Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Kongerapport! ;D Utruleg bra! Neste år trur eg at eg må sette av ei ferieveke i midten av juni der oppe..Får ikkje finare plass en dette..Etter tur til Island i vår, så var eg fast bestemt på at eg skulle tilbake dit i sommar el haust, men no er eg litt i tvil..Treng jo ikkje reise langt for å få fantastiske opplevelsar :) Nei, det blir opp igjen i Eksingedalen ved første og beste anledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Det gjør det verdt å snekre sammen en rapport i ny og ne.

Det tar sin tid,og når man legger inn så mye bilder(snapshots!) som jeg gjorde nå,så glemmer man gjerne litt også.

Søndag tok jeg det veldig rolig.Skulle teste noen komparaduns for Jonny,hadde flaks,fisken vaket akurat i rett tid og jeg fikk utført testen min,med etpar 4-5 hektos på land.Så fluene funket som bare det.

At man i en sånn beskrivelse av en tur heller ikke tar med all fisken på rundt halvkiloen(1hekto +,-) er jo egentlig utrolig,for bare 2 sesonger siden hadde vi drukket dotsup for hver eneste fisk over halvkiloen,idag jakter vi på sånne som den i den øverste serien,fisk på godt over kiloen ! :D

Ser elva har steget en meter,og mer er i vente,uten at det behøver å være negativt.Søndag målte jeg tempen ute i hovedstrømmen til 12 grader,og med den luftemperaturen som det er om dagen synker det nok ikke noe særlig selvom det kommer litt tilskudd av regnvann,det er ikke mye snø igjen,så veldig mye kjøling er det ikke.

Snakket med Daniel og Glenn igår,de er på en liten tur fram til onsdag og Daniel tok kilosfisk nesten med det samme de kom fram. :D

Dette er allerede en veldig bra sesong,og når vi vet at de største ifjor ble tatt under vårfluesesongen,lurer jeg litt på hvor dette kan ende.Det er jo allerede tatt større fisk i år ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Willy!!!! :)

Stemningen i bildene dine er så uendelig deilige.

Og du beskriver nydelig......trenger jo nesten ikke reise på tur selv med slike beskrivelser....jeg kjente kaffe og bacon lukten fra lørdagmorgen frokosten din :)

Nydelig!

Og nå er det flom der oppe, da blir det vel å vente på helgen :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Dette ser jo helt kanonflott ut. Et utrolig bra kultiveringsarbeide av de som driver der. Kanskje jeg må ta turen nedover. Eller er klekkingene svidd av?

Bra med vårfluer der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lynprat med Daniel .

Etter tre korte dager med mye regn og opp- og ned-elv. ;) :

5 kilosser + en litt mindre,fremdeles bra rhodaniklekkinger. :D

Resten får'n fortelle sjøl. ;D

Meeeeeen,ikke umulig det blir oppover imorgen etter fysiotimen. ;D

(Har bundet opp endel olivengreen.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo helt kanonflott ut. Et utrolig bra kultiveringsarbeide av de som driver der. Kanskje jeg må ta turen nedover. Eller er klekkingene svidd av?

Bra med vårfluer der da?

Ja, turen er sikkert verdt det :)

Elven er meget stor nå, ifølge Bjarne. Veldig, veldig stor.

Vi hadde prosjektplan for morgendagen der oppe, men dropper den lille seansen.

Men; masse klekkinger igjen, garantert.

Og vårfluene; ja, de er jo der også...jeg tipper meget fornøyelig å være fisk og fisker i Ekso når vannet faller ned igjen til helgen/over helgen og uken ut i juli.

Rapporter tyder jo på at de olivne ikke har gitt seg enda...som jeg tippet et par uker tilbake :-X:P;)

Vel møtt i Ekso!

Send gjerne en melding hvis og når du drar...viktig å hilse framadfolk velkommen vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei no får det være nok, her går eg jo glipp av alt for mye :-\! Nydelige bilder av nydelig fisker og vakre omgivelser. Gratulerer til alle dere som har landet noen eksemplarer av landets sprekeste og fineste ørreter ;)! Eg har lagt planer om å dra opp til Ekso enten lørdag kveld eller tidlig søndag morgen, og bli til tirsdag. Denne gang skal ingen ting komme i veien for planene mine, punktum :)!

Håper eg ser noen kjente fjes der oppe!

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport, Willy  :) Moro å lese om Ekso med fine bilder til. Og så liker jeg at bildene følges opp med litt stories slik du gjør her. Knallbra  :)

Tok meg tid til å lese litt her nå på senkvelden, ettersom jeg akkurat her onsdag kveld har pakket om for en ny fisketur  :) Går et annet sted den fisketuren min da, men det ser kjempefint ut i Ekso også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Dette ser jo helt kanonflott ut. Et utrolig bra kultiveringsarbeide av de som driver der. Kanskje jeg må ta turen nedover. Eller er klekkingene svidd av?

Bra med vårfluer der da?

Ja, turen er sikkert verdt det :)

Elven er meget stor nå, ifølge Bjarne. Veldig, veldig stor.

Vi hadde prosjektplan for morgendagen der oppe, men dropper den lille seansen.

Men; masse klekkinger igjen, garantert.

Og vårfluene; ja, de er jo der også...jeg tipper meget fornøyelig å være fisk og fisker i Ekso når vannet faller ned igjen til helgen/over helgen og uken ut i juli.

Rapporter tyder jo på at de olivne ikke har gitt seg enda...som jeg tippet et par uker tilbake :-X:P;)

Vel møtt i Ekso!

Send gjerne en melding hvis og når du drar...viktig å hilse framadfolk velkommen vet du :)

Takk Stig! Da blir det nok en tur på høsten tenker jeg. Hvordan bruker det å være klekkemessig i Aug/Sept? Der er vel noe;)

Skal gi beskjed før ankomst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten kan være så mye,men det vet du vel,siden du bor på vestlandet selv. :)

Det kan være flom,regn og kaldt,eller lav vannstand,fine dager med fare for nattefrost.Husk at det er en fjelldal med høye fjell rundt.

Og halve sone 3 kan være igjengrodd av det krypgresset som antakelig produserer så mye mat tidligere på sesongen.

Nå er det arbeid "in progress" som skal utføres av BKK for å utbedre noe av dette,så det kan bli arbeid i august/september.I hvilken grad det vil påvirket fisket,vites jo ikke.På oversiden blir det nok ikke noe problem,men hvor langt ned det vil påvirke elven,for noe grumsing må det vel bli med muddermaskiner i elven,gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en flott tur til Ekso lørdag- og halve søndag.

Etter flom i uken, var det fredag som ble den flotteste dagen, med perfekt vannstand og overskyet/lett regn, masse stor fin fisk observert vakende.

En del fin fisk ble også fanget av de som var der da.

Lørdag morgen reiste jeg oppover med to fiskekompiser, vi skulle ligge i lavvu på et sted i elven vi kunne våkne med utsikt nedover et av de mange flotte strekkene det var sannsynlig å se vakende fisk- og forhåpentlig ha godt fiske på flere steder.

Meget pent vær, sol og varmt hele dagen.

Ikke ideelt døgnfluevær, men hele dagen fisket vi likevel med små olivne døgnfluer, ga oss fisk jevnt og trutt, likevel ingen store, opp til 600 gr....likefullt sprek og artig fisk i ufattelig vakre omgivelser.

Vaking var sporadisk...veldig sporadisk.

Om kvelden/før kveldsdis la seg over elven- var det rock n' roll fluen til Bjorni; BC/DC som fnaget fisken, vårfluene frister når døgnfluene ga seg for dagen. :)

Vi så rimelig diger fisk oppe noen ganger langt ifra oss.....og da mener jeg diger :) :) :)

Den fikk dessverre aldri se våre fluer, men kjekt å se at den er der, og at den tar ting fra overflaten :)

En "gjenganger" ;) fanget seg en kilosfisk lørdag ettermiddag lengre ned i elven, et område som til nå ikke har vært besøkt så veldig mye av døgnflueleitende fiskere.

Vi prioriterte holde oss i "basecamp" område, nyte godt øl og bilfritt fiske :)

Søndag morgen våknet vi til masse regn, vindstille...fisken vaket fra kl 08 og utover...vi ventet i spenning....hadde neon deilige formiddagstimer, det kom jevnt og trutt mer og mer døgnfluer etter som regnet ga seg litt...det begynte å blåse :(

Fikk noen pene fisk likevel, uten at de ble større enn gårsdagens..(de største ca 500 gr).

Så så vi fugler som beitet på døgnfluer og ante at noe artig var på gang.....vi skulle gi oss i 13 tiden, dessverre ca ALTFOR TIDLIG denne dagen :(

Men èn observasjon jeg gjorde, også gjort av andre troverdige fiskere; Jeg så to stk Auriville :o :o :o lørdag ettermiddag i strykparti av elv....tror faktisk Willy hadde sett 7 eller noe slikt, og Erling noen også.

Da er det som de rådgivende bilogene har antydet på befaring der oppe; mulig at det finnes arter som til nå ikke har hatt perfekte forhold å reprodusere seg under. Enda et stikk i ermet til Eksovillfisk og co i forhandlinegr med BKK om kalk/vannstand :)

Fremtiden kan med andre ord ikke bare bety mer og større fisk, men flere arter og større...får vi Aroni fluen der opp så ler jeg meg skakk :) :)

post-1338-13949888402952_thumb.jpg

post-1338-13949888403393_thumb.jpg

post-1338-13949888403801_thumb.jpg

post-1338-13949888404223_thumb.jpg

post-1338-13949888404662_thumb.jpg

post-1338-13949888405002_thumb.jpg

post-1338-13949888405414_thumb.jpg

post-1338-13949888405734_thumb.jpg

post-1338-13949888406144_thumb.jpg

post-1338-13949888406468_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dere som var der ja! :)

Selv var jeg der fra fredags ettermiddag til lørdag rundt middagstider. Hadde med meg madam, og da må man passe på å gi seg mens leken enda er god :) Vi hadde et fint fiske på fredagen med lett yr av og på. Brukte kvelden i sone 3, med baetis-imitasjoner. Tror kanskje fisken tok en del mygg også, men beatisen funka, så hvorfor bytte? Fikk ikke noe fisk av størrelse denne dagen, men dama fikk et par småfisk på tørt (jeg kasta, hun passet på flyt og tilslag) pluss en som ifølge henne var svæææær, på ca 250-300 gram. Så hun var veldig fornøyd :)

Lørdagen brukte vi mest på å ro rundt, så hun fikk fiska litt med spinnerne sine. Hun satt meg av på bredden, da jeg så litt vaking på en plass hvor jeg mistet en stor fisk for 2 år siden, og som jeg ikke har fiska så mye på etter det.. Av hvilken grunn vet jeg ikke, men det er andre soner som har gitt bra fiske i år, så jeg har liksom ikke tenkt så mye på det. Her sto jeg og spotta litt, da det var ideelle forhold for å se fisk på bunnen her. Kasta først på de nærmeste, et par småfisk som vaka jevnt og trutt i strømmen. Bomma på to tilslag, og satt meg ned for å roe ned litt.. Litt småforbanna.. :P

Etter et par minutter så jeg en noe finere fisk vake litt oppstrøms for der hvor jeg satt. Tenkte den kanskje var gode halvkiloen, og det er jo fin størrelse! Så lettere skjelven lot jeg min favorittbaetis flyte over, uten at noe skjedde.. Men på neste flyt tok den! Og i denne strømmen er eksofisken forbasket vanskelig å få inn! Fisket med 0,15, og var ikke veldig redd for at den skulle ryke, men turte ikke kjøre den for hardt heller.. Fikk til slutt presset den inn, og landet den uten håven..(den lå nemlig i bilen) Det var først når den nærmet seg land jeg så at den ikke bare var halvkiloen, men nærmere kiloen! Uten vekt og mål tilgjengelig mener jeg den var 8/9 hekto. Var ganske skjelven når jeg skulle løfte en ikke helt utslitt eksofisk uten håv.. Så lå selvfølgelig både kamera og mobil i båten hos madamen også, så jeg lot den bare sige rolig ut igjen.

Til min store overraskelse fortsatte resten av fisken litt lenger nede bare å vake som om ingenting hadde skjedd, selv om denne fisken hadde sprelt seg igjennom hele strekket før jeg fikk den inn.. Jaja! Prøve på en til da! Stilte meg og så på et par kjempefine nisevak, helt til fisken materialiserte seg. Den så ut som en kilosfisk når jeg så den over vannet, men under så den mye mindre ut. "Lurer jeg meg selv nå?" tenkte jeg, og var usikker på om den var 4 hekto eller kiloen.. Den så veeldig forsiktig ut, der den fulgte ekte døgnfluer to meter bak seg før den rolig tok dem, og noen ble til og med refusert... Den tar vel aldri min latterlig dumme imitasjon? Vel, man må jo prøve! La ut kastet, så både fisken og flua, og bannet litt inni meg selv når jeg skjønte at kastet var litt langt, til en forandring.. Men neida, fisken gjorde som vanlig! Den så flua, fulgte den bakover, og plutselig bestemte den seg for at dette var mat! Gikk rolig opp og tok, og heldigvis greide jeg og vente til jeg så at fisken hadde lukket kjeften. Dere kjenner vel igjen følelsen av et perfekt tilslag? Deilig! Og denne skulle ihvertfall ikke gi seg! Jeg angrer litt i ettertid på at jeg ikke ropte på dama, så hu kunne komme med kameraet, for denne kilosfisken skulle jeg gjerne hatt bilde av! Vel vel, den fikk gli rolig ut igjen. Det imponerer meg hver gang hvor fin og feit eksofisken er. Som en veltrent atletisk okse! Bred og kraftig over ryggen, med de nydeligste farger og prikker. Skikkelig noe å bli forelsket i!

Den tredje fisken jeg tok her denne dagen var et blindkast hvor jeg menda nedstrøms mot skillet mellom dypt og grunt. Da hoppa det på en fisk på halvkiloen ca, som også ga meg en fin fight på vei inn. Kjørte denne også relativt hardt, man kan nemlig det med 0,15, men den ville ikke rett inn... Absolutt ikke! Denne fikk dama til å ro inn hvor jeg sto. Hun ville jo også fiske stor og fin fisk! Så den fikk vi bilde av. Jeg lover å legge inn flere bilder seinere, når jeg får pcen opp og gå igjen! Jeg har en del bilder fra denne sesongen jeg ikke har lagt ut enda, og historier jeg ikke har rekt å fortelle :) det kommer! Det er andre som har vært flinkere enn meg akkurat der i år. Men jeg kommer etter :)

Iallefall tok vi kvelden ikke lenge etter dette. Ga oss etter litt skitprat oppe ved lavvoen til Willy, som hadde fått jag opp en kompis fra østlandet :)

Ble litt amputert uten bilder dette, men det får vi komme tilbake til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja...har hørt fra damen din at du er riktig flott å hvile øynen på :-*;) og at du tydelig kaster mer enn pent og kontrollert nok :)

Samma kan det være, "filmelver" har jo hatt en tendens til å lokke til seg for mange som ønsker å tråkke i skuespillerne sine fotspor :D

èn film jeg har vært inspirert av i forkant av hyggelig lavvuliv, er André Brun sin Ørretbums hvor det vises nydelig måte å få med seg ferdiglaget omelett til frokosten i teltet :)

Vi nøt godt av "Brun's feltkjøkken" i helgen...krydret med Strandaskinke.

Herlig, takker for dette André :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...