Klart kurs alene er ikke nok. Skal man bli god må man trene og ha et ønske om å bli god, det gjelder stort sett uansett hva man gjør. Men et skikkelig kurs der man lærer grunnteknikken fra bunnen av gir det beste fundamentet for egentrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som vet om det kommer flere kastekurs i Lillehammerområdet, eller om noen som tar på seg å holde kurs. Helst litt lenger nord i dalen, også.  ;)

Hva skal dere ha, og hvor mange er dere?

Jan.

Hei!

Må se litt de forskjellige kursene dine først, og eventuelt snakke litt med andre som kunne være interessert. Synes det blir litt langt til Vestby, ca. 35 mil, men det er jo ikke en avskrekkende lengde da  ;)

Men kurs som kanskje kunne vært aktuelle for meg er 1-hånds grunnkurs II og 1-hånds presentasjon. Har jo kastet litt fra før (litt er et vidt begrep her, men har ikke så veldig mange timer med stanga enda), men mulig jeg har noen "unoter", som kunne vært fjernet ved å ta Grunnkurs I også?

Men dobbeltrekket og presentasjonen av flua er noe jeg absolutt må bli bedre på. Enten så legger lina seg som en "kuruke" eller så smeller den ned i elva å skremmer fisken opp på land ;D Synes det blir litt for tilfeldig det jeg driver med. Og det blir det jo ikke mye fisk av  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det kommer flere kastekurs i Lillehammerområdet, eller om noen som tar på seg å holde kurs. Helst litt lenger nord i dalen, også.  ;)

Hva skal dere ha, og hvor mange er dere?

Jan.

Hei!

Må se litt de forskjellige kursene dine først, og eventuelt snakke litt med andre som kunne være interessert. Synes det blir litt langt til Vestby, ca. 35 mil, men det er jo ikke en avskrekkende lengde da  ;)

Men kurs som kanskje kunne vært aktuelle for meg er 1-hånds grunnkurs II og 1-hånds presentasjon. Har jo kastet litt fra før (litt er et vidt begrep her, men har ikke så veldig mange timer med stanga enda), men mulig jeg har noen "unoter", som kunne vært fjernet ved å ta Grunnkurs I også?

Men dobbeltrekket og presentasjonen av flua er noe jeg absolutt må bli bedre på. Enten så legger lina seg som en "kuruke" eller så smeller den ned i elva å skremmer fisken opp på land ;D Synes det blir litt for tilfeldig det jeg driver med. Og det blir det jo ikke mye fisk av  ;)

Det var ikke meningen. Vestby-Lillehammer 22 mil. Ikke noe problem forutsatt nok deltakere (maks 10). I og II og pres på en gang. Går bra. Bare justerer innhold til tid, en 4-5 timer. PM videre.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...