Gå til innhold

Bustefluer..


Ruffen

Anbefalte innlegg

Har flere ganger opplevd at en helt enkel, høytflytende hackle/busteflue ala Oliver Kite´s Imperial (bluedun hackle - ikke fallskjerm, tynn dubbet el quill kropp, hale av blue dun hacklefibre) kan være en svært effektiv døgnflueimitasjon under gitte forhold.

Scenario som følger:

Glassklar, stilleflytende elv i kraftig sollys - vaking - bra driv av duns - fisken avviser div parachutes/comparaduns/klekkere osv i siste øyeblikk - på med en sånn - pang.

Husker spesielt en gang jeg sleit voldsomt, og konkluderte med at fisken var supertricky akkurat denne dagen. Til slutt fisket jeg med en laaaang 0.12 spiss, og hadde prøvd det meste uten at fisken var mer enn medium interessert. Jeg lanserte diverse høytsvevende teorier for meg selv.

Kompisen min derimot, fikk absolutt alle fiskene han kasta på. Det viste seg at han brukte en sånn flue på 0.20 fortom...

Vet ikke hvorfor de funker så bra i akkurat sterkt solskinn. Min beste teori er at lysspillet i hacklet gjør at flua ligner på en baksende døgnfluedun. De ser veldig naturtro ut under sånne lysforhold. Under andre forhold synes jeg andre typer imitasjoner fisker bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...