Gå til innhold

Fortomsbrudd...


gs

Anbefalte innlegg

Fisker med Akron heavy butt leader som jeg knyter Akron fluorcarbon spiss på, men opplever svært ofte knutebrudd i skjøt...

Dette opplever jeg ikke når jeg skjøter på vanlig fortomsmateriale av type Stroft eller Rio...

Er det jeg som knyter feil eller er det større bruddstyrke i skjøter på " vanlig " fortomsmateriale?

Bruker kirurgknute til skjøting av fortom.

Hva er deres erfaring?

Hvilke knuter bruker dere på skjøting og krokknute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med Akron heavy butt leader som jeg knyter Akron fluorcarbon spiss på, men opplever svært ofte knutebrudd i skjøt...

Dette opplever jeg ikke når jeg skjøter på vanlig fortomsmateriale av type Stroft eller Rio...

Er det jeg som knyter feil eller er det større bruddstyrke i skjøter på " vanlig " fortomsmateriale?

Bruker kirurgknute til skjøting av fortom.

Hva er deres erfaring?

Hvilke knuter bruker dere på skjøting og krokknute ?

Hvor mange slag slår du før du strammer knuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår 2 slag og strammer til, er flink til og fukte knuten før jeg strammer til...

Er når jeg skal stramme til at den ryker lett i forhold til vanlig fortom..

Kan det være at jeg strammer til for mye?

Det som er rart er at jeg strammer til like mye på vanlig fortom uten at det ryker  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg blodknuten når jeg skjøter materialer av forholdsvis lik tykkelse. Og kirurgknuten hvis avviket begynner og bli stort. Men da tar jeg 3 turn.

Uansett. Har aldri målt det, men føler også at fluorkarbon ryker lettere. Har bare gjort meg selv en teori i hodet om at man får en forvarsel ved vanlig nylon i.o.m. at denne strekker seg mere. Dvs. man skjønner når man begynner å nærme seg bristepunktet. På fluorkarbon ryker den "pluselig". Man får inget forsvarsel liksom og merker kanskje ikke at man tar i for mye??

Uansett. Ryker ikke mere fisk nå etter at jeg stort sett bruker fluorkarbon. Så det er nok for meg til å ikke tenke så mye mere på det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår 2 slag og strammer til, er flink til og fukte knuten før jeg strammer til...

Er når jeg skal stramme til at den ryker lett i forhold til vanlig fortom..

Kan det være at jeg strammer til for mye?

Det som er rart er at jeg strammer til like mye på vanlig fortom uten at det ryker  :(

Har du sjekket om den fluorcarbonen du har er råtten/gammel evt produksjonfeil? Hvor mye tåler den hvis du drar i den........ Ryker den for lett.......?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg blodknuten når jeg skjøter materialer av forholdsvis lik tykkelse. Og kirurgknuten hvis avviket begynner og bli stort. Men da tar jeg 3 turn.

Uansett. Har aldri målt det, men føler også at fluorkarbon ryker lettere. Har bare gjort meg selv en teori i hodet om at man får en forvarsel ved vanlig nylon i.o.m. at denne strekker seg mere. Dvs. man skjønner når man begynner å nærme seg bristepunktet. På fluorkarbon ryker den "pluselig". Man får inget forsvarsel liksom og merker kanskje ikke at man tar i for mye??

Uansett. Ryker ikke mere fisk nå etter at jeg stort sett bruker fluorkarbon. Så det er nok for meg til å ikke tenke så mye mere på det  :)

Da har jeg prøvd med kirurgknute med 3 turn, funka fin fint.

Værre var det ikke :)

Takk Stian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den erfaring at fluorocarbon generelt har en langt lavere bruddstyrke i knuter og ved sår enn monofilament.

Eksempelvis er man - etter min oppfatning - langt mer sårbar med en vindknute på en fortomsspiss av fluorocarbon enn på en mono (nå oppstår det jo aldri vindknuter på Lillevanns fortomsspisser, men jeg har knytt noen for å teste.)

I tillegg oppfatter jeg at fluorocarbon lettere krøller ved strekk, samt "flises" opp ved brudd.  Den er også vanskeligere å bite av, for de som måtte bruke slikt redskap.

En alvorlig svakhet er at det ikke brytes ned.  Selv ansvarlige fiskere legger igjen fortommer fra tid til annen, enten i en tretopp eller ved brudd under kjøring av fisk.

Fordelen er vel at den bedre legger seg under vannfilmen (synker), men dette er kun riktig ved bevegelse i vannet (bris) hvor vannfilmen brytes enklere enn på stille vann.

Jeg kjøper derfor som regel Stroft.

(Jeg har ikke teknisk belegg for å hevde noe av dette, kun erfaringsbasert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du brukt feil FC materiale Lillevann. God FC er sterkere enn god nylon. F.eks. gikk jeg ned fra 4x til 5x etter at jeg fant et godt materiale.

Men enig i betraktningene ang nedbryting i naturen. Det er og forblir en skikkelig uting! Vurderer derfor å gå tilbake til det beste nylonmaterialet jeg noensinne har brukt - Drennan Double Strength.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du brukt feil FC materiale Lillevann. God FC er sterkere enn god nylon. F.eks. gikk jeg ned fra 4x til 5x etter at jeg fant et godt materiale.

Men enig i betraktningene ang nedbryting i naturen. Det er og forblir en skikkelig uting! Vurderer derfor å gå tilbake til det beste nylonmaterialet jeg noensinne har brukt - Drennan Double Strength.

Har kun erfaring med Tiemco Akron.

Det er nok sterkere i utgangspunktet, men oppfatter at det svekkes mer enn mono ved sår/knuter.  Skal jammen teste i strekkbenken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del FC til streamer, nymfer og buzzere. Til tørrfluefiske foretrekker jeg monospisser pga mykhet. Stroft er sterk, og min erfaring er at mono holder i flere sesonger om man unngår direkte eksponering mot sollys, og lagring i mørket. Bruker både Stroft GTM og ABR. Sistnevnte skal ha sliteegenskaper som nærmer seg FC, og vurderes som en erstatning for FC til blant annet nymfefiske.  

PS! Til tapert fortom bruker jeg Akron Heavy butt 3X og 4X. Bruker FC som knytedel, deretter mikroring før spiss. Dimensjonsovergang og materialovergang er dermed ikke noen issue.

Nei, får komme seg ut å fiske!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

FC blir aldri råtten, eller gammel.

- Er du helt skråsikker på dette?

- og hvor har du egentlig dette ifra?

Spiss-materialet jeg bruker aller mest er Maxima 0,15 mm og selv om bruddstyrken er såpass lav som 1.4 kg er det svært sjelden jeg opplever fortomsbrudd.

I fjor høst måtte jeg innom en sportsbutikk for å kjøpe litt fortomsmateriale før vi dro på sesongens siste fjelltur.

De hadde ikke maxima så jeg kjøpte da en spole med flourcarbon i 0,15 mm som skulle tåle litt over 2 kg.

Mista mange fine fisker på den turen pga stadige fortomsbrudd. Flourcarbonet "virket" langt svakere enn Maxima`en.

Etter fisketuren ble både flourcarbonet og Maxima`en målt. Maxima`en tålte nøyaktig 1.4 kg som det skal, mens det sterke flourcarbonet som skulle tåle over 2 kg røk på 0.9 kg! Begge ble målt med mikrometer og var 0,15 mm! 

Jeg tror nok at flourcarbonet jeg kjøpte hadde blitt gammelt og råttent! ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei

Forklaringa jeg fikk fra butikkekspeditøren når jeg leverte min klage var at: "Vi selger ikke gamle fortommer. Svekkelsen på din fortom skyldes helt sikkert en produksjonsfeil. "

Den sportsbutikken jeg kjøpte dette fortomsmaterialet på har "ofte" solgt råtne fortommer til fluefiskere, så jeg synes litt synd på denne butikken som hvert år er så jævlig uheldige med sine innkjøp! ;D

Har også "hørt" at FC ikke blir gammel eller svekkes, men jeg tror ikke så veldig mye på det!

Flott hvis noen har en link som bekrefter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...