Gå til innhold

Stangholder for bil


LPXe

Anbefalte innlegg

Ser at Prima villmark har kjørt tilbud på vacuum stangholdere, en god stund nå til 399,-

Er det noen som har erfaring med disse?

En kompis har vac rac, og den har han aldrig hatt problemer med, men den koster ca 1000,-

Kom med innspill  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "billig sorten"

Er man nøye med rengjøring og legger litt fukt på bilen først så sitter de som juling.

Har ikke hatt noe problemer med mine.

De er brukt sommer som vinter. Kjørt 6 stenger på det meste, 4 flue og 2 sluk stenger. Da var 2 av fluestengene 14" laksestenger.

Så min erfaring er bra!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke fornøyd med mine vakum holdere, løsnet flere ganger under kjøring, heldigvis var det stort sett bare panseret som fikk litt mereker.

var som regel nøye med og rengjøre både holder og bilen.

men har mange kjente som har de magnetiske holderene, og de er de kjempe fornøyd med, så vist jeg ville valgt, ja da snakker vi magnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetiske er veldig sikre for å ikke falle av, men om det kommer et sandkorn under magneten så kan det bli riper på bilen (dette kan skje når du kjører av sand og støv som blir blåst opp av bilen foran deg). Så ville nok ikke godt for denne varianten om du har en relativt ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar fluehuer  ;)

Jeg kjører en Volvo v70 2005 modell. Forholdsvis ny bil med carbon (noe i den duren) panser, slik

at magnetholdere derfor ikke er et alternativ...

Kom gjerne med flere innspill for og imot vacuum stangholdere.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har magnet og har ikke merket noe til riper. Fantastisk grei sak foressten,billig også. Går kansje an å legge et tynt stoff i mellom hvis man er redd for riper? Jeg tør i alle fall ikke å bruke vakum-holdere, når de løsner er det "stang ut". Les hva doggnobbler opplevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , jeg har hatt R weatley i 8 år og de er like fine , løsner aldri selv med kjøring på særs dårlige veier.

jeg fukter heller ikke flatene v montering , holkene er rett utformet og god klem med strikkene,.,,,,

den ene er høyere enn den andre der den høyeste skal på panser pga sneller.

rommer 4 stenger ,men aldri hatt med mer enn to jeg nå da.

Jeg kjøpte disse før markedet bugnet over av billige alternativer , i bestefall sparer du 600kr eller noe sånt....men Weatleyene er en billig forsikring for trygg transport av dyre fiskestenger og sneller , faller dette av i 50km er det neppe mer igjen å fiske med , derfor , legg litt penger i disse og kjøp R weatley.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. sikkert masse gode erfaringer med forskjellige typer stangholdere.

selv har jeg kun brukt vakumholdere siden jeg ofte har dem stående på bilen over en lengere periode.

med magnetholdere er det uten tvil lettere å få riper i bilen din som det blir sagt. en god kamerat av meg som er laksefisker har gått over til vakum han også.. selv om stengene er kraftigere og tar mer vindfang. Grunnen til overgangen var at med magnetholderene stående på "fiskebilen" hans ble det "blassere" farge der holderene hadde vært montert. vel og merke da de hadde vært stående på bilen en lang periode.

Hadde det vært min bil hadde jeg blitt lettere irritert.

selv bruker jeg "billigutgaven" og er storfornøyd med disse. De står på i all slags vær og gjerne en uke av gangen. Tar man visse forhåndsregler som alt annet og sjekker de jevnlig vil det aldri bli noe problem så lenge du har en rett og ren overflate du monterer disse på.

som regel fisker man ikke langs E18 heller så erfaringen med dårlige veier og litt hard på gassen har heller aldri vist seg å være noe problem:) Det letter jo fiske betrakterlig:)

[attachimg=1]

post-4412-13949882656489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fine å kjøre listverk og andre smålengder på også.....jeg kjørte en del lister når jeg pussa opp på disse , ikkke mange pr lass , men utrolig enkelt da gitt. ;D

med slike stangholdere eleminerer man bort mange farer med stenger og bildører , som er en dårlig kombo , så må vi selvsagt ta høyde for at ikke holdere løsner....

jeg har hørt om sånne som har løsna i 60-70 km......ikke mye stenger og sneller igjen da gitt.....går sakene i bilen bak , er det straks en forsikringsskade også , da taper man bonus etc....

Nei kjøp skikkelige slike når du først skal ha...

er superfornøyd med mine Weatley,,,,,

Fester også bra på glass( frontrute)

Mvh espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mista en gang......ville rett og slett brukt et skistativ,

Søtter Staffan på denne!

Har opplevd at hele skitet har falt av bil i 60 km/t... var ikke speaielt pent  :( Har gått bra på 99% av turene men den ene hvor det gikk feil, gjør at jeg aldri kommer til å bruke det igjen!

Uansett så tar det like lang tid å sette på plass stengene få strikken riktig og sikre at det sitter, som å demotere og legge de i bilen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye forskjellige svar her, men ser at endel er fornøyd med vacuum billigutgaven.

Jeg tror jeg må forske på dette litt mere før jeg bestemmer meg.

Utrolig kjiipt hvis det skulle skje et uhell, og det hele ender opp med 10 delte stenger, og ein haug med aluminium.

Da sitter tilgivelsen langt inne  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 2005 V70 med plastpanser - noe jeg fant ut etter å ha kjøpt magnetholder...

Kjøpte deretter vakumholder på Prima - brukte de mye i sommer. Det løsnet på panseret flere ganger. Var ikke veldig nøye med renhold osv, men mistenker at bevegelsene i det ganske myke panseret på humpete veg gjør at det kommer inn luft slik at de løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har V70 med plastpanser og vac-rac sine vakumholdere og aldri opplevd at de har sittet løst uansett hullete veg!Har nok ikke noe med bevegelsene i panseret å gjøre, men mere med sugekraften i koppene vil jeg tro. Men man må passe på at man ikke monterer de på vått panser. da seiler de lett av.

Nei torbjørn... det e 5-600 kr i prisforskjell fra billige vakumholdera som flere sei har løsna, te skikkelig holdera. slutt å vårrå "grelin" (grådig på inntrøndersk- (for søringer)) å kjøp skikkelig vara. det e billig forsikring mot å ta sjangsen på at utstyr te 30k rase av panseret!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har V70 med plastpanser og vac-rac sine vakumholdere og aldri opplevd at de har sittet løst uansett hullete veg!Har nok ikke noe med bevegelsene i panseret å gjøre, men mere med sugekraften i koppene vil jeg tro. Men man må passe på at man ikke monterer de på vått panser. da seiler de lett av.

Nei torbjørn... det e 5-600 kr i prisforskjell fra billige vakumholdera som flere sei har løsna, te skikkelig holdera. slutt å vårrå "grelin" (grådig på inntrøndersk- (for søringer)) å kjøp skikkelig vara. det e billig forsikring mot å ta sjangsen på at utstyr te 30k rase av panseret!!!

Ja Anders. Du har nok rett. Må vel se litt nermere på vac rac sin utgave. 5-600 kr er en billig forsikring.

Blir fort mange titusen på panseret når vi fisker sammen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt gode argumenter for å tenke nøye gjennom valget:P kjedelig om du har gostanga på panseret, 5#ern og i tillegg rigget reservestanga de til kompisen din som knakk tuppen lenger nedi elva:P jeg har foreløpig god erfaring med vakum, men det er vel fordi det ikke har ramlet av-- enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker utrolig kjekt Tmags....

Jeg bruker aldri mine uten at jeg har tatt de av , og satt de på igjen rett FØR kjøreturen ,

dur aldri rundt med disse flere dager uten å "dra inn" nytt vacum....

Magnet type dobbel er nok bra , men somsagt mine har fått kjørt seg på grusveier i 60-70 km med dyre saker liggende på , jeg fortsetter til det detter av ,og gjøre det det , kommer jag aldri ALDRI til å bruke sånne igjen , Weatley eller hva det skulle hete...

Tmags har du bilde av disse ?

HUSK , dra inn nytt vacum FØR kjøreturen.....

;ES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noen som har en god ide til stangholder inne i bil?

Har gjerne med et par, tre stenger ferdig rigga i bilen (med halve baksetet nedslått) når jeg fisker i sjøen, og det hadde vært veldig greit med en anretning som holder stengene sikkert og stabilt på svingete vei. Har vurdert en av stangholderne med vakuum/magnet i snelleenden - eventuelt noe hjemmelaget som ligner - men usikker på hvordan det blir å få festet den i bagasjerommet. Lenger fremme i bilen burde det holde med noe skumgummi, e.l. med dype hakk stengene kan hvile i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...