Gå til innhold

Hvordan står det til med rekrutteringen?


.JB

Anbefalte innlegg

Hei Magne.

Føler nok at jeg ligger MYE etter resten av gjengen når jeg leser innleggene og sjargongene de prater i.

Jeg kommer nok til og bli med en dag . For jeg vil gjerne lære mer om denne fantastiske hobby`n.

Men står nok over i år , kanskje at guttungen og jeg kommer til neste år.

Liker oss på Koppang . Vi var der en tur i fjor sommer.

Elva var bare så alt for flomstor . men det ble da noen ørreter og ett par harr .

Torbjørn

For noe vas! Ta deg nå en tur hvis du har lyst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En jeg snakket med om dette som er en del yngre en meg sa at når noen på skolen spurte hva han drev med og han svarte fluefiske, så synes ungdommen det er kult. Før ble du sett på som et feilprodukt av et eller annet,

Jeg husker at det der ble sagt i midtnorge for 15-20 år siden. Den gangen mener jeg det var mye mer rekruttering enn nå. Jeg drev med litt opplæring på den tiden. Det var mye folk alle steder, og nye folk året etter. Det er etter min mening mye ferre unge som begynner med dette rundt omkring nå. Når det gjelder netthandelen, tviler jeg på at det er nybegynnerne som remmer bransjen hardest her. Derimot tror jeg at netthandelen rammer nybegynneren, når de små aktørene rundt omkring omsetter mindre og ikke har samme utvalg pga det.

Jeg mener også at det er mindre fiskere å treffe rundt omkring i "marka" enn tidligere. Iallefall oppi her. De som fisker med annen redskap enn flue, er ihvertfall blitt ferre - og det er vel her interessen egentlig starter?

Derimot er det blitt mye tettere av folk på de mest "populære" strekkene. Dette tror jeg skylder en kombinasjon av fantasiløshet, innformasjon på nettet og mere mobilitet (reiselyst og råd).

Dette er vel noe av det mest feilslåtte jeg har lest!

For femten år siden, så var man relativt alene med fluestanga i sjøen.

Gubbene holdt på å le seg ihjel da vi stilte med fluer, og ikke store sluker.

"De småtassene der tar jo ikke annet enn bergnebb!"

Og nå, så finner man knapt et eneste sted langs kysten, som ikke er befengt med fluefiskere.

Året rundt.

Jeg skal være enig i deg at i sjøen har det blitt mere fiske i deler av landet. Står likevel for det jeg sier for det med marka. Ihvertfall hvis vi trekker inn laksefiske, der fisket for nybegynnere har blitt svært vanskelig for nybegynnere, da alle de som fisket i organiserte strekker for 15 år siden nå leier de amme eksklusivt i mange elver.

Men søfluefiske - langs hele kysten - året rundt... Den var ekstremt drøy! Noen steder har vi fremdeles noe som heter vinter. Vi har også noen steder noe som heter fredning.. For eksempel i Trondheimsfjorden som er min nabo. Butikker med godt utvalg og kundekrets innen søfiske finner du faktisk i bare en liten del av Norge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medlem i en relativt stor ren fluefiskeforening, så kan jeg vel bare si at det går litt opp og ned i medlemstallet. Vi har vel i "min" periode vært nede i 156 eller der omkring, og på meste omtrent 200. I år er det ca. 165 som har betalt kontingent, så vår medlemsmasse er iallefall noe varierende. Nøyaktig hva dette kommer av kan jeg ikke si så allverdens mye om, og jeg tror vel at mange av de som ikke betaler kontingenten fortsatt fisker litt med flue.

Antallet fluefiskere i sjøen er jeg overbevist om har tatt seg opp, vi har iallefall startet en sjøørret gruppe i vår forening i de senere år, og mange av medlemmene fisker nesten bare i sjøen. Det var det nok ikke så mye av tidligere etter hva jeg kan huske.

Interessert kan forøvrig besøke oss på www.lff-larvik.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke vi skal skylde på unga.

Hadde vi tatt de med i skog og mark fra de var små og akseptert timer med dupp og mark , så tror jeg at de  ( ikke alle) vil fortsette etter at de er blitt ungdom.

dette gjelder ihverfall min sønn, (som nå er 16 og nystartet fluefisker , begynte så smått da han var 14)

Han "fisket" i en 1/2 time, siden var det maurjakt eller krig med pinner og kongler osv. Men han hadde vært på fisketur.

Nå har han en far som er over snittet fiskeinteressert samt en mor som blir med på de fleste turene ,med bålmat i sekken.

Det eneste han sier ja til ( betingelsesløst) er når jeg spør om vi skal ta en tur og fiske. Besøk hos bestemor er det værre med.

Ellers må jeg si at dette er ett flott forum . Både lærerikt og underholdene på samme tid.

Ser også at hjelpsommheten er kjempestor samme hva en spør om.

Skulle vært morsomt og vært med til Koppang, men har nok ikke noe der og gjøre før om noen år.

Fluefisket mitt ble også gjenopptatt da "guttungen" begynte med det.

Vi har hatt noen fine turer i sommer også.  Femund og Hallingdalselva + mange turer i Setskogfjella her hjemme.

Torbjørn

Jeg vet ikke "hvorfor du og sønnen ikke har noe på Koppang å gjøre i år". Høres ut på måten du skriver at du tror du ikke har fisket nok ennå. Det skal du isåfall være null redd for. Hvis dere kommer, skal jeg personlig ta meg av enten deg eller sønnen eller begge deler og hjelpe med det jeg eventuelt kan bidra med...kasting, fisking mm.

Ikke hele helga, men endel. Jeg skal nemlig lære jeg og :) Slik er det med denne hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rekrutering, og antall fiskere (fluefiskere) i Norge...

Sitter med en følelse (ikke fasit), som andre har har påpekt :

-flere fluefiskere i sjøen (i Oslofjorden har det eksplodert de siste 20 årene)

-flere fluefiskere i kjente og omtalte østlandselver (takket være internett etc)

-Færre fluefiskere i mindre omtalte elver som f.eks Ådalselva, Begna og Hallingdalselva (disse var det flere folk i før)

-færre fluefiskere i "vanlige" vann i Øst/Nordmarka, men flere i de mest kjente..

Har også på følelsen av at andelen fluefiskere øker, selv om antall som fisker i året sikkert er ganske stabilt.

Det lages enormt mange fluefiskefilmer i verden, og kvaliteten blir bare bedre og bedre (med noen unntak)..

Ikke så ofte jeg ser gode "slukfilmer". Nå må meitefiskerne snart få laget noen hippe meitefilmer.. Savner Bob & Chris.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter også med det inntrykket at flere og flere, spesielt på Østlandet, har "oppdaget" fluefiske i sjøen de siste 10 år.

Har også en følelse av at imitasjonsfiske etter innlandsørret, gjerne i elv, er mer poppulært nå enn tidligere.

Laksefiske er, kanskje mest som følge av nedgangen i bestand mm, mindre poppulært.

Det Bård og Lars gjorde har vært av avgjørende betydning for rekruteringen. Fluefiske ble litt kult.

Internett har gjort det lettere å være nybegynner, og man kommer fortere opp på et "OK nivå". Samtidig som dette fører til at flere fiskere "klumper seg sammen" i de omtalte områdene.

Da jeg begynte med fluefiske, var det vel bare to stenger som jeg i dag fortsatt ville vurdert, under tvil, å bruke (IMX og Ironfeather). De kostet deretter. I dag får du veldig godt utstyr for en billig penge.

Det positive er at den yngre genrasjon (Det er et vist nederlag å bruke en slik formulering, men er man 31 så må man vel bare innse realitetene) er mer åpne for fang-og-slipp.

Tror ikke det er noen grunn til å være bekymret for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at Kristiansand har  et fantastik miljø røndt Grønneberg......en av de beste i klassen i Norge, men husk at Grønneberg også gikk til verket og anskaffet seg nettbutikk og skaper handelslekaje fra andre steder..

Ser ikke helt at internet kan ha noen negativ innvirkning på rekrutteringen til fluefiske ?

Nå kan også de som ikke har ei fluefiskesjappe rett rundt hjørnet få tak i hva det måtte være av utstyr.

Kan kanskje heller si det slik at nettbutikkene har ført til at "alle" nå har ei fluefiskesjappe rett rundt hjørnet, og det er vel bra ?

At internet/nettbutikker medfører økt konkurranse blant de som selger fiskeutstyr kan da umulig være noen ulempe for oss forbrukere  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At internett og nettbutikker gjør rekrutteringen dårlig er jo bare tull. Kan ikke se noen form for logikk i en slik påstand.

Hvilken plattform når ungdom lettest i dag? Ikke den bortgjemte fiskesjappa i andre enden av byen, men nettbutikken, nettreklame.

Hvor får unge info, inspirasjon og lyst til å prøve/starte med fluefiske? Ikke av å kjøpe fluefiske i norden før de en gang har startet, men fra å lese på nettet, prate med venner eller familie.

Selvfølgelig er fiskemagasinene og fysiske fluesjapper kjempekult, men først når man har startet med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At internett og nettbutikker gjør rekrutteringen dårlig er jo bare tull. Kan ikke se noen form for logikk i en slik påstand.

Hvilken plattform når ungdom lettest i dag? Ikke den bortgjemte fiskesjappa i andre enden av byen, men nettbutikken, nettreklame.

Hvor får unge info, inspirasjon og lyst til å prøve/starte med fluefiske? Ikke av å kjøpe fluefiske i norden før de en gang har startet, men fra å lese på nettet, prate med venner eller familie.

Selvfølgelig er fiskemagasinene og fysiske fluesjapper kjempekult, men først når man har startet med fluefiske.

Her tror jeg du tar feil. De fysiske miljøene som gjerne er rundt en butikk er meget viktige.

Staffan: Synes du det er så rart at folk starter nettbutikk i disse dager? Tror du for,ex Grønnberg Sport lever først og fremst av fluefiske? Nei det gjør du ikke for dette vet du. Om en som engasjert driver en hyggelig "gammeldags" detaljbutikk selger via nettet så har han fremdeles butikken-kompetangsen og det som hører med. Vent og se hvis slike butikker legger ned. Da kan vi diskutere rekrutering. Det er jeg sikker på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At internett og nettbutikker gjør rekrutteringen dårlig er jo bare tull. Kan ikke se noen form for logikk i en slik påstand.

Hvilken plattform når ungdom lettest i dag? Ikke den bortgjemte fiskesjappa i andre enden av byen, men nettbutikken, nettreklame.

Hvor får unge info, inspirasjon og lyst til å prøve/starte med fluefiske? Ikke av å kjøpe fluefiske i norden før de en gang har startet, men fra å lese på nettet, prate med venner eller familie.

Selvfølgelig er fiskemagasinene og fysiske fluesjapper kjempekult, men først når man har startet med fluefiske.

Her tror jeg du tar feil. De fysiske miljøene som gjerne er rundt en butikk er meget viktige.

Staffan: Synes du det er så rart at folk starter nettbutikk i disse dager? Tror du for,ex Grønnberg Sport lever først og fremst av fluefiske? Nei det gjør du ikke for dette vet du. Om en som engasjert driver en hyggelig "gammeldags" detaljbutikk selger via nettet så har han fremdeles butikken-kompetangsen og det som hører med. Vent og se hvis slike butikker legger ned. Da kan vi diskutere rekrutering. Det er jeg sikker på!!

At disse miljøene er viktig er helt åpenbart. Noe annet har jeg ikke påstått.

Men for en som aldri har fluefisket før (les. rekruttering, som i rekruttering av nye fluefiskere), trur jeg ikke det er disse miljøene som gjør utslaget. Det som gjør utslaget er venner, familie og kjente. En som aldri før har fluefisket går ikke inn i lokalsjappa for å prate fluefiske.

Rekrutteringen skjer på et tidligere stadie enn dette, og at nettbutikker, nettforum osv er noe som er egnet til å øke rekruttering er vel ikke så vanskelig å se?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke si med sikkerhet at du tar feil men jeg bare tror det ;)

For å svare med samme mynt. Hva gjør en som ikke er interesert på fluefiskeforum?

Som du sier er nok venner og bekjente pluss familie det viktigste. Utover det, tror jeg du blir mye lettere påvirket til å se det eneste og sanne lyset hvis du står face to face i butikk med riktig atmosfære og kunskapsrik betjening. Jeg vil tro de fleste har drevet med en eller annen form for fiske før de tar steget inn i virklighetens verden. De fleste! Derfor går de gjerne inn i en slik butikk.

Når jeg startet med fluefiske så skulle jeg kjøpe fluer til flue og dobb. Skulle ha telemarkskongen da jeg mente den var suveren på bekkerøya i solskinn. Han var utsolgt og jeg ble skuffa. Da kom tilbudet om jeg heller ikke kunne tenke meg å binde disse selv. Klemte til og så bar det utfor.

Men det hører med til historien at amiga 500 var det kuleste man kunne eie da.

Jeg er fortsatt overbevist om at slike butikker er viktigere en nettet for å få folk igang. Og ikke minst holde de igang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare med samme mynt. Hva gjør en som ikke er interesert på fluefiskeforum?

Det er et godt poeng Frode :) Men jeg vil fortsatt tippe at det er lettere å ramle innom en nettside enn å ramle innom en fluefiskesjappe for oss unge.

Selv ble jeg rekruttert av pappa. Før ofret jeg ikke fluestengene i den lokale fiskesjappa (som jeg forøvrig er veldig glad i nå) et eneste blikk, men gikk rett bort til slukavdelinga :D Det var når jeg først hadde prøvd fluefiske at det ble mer og mer interessant.

Derimot hadde jeg lest artikler om fluefiske på nett, kun fordi det var noe som tilfeldigvis dukket opp når jeg søkte om brunørretfiske.

For all del, du har mye rett i det du sier, men trur de som mener at nettbutikker, forum og da internett som sådan svekker rekrutteringen, har feil.

Det er nok en skjønn blanding av lokalsjappe, internett, tilgjengelighet, og ikke minst påvirkning fra private relasjoner. Og når man er bitt, eller er på vei til å bli bitt av fluefiskefebern, da er nok lokalsjappe, foreninger, og fiskekompiser kjempeviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare med samme mynt. Hva gjør en som ikke er interesert på fluefiskeforum?

Derimot

Det er nok en skjønn blanding av lokalsjappe, internett, tilgjengelighet, og ikke minst påvirkning fra private relasjoner. Og når man er bitt, eller er på vei til å bli bitt av fluefiskefebern, da er nok lokalsjappe, foreninger, og fiskekompiser kjempeviktig!

Jeg overgir meg til disse ordene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare fortelle åssen jeg selv har rekruttert mine 2 døtre. Dem har vært med på teltturer og koieturer i Renaelva siden dem gikk med bleier (ja dem har tom. vært med på jakt fra dem var rundt 11-12 år gamle! ;D).

Begge har fått friluftslivet inn med morsmelken for å si det sånn. Begge har fått fiskedilla!! :) Etter min erfaring så er det greit å begynne med meitefiske etter abbor o.l. eller eventuelt gjeddefiske med wobblere og sluker, ganske enkelt fordi at det er "litt" enklere å få flere fisker for barn med slik redskap. Barn må få en følelse av at dem er gode til å fiske!!

Der tror jeg poenget ligger med å få bedre rekruttering (hvis det trengs da??)

Jeg ser jo med undring at det er mange unge her som har begynt med fluefiske, som ikke har noen som helst erfaring med fisking i det hele tatt :(.Det synes jeg er veldig trist  :()

Slike "fiskere" kommer ikke til å gjøre noe annet enn å spørre andre om tips pga at dem ikke har peiling, dessverre (på mange år) :(

Den erfaringen dem kunne fått med å fiske etter abbor og småørret med mark og dupp som små hadde vært uvurdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne meddele at jeg selv er en ung fluefisker som startet i hagen som 10-12 åring å lære å kaste:) i den senere tid har jeg jo alltid hatt øynene opp for dette.. Men etter at jeg startet i forvaret fikk jeg mer fart på sakene da et par av mine kolleger ble med på tur og bitt fortere enn en mygg på en ku.

Daniel, marius og sistemann Dåbu har virkelig hjulpet meg selv og fått interessen opp flere hakk.

Det blir ikke det samme om en ikke har gode venner som brenner like mye som en selv..

Hilsen en skakkkjørt ung og lovende fluefisker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tallene i renaelva på anntall solgte fiskekort har vært fallende siden bård og lars slutta å lage programmer

Hvordan var de før de laget programmene?

har ikke tallene nå......men kortsalget har gått betraktlig ned.....kan tilskrives "støyen" rundt elva, men også nye regler og restriksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tallene i renaelva på anntall solgte fiskekort har vært fallende siden bård og lars slutta å lage programmer

Hvordan var de før de laget programmene?

har ikke tallene nå......men kortsalget har gått betraktlig ned.....kan tilskrives "støyen" rundt elva, men også nye regler og restriksjoner

Ser man på statistikken så hadde man et samlet kortsalg gjennom store parten av 80 tallet som var lavere enn dagens nivå med en gradvis stigning til en topp i 2002, før det igjen har gått nedover.

Ser man på negangen i fiskedøgn så har de vært paralelle i Glomma og Rena, så det har ikke vært noen flukt fra Rena til Glomma, men en generell nedgang i kortsalget. Ser man mot Trysil f.eks så er det nedgang i salger der også, mens Engerdal har klart og snu trenden etter flere år med nedgang i kortsalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tallene i renaelva på anntall solgte fiskekort har vært fallende siden bård og lars slutta å lage programmer

Hvordan var de før de laget programmene?

har ikke tallene nå......men kortsalget har gått betraktlig ned.....kan tilskrives "støyen" rundt elva, men også nye regler og restriksjoner

Jeg husker godt rena var en fjern drøm i tiden du og Lennart Bergquist holdt lysbildeshow og fordrag.

De kveldene var faktisk magiske og bidro sterkt til interessen. Det skal du da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tallene i renaelva på anntall solgte fiskekort har vært fallende siden bård og lars slutta å lage programmer

Hvordan var de før de laget programmene?

har ikke tallene nå......men kortsalget har gått betraktlig ned.....kan tilskrives "støyen" rundt elva, men også nye regler og restriksjoner

Ser man på statistikken så hadde man et samlet kortsalg gjennom store parten av 80 tallet som var lavere enn dagens nivå med en gradvis stigning til en topp i 2002, før det igjen har gått nedover.

Ser man på negangen i fiskedøgn så har de vært paralelle i Glomma og Rena, så det har ikke vært noen flukt fra Rena til Glomma, men en generell nedgang i kortsalget. Ser man mot Trysil f.eks så er det nedgang i salger der også, mens Engerdal har klart og snu trenden etter flere år med nedgang i kortsalget.

Nyttig info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...