Gå til innhold

Kan du tenkara?


.JB

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser for meg at det kommer til å poppe opp tenkara-klubber over hele landet nå, og det kan sikkert være lurt å være føre var  :D

Selv ble jeg trigget av at linene de bruker på disse kjeppene kun er drøyt 10 meter lange, og selv jeg skal kunne kaste 10m med #4-5.

Når jeg så leste at 10 meter holder til 2 liner, var jeg ikke sen om å bestille  ;D

http://www.tenkarausa.com/product_info.php/products_id/70

Tenkara caps og t-skjorte er selvfølgelig obligatorisk, og man møter ikke opp i rena eller hemsil i 2011 uten en av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Stian? Fint tørrfluefiske dette vel? Tror jeg skal starte Lomma Tenkare Klubb!  :D

Jeg liker å tenke på fluefiske som litt eksotisk. Noe jeg fornuftig begynte med etter 15-20 år med intensiv meiting. Delikate kast, lett utstyr, du vet, ting som gjør seg bra i slow motion  :)

Dette er ikke mere fluefiske enn meiting med toppknytt stang etter bekkørreten (har sin sjarm det også). Men skulle dette også forbindes med fluefiske kan man liksågodt finne fram hakke/spade igjen og grave i jorda etter mark. Fluefiske er i ferd med å bli vannet ut med slikt vissvass  ;)

Tror jeg skal starte Lomma Tenkare Klubb!  :D

Start gjerne Lomma Tenke klubb. Eller LommaTennis Klubb. Men pliiiis ikke Tenkare  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er nær denne måten man fiska flue blandt gamlegutta før i tida.......Erling Sand fiska slik med langbambus og jeg kan love at det var effektivt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er nær denne måten man fiska flue blandt gamlegutta før i tida.......Erling Sand fiska slik med langbambus og jeg kan love at det var effektivt......

Jepp . . . Selv fikk jeg aldri noe dreis på dobbeltrekket med toppknytt bambus, så jeg gikk tilbake til tradisjonell fluestang/snelle etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så altfor billig og enkelt ut! Kan jo ikke kaste bort mange penger på latterlig dyre sneller heller. Men kommer stengene i 14 forskjellige klasser og blir ganske dyre, skal jeg vurdere å begynne med tenkara.

Hadde forresten vært artig å sett han kjøre en tokilosfisk på dette utstyret. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil vel tro at denne formen for fluefiske har lengre tradisjon enn den vi bedriver

Ja, men kanskje ikke med teleskopstenger. Men det kan tenkes at også teleskop er en eldgammel oppfinnelse fra Østen. De fant jo på så mye rart borte i der for 3-5.000 år siden. Fyrverkeri, yoga, kung-fu, akupunktur, meditasjon, morgengymnastikk, kamasutra, Toyota, nintendo osv

Fredsprisvinnere lager de også der borte, så de er jo ikke helt hektet av lasset heller.

Kretsmesterskapet i kortline går av stabelen her senere i høst, og der skal ihvertfall jeg stille med tenkara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det vises veldig konservativitet og liten eksprinentlyst til denne fiskeformen. Dette kunne vært en perfekt fiskeform i f.eks Rena, men ser problemet at det ikke er snelle sånn at større fisk kan kjørers, med denne formen vil man kunne avfiske bakevjer på en helt annen presisjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vises veldig konservativitet og liten eksprinentlyst til denne fiskeformen. Dette kunne vært en perfekt fiskeform i f.eks Rena, men ser problemet at det ikke er snelle sånn at større fisk kan kjørers, med denne formen vil man kunne avfiske bakevjer på en helt annen presisjon.....

Hva er du klarer med denne greia som du ikke klarer med ei fluestang? Den skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det vises veldig konservativitet og liten eksprinentlyst til denne fiskeformen. Dette kunne vært en perfekt fiskeform i f.eks Rena, men ser problemet at det ikke er snelle sånn at større fisk kan kjørers, med denne formen vil man kunne avfiske bakevjer på en helt annen presisjon.....

Hva er du klarer med denne greia som du ikke klarer med ei fluestang? Den skjønner jeg ikke.

Lett line og 12 - 13 ft ??...........finnes det på markedet......link, please

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget er vel at lina var veldig lett, det nevntes på siden at den var lettere enn aftm 0. Da trenger man heller ikke særlig lang fortom og kan lett mende helt ut til flua uten å stripe. Men må jo gå ann å lage en slik stang som en kan ha snelle på. Skulle sikkert klart å kastet et slikt snøre med en 11' #3 stang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å våse nå gutter! I forrige utgivelse av FiN var det også beskrevet en annen måte å fiske på. Husker ikke hva det het, men det var en spesiell line som fanget luft, slik at man kunne la vinden dra med seg lina dit man ville fiske.... Herregud. Hvis slikt er moro. Kjøp en drage istedenfor!!  :rolleyes:

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...