Gå til innhold

For alle med SPEILREFLEKS: Rens av bildesensor i steg for steg- bilder.


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei.

Alle med speilreflekskamera får før eller siden støv på bildebrikka.

Jeg har laget en steg for steg bildeserie om hvordan du selv kan rense bildesensoren på en proff måte.

Håper det kommer til nytte.

http://www.thetroutbum.com/

EDIT: Forsiden har blitt oppdatert noe siden den gang, men her er i hvert fall direkte link til denne lille saken: http://www.thetroutbum.com/no/fotografering/4-fotografering/82-sensorrens.html

5107385487_8d28852b5a_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glittrende beskrivelse André. Du får si takk til fotografen ;D

Det skal jeg gjøre, Gisle  ;D

En sjekk på om man trenger sensorrens er dette:

- Ta et bilde med liten blenderåpning (f/22 eller noe slik), mot en ensartet lys overflate (f.eks. himmel eller et lyst tak).

- Last inn bildet i Photoshop og kjør en “auto levels”. Eller på nyere PS- versjoner som CS4 --> trykk <Image>, <adjustments> og <Levels> og kjør så <Increase contrast 3> under "Presets".

- Det får fram ALLE spor av støvkorn som ennå måtte befinne seg på brikka. Eller helst; viser et bilde av null støvkorn. Kjør gjerne et før-og-etter- bilde, slik at du ser forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Lars - tenk om vi fikk leke oss med slik når vi var små? Hva visste vi om ISO når vi var 7 år ;D Da hadde sikkert vi vært bedre fotografer enn vi er i dag  :)

Er noe annet å sitte her og pusse lesebrillene, prøve og feile og kjøpe litteratur på litteratur i mangel av erfaring. Nå snakker jeg riktignok for meg selv. Kjøpte min første speilrefleks (Leica, som fortsatt ligger i skapet) da jeg var 14, men ble 10 års pause etter den digitale overgangen, så nå er jeg atter på kjøret igjen, men gud bedre hvor lang læringskurve man har fått med årene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super fin demonstrasjon. Isen hadde hun fortjent! :-)

SensorSWABen var ny for meg. Tror jaggu jeg skal bestille meg ett par.

(har tidligere brukt luft på boks, og det fungerer faktisk heilt greit Andre, MEN du må ikke tilte boksen eller bruke den når den nærmer seg tom... da kommer drivgassen og det er IKKE bra!)

Tilleggstips; faktisk ikke alle speilrefleks som har slik look-up-mirror-funksjon. Still i såfall kamera på manuell, og velg lukkertid "B/Bulb".

Dvs. at speilet står oppvippet og sensoren eksponert så lenge utløseren er nedtrykt.

Men pass naturligvis på og ikke slippe utløseren. Det er ikke så innmari farlig at den smeller igjen, for finnes ikke kraft å snakke om så det går greit, men enig med Andre att man kan unngå det for å være på den sikre siden.

"Trykk en av utløserknappene." ... unødvendig å bli spydig Andre bare fordi du har skikkelig kamerahus med vertikalgrep  ;D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super fin demonstrasjon. Isen hadde hun fortjent! :-)

SensorSWABen var ny for meg. Tror jaggu jeg skal bestille meg ett par.

(har tidligere brukt luft på boks, og det fungerer faktisk heilt greit Andre, MEN du må ikke tilte boksen eller bruke den når den nærmer seg tom... da kommer drivgassen og det er IKKE bra!)

Hei, og fint at det er nyttig  :)

Det med trykkluft på boks, er som du nevner ikke noe heldig når det kommer til selve drivgassen,

men det jeg egentlig siktet til når jeg foreslo at det ikke brukes på sensor, er at det visstnok er (i følge de som har undersøkt det) en stor sansynnlighet at det også kommer "ureine" partikler sammen med trykklufta. Og det vil vi jo ikke ha inni finmekanikken heller  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med trykkluft på boks, er som du nevner ikke noe heldig når det kommer til selve drivgassen,

men det jeg egentlig siktet til når jeg foreslo at det ikke brukes på sensor, er at det visstnok er (i følge de som har undersøkt det) en stor sansynnlighet at det også kommer "ureine" partikler sammen med trykklufta. Og det vil vi jo ikke ha inni finmekanikken heller  :)

Sikkert ett problem for fisefin Nikon mekanikk, men Canon sin speilkonstruksjon tygger gråstein til frokost  ;D

Men nei da, trykkluft på boks er nok ikke ideelt. Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, karer. Husk å ta en skikkelig sensorrens av kamerahuset nå før sesongen setter igang igjen for fullt. Om dere leverer inn kamerahuset til service eller gjør det selv. Ser fram til mange fine bilder fra folk her inne i 2011

Rens av sensoren selv finner dere jo her: http://www.thetroutbum.com/no/fotografering/4-fotografering/82-sensorrens.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Speilet er som regel langt skjørere enn selve bildebrikken og best å la være i fred  :o

Det støvet som eventuelt er der vil du se fryktelig lite til, og kommer i alle fall ikke på bildene.

Synlige flekker ved øyestykket ligger som regel ifbm mattskiven. Disse vil heller ikke vise på selve bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speilet er som regel langt skjørere enn selve bildebrikken og best å la være i fred  :o

Det støvet som eventuelt er der vil du se fryktelig lite til, og kommer i alle fall ikke på bildene.

Synlige flekker ved øyestykket ligger som regel ifbm mattskiven. Disse vil heller ikke vise på selve bildene.

Ja, Nils - det er riktig som Haldor sier; støvet på selve speilet vil ikke vises på bildet (Speilet vippes jo opp når bildet tas). Men støv/pollen/dritt på selve bildebrikken vil vises på mindre blenderåpninger. Det ses spesielt godt på macrobilder med f/18 og der omkring. Men ikke så godt på dagligdagse bilder langs elva med f/2,8 og oppover et stykke. Da duses det såpass ut at det blir "borte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...