Gå til innhold

Tony tenker høyt om fiske i sjøen


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Da er den beste tiden i sjøen, høst-sesongen snart her. I nord-norge er det alt i gang, og de beste månedene er september og oktober.. I sør oktober, november og desember.

Det er jo særlig sjø-ørreten som setter pris på kjøligere vann, i nord er ikke dette så merkbart, da temeraturen ligger litt over 10 grader nå.. Og fisken har en annen trivselstemp enn i sør. Men oslofjorden holder rundt 20 grader nå, og da er det litt vel varmt for sjø-ørreten.

Det som gjør høsten så gøy, er den lange sesongen, og i takt med at vannet kjøles ned, så vil sjø-ørreten trekke nærmere land. Man finner da sjø-ørret nesten alle steder!

Det er også mye mer overflateaktivitet, og det er sjelden man trenger å blindfiske lenge.

Det er jo en overflod av mat nettopp om høsten, og fisken fråtser i det den finner.

Derfor er ikke fluevalget så vanskelig heller, og det rekker ofte med noen få fluer.

De fluene som fisker best for meg er :

#Pattegrisen i grå og salmon, grå i klart og rolig vann. De bør være store, da trekker de fisk over lang avstand.

#Tonys CdC Shrimp i rosa, hvit eller tan. Særlig større sjø-øtter faller ofte for denne, fluenes beskjedne størrelse gjør at fisken ikke er særlig skeptisk.

#angel. Fanger når fisken jager småfisk som sild og brisling. Da dette er en ganske stor flue, så syns jeg det bør være vind eller litt farget vann.. Det er ikke en favoritt på blikk tidlig på morgenen. Er min klare favoritt til Havabbor!

#Kobberbassen bruker jeg en del, når man trenger en liten loppe imitasjon, Det hender av og til på høsten, særlig i brakkvann.

#Jiggy Runars favoritt og en god flue under mange forhold. Bruker den ofte i hard motvind og ved avfisking av kanter. Helt hvit er den fargen jeg bruker mest.

#Crazy Critter en overraskende god flue, som fanger under mange forhold. Chartreuse har vært den beste fargen.

Jeg bruker nesten aldri flytesnøre i sjøen, det ligger for mange ulemper i det.

Synk 1 er standard, Striped Bass en line som ofte er i luften. Men når vannet blir riktig kaldt, så er Cortland 444sl classic clear camo ett bedre valg. Det har ikke en optimal tapering, men er det mykeste og mest smidige synkesnøre jeg har fisket med! Det blir ikke mange flokene i ringene med dette snøret.

Fortommen er 12-15 fot, 0.22 som oftest. Men i helt klart vann og blikk 0.17 da på #5er stang. Det er ofte fortommen som avgjør om du får 2 eller 10 fisk. Og det er lurt å legge vekt på hva man bruker. Jeg gjør ofte fortommen lengere om fisken ikke vil ta! Men man fisker ikke en 12 cm angel på 20 fot 0.17 og #8er stang.

Jeg bruker fluorcarbon, da den er mer slitesterk enn mono, vanntett og skal synes mindre i vannet. Det siste gjør at man får ett psykologisk pluss, og det kan være greit mange gang!

En 9 fot #6er fra Thomas and Thomas er den stangen jeg bruker mest til sjø-ørret.

#7 Lecie og en #5er fra Lommis er som oftest med i bilen. TFO #8 for dager med mye vind og store fluer.

Ellers så er kanskje ikke stangvalget så viktig, men de bør ikke være lenger enn 9 fot. Og de må helst være tiltenkt bruk i saltvann. Med alu snellefeste, store skyteringer og helst uten lakk. Da lakken forsvinner ganske fort på mange stenger, Lecie f,eks.

Raske stenger er en selvfølge!

Av andre ting som jeg tar med, så er en snørekurv noe jeg aldri glemmer.

En chestpack med liten sekk på ryggen er fin. Jeg bruker en fra Vision nå, plass til en termos kaffe og litt mat i ryggen. Andre småting jeg trenger, ligger i packen foran.

Da kan du fiske av store områder, uten at du trenger å tenke på ryggsekken som ligger på land et sted..

Har også med en snelle med synk 3, men det er ikke så mye brukt på høsten.

Det skjer jo som oftest noe i overflaten på denne tiden av året.

Man trenger gode klær til kystfiske, jeg bruker Simms. Da de har vist seg å være mest slitesterk, gjennomtenkt, enkel og praktisk.

Men det er mange merker som holder mål, det viktigeste er at de tåler hardt bruk, og ikke lekker. En lekk bukse i den kalde årstiden gjør turen til et slit!

Når det gjelder praktisk fiske, så bør man tenke på at sjø-ørreten ofte trekker mot strømmen. Så når man kaster på vak, så er det mest sannsynlig at det beste stedet å legge fluen er litt "oppstrøms" for fisken. Sjelden midt i vaket.

Man ser jo ofte sjø-ørreten hoppe langt over vannet. Det er delte meninger om disse fiskene tar. Men jeg fisker alltid etter de, de hopper ikke uten grunn! Noen ganger tar de, men svært ofte får du en helt annet fisk, enn den du så i luften.

Slike hopp og kraftige vak er ofte en slags revir hevdelse, mindre fisk prøver å virke større. Og dette skjer når andre fisk trekker forbi eller inn i det tiltenkte reviret.

Man opplever mange ganger at sjø-ørreten bare napper i fluen og ikke vil sitte. Dette skjer som oftest med fluer som har en lang vinge på kort krok, angel f.eks. Man bør da fiske fluen inn mye raskere, om dette ikke hjelper bytt flue!

Man kan også montere en tandem-krok, slik som Claus Eriksen har gjort på sin Flatwing Tobis.

Tidlig på høsten er klassiske plasser med god strøm, tang og store steiner mange gang best. Senere når vannet blir kaldere, er mer lang grunne steder og litt lunere forhold best, gjerne med litt brakkvann.

På en vanlig tur, er jeg ofte innom 3-5 plasser.

Jeg tenker også på at de er forskjellige i biotop og vind\strømrettning.

Men det er ingen fasit på dette, og den oppsøkende fisker vil alltid oppleve mer.

Kystfiske er vanskelig å forutsi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Interessant lesing det der Tony  :).

Ikke helt enig med noe av utstyrsgreiene, men sånn er det jo alltid.

Har f.eks. adri opplevd at lakken har løsnet fra en stang. Så der har du vært uheldig.

Og jeg foretrekker 9'6" stenger, og helst ikke for raske. Dvs her nede bruker jeg raske stenger i sjøen, da det er mye røffere forhold. Men i Norge er det snillere, pluss at fisken er mindre.

Og jeg bruker mest intermediate klump, ikke synk 1.

Staffan, hovedargumentet for å la sjøørreten være i fred om høsten må da være at den er full av rogn/melke. Utgytt pleier den å være om våren.

Uansett, som Tony sier; fisker du på de rette plassene så unngår du disse fiskene. Og så er jo ALT laksefiske basert på fisk i denne fasen, så...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott artikkel Tony, du har tydeligvis funnet din stil og trives med det. Har også forstått det slik at du får noen fisker , ..ikke bare i ny og ne :)

For nybegynnere i sjøfiske er det bare å suge til seg her. Får mye stash i en fiskevest også..., det er smak og behag det der  :)

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med slik tilbakemelding gutter ;D

Er mange som lurer på ting og spør om tips ol..

Så tenkte det var like greit å lage en tråd om emnet!

Er jo delte meninger om mange ting når det gjelder sjøfiske, så det må understrekes at

jeg ikke mener mine måter å fiske på er de eneste riktige!

Og jeg vet godt at det er mange måter å fange en fisk på ;)

Men mange sliter i sjøen, så dette er ment som et spark i riktig rettning!

Er som flere vet i Troms nå, mye sjøørret i sjøen her nå!

STORE ;D

Kanskje vi tar ett Jeløy treff i oktober, om det er noen som vil det??

Er jo mulighet for flere arter da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg er fint av deg Tony :)

Og som du sier finnes det ingen fasit. Det er lett å bli opphengt i "hva er det eneste riktige svaret"?

Jeg deler ikke alle dine synspunkter og det vet vi jo i fra før men hva gjør det? :)

Flott at folk som deg deler og gir av seg selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretfiske handler ofte om å finne et "modus". Man prøver og feiler til man finne knagger, så kan det løsne skikkelig. Når det er sagt så kan SØ fiske virke griselett, og akkurat i det man tror at alt er så lett så blir det uber-vanskelig. Eksempler er selektiv på mysis. Har opplevd at INGEN fluer i skrinet hjelper en skit.

Er man litt ekstra gira, så fisker man av ikke bare områder. Man tester ulike vannlag. Veldig mange fisker konsekvent høyt i havet. Det er jo null problem når fisken søker byttedyr høyt i vannfilmen. Men du verden hvor mye synkline fiske har reddet meg på dager hvor alle ga opp da de ikke hadde synkliner.

Beste allround flua mi er rosa/orange reke som er utfisket. Gjerne lagd av godeste Bjorni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sjø ørreten er vel ofte på sitt flotteste på høsten. Det viktige er å la de som skal opp elver/bekker for å gyte være i fred. Enig med tmags i det han sier å.

En digresjon: Er ikke all død laksefisk ute av stand til å gyte ?? Samma når på året vi fisker den vel. ALL sjøørret burde vært fredet. I allefal et minstemål på 75 cm  :) Sjøørret i saltvann om våren er jo nesten flaut sammenliknet med nå. Slank og kraftløs er vel mer regelen enn unntaket om våren. NEI, høsten er den beste fisketiden for de aller fleste arter..

Eneste jeg vil si er at sjøørreten er MYE sprekere å fiske i elver enn i sjøen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert innleggTony!

Har slitt litt med fiskemotivasjonen de siste ukene, men dette var god inspirasjon. Utfordringen i kveld er å finne ut hva som gjelder for komboen 10 s/m vind og ekstremvarsel for høyt vann i Oslofjorden.

Kansje tohånds med synk 7 er et alternativ ;D

Det er ikke utfordringene det skal stå på i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ned 10-15 september en gang :)

Så da skal det fiskes ;D

Gleder meg vilt til årets høstfiske, har tro på at det kommer til å bli meget bra!

Da det er mye sjø-ørret i sjøen ;D

Det jeg bruker av fortommer og stenger vil kanskje for mange virke litt rart..

De er jo tynnere og lettere enn det som ofte er vanlig og anbefalt til sjøfiske.

Jeg tenker mer ørret fiske i vann, da det jo er samme fisken.

Og velger stang og fortom etter vind og vær, samt fluestørrelse.

Er jo ikke så mye stor fisk der jeg fisker mest nå, men du klarer fint å lande 3-5 kg sjø-ørret på

#5-6 stenger og 0.20 i spiss..

Men 0.22 er standard, og om man bruker Rio f.eks.

Så er jo den like tykk som 0.25 av mange andre merker..

Til havabbor bruker jeg #7 og 8 stenger..

Fortommen 10-12 fot 0.28.

Men kortere på hurtig synk liner.

Ikke fordi fisken er så stor, men pga av fluestørrelse og at fisken ofte går langs bunnen.

Den jager jo også hurtig hit og dit, og jeg finner det lettere å legge ut lange raske kast med litt

tyngere stenger.

Men ellers så har ikke jeg så mye å si om havabbor, da jeg ikke har store erfaringen å høst av :P

Når det gjelder inntrekk og hastighet på flua.

Så er det litt vanskelig å forklare, og man må bare prøve seg frem.

Men mange trekker for sakte inn!

Inntrekket kan med fluestang, aldri bli for raskt.

Selvfølgelig noen ganger for rask etter forholdene og valgt flue, men ikke for fisken.

Grunnregelen er små fluer som reker og lopper, trekkes inn ganske rolig, med markerte rykk og gode pauser.

Pausene\stoppene er svært viktig, da sjø-ørreten ofte tar nettopp da..

Men mange ganger vil fisken ha en reke som trekkes inn med begge hender i høy fart.

Større fluer som 8-10 cm fiskeimitasjoner, trekkes raskere inn..

Pauser er viktig også her, men mange ganger er en jevn hurtig gange best.

Ett godt tips når fisken jager småfisk opp i overflaten, er å trekke hurtig fluen vekk fra fisken, ca 2-3 meter, får så å la den synke.

Dette ser ut til å være ganske vanlig byttefisk adferd, da småfisken ofte blir skadet, og svært stresset under slike angrep.

Store fluer gir ofte reaksjon fra fisken, og er fine å bruke for å finne fisken eller for å fiske hurtig over ukjente plasser.

Da finner man ut hvor fisken oppholder seg, og man kan prøve en mindre flue om fisken ikke vil ha den store..

Crazy Critter fiskes best jiggende, med svært hurtige 10-15 cm rykk, med løkkeknute så får den en super bevegelse i vannet.

Løkkeknute bruker jeg forøvrig på alle mine fluer.

Sjø-ørret fiske kan til tider være vanskelig, som Toggi sier :)

Fisket er alltid variert, og det er flere forhold å ta hensyn til.

Flo og fjære, sikt i vannet, strøm, tilgang på byttedyr, årstid, fiskedyp, vind og værforhold.

Alle disse forhold har innvirkning på fisket.

Men en times tid på fiskeplassen burde ha gitt kontakt med fisk, om ikke så bør man vurdere å bytte plass.

Vet man at fisken er i området, så kan man jo alltids komme tilbake litt senere.

Strømmen kan ha endret rettning, eller det kan ha kommet en stim byttefisk inn på plassen..

Når det gjelder vær, så har jeg opplevd god fiske i alle slags forhold, så man skal ikke legge alt for mye i det heller.

Men som regel er dårligere vær å foretrekke!

Og jo tyngere skydekke, jo mindre viktig er vinden.

Jeg prøver alltid å komme meg ut om det er vindstille, lett regn og svært lavt skydekke, gjerne med litt tåke.

Da er det ofte stor vakvilje fra fisken og den er ikke like sky som ellers.

Er det klarvær, så bør det være vind.

Unntaket er tidlig på morgenen, før soloppgang, eller om man fisker på steder der solen ikke treffer før senere på dagen.

Slike skyggefulle steder kan særlig på høsten gi ett supert fiske til langt ut på dagen.

Når det gjelder valg av flue, så styres det av byttedyr og et varierende behov for attraksjon.

Man vil ha større fremgang om man prøver å etterligne det fisken spiser for øyeblikket.

Om man ikke vet hva fisken spiser, så vil Pattegrisen være et godt valg.

Den kan minne om mye, og har liv og bevegelse.

Er greit å starte med en større flue, den orginale Pattegrisen er stor og det er den jeg bruker.

Men om fisken vaker mye, så er behovet for en stor flue mindre.

Man vet hvor fisken er, og en mindre reke eller lignende vil som regel friste mer.

Jeg velger ikke flue etter de gamle reglene, som mørk flue i overskyet vær og lys flue i sol.

Sikt i vannet er viktigere syns jeg, og byttedyrene skifter jo heller ikke farge etter lysforholdene.

Noen av de reflekterer mer lys da..

Sort bruker jeg nesten bare på natten.

Sort er også bra i svært grumsete vann, men chartreuse er nok kanskje best her.

Så regelen blir ofte sterke farger i uklart vann og nøytrale farger som grå, tan og hvit i klart vann.

Unntaket her blir vel rosa, som nesten alltid fisker bra!

Det er ofte best med en slank og sparsomt dresset flue, den vil alltid ha mer liv og bevegelse og bedraget blir ikke like åpenbart.

Men det finnes jo unntak her også.

Man blir jo aldri utlært som fluefisker, og det gjelder også i sjøen.

Hver tur er en ny erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft Tony, er så utrolig trivelig å lese om andres erfaringer :) Selv bruker jeg sjelden 022mm spiss, kun til loppefiske.

Igår smalt tre på 033mm fluorcarbon. På blikk forhold med veldig klart vann tror jeg på tynn fortom.

Både Micke og jeg har vært forundret over hvor tykk fortom vi kan bruke på selv blikk ;D (varierer sikkert fra sted til sted)

Høstfluer som sjeldent svikter for meg er: Grå zonker og orange reke. Bruker man dette i en tandem kombinasjon så kan man få det riktig så gøy :)

Har knotet mye med sjøøreet som jager yngel: Bruke utrolig små fluer og klippe meste av flua for å få den slankest mulig.

Da har man den "perfekte" yngel flua i min fiskeverden. Brukte MYE tid på det ifjor til jeg fant en løsning. Brukte mye cdc streameren som det er artikkel om på siden her. Den er slank som fy og fisker meget godt med rykk og lange pauser.

Dessuten, Bjorni lager utrolig fine muddlere: Disse klippet jeg meget slanke. Da fisket dem utrolig bra :)

Vi må aldri glemme små yngelen. Ei lita slank reke med lang hale kan også funke topp til dette.(Runars reke i tan)

Til rekefiske synes jeg sink tip liner er geniale fordi stoppen aldri "bunner" på grunner som ofte er meget bra mot tidlig vinter.

Som oftest på forhold hvor det er lett å ha kontakt med lina. Så fort det blir for mye bølger/strøm så går jeg over i clear eller synk 1.

Og de gangene man sliter med kontakt med line så synes jeg ikke fisketeknikk er så viktig. Et eks er fra de seneste dager med 10 sek vind hvor det viktigste er at fisken praktisk talt ser flua. Da fisker jeg uten stopp, bare rykkvis gange som funket topp. Brukte reke.

Deceivere er som Tony sier geniale å fiske med lengre drag, med mindre pauser enn reke og yngel.

Chartruse er ikke for meg bare en skumring flue eller en flue som er bra i kloakkvann. Det er en riktig "fishfinder". Fargen kan lure opp fisk i tregt modus. En attraktor farge som er på lik linje som ei rosa reke kan være.

Fisketeknikk tilpasser man med strøm og forhold. Ei lita reke med rykk og lange pauser ser ikke bra ut i "feil" strøm. Da blir ofte stoppen helt feil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony: Har ikke du lært at man alltid skal tenke seg om FØR man åpner munnen!?  ;D ;D

Nei, hyggelig at du deler dine erfaringer nå som vi går mot den beste tiden i sjøen. Bare få meg en uke med rypejakt på fjellet så håper jeg vi står side om side på Jeløya i oktober. Da kan vi atter en gang holde hender og se på en romantisk solnedgang med hoppende SØ og den vakre Horten-Moss ferja   :D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony: Har ikke du lært at man alltid skal tenke seg om FØR man åpner munnen!?  ;D ;D

Nei, hyggelig at du deler dine erfaringer nå som vi går mot den beste tiden i sjøen. Bare få meg en uke med rypejakt på fjellet så håper jeg vi står side om side på Jeløya i oktober. Da kan vi atter en gang holde hender og se på en romantisk solnedgang med hoppende SØ og den vakre Horten-Moss ferja   :D;D

Det blir kult Lars! ;D Gleder meg til det ;)

Bål i skumringen, mens vi deler ett glass vin og bare nyter den smått homoerotiske stemningen det ofte er mellom to voksne menn på tur :)

Topic: Så er jeg enig med Toggi, men at vi har ulike erfaringer med fortom og spiss er bra, da vi kan høste erfaringer av hverandre!

Er også veldig hyggelig at noen faktisk finner nytte i det jeg skriver, kult med slike tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"noen ganger er det best å tenke høyt.....inni seg" (sikkert et gammelt jungelord).

Etter å ha lest det meste om sjøørretfiske her på forumet, så skjønner jeg hvorfor Tony og de andre fluegutta får så utrolig lite SØ og ca null HA på Jeløya

og ellers på østsiden av oslofjorden. Om jeg hadde fulgt alle råd og tips her inne, så kunne jeg nok sagt pent adjø til mer enn halvparten av de fiskene jeg har fått på land i år.

Sjøørretfiske er kanskje det enkleste fisket som finnes. Så enkelt faktisk, at dama mi får mer fisk pr tur enn noen av jeløyfiskerene her inne. Og hun kan ikke kaste! (håper ikke hun leser dette)

Jeg har ikke tid til å nevne alle årsakene til at dere får så lite fisk, men kan for moro skyld gi dere noen utfordringer, så kan dere se med egne øyne hvor tullete tips dere har fått av noen

av guruene her inne.

Har du en fiskekompis, så utfør ett av de følgende forsøkene de neste 10 turene deres. Jeg kan på forhånd si at den som følger mine råd vil få mye mer fisk i lengden.

Følger du ALLE rådene, så kan jeg garantere en fordobling av fangsten :) Dette selv om alle mine råd går på tvers av alle bedreviternes råd her på forumet. Toggi er forøverig untatt all

kritikk, for han er jo bare så fiskegal at jeg nesten er litt forelska i ham. (håper ikke dama leser dette heller) Dessuten kan han jo fiske, og er nysgjerrig.......og prøver ikke å belære noen.

Utfordring nr1. På de ti neste turene så fisker en av dere med imitasjoner, og den andre KUN med hvit wolly. Resultatet vil skremme vannet av imitasjonsfiskerne her inne.

Utfordring nr2. På de neste ti turene så fisker en av dere div. synkeliner, og den andre KUN med flyt. Ikke bare er det morsommere å se fisk som følger flyten, men det er også mer effektivt. Hvis

man absolutt MÅ ned på 3 meter for å pilke SØ, så er det bare til å blye fluene kraftig, Og med litt trening er det ikke noe særlig vanskelig å kaste. Det er heller ikke vanskelig å kaste et flytesnøre

i motvind, selv om jeg leser at noen har problemer med det. Tren mer, sier jeg bare. Dessuten....jo kraftigere vind, jo nærmere går fisken, så man trenger ikke å kunne kaste mer enn 20m i 10 sekundmeter

motvind. Dama kaster max 10 i motvind, og får fisk. Jeg lover å spise vadebuksa mi dersom noen over ti turer får mer SØ med synkesnørenn med flyt.

Utfordring nr3. På de neste ti turene, så fisker den ene KUN med snørekurv, men den andre lar snørekurven ligge dersom det er mulig. Hvorfor får man mer uten? Fordi det finnes 10-12 forskjellige måter å

trekke inn lina på, og med bøtte så er man begrenset til 3-4 av disse. Inntrekket er en av de få tingene i SØ-fisket som er viktig, og en variasjon her er helt avgjørende. Men for all del, folkens: noen ganger er

snørekurv påkrevet.

Utfordring nr4. På de neste ti turene, så fisker den ene KUN fra land. Den andre vader. Den som står på land bør stå ca stå noen meter inne på land, og helst minst 50 meter vekk fra han som flyr og skremmer

fisk ute på sjøen. Til nød kan "landfiskeren" gå noen få meter ut for å stå bak en stor sten e.l. Jeg har ved selvsyn sett på jeløyfiskerne fra båt, og får nesten vondt av å se hvordan de står akkurat der

hvor storfisken gjerne er innom. Hadde de enda klart å stå rolig, men det er vanskelig når målet er å kaste lengst mulig.....

Utfordring nr5. Fortom. Hehe. Her er det jammen mye rart å lese. Vi fisker ikke i Hemsila, folkens. (det er forresten ikke særlig viktig der heller). Tilbake til utfordringen ja! På de neste ti turene, så

fisker den ene med MAX 3 meter fortom, og ALLTID 0.30 spiss. Den andre må fiske  med lengre og tynnere fortom . Det er to grunner til at en kort og tjukk er å foretrekke (heldigvis!!) (off topic), men de

to grunnene skal dere jammen få klare å finne ut selv. Det er nemlig på tide at enkelte her inne lærer seg å tenke litt selv :)

Nå skal jeg forresten ut og hente en HA eller tre på Larkollen. I grisevind, som Toggi ville sagt.

PS! Drit i eventuelle skrivefeil, for jeg skrev dette mens jeg spiste pannekaker. Nam nam!

Mvh Fuglefisker

Personlige rekorder: 6 terner, sånn passe små, 2 måker, en stor og en middels, 3 ender som jeg ikke kjenner navnet på og tro det eller ei......en linærle i bakslengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...