Gå til innhold

Ekso, hvordan er forholdene?


Anbefalte innlegg

Var en flott tur ja.. Måtte evakuere i en jævlig fart natt til søndag.. Det var bikkjekaldt ( teltet frøys, bilen frøys og gresset frøys)' og bikkja fikk det for seg at NÅ, NÅ skal jeg pisse i teltet.. Vel.. Etter at begge soveposene var pissa ihjel måtte vi bare kjøre hjem klokka 2 om natta..

Tok turen opp igjen dagen etter, men fikk ikke lurt noen ting.. Men det var aktivitet ;)

Willy: tror Bjarne satser hardt på markfiskere i år ja, det lå mange hauger på grustaket!

(Er nok bare Bjarne som har rakt sammen noe løv) :)

Sone 3 er vel forresten blitt fluesone? Og flere av båt-skiltene er fjerna. Vet dere noe om dette, gutter? Blir det færre båter i år?

Wax: Ja, DET er iallefall på tide! Vi får planlegge til sommeren, hæ? ;)

yes :P Men had du like fin ferieplan som alltid eller blir du vakthai??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,dette er tatt 24.mai og er ganske normalt,eller i forhold til i fjor;litt tidlig.

Kommer an på hvordan våren forløper og baetisen er ikke først,den klekker en god stund etter leptoene. :)

5509494995_ee55581a78.jpg

Blir det som i fjor,vil de siste leptoklekkingene falle sammen med baetisklekkingene og vi har stort utvalg i hva vil fiske med. :D

Ble tatt mye bra fisk i disse klekkingene i fjor. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var masse steinfluer og mygg 1.mai men fisken var helt skrudd av, var mye av den som var inne på veldig grunnt vann , viste null interesse for noe :) mye steinfluer og mygg på overflaten men den tok ikke noe av insektene :) men artig å se så mye stor fisk :) lover godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var masse steinfluer og mygg 1.mai men fisken var helt skrudd av, var mye av den som var inne på veldig grunnt vann , viste null interesse for noe :) mye steinfluer og mygg på overflaten men den tok ikke noe av insektene :) men artig å se så mye stor fisk :) lover godt :)

Takk C.R,der minte du meg på at jeg må binde opp litt "Styggen". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) fisken var inne og solte seg i varmen :) veldig stilig :)

Visst er det stilig,men..........

Den er ikke inne å soler seg ! ;)

Den jakter.............. ;) Og den bryr seg ikke om hva som driver over den,selv om det er kort vei opp.Den står med "rumpa opp og huet ned". ;D

De insektene som klekker nå framover(bortsett fra mygg,da)kryper/svømmer nemlig over bunnen inn mot land for å klekke i vannkant/stein/strå.

Fisken stiller seg på grunna for å passe opp disse "vandrerne".

Styggen er designet for dette fisket i Ekso,og den virker veldig bra. <<l

(Ryktene sier at den virker bra andre steder óg,bla. Patagonia. ;) Flyter svært dårlig.) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde alt av nymfer dill og dall rett forran snuten på fisken , den viste ikke spor av interesse :) sto helt rolig :) mye mulig vi fisket feil :) men men :) nydelig dagstur til en nydelig dal :)

Blir nok hyppige turer opp :)  du får legge ut rapport når du har lurt de med styggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk Willy rettet meg opp igjen ja :) Godt å ha noen som famger opp feila mine ;)

Jeg mister mest sannsynlig det meste av denne klekkingen i år :( Var MYE morsomt fiske ifjor. Det sitter friskt i minne enda! Men men.. Håper på en eller to overnattinger før jeg reiser ut i juni. Så blir det vel litt i sommer og MYE i høst.. Iallefall sånn det ser ut nå.

Bålhytta er forresten ferdig, leste jeg. Kongkanon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å rette på noen som helst Daniel.

Hadde det ikke vært leptoer i Ekso,ville nok dine antagelser være i nær riktig bane,som det jo er i endel andre elver.

Baetisen er jo både observert og fotografert i endel østlandselver allerede. :)

Etter noen år i vår vakre dal,har jeg observert litt,og med hjelp av Thomas(takk og pris for hans entomologiske dille  :D )óg det faktum at jeg tar endel bilder som jeg bare kan sjekke datoen på  ;) ,er det ikke sååå vanskelig heller...... :rolleyes:

Jeg husker jo som oftest hva som har skjedd,og når.

Ikke rakettforskning akkurat.

Først er det uten tvil steinfluer.Problemet med steinfluer er at fisken sjelden blir særlig hekta på den tørre varianten og vakingen er stort sett sporadisk,enten tidsmessig eller stedlig.

Fordelen er at den holder på en stund og blander seg langt inn i døgnflueperioden,nymfa er uten tvil den som står på spiseseddelen.

Så er det mygg,som er viktig i Ospetjønn,på Flatekval og i Svartevatnet.Ikke så mye aktivitet på den i Teigevatnet(sone 3) desverre,men der er jo også fisken seinere i aktivitet,er mitt store bilde.

Marginataen begynner ofte tidlig,mens myggen er i full sving og blir innhentet av gode vespertinaklekkinger.Fremdeles Flatekval og Svartevatnet,men også i Teigevatnet,hvor man kan se dem sverme i godt vær på beitet ovenfor elva.Ganske gode mengder.

Og,samtidig en som egentlig ikke skulle klekke før juli.Siphlonorusen(en art !) klekker ofte samtidig som marginata/vespertina er på sitt heftigste.Den er like stor som marginataen og veldig lik å se på (kamuflasje ?),men Thomas har hatt dem med seg hjem og artsbestemt dem.Ingein tvil : Siphlo !

Har sett nymfe som har svømt i vannet,og det er en skikkelig racer.Tvilsomt om småfisken klarer å fange en siphlonymfe i full fart ! ;D

På denne tiden,med marginata-/siphlo-/ og steinfluenymfer er det Styggen virker så bra ! ;)

Ingen av disse (stort sett!) klekker i vannfilmen,men svømmer/vandrer til land og klekker i vannkanten på stein eller strå/gress.Klekkere av disse lager ikke jeg ihvertfall. ;)

Og nå er det de fine fiskene i Teigevatnet kommer igang,først forsiktig,men når leptoer/siphloer seiler nedover den svake strømmen der,kommer de skikkelig i gang.

Og,når disse tre artene klekker som mest,begynner ofte baetisen,og det hele blir komplett og egentlig litt villt.

Litt forsiktig framferd og gode kast kan gi endel fin fisk,og muligheten for å spotte stor fisk som nymfer/beiter døgnfluer er absolutt til stede. <<l Særlig i Teigevatnet,men disse "dobbeltklekkingene" er også heftige/viktige i Svartevatnet i perioder.

Tidspunktet varierer noe når alt dette kommer igang,og dette fordrer ofte endel besøk i dalen/elva for faktisk å kunne være der når det skjer.

Ikke hver sommer det er som ifjor,da klekkingene var store og varte lenge.

Godt varmt vær,og det kan vare bare noen få dager. ;)

Og,er vi heldige,er det ikke altfor lenge mellom de siste baetisene og de første vårfluene.

Og, er vi ekstra heldige,vil de få aurivelliene som er observert bli flere,mange flere får vi håpe.Det jeg har sett i andre elver,skulle ikke tyde på at det ikke skulle kunne skje,og Ph'en er på riktig vei. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Årets første tur i dalen igår. Elva vakker som alltid og mer snø på fjellet enn det jeg kan huske jeg har sett tidligere på denne årstiden.

7243642238_4dc12b4789_c.jpg

Nye fasiliteter i år, rene luksusen i forhold til tidligere. Ikke mye som ligner på det gamle grustaket lenger.

7243643734_7f8a76bfc1_c.jpg

Fisk ble det også til slutt......

7243645152_3f92df05f5_c.jpg

.....på av alle ting Red Tag, etter å ha prøvd det meste jeg hadde i boksene uten resultat.

7243645604_e57b5faa41_c.jpg

Hjemturen via Nesheim til Evanger ble en opplevelse i seg selv. Hadde rekna med noen snøfonner på toppen, men ikke noe sånt som dette.

7243647886_238cd17431_c.jpg

7243648668_3d09c40c5a_c.jpg

7243646484_f378e31c4a_c.jpg

Mye snø som skal smelte her, vil vel kanskje holde elva kald en stund? Uansett topp førstetur i år og anbefaler alle turen over fjellet til eller fra Evanger. En ekstra opplevelse i tillegg til fisketuren.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe en tur på lørdag. Iskaldt i vannet, men en del insekter å se. Så et par lepto-dun, og mye STOOOORE steinfluer. Sporadisk vaking, men ingen steady. Fisket unna sone3, før vi innså at vi hadde best sjanse med å nymfe i begynnelsen av sone2. Brukte noen timer på dette, og var i kontakt med to fisk. Mens vi holdt på å pakke sammen traff vi en kar som nettopp hadde landet en fisk på 51cm, på bildene så den fin og feit ut, så må ha vært en fin opplevelse. Ekso våkner snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekso kommer nok til å våkne i disse dager. <<l

Tar turen til helga,sent for min del,men i år ble det sånn.

Når det gjelder steady fisk i Ekso,er nok det for det meste noe man må lete en stund etter.

Eksofisken søker ofte maten svært aktivt,og og i de stilleflytende partiene oppfører den seg omtrent som den ville gjort i et vann:Søker gjerne i faste runder eller ruter.

Bare i enkelte partier vil det finnes fisk som stiller seg staedy,og det er ikke sikkert den vaker steady heller.

Nydelige bilder Lars.Gir jo selvføgelig et spark bak,eller:lysten på en tur ble ikke mindre. ;)

All snøen på Nesheimfjellet gir jo løfter om at vannstanden holder en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Blir muligens en tur opp til helgen 8)!! Noen som har vært der oppe de siste dagene, eller som har pratet med Bjarne og vet hvordan forholdene er og hva som klekker der oppe for øyeblikket???  :)

Daniel

Se her Daniel.

Bokmerk denne,så er du oppdatert på det meste.  ;)

http://www.eksingedalen.no/ekso-villfisk

PS. : Det er en gjestebok på nye siden også.Desto flinkere vi er til å skrive der,desto mer oppdaterte er vi.  <<l

(Ikke sikkert alt som kommer her er like ferskt hele tiden.) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen fra Drammen til ekso onsdag 16 mai til søn 20. For en herlig måte å feire 17 på!

Eksingedalen er en perle i norsk natur. Jeg kom fra E16 og tok av inn mot Evanger for en tur og for et landskap, dette må oppleves for verken bilder eller ord kan beskrive dette!

Var så heldig at det ble stille og noen vak på lørdagen ( så nok 15-20 vak denne dagen). Vi fant da 5 fisk innefor 20m som gikk 1-3m fra land, det var utrolig gøy å stå på land og se hvordan fisken gikk frem og tilbake. La ut flua innfor sonen hvor fisken stod 2 fisk tok turen innom flua, men de valgte dessverre å takke nei. Gikk da for et fluebytte, men så kom det vind resten av dagen.

Vi viste når vi dro at det var et sjansespill, men naturen og dalen var verdt hele turen.

I tillegg var vi så heldig at vi møtte Bjarne! For en fyr! Han viste oss kulper, hvor han hadde sett fisk dagene før vi kom etc etc. Han tok bilen og gikk i gjennom alle sonene med oss. Helt herlig!

Så takk for oss for denne turen eksingedalen! Vi kommer tilbake når døgnfluenen er i gang! Det er jo bare 6 1/2 time i bil fra Drammen  ;)

Edit: Det klekket endel Steinfluer når vi var der. Men varmen måtte stå på en stund før det begynte. Er meldte bra vær så jeg blir ikke veldig overrasket om det er flere som får på tørt denne uken.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...