Gå til innhold

Hvordan strekke fortommen på lange kast


tørrmygga

Anbefalte innlegg

Det skal gå greit å strekke ein fortom på 4-4,5 meter.........

Men for min del gjelder dette kast opp til ca15 meter.

Lenger kast får eg trøbbel med vist eg har for lang fortom.

 

Bruker nesten alltid 3,5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker standard 9 fots fortom hele tia. lenger en det kaller jeg (( krøll & bøll ))...

som rune sier er at man kan ikke strekke ut fortommen & snøre helt ut. den skjønner jeg..! det kommer helt an på åssen kast man gjør, dette er fra person til person. skal alt strekke seg ut mister seff det en dal av farten på snøre! men sikkert mange som klarer det... ikke hvet jeg som ikke er mester på lange kast! er en kortkaster jeg:) hahahahah :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflue fisker,

bruker standard 9 fots fortom hele tia. lenger en det kaller jeg (( krøll & bøll ))...

Da vil du definitift skremme og ikke få en del fisk som du ville fått med lengre fortommer. Jeg bruker fortommer mellom 14 og 18 fot, noen ganger lengre.. Standarden er mellom 1,5 og 2 stanglengder (9fots stang). Jeg bruker en ferdigtapert med 0,20 spiss og lager knytedel av 0,18 på en 40 cm. Og spiss etter den. Evt. en overgang til hvis jeg fisker med 0,10. En god baksleng er A & O i fluekasting i tillegg må man ha en kontant stopp. Det er ingen vanskelige formler for å få til et prefekt kast eller strekke fortommen. Det man skal fokusere på er basisen for all fluekasting. Det er der man mislykkes, hjelper ikke om man har "ultra GTI Turbo intercooler whatsoever"...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk,

 

Jeg står ikke nøyaktig & måler at ( nå er fortommen 9 fots lengde ) men den er ikke mye over det eller under. Som sagt hva folk liker & bruke er fra hvordan personen som kaster pressisterer flua på vannet. Jeg har fått mange store fiske på 9 fots fortom (( ser ikke på det som noe stort problem )) alle har forskjellige kaste egenskaper ++++. jeg liker korte fortommer, men ikke alt for kort. har erfart at med lengere fortommer så suger kastet mitt & pressisjonen på vannet.! men det som er klue hos meg er at jeg skjøter på fortom ganske ofte.. bruker ratt en boks i uka hvis jeg fisker ofte....... :D..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan få fisk på kort fortom, men jeg vil påstå at flere fisk ville havnet i nettet om fortomen var målt etter situvasjonen fiskeren befant seg i.

 

Strekke lang fortom på lange kast krever litt teknikk av fluefiskeren, får man en dårlig presentasjon av flue, og krøllet fortom oppå det hele pga avstand til ønsket fisk, så får man vente eller bevege seg nærmere fisken eller videre til neste fisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok ha et viktig poeng der Mjoff....jeg også har erfart det samme med enkelte typer snører.Blant annet et Hardy dry fly , det ble fantastisk mye bedre med en lang tohåndsfortom som jeg hadde klippet litt i begge ender og skjøta litt i front etterpå.Snøret gikk roligere og presenterte både penere og mere presist.Det kan virke som om enkelt snører blir litt for urolige med en standart 9" fortom .. men det kommer nok litt ann på hvordan stanga er også .:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal man være skikkelig pirkete så bør taperingen på fortommen tilpasses fronttaperingen på fluesnøret og forsåvidt også lengden på kastet og vindmotstanden/vekta på flua. Det blir kanskje for de fleste å dra det litt langt, men som flere her har vært inne på er en forholdsvis riktig tapert fortom svært viktig for en uanstrengt strekk ;)

 

Mvh

RjF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Å snu seg etter bakkastet kan resultere at kastingen blir i to plan, dvs fram og bakkastet ikke går i rett (snorrett) linje. Dette ødelegger hele kastet.

En var inne på misforhold mellom fluestørrelse og lengde og tykkelse. Dette er en ikke uvanlig "feil" og for stor flue i forhold til tykkelse forhindrer at fortommen strekker.

En annen mulighet er også at framkastet går "nedover": Da har ikke framkastet "tid" nok til å rulle ut. Feilen kan være at bakkastet er høyt og at "kasteplanet" heller framover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker kjøpefortommer og skjøter på spiss på denne. Det KAN funke, men som regel vil det by på utfordringer når det gjelder fortomsstrekk. De fleste kjøpefortommer har allerede en ganske lang spiss, og skjøter man en spiss på denne i tillegg vil du få en utrolig lang level line å turne over. Det kan gå greit hvis taperingen er såpass at den overfører nok energi slik at spissen ruller over, men jeg tror veldig mange sliter med overrulling nettopp pga. denne løsningen.

 

Jeg bruker en 2X eller 3X, kapper av det meste av spissen, setter på en knytedel (ca. 40cm) og knyter spissen i denne. Da fortsetter du taperingen av fortommen, og den ruller over bedre.

Vet noen bruker polyleaders med laaang spiss. Det går greit nettopp fordi polyleaderen slår over ganske kjapt og overfører energien til spissen(e).

 

Ellers, hvis du følger ALLE rådene i denne tråden vil fortommen din rulle over som aldri før :D . Det er jo egentlig en kollaps hvis ikke det ruller over, og da må vi tilbake til basic fluekast teori, oversnøre vs. undersnøre etc. De aller fleste strekkproblemer løses greit med en kontant stopp, evt. en heving av stangtuppen i tillegg. Hvis ikke det hjelper må du se på fortommen (se over). Hvis ikke det hjelper heller så er det tilbake til grunnleggende kastetrening.

 

Graeme, den gode gamle guiden på Lake Aniwhenua Lodge synes taperte fortommer er oppskrytt. Som han sa: "If you can't turn over a 10 foot trace of level monofilament with a wee dry on it, you shouldn't be in the game!" laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Andersen

Må vel nevnes at i situasjoner der det må mendes kraftig uten å stripe flua, er det en fordel å IKKE strekke fortommen :) Som det blir nevnt her har det lett for å bli konkav vertikal stangføring hvis man snur seg å ser bukta. Hvis man derimot bøyer hodet bakover over skuldra på kastesiden for å se etter bukta, da får man også hjelp til å sette ytterligere fart på kastet når man retter opp hodet/kroppen i framslengen. Et godt fluekast starter med at man sender energi fra foten :) Ved å tapere riktig kan man fint bruke 2 1/2 ganger 9 fot stang for å få strekk. Det er faktisk 15 fot ferdigtaperte med spiss helt ned i 0.10 på markedet. maks 1,2 meter skjøtes på spissen og resten, hvis man ønsker lengre fortom MÅ komme i buttdelen mot fluesnøret (feks 0,55 mm fluorcarbon, som er noe stivere enn monofil).

 

Er jo endel som klarer å unngå å vri stanga når man ser bak seg, men de fleste vil, ved hjelp av makker eller kamera, se at stangføringen går ut av optimal bane når man gjør dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dessuten må det vel være flere enn meg som har innsett at trær og annet rask flytter seg i veien for kastinga uansett,,,, stol ikke på skauen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at kastinga mi ble bedre med lang fortom (15 fot) enn med 9 fots. Får vel 'bremsa' overrullinga litt med lengre fortom' date=' eller hur?

 

mjoff[/quote']

 

Jeg har også funnet at lange fortommer påvirker kastingen positivt i det at den lengre fortom er med på å bremse/styre spissen på snøret slik jeg ikke får "fnurr". Fnurr er et lite kjent faguttrykk :? som beskriver det som skjer i fluesnører med lang og tynn fronttapering (XXD) som kommer opp i for høy hastighet (spissen flagrer og bremser/ødelegger kastet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

FNURR bør helt klart tas inn som et viktig begrep i flukastingens edle kunst, jeg har blitt så fnurrlei at jeg har gått helt over til lange fortommer for lengst. Forkorter eller forlenger litt alt etter fluestørrelsen. Det går helt greit når man venner seg til det, kunne ikke tenke meg å gå tilbake til de mer vanlige fortomlengdene nå.

 

Ellers har jeg blitt så paranoid ovenfor den ene lille buska som hele tiden flytter seg etter bakslengen min at jeg har gått omtrent helt over til vannkast/speykast/underhåndskast (ikke enkelt dette her) selv med de letteste enhåndstengene - der det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snu seg etter bakkastet kan resultere at kastingen blir i to plan' date=' dvs fram og bakkastet ikke går i rett (snorrett) linje. Dette ødelegger hele kastet.[/quote']

Jeg hører med til de som snur hodet etter bakslengen :oops: Det har ganske enkelt blitt en vane med årene, siden jeg sjelden fisker på steder der det er åpent lende veldig langt bak meg, og man blir tidsnok lei av å parkere flua i trær !

Holder man tommelen midt oppe på korken i frem/baksleng er det lett å opptage evt vridning ved å se på tommelens vinkel i bakre stopp jamført med fremstopp!

Ellers er jo underhåndskast veldig greit å kunne, og selv bruker jeg det mer og mer !

Begynner kanskje å bli litt off topic, dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Ellers har jeg blitt så paranoid ovenfor den ene lille buska som hele tiden flytter seg etter bakslengen min

 

Jeg begynte å kikke på min egen baksleng etter uttallige turer med tidvis akkurat samme problem. Det funker så bra, både med tanke på den vandrende buska og buktene. Nå må jeg så og si alltid se min egen baksleng og det funker. En litt morsom vane/uvane som jeg ikke klarer meg uten. Buktene i bakslengen kan også være en viktig årsak til at man ikke klarer å strekke fortommen skikkelig i framslengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med når jeg var nybegynner brukte jeg 9 fots fortom. etter å ha trent meg gikk jeg over til 12 fot. dette var enklere for meg og min kasteteknikk. tro det kommer an på erfaring og kastemåte det med lang eller kort fortom. setter jeg på ekstra lang som feks i hemsila. merker jeg at jeg mister litt kontroll. 12 fot er passe for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Bruker 15 fots laksefortom som jeg kapper 40-50 cm i fronttaperinga. Knyter inn et ca 40 cm langt "slitestykke" før jeg avslutter med 1,2 meter spiss.

Blir omlag 18 fot, og fungerer utmerket!

Tror det er viktig å kappe ned litt i fronten på slike ferdigtaperte laksefortommer for å få en jevn tapering, samt unngå for lang spiss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Ellers har jeg blitt så paranoid ovenfor den ene lille buska som hele tiden flytter seg etter bakslengen min

 

Jeg begynte å kikke på min egen baksleng etter uttallige turer med tidvis akkurat samme problem. Det funker så bra' date=' både med tanke på den vandrende buska og buktene. Nå må jeg så og si alltid se min egen baksleng og det funker. En litt morsom vane/uvane som jeg ikke klarer meg uten. Buktene i bakslengen kan også være en viktig årsak til at man ikke klarer å strekke fortommen skikkelig i framslengen.[/quote']

 

 

Ja, åsså så kjekt å unngå å se 2-kilosen headNtail vake forsiktig på 5 meters hold fordi man SNUR seg haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Grunnen til at det ofte blir kluss av å titte på bakslengen er at man vrir kasteskuldra når man vrir hodet bakover, slik at frem- og baksleng ikke går i plan. Dette er en konsekvens av at man står i en vinkelrett kastestilling. Altså en stilling hvor kroppen og stangen sett ovenifra ser ut som en T.

 

Dette kan endres ved å vri kroppen og benstillingen slik at høyre skuldrer og ben possisjoneres lengere bak. (Omvendet om man kaster med venstre arm ;) ) Denne overgangen kan kreve litt trening. Husk at selv om kroppen står "skakt" skal fortsatt fram- og baksleng være 180 grader, ellers får man griserumper.

 

Når man først lærer seg dette, kan man finsikte bakslengen og man unngår da at "elvebreddtrollet" flytter på buskene bak seg når man kaster.

 

En annen stor fordel med en slik "skjev stilling" er at man kan bruke større muskelgrupper. Men vil blandt annet kunne bruke ben-, mage- og ryggmuskelaturen i større grad. Dette vil kunne ha betydning for hvor sliten man blir i skuldren, samtidig som man kan legge MYE mere kraft i kastet om man ønsker dette :twisted: .

 

Hva gjelder problemet med å strekke fortommen er min erfaring at man kan redde dårlige kast med å bremse snøret i kastets siste fase. Hvor hardt man må bremse avhenger selvfølgelig av størrelsen på "kråkereiret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...